Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Lex

Citaat van: Reinier op 19/11/2017 | 17:40 uur
Suf... het was 10 jaar geleden een gigantische dwaling om de JSS te bestellen (en de OPV's).
Tja, kijk eens naar de reden[en] waarom de politiek tegen de wens van de KM in, gekozen heeft voor deze eenheden.
Citaat van: Reinier op 19/11/2017 | 17:40 uur
Ik zie het nu ook dat ze nu als nog een nieuwe bevoorrader gaan bestellen, indirect toe geven dat de JSS een onnodige aanschaf is geweest.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Er is een breed verschil in taakstelling tussen beide eenheden.
En als we kijken naar de inzet van het JSS, deze is tot op heden enkel en alleen ingezet voor de zogenaamde humanitaire taken (daar is niets mis mee) maar een volledig opwerkprogramma volgen moet nog gebeuren.
Daarnaast is het mogelijk dat de eenheid in 2018 in onderhoud gaat, teneinde te blijven voldoen aan de eisen gesteld door Lloyds.

Reinier

CitaatDefensie koopt nieuw bevoorradingsschip
Suf... het was 10 jaar geleden een gigantische dwaling om de JSS te bestellen (en de OPV's).
Voor het geld van de JSS hadden we 2 normale bevoorraders kunnen kopen. Ik zie het nu ook dat ze nu als nog een nieuwe bevoorrader gaan bestellen, indirect toe geven dat de JSS een onnodige aanschaf is geweest.

Master Mack

Ik denk dat het gaat om inhuren extra luchttransport. En dan bedoeld men extra uren inkopen op o.a de 3 C17 in Papa waar we al 1 van de groot verbruikers zijn. Nieuwe C17 dat gaat niet meer voor zover ik daar zicht op had .India en ik meen NZ waren voor de laatste in de markt. Dus dan misschien een extra MRTT. Of 2de hands C130s of C17's maar dat is niet logisch aangezien de andere OPCO'S ook grote behoefte hebben. De extra bevoorrader is eigenlijk iets wat al in de pen zat maar waar eerder geen geld voor beschikbaar was en nu wel zoals de minister dat omschreef. En ze noemde ook nog de fout om de tanks op te heffen en verkopen als 1 die mogelijk hersteld moet worden dus genoeg te doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie koopt nieuw bevoorradingsschip

Door parlementaire redactie / 19 november 2017

DEN HAAG - Defensie gaat een nieuw bevoorradingsschip kopen. Dat heeft Commandant der Strijdkrachten Rob Bauer bij WNL op Zondag gezegd.

Hij gaf ook aan dat extra transportcapaciteit zal worden gehuurd. Het geld dat het kabinet vanaf volgend jaar extra beschikbaar maakt voor de krijgsmacht, zal onder meer voor deze versterking worden gebruikt.

's Lands hoogste militair gaf ook aan dat minister Bijleveld (Defensie) zich verkeerd heeft uitgedrukt in een interview met De Telegraaf, dat gisteren verscheen. Op de vraag of zowel fregatten, mijnenjagers en onderzeeboten kunnen worden vervangen met de 1,5 miljard euro extra voor Defensie, antwoordde de bewindsvrouw dat dat 'allemaal waarschijnlijk niet zal kunnen.'

De CdS benadrukte juist dat er niet gekozen moet worden tussen verschillende onderdelen en zegt dat dat 'ongelukkigerwijs' in de krant heeft gestaan. ,,Ik heb de minister daar gisteren even over gesproken", aldus Bauer. ,,Zo heeft ze dat niet bedoeld."

De commandant stelde dat Nederland voor een 'en-en' aanpak moet kiezen. Het is volgens hem niet zo dat Defensie in de toekomst alleen nog maar cyber-oorlogen moet voeren en dus alleen daarin moet investeren. Ook conventionele wapens blijven nodig, aldus Bauer.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1267380/defensie-koopt-nieuw-bevoorradingsschip

Parera

#319
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/11/2017 | 15:07 uur

Is toch voor inhuur extra C17 capaciteit.... of heb ik wat gemist?

Ik heb het interview niet geluisterd maar de tekst van twitter overgenomen. Zou goed kunnen dan is het gewoon een misverstand :) Over de C-17's Er was een land die er een aantal had er besteld maar die worden niet afgenomen begreep ik misschien een ultieme kans om er 2 aan te kopen voor de BENELUX of anders overname van USAF toestellen (er staan er 14 in reserve).

Bewerkt: Het land is India en het gaat om 3 stuks de laatste die van de productie zullen lopen want daarna sluit de productie lijn.

