Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1634
Citaat van: Thomasen op 28/12/2015 | 18:01 uur
2011, de plannen zijn in tussentijd waarschijnlijk wel een aantal keer gewijzigd. Ook ik ga er vanuit dat het schip qua tonnage meer op een LCF dan op een MPF zal lijken, maar je weet het nooit.

Als je de ontwerpaanpassingen ziet van het huidige M fregat, dan is deze "tich" keer aangepast en per saldo telkens groter geworden.

Voor de M fregat opvolger heb ik inmiddels 3 verschillende modellen gezien, allen van een behoorlijke omvang. Die 6K ton zal vast aardig in de buurt komen.

Op die bewuste open dag heb ik gevraagd of het MPF2 ook als basis zou dienen voor de LCF opvolger, dat was toen niet het geval, al was toen nog sprake van een beoogde invoer periode rond 2023, een periode die nu al weer is gesteld op 2027 voor de eerste, wat zoveel betekend dat de nummer 2 (hopelijk meer) wel heel dicht op de LCF opvolger komt.

De vraag rijst of 2 totaal verschillend modellen nog wel realistisch zijn gezien de financiële krapte en de vrijwel volledige vloot vervanging in de komende 15 jaar á 20 jaar.

We kunnen vast een LCF vervangingstopic openen, immers van gedachte tot aflevering neemt 14 jaar in beslag.

"De Defensie Materieel Organisatie (DMO) hanteert in ieder geval 14 jaar voor een nieuw marineschip, zoals ook eerder uit de lezing van KTZ Pel bleek"

Voorlopig ontwerp: 3 jaar
Aanbesteding: 3 jaar
Contractfase: 1 jaar
Gedetailleerd ontwerp: 2 jaar
Bouw: 4 jaar
Hard- en software integratie: 1 jaar.


http://marineschepen.nl/dossiers/boeggolf-aan-vervangingen.html

dudge

Citaat van: Ace1 op 28/12/2015 | 17:38 uur
Jurrien  Visser en ondergetekende spraken op de open dag van Damen Schelde Naval Shipbuilding in November 2011 een Ontwerper/Ingenieur van Damen Schelde Naval Shipbuilding  en die zei dat de opvolger van de M Fregatten een tonnage van 6000 krijgt dit scheelt 5 a 10 % op de bouwkosten dan je een Fregat neemt van 3000-4000 ton.  Marineschepen.nl is niet altijd goed ingelicht.

2011, de plannen zijn in tussentijd waarschijnlijk wel een aantal keer gewijzigd. Ook ik ga er vanuit dat het schip qua tonnage meer op een LCF dan op een MPF zal lijken, maar je weet het nooit.

Ace1

#1632
Citaat van: Belgje op 27/12/2015 | 16:43 uur
Er viel me iets op toen ik het artikel op marineschepen las. Er is sprake van een lengte van 145 meter en een tonnage van +3000 ton. Als ik nu een schip van gelijkaardige lengte bekijk (FREMM) hebben die een tonnage van 6000-6900 ton. I know, valt ook in de +3000t categorie, maar waarom het dan zo formuleren?

Jurrien  Visser en ondergetekende spraken op de open dag van Damen Schelde Naval Shipbuilding in November 2011 een Ontwerper/Ingenieur van Damen Schelde Naval Shipbuilding  en die zei dat de opvolger van de M Fregatten een tonnage van 6000 krijgt dit scheelt 5 a 10 % op de bouwkosten dan je een Fregat neemt van 3000-4000 ton.  Marineschepen.nl is niet altijd goed ingelicht.

Belgje

Er viel me iets op toen ik het artikel op marineschepen las. Er is sprake van een lengte van 145 meter en een tonnage van +3000 ton. Als ik nu een schip van gelijkaardige lengte bekijk (FREMM) hebben die een tonnage van 6000-6900 ton. I know, valt ook in de +3000t categorie, maar waarom het dan zo formuleren?

Poleme

#1630
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/12/2015 | 11:56 uur
Ronald Blok, hoofd Afdeling Maritiem Optreden Defensiestaf:

'We delen de technische risico's met de markt'

http://www.maritiemnederland.com/opinie-debat/we-delen-de-technische-risico-s-met-de-markt/item1511#.VmlXnpXnHkQ.twitter
"Voor de komende generatie marineschepen ligt de focus op kostenbeheersing".

Dat kan je niet zeggen van de goud beplate Walrussen en M-fregatten.  Ik heb het vermoeden dat de M-fregat vervangers sterk neigen richting de SIGMA bouw wijze en in ieder geval zeker een geevolueerde variant op de bedrijfsvoering van de Holland klasse.

(off topic: Ronald Blok wijst ook op de zeemijnen dreiging.  Niet zo 'sexy' als anti schip raketten, maar ze maken wel veel meer slachtoffers  ;)  En hoeveel mijnenjagers werden ook al weer opgetrommeld tijdens de Golfoorlog van 1991 ?)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/12/2015 | 11:57 uur
Een bijlboeg voor M-fregatten?

http://www.maritiemnederland.com/nieuws/een-bijlboeg-voor-m-fregatten/item1795#.VmlYTnc9M54.twitter
Deze discussie is al eens gevoerd.

