De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Ros

Citaat van: Ronald Elzenga op 23/08/2018 | 20:46 uur
Want anders moet ik maar eens met Lex in gesprek.

Inmiddels een tweetal berichten van leden gemeld bij de moderator(s)  met het verzoek in te grijpen echter tot nu zonder enig resultaat  ?

Huzaar1

Citaat van: Lex op 14/10/2010 | 16:43 uur
BRUSSEL - De NAVO gaat fors hervormen en bezuinigen. Van de elf hoofdkwartieren worden er zeker vier geschrapt. Het aantal personeelsleden op de hoofdkwartieren daalt van 12.500 naar minder dan negenduizend.

Dat is donderdag overeengekomen op een buitengewone vergadering van de 28 NAVO-lidstaten in Brussel, waarbij het bondgenootschap haar nieuwe strategie bespreekt. Het aantal NAVO-agentschappen wordt teruggebracht van veertien naar drie.

Om welke locaties het gaat, wordt later bepaald. Nederland telt drie NAVO-instellingen: een militair hoofdkwartier in Brunssum, een agentschap voor onderzoek in Den Haag en een luchtruimcontrolepost (DARS) in Nieuw Millingen.

De Amerikaanse minister Robert Gates van Defensie wilde ook niet vooruitlopen op de besluitvorming over welke locaties moeten verdwijnen. Wel stelde hij dat uit ,,politieke redenen" de NAVO in Turkije met een hoofdkwartier vertegenwoordigd zou moeten blijven.

Volgens de Belgische minister van Defensie, Pieter De Crem, blijft het centrale NAVO-hoofdkwartier in Brussel. Ook is er geen sprake van een verhuizing van het centrale commandocentrum van alle NAVO-operaties (SHAPE) uit het Waalse Bergen.

De ingrijpende maatregelen komen uit de koker van secretaris-generaal Anders Fogh Rasmussen. Hij benadrukte herhaaldelijk dat hij bij de NAVO-organisatie het spek wil wegsnijden en spieren wil kweken.

Vrijwel alle NAVO-landen zien zich door de recessie gedwongen te snoeien in hun defensiebudgetten. Ook de NAVO moet de tering naar de nering zetten, luidt het in Brussel.

Telegraaf, do 14 okt 2010, 13:21

8 jaar geleden, pas acht jaar...
Elzinga moet je kijken, Rusland had hup zo op die trein kunnen springen.
Deden ze niet, hun gedrag, hun problemen, zijn hun keuze.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Zander op 21/08/2018 | 11:34 uur
Net zoals onze oefenvijand altijd uit ROODLAND kwam.........

Tegenwoordig noemen we het beestje bij de naam, in ieder geval op Brigade en divisie niveau en daarboven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

#669
Citaat van: Ros op 21/08/2018 | 12:29 uur
Indoctrinatie - Het, eventueel onder dwang, bijbrengen van een bepaalde mening of politieke leer. Deze dient dan verder kritiekloos te worden aanvaard.

Hier mee te maken ?
Inderdaad, net zoals zij dat doen.
En de Russen worden niet bedreigd. Zij zijn de dreiging door hun houding en gedrag langs de gehele oost grens van Europa en Euraziƫ.
Voorbeelden te over.
Hebben wij(de NAVO) aan landjepik gedaan bij de Russen?
Hebben wij raketsystemen met kernwapen mogelijkheden in de nabijheid van de Russische grens? (Iskander systemen in Kaliningrad).
Vliegen wij in Russisch luchtruim?

En kom nou niet met het verhaal dat dat door ons komt. Die Russen zijn echt niet bang voor die paar battle groups in de Baltische staten. Ze zijn gewoon keihard bezig om het westen te manipuleren en in de richting te sturen die hen het beste uit komt. Hierbij maken ze prima gebruik van situaties en usefull idiots. Dat jij er nog aan mee doet ook neem ik je niet eens kwalijk.

En ze leefden nog lang en gelukkig........
People are sheep

Ros

Citaat van: Zander op 21/08/2018 | 11:34 uur
Net zoals onze oefenvijand altijd uit ROODLAND kwam.........