Micheltje

Citaat van: Parera op 18/11/2017 | 15:03 uur
Volgens https://twitter.com/frank_koudijs heeft de minister op BNR radio gesproken over de inhuur van schepen.

Dit kan natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn tot het tweede schip in gebruik genomen word, maar als dit de permanente oplossing is mogen we dat geen oplossing noemen maar gewoon een aanfluiting.

Er staat nergens over inhuur schepen wel over vliegtuigen.

Overal word er gesproken over verwerving van deze capaciteit

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/11/2017 | 15:03 uur
Volgens https://twitter.com/frank_koudijs heeft de minister op BNR radio gesproken over de inhuur van schepen.

Dit kan natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn tot het tweede schip in gebruik genomen word, maar als dit de permanente oplossing is mogen we dat geen oplossing noemen maar gewoon een aanfluiting.

Is toch voor inhuur extra C17 capaciteit.... of heb ik wat gemist?

Parera

Volgens https://twitter.com/frank_koudijs heeft de minister op BNR radio gesproken over de inhuur van schepen.

Dit kan natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn tot het tweede schip in gebruik genomen word, maar als dit de permanente oplossing is mogen we dat geen oplossing noemen maar gewoon een aanfluiting.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/11/2017 | 00:00 uur
Een (relatief) simpele bevoorrader kost niet de hoofprijs, daarnaast duurt het wel even voordat deze operationeel is afgeleverd.

Gaat het een tweede JSS worden? nee waarschijnlijk niet anders had er wel gestaan een tweede JSS en niet Combat Support Ship (CSS).
Er was tentijde van de verkoop van het JSS spraken van een kleinere tanker van wat ik herinner +/- 100 miljoen euro.

De bouw zal als men er vaart achter zet kunnen beginnen ergens in 2019 met een bouwtijd van +/- 4 jaar kan het schip tegen 2023 in gebruik genomen worden.
Het zou betekenen dat Damen wel de komende jaren voldoende werk heeft vanaf 2019 tot ruim in de jaren 30 en mogelijk begin jaren 40, indien alle komende opdrachten aan Damen gegund gaan worden ( CSS, vMFF, vMCM, vOZB, vLPD1, vLCF en vLPD2) 

Lex

Citaat van: Thomasen op 17/11/2017 | 23:52 uur
Ben wel een beetje verbaasd dat hier geld voor is, terwijl de F35 de ruimte voor de fregatten en ambv's nog wel inneemt.
Ja, het is wellicht wat prematuur. Het is te hopen dat aankomende week er meer duidelijkheid geschapen zal worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#313
Citaat van: Thomasen op 17/11/2017 | 23:52 uur
Ben wel een beetje verbaasd dat hier geld voor is, terwijl de F35 de ruimte voor de fregatten en ambv's nog wel inneemt.

Een (relatief) simpele bevoorrader kost niet de hoofdprijs, daarnaast duurt het wel even voordat deze operationeel is afgeleverd.

Parera

De kogel is dan eindelijk door de kerk ; er komt een 2e bevoorrader voor de KM.

Nu de vragen wanneer en wat?

Uit de Defensiekrant;
Citaat• Een tweede maritiem ondersteuningsschip (Combat Support Ship).

walter leever

ik vind dit ook wel een mooie tanker,nog een mogelijkheid.  ;)   (USD342 million).

http://www.janes.com/article/66675/new-zealand-discloses-further-details-of-navy-s-new-fleet-tanker

en nog een beetje goedkoper als de "Berlins"/Type 702;


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/11/2017 | 20:47 uur
Niks delen. Dit is iets waarvan de kern iig in totaal eigen beheer en controle moet zijn.

Mee eens daarnaast, een extra tanker kost ook niet de hoofdprijs.

Parera

Citaat van: Reinier op 05/11/2017 | 20:32 uur
Tja...lijkt mij België niet de juiste partij. Waarom zouden zij vaardagen willen hebben met een tanker als je 2 fregatten hebt?
Die gaan niet op eskader reis naar de Oost of de West.

Als een Belgisch fregat bunkert bij een bevoorrader, dan krijgt België gewoon een rekening voor de geleverde diensten.

Een EU-NAVO pool met bevoorraders zou wel een idee zijn, net zoals we doen met de AWACS. Iedereen betaalt mee en profiteert er van.
België kan de vaardagen gebruiken bijvoorbeeld voor missies in Afrika die op dit moment door de Godetia worden uitgevoerd, dit richt zich dan voornamelijk op de humanitaire hulp kant.
Transport van (hulp)goederen en de medische kant van het schip. Daarnaast kan België door het inkopen van vaardagen op een tanker bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan operaties zoals atalanta of de Standing NATO Maritime Group.