Bijlboegen zijn interessant voor hoge snelheid schepen met een kruisvaart > 23 knopen.

Een fregat vaart circa 80% van de tijd met een lagere kruis snelheid.
Dan is de bijlboeg een nadeel, want slechtere vaar eigenschappen.

Plus, bij een schip dat langer dan 100 meter op de waterlijn is. Is een bijlboeg ook helemaal niet noodzakelijk om toch een goede zeegang te verkrijgen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

JdL

Citaat van: Sparkplug op 10/12/2015 | 16:52 uur
Den Haag zie ik er nog wel voor aan dat zij zelfs een (lichte) kruiser als fregat zouden noemen  :crazy:
Het JSS karel doorman werd immers ook aangezien voor zijn afgestoten naamgenoot uit de M-fregatten hoek  :(
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/12/2015 | 16:12 uur
Met een vermoedelijk tonnage van +/- 6.000 ton (maatje Zeven Provinciënklasse) kan je ook net zo gemakkelijk over een Destroyer praten al bekt dat minder in het Haagsche.
Den Haag zie ik er nog wel voor aan dat zij zelfs een (lichte) kruiser als fregat zouden noemen  :crazy:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 10/12/2015 | 16:01 uur
Als 155 mm geschut een vereiste is, dan kan beter naar een Destroyer ontwerp worden gekeken. Het woord fregat is dan niet meer afdoende  :lol:


Met een vermoedelijk tonnage van +/- 6.000 ton (maatje Zeven Provinciënklasse) kan je ook net zo gemakkelijk over een Destroyer praten al bekt dat minder in het Haagsche.

Sparkplug

Citaat van: Oorlogsvis op 10/12/2015 | 15:55 uur
Ben het met je eens ..ik denk dat het helemaal geen zin heeft om Fregatten te hebben zonder de capaciteit om landdoelen te bestoken. Ik ben ook voor het plaatsen van een zwaarder kanon/kanonnen bijvoorbeeld 155mm en meer op fregatten om landbombardamenten te doen tot diep in het binnenland. Ook het kunnen beschikken over kruisraketten is een must in mijn ogen...misschien in combinatie met kleine drones voor verkenning.
Als 155 mm geschut een vereiste is, dan kan beter naar een Destroyer ontwerp worden gekeken. Het woord fregat is dan niet meer afdoende  :lol:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oorlogsvis

Citaat van: Zeewier op 08/10/2015 | 01:15 uur
Klopt. Met de kruisraket, dat wapen uit de jaren '80, werd voornamelijk de plaatsting van raketten voorzien van nucleaire lading bedoelt.

Het kruisvluchtwapen is inmiddels geen exclusief recht van kernmogendheden meer. Tal van landen ontwikkelen inmiddels tactische wapens met conventionele ladingen. En het wapen heeft naast de afschrikwekkende werking zijn nut en precisie bewezen. Het uitschakelen van een brugpeiler of radar station kan tactische effecten hebben op het verloop van een conflictsituatie. En met de komst van Vulcano munitie en technologische equivalenten is het verschil tussen bereik artillerievuur en kruisvluchtwapens ook wat diffuus geworden. Qua detonatie, penetratie en uitschakeling doen ze ook niet voor elkaar onder. Dus tja, kruisvluchtwapens, waarom niet? De magie van VOOR of TEGEN die er omheen zat is er wel vanaf.
Ben het met je eens ..ik denk dat het helemaal geen zin heeft om Fregatten te hebben zonder de capaciteit om landdoelen te bestoken. Ik ben ook voor het plaatsen van een zwaarder kanon/kanonnen bijvoorbeeld 155mm en meer op fregatten om landbombardamenten te doen tot diep in het binnenland. Ook het kunnen beschikken over kruisraketten is een must in mijn ogen...misschien in combinatie met kleine drones voor verkenning.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ronald Blok, hoofd Afdeling Maritiem Optreden Defensiestaf:

'We delen de technische risico's met de markt'

http://www.maritiemnederland.com/opinie-debat/we-delen-de-technische-risico-s-met-de-markt/item1511#.VmlXnpXnHkQ.twitter

Zeewier

Citaat van: Lynxian op 09/10/2015 | 00:31 uur
Thomasen was in de sarcastische groenlinksmodus, en die jongens en meisjes vinden alles voor defensie duur.  :cute-smile:
Ik weet, ik weet. Heb een aardige overlap in denken en wereldbeeld met hem.

Kruisvluchtwapens (AsuW) zijn in de eerste fase van een geweldadig treffen het meest effectief. Met het lanceren en de impact verraad je je locatie en intenties. Na de eerste uitschakeling zijn andere wapens kosteneffectiever om het zelfde gesorteerde effect te bereiken.

Lynxian

Citaat van: Zeewier op 08/10/2015 | 01:42 uur
Kruisvluchtwapens zijn niet duur zolang je ze sporadisch gebruikt. Wanneer je ze er doorheen gejakkert al waren het SDB bommen, dán wordt het duur.
Thomasen was in de sarcastische groenlinksmodus, en die jongens en meisjes vinden alles voor defensie duur.  :cute-smile: