NATO's next-generation maritime multi mission aircraft

Gestart door Harald, 16/02/2018 | 08:22 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2018 | 14:27 uur
Laten we eerst kijken naar de beschikbare militaire velden.

De grootste operationele militaire banen vind je op Volkel met 3027 m & 3024 m, daarna gevolgd door Eindhoven met 3000 m. Leeuwarden heeft een baan van 2957 m en een baan van 2000 m.
Het maximale opstijg gewicht van een P-8 is vergelijkbaar met dat van de 737-900ER (een kleine 600 kg meer) deze heeft een runway nodig van 3000 m.

De baan van Woensdrecht is met haar 2442 m te kort voor een volle P-8. En echt ruimte om de baan te verlengen is er niet (niet genoeg om tot die 3000 m te komen).
Op Leeuwarden zou het naar mijn inzicht nog wel mogelijk moeten zijn een kleine 70 m toe te voegen zodat de baan vergelijkbaar zijn met die van Volkel en daarmee geschikt om vol beladen P-8's te laten stijgen/landen.

Zander

Citaat van: Umbert op 16/02/2018 | 14:42 uur
Gaat denk al afvallen ivm outsourcing vakantieverkeeer Schiphol

En strategisch niet handig.
Schiet een paar dijken lek en je kisten staan onder water.
Lelystad ligt behoorlijk onder zeeniveau(+-3.6m onder NAP)

Zouden wij dit soort kisten niet samen bij onze oude Orions op de Duitse basis Nordholz kwijt kunnen?
Of is dat een heel gek idee? Dit ligt niet ver van Nederland en dicht bij de Noordzee.
Mogelijk bij de Belgen op een Vliegbasis?
Of kunnen we het vliegveld bij Den Helder niet ombouwen?
Den Helder en omgeving heeft een zeer lage bevolkingsdichtheid dus weinig overlast en dichtbij de rest van de marine.
People are sheep

Umbert

Citaat van: Ace1 op 16/02/2018 | 14:25 uur
Wat dacht je van Lelystad airport?

Gaat denk al afvallen ivm outsourcing vakantieverkeeer Schiphol

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 16/02/2018 | 14:25 uur
Wat dacht je van Lelystad airport?

Laten we eerst kijken naar de beschikbare militaire velden.

Ace1

Citaat van: Umbert op 16/02/2018 | 13:42 uur
Misschien heel raar maar waarom kustwachtvliegtuigen niet naar Eelde hebben redelijk lange runway en geloof plek zat komt er ruimte vrij op schiphol en bestaansrecht van Eelde komt minder in gedrang ook eventueel MPA sqn (flight) kan vandaar uit zijn werk gaan doen want ligt relatief dicht bij zee.   

Wat dacht je van Lelystad airport?

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2018 | 14:14 uur
Zie Reactie #7

Woensdrecht eventueel voor groot onderhoud aan de kisten in Europa? Ik vind Woensdrecht wel een mooie support base, ik zou zelf voor Leeuwarden kiezen.
Grote basis en straks nog maar 1 F-35 Squadron dus ruimte genoeg om deze kisten te stationeren. En dichtbij het grootste deel van het missie gebied (Noordzee/Baltic/ Schotse wateren).

Ace1

Citaat van: Harald op 16/02/2018 | 13:28 uur
De vliegbasis is niet operationeel, wat wil zeggen dat er geen vliegend materieel gestationeerd is dat tijdens militaire operaties wordt ingezet. Als zogenaamde Main Support Base huisvest de vliegbasis verschillende onderdelen en commerciële bedrijven die de volgende taken vervullen; meteorologie, opleidingen, onderhoud/modificatie en logistiek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegbasis_Woensdrecht

Woensdrecht heeft maar 1 start- en landingsbaan, lengte ca. 2450 meter. Lengte zo inprincipe lang genoeg moeten zijn voor 737 en/of A320 achtige type toestellen.

Voor de kleinere moderne verkeersvliegtuigen is normaal gesproken een baan van 6000 voet (1829 meter) lang genoeg voor start of landing. Voor grotere toestellen zoals een Boeing 747, Boeing 757, Boeing 767 en de Airbus A310 tot Airbus A380 is een lengte gewenst van minimaal 8000 voet (2468 meter) op zeeniveau
https://nl.wikipedia.org/wiki/Startbaan

Een An-124 kan landen en opstijgen op woensdrecht


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/02/2018 | 13:28 uur
De vliegbasis is niet operationeel, wat wil zeggen dat er geen vliegend materieel gestationeerd is dat tijdens militaire operaties wordt ingezet. Als zogenaamde Main Support Base huisvest de vliegbasis verschillende onderdelen en commerciële bedrijven die de volgende taken vervullen; meteorologie, opleidingen, onderhoud/modificatie en logistiek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegbasis_Woensdrecht

Woensdrecht heeft maar 1 start- en landingsbaan, lengte ca. 2450 meter. Lengte zo inprincipe lang genoeg moeten zijn voor 737 en/of A320 achtige type toestellen.

Voor de kleinere moderne verkeersvliegtuigen is normaal gesproken een baan van 6000 voet (1829 meter) lang genoeg voor start of landing. Voor grotere toestellen zoals een Boeing 747, Boeing 757, Boeing 767 en de Airbus A310 tot Airbus A380 is een lengte gewenst van minimaal 8000 voet (2468 meter) op zeeniveau
https://nl.wikipedia.org/wiki/Startbaan

Zou geen probleem moeten zijn gezien de huidige activiteiten van Woensdrecht, er is voldoende ruimte (al zou ik Leeuwarden de voorkeur geven)

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Umbert op 16/02/2018 | 13:42 uur
Misschien heel raar maar waarom kustwachtvliegtuigen niet naar Eelde hebben redelijk lange runway en geloof plek zat komt er ruimte vrij op schiphol en bestaansrecht van Eelde komt minder in gedrang ook eventueel MPA sqn (flight) kan vandaar uit zijn werk gaan doen want ligt relatief dicht bij zee.

Dan krijgen de groningers nog meer last van trillingen / geluidsoverlast, laat het maar gewoon op schiphol daar staan die kisten goed. En de eventuele MPA's wel op Leeuwarden daar ligt al de militaire infrastructuur en ondersteuning op een vliegveld zoals Eelden moet dit allemaal bijgebouwd worden en dat kost een hoop geld. Op Leeuwarden hoeven enkel een paar hangaars en ander ondersteunend materiaal gebouwd/gekocht worden. De munitie kan in de oude bunkers opgeslagen te worden,daarnaast ligt Leeuwarden strategisch goed voor de MPA taken in combinatie met Noorwegen, VK en VS en kun je makkelijk ook toestellen van de partners ontvangen voor oefeningen of nood om uit te wijken naar hun vliegbasissen.

Umbert

Misschien heel raar maar waarom kustwachtvliegtuigen niet naar Eelde hebben redelijk lange runway en geloof plek zat komt er ruimte vrij op schiphol en bestaansrecht van Eelde komt minder in gedrang ook eventueel MPA sqn (flight) kan vandaar uit zijn werk gaan doen want ligt relatief dicht bij zee.   

Harald

Citaat van: Ace1 op 16/02/2018 | 13:11 uur
En Woensdrecht als alternatief?

De vliegbasis is niet operationeel, wat wil zeggen dat er geen vliegend materieel gestationeerd is dat tijdens militaire operaties wordt ingezet. Als zogenaamde Main Support Base huisvest de vliegbasis verschillende onderdelen en commerciële bedrijven die de volgende taken vervullen; meteorologie, opleidingen, onderhoud/modificatie en logistiek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegbasis_Woensdrecht

Woensdrecht heeft maar 1 start- en landingsbaan, lengte ca. 2450 meter. Lengte zo inprincipe lang genoeg moeten zijn voor 737 en/of A320 achtige type toestellen.

Voor de kleinere moderne verkeersvliegtuigen is normaal gesproken een baan van 6000 voet (1829 meter) lang genoeg voor start of landing. Voor grotere toestellen zoals een Boeing 747, Boeing 757, Boeing 767 en de Airbus A310 tot Airbus A380 is een lengte gewenst van minimaal 8000 voet (2468 meter) op zeeniveau
https://nl.wikipedia.org/wiki/Startbaan

Ace1

Citaat van: Harald op 16/02/2018 | 10:42 uur
Je zou kunnen denken aan Leeuwarden ? of Eindhoven bij de andere MRTT toestellen
Valkenburg is niet meer helaas.

De baan van Eindhoven is net gerenoveerd en heeft een lengte van 3 km, dus lang genoeg. Tevens de DO-228 vliegen nu ook voor de kustwachttaken vanaf Eindhoven.

Bij Leeuwarden loopt je (denk ik) tegen de problemen aan met extra geluid en vliegbewegingen en de directe omgeving en bebouwing.

en idd het weer in het leven roepen van een MLD squadron !

En Woensdrecht als alternatief?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/02/2018 | 11:39 uur
Ik ben voor een nieuwe MPA maar ik zou zeggen : Koop de P-8 van de plank en opereer deze samen met de Noren/Britten. Noorwegen leased 5 stuks en de Britten kopen er 9, als Nederland 5 of 6 toestellen zou aankopen dan heb je samen al 20 stuks.

Opererend vanaf 3 basisen : RAF Lossiemouth (schotland), Andøya Air Station (Noorwegen), Leeuwarden (Nederland) en de Yanks opererend vanaf NAS Keflavik(Ijsland).
Daarmee heb je een stevige noordelijke MPA groep die samen misschien beschikt over een kleine 32 toestellen.

Daarbij de heroprichting van VSQ-320 of 321 onder de CLSK vanaf Leeuwarden, voor F-16/F-35 zit daar ook 322 squadron gestationeerd.

Ik ben voor!

Parera

Citaat van: Sparkplug op 16/02/2018 | 11:47 uur
Noorwegen wilde een paar jaar geleden leasen, maar besloot alsnog te gaan kopen. Mocht het ooit zo ver komen, dan lijkt mij jouw opzet praktischer.

Leasen of Kopen het gaat er om dat je de toestellen kan gebruiken. Die 2 woordjes zijn niet zo heel belangrijk.
Ik ben gewoon bang bij dit project van de NAVO dat er teveel ''haantjes'' gaan staan kraaien en dat er weer een 6 verschillende versies komen van de A320 MPA waarbij elk land net weer andere aanpassingen gedaan heeft net als dat nu gebeurd bij de NH-90. Daar is opzich niets mis mee maar niet iets waar ik een goed gevoel bij heb, daarnaast is ook het regeringstoestel straks een 737 BBJ dus daar kan je mee van profiteren als je de P-8's aanschaft in onderhoud/opleiding. Eventueel kan het toestel zelfs onder het squadron geplaatst worden.

Hoe dan ook voor Nederland als er een nieuwe MPA komt moet het (in mijn ogen) van de plank gekocht kunnen worden en niet meer meedoen aan ontwikkeling ervan.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 16/02/2018 | 11:39 uur
Ik ben voor een nieuwe MPA maar ik zou zeggen : Koop de P-8 van de plank en opereer deze samen met de Noren/Britten. Noorwegen leased 5 stuks en de Britten kopen er 9, als Nederland 5 of 6 toestellen zou aankopen dan heb je samen al 20 stuks.

Opererend vanaf 3 basisen : RAF Lossiemouth (schotland), Andøya Air Station (Noorwegen), Leeuwarden (Nederland) en de Yanks opererend vanaf NAS Keflavik(Ijsland).
Daarmee heb je een stevige noordelijke MPA groep die samen misschien beschikt over een kleine 32 toestellen.

Noorwegen wilde een paar jaar geleden leasen, maar besloot alsnog te gaan kopen. Mocht het ooit zo ver komen, dan lijkt mij jouw opzet praktischer.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2018 | 08:42 uur
Zou een meer dan goede zaak zijn, de kustwateren en de grote blauwe plassen krijgen het jaarlijks drukker en drukker met o.a. onderzeeboten die ons niet perse gunstig gezind zijn.
Aan de ene kant zeg ik: instappen in dit traject.
Maar aan de andere kant ben ik bang dat het weer een NH-90 of A-400 achtig project gaat worden waarbij teveel (grote) landen aan de touwtjes willen gaan trekken.

Het rijtje met ''partners'' bestaat nu al uit Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italie, Spanje, Turkije, Canada en Polen. Van deze 8 zijn er 6 grote partners waar het werk zeer waarschijnlijk tussen verdeeld gaat worden, de Grieken & Polen zullen amper iets krijgen.

Ik ben voor een nieuwe MPA maar ik zou zeggen : Koop de P-8 van de plank en opereer deze samen met de Noren/Britten. Noorwegen leased 5 stuks en de Britten kopen er 9, als Nederland 5 of 6 toestellen zou aankopen dan heb je samen al 20 stuks.

Opererend vanaf 3 basisen : RAF Lossiemouth (schotland), Andøya Air Station (Noorwegen), Leeuwarden (Nederland) en de Yanks opererend vanaf NAS Keflavik(Ijsland).
Daarmee heb je een stevige noordelijke MPA groep die samen misschien beschikt over een kleine 32 toestellen.

Daarbij de heroprichting van VSQ-320 of 321 onder de CLSK vanaf Leeuwarden, voor F-16/F-35 zit daar ook 322 squadron gestationeerd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/02/2018 | 10:42 uur
Je zou kunnen denken aan Leeuwarden ? of Eindhoven bij de andere MRTT toestellen

Op Eindhoven zou het wel heel druk worden...


Harald

Citaat van: Sparkplug op 16/02/2018 | 10:08 uur
Een mooie kans voor terugkeer van de MLD (VSQ 320 of 321)? En waar stationeer je ze?

Je zou kunnen denken aan Leeuwarden ? of Eindhoven bij de andere MRTT toestellen
Valkenburg is niet meer helaas.

De baan van Eindhoven is net gerenoveerd en heeft een lengte van 3 km, dus lang genoeg. Tevens de DO-228 vliegen nu ook voor de kustwachttaken vanaf Eindhoven.

Bij Leeuwarden loopt je (denk ik) tegen de problemen aan met extra geluid en vliegbewegingen en de directe omgeving en bebouwing.

en idd het weer in het leven roepen van een MLD squadron !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 16/02/2018 | 10:08 uur
Een mooie kans voor terugkeer van de MLD (VSQ 320 of 321)? En waar stationeer je ze?

Bij Heroprichten van de MLD lijkt mij stationering op Leeuwarden of Woensdrecht het meest voor de hand liggend.

De Kooy loopt vermoedelijk tegen de nodige logistieke beperkingen (infrastructuur) aan.

Sparkplug

Citaat van: Flyguy op 16/02/2018 | 10:01 uur
Onder welk opco zouden de eventuele MPAs vallen als Nederland er ooit weer aan begint?

Bekend is dat de luchtmacht operaties boven zee op een laag pitje heeft staan en dat de heren officieren Klu het liefst alleen aan sexy jachtvliegtuigen doen.

Een mooie kans voor terugkeer van de MLD (VSQ 320 of 321)? En waar stationeer je ze?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Flyguy

Onder welk opco zouden de eventuele MPAs vallen als Nederland er ooit weer aan begint?

Bekend is dat de luchtmacht operaties boven zee op een laag pitje heeft staan en dat de heren officieren Klu het liefst alleen aan sexy jachtvliegtuigen doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/02/2018 | 08:34 uur
Hopelijk gaat Nederland zich ook aansluiten bij deze groep landen om onze MPA capaciteiten terug te krijgen, al zou het maar in een NAVO-Pool zijn, op dezelfde manier als bijvoorbeeld bij NAVO AWAC's en de MRTT tankers

Basistoestel zal zeer waarschijnlijk de A320neo zijn



Zou een meer dan goede zaak zijn, de kustwateren en de grote blauwe plassen krijgen het jaarlijks drukker en drukker met o.a. onderzeeboten die ons niet perse gunstig gezind zijn.

Harald

Hopelijk gaat Nederland zich ook aansluiten bij deze groep landen om onze MPA capaciteiten terug te krijgen, al zou het maar in een NAVO-Pool zijn, op dezelfde manier als bijvoorbeeld bij NAVO AWAC's en de MRTT tankers

Basistoestel zal zeer waarschijnlijk de A320neo zijn



Airbus considers a military version of A320neo

Airbus is studying the possibility of offering a military version of the A320neo. According to the President of Airbus Military Planes, there is a significant market for an A320neo aircraft equipped for maritime patrol or surveillance.

A military version of the Airbus' best selling aircraft. The idea is not new, but it resurfaces at Airbus. Fernando Alonso, Head of the Military Aircraft division of Airbus Defence & Space announced in Singapore that studies are underway to propose militarized versions of the A320neo.


"We think there is a market, and we have started negotiations with several potential customers,
he said.

The aircraft could be offered in SRI (Surveillance and Intelligence), Maritime Patrol (MPA) or VIP transport, with significant communication capabilities and defence systems. Airbus intends to offer the market a modular and flexible platform.

In the 2000s, Airbus had already worked on a maritime patrol version of the A320, a project that seemed forgotten today. The European manufacturer believes now it can rely on a more successful version of the A320.

Fernando Alonso also emphasized the experience gained with the A330 MRTT program demonstrating Airbus' ability to modify a civil aircraft for military purposes. Airbus can also rely on know-how related to the development of the different variants of the C295. The larger A320 neo, however, would be able to accommodate more complete and powerful systems than those embedded on C295.

This offer emerges a few months after the mention of a possible Franco-German cooperation for the replacement of the ATL2 and P-3 in service on each side of the Rhine. The A320 neo MPA could appear as a response to this need.

The militarized A320neo can also appear as a response to the different military versions of the Boeing 737. The American aircraft manufacturer has already recorded over a hundred orders for the P-8, a version dedicated to the maritime patrol.

Australia, Turkey, and South Korea have selected 737 in AEW&C (Airborne Early Warning and Control) version. Boeing believes that there is a large market for militarized versions of 737.

Airbus also announced that it has launched studies to expand the capabilities of the A330 MRTTs. A version called "Smart MRTT" with increased connectivity and SRI capabilities.

https://airlinerwatch.com/airbus-considers-a-military-version-of-a320neo/
 

Harald

Canada and Poland join six NATO Allies in developing next-generation maritime multi mission aircraft

On Thursday (15 February 2018), Canada and Poland joined a multinational effort for developing follow-on solutions for aging maritime anti-submarine and intelligence, surveillance and reconnaissance aircraft. At a signing ceremony at NATO Headquarters in Brussels, Defence Ministers from France, Germany, Greece, Italy, Spain and Turkey welcomed Canada and Poland to the multinational effort on "Cooperation on Multinational Maritime Multi Mission Aircraft Capabilities."

"This joint effort recognises the fact that the majority of Allies' maritime patrol aircraft fleets will be reaching the end of their operational lives between 2025 and 2035" said NATO Deputy Secretary General Rose Gottemoeller during the signing ceremony. She further encouraged the participants to "push on to the implementation phase. The goal here isn't just a drawing board design – we need a new generation of aircraft, in the air, fulfilling what is an increasingly important mission".

The initiative offers participants the opportunity to adopt common solutions in this critical capability area. This will deliver better value for money, as well as operational benefits. Since 2017, the six Allies have started to define a common requirements document for future capabilities in this area, which should be completed in 2018. This work will provide a foundation for developing and fielding follow-on solutions.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_152066.htm

Harald

Canada and Poland join six NATO Allies in developing next-generation maritime multi mission aircraft

A NATO effort to develop a new maritime multi mission aircraft has been expanded with the inclusion of Canada and Poland.

The two countries will join France, Germany, Greece, Italy, Spain and Turkey to field a new maritime patrol aircraft in the next decade

http://alert5.com/2018/02/16/canada-and-poland-join-six-nato-allies-in-developing-next-generation-maritime-multi-mission-aircraft/#more-67435