Indoctrinatie - Het, eventueel onder dwang, bijbrengen van een bepaalde mening of politieke leer. Deze dient dan verder kritiekloos te worden aanvaard.

Hier mee te maken ?

Zander

Citaat van: A.J. op 21/08/2018 | 10:07 uur
Yup. En Zapad betekent gewoon "west". Ook niet zonder reden.
Net zoals onze oefenvijand altijd uit ROODLAND kwam.........
People are sheep

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 21/08/2018 | 00:14 uur
Laten we de Gotland situatie niet vergeten, of de divisie grootte oefeningen langs de grenzen van de Baltische staten en ik ben ook benieuwd wat Zuid-Ossetie er nu van vindt. Ook geannexeerd door Rusland.

Yup. En Zapad betekent gewoon "west". Ook niet zonder reden.

bergd

Citaat van: Ros op 21/08/2018 | 01:19 uur
Des te meer reden om het dialoog weer op gang te brengen. We hoeven geen dikke vrienden te worden maar wel fatsoenlijk met elkaar kunnen praten.
Ik ben voor dialoog maar hoe doe je dat als iemand je partner tegelijk naait en een dikke vinger opsteekt?

bergd

Citaat van: Ronald Elzenga op 21/08/2018 | 00:21 uur
niets afdoet aan dat Amerika onze bondgenoot en goede vriend is, maar af en toe gewoon k.t presidenten heeft met k.t beleid en doctrines, zoals Bush jr..

https://strategeu.wordpress.com/2014/09/13/het-plaatje-wordt-me-inmiddels-steeds-duidelijker/
Een deel wat Bush heeft gedaan is het gevolg van wat zijn voorganger nagelaten heeft. Wat betreft Irak daar zijn we met z'n allen ingestonken inclusief dhr. Bush die een te rooskleurig beeld had.

Huzaar1

#663
Laten we de Gotland situatie niet vergeten, of de divisie grootte oefeningen langs de grenzen van de Baltische staten en ik ben ook benieuwd wat Zuid-Ossetie er nu van vindt. Ook geannexeerd door Rusland.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 20/08/2018 | 11:55 uur
Ah.. ik was dus niet de enige die dat dacht. Wat een kontartikel.

Nope.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 20/08/2018 | 10:53 uurnet zoals in dat eerder gepostte artikel waarin werd gesteld dat artikel 5 lang niet altijd van toepassing is met als uitleg dat het niet van toepassing is als een NATO lid een ander land aanvalt en als de tegenaanval ingezet wordt is art. 5 niet van toepassing... Nee duh... Toen ben ik ook ongeveer gestopt met lezen, als dat het niveau is...

Ah.. ik was dus niet de enige die dat dacht. Wat een kontartikel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Natuurlijk werkt het gewoon. Het zou ook niet best zijn dat de hoeksteen van de NATO een "wassen neus" zou zijn. Dat het wel degelijk werkt komt gewoon  niet in de kraam te pas bij sommige lieden en wordt eea zo gespind dat het maar onzin is.

Net zoals in dat eerder gepostte artikel waarin werd gesteld dat artikel 5 lang niet altijd van toepassing is met als uitleg dat het niet van toepassing is als een NATO lid een ander land aanvalt en als de tegenaanval ingezet wordt is art. 5 niet van toepassing... Nee duh... Toen ben ik ook ongeveer gestopt met lezen, als dat het niveau is...

Reinier

Ik denk dat het bewijs dat de NAVO, Artikel 5 en de troepen in de Baltische Staten werkt, dat er in Tallinn, Riga en Vilnius presidenten zitten en geen Russische burgemeesters.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 20/08/2018 | 00:18 uur
Artikel 5 is dan wel ingezet, en met welk resultaat ?  <3.000 doden aan coalitiezijde en tot op de dag van vandaag is het nog steeds een grote puinhoop en politiek corrupte bende. Had men beter nagedacht zou het wel anders aangepakt zijn. Dit was een vergeldingsactie  op initiatief van de VS en die vinden wel vrijwilligers om mee te doen aan een rondje matten. Voor de legaliteit even een Artikel 5 losgepeuterd, piece of cake die suckers pakken we wel even. Als nu een ander land, zeg Iran,  onderdak had geboden aan AQ. Was het dan ook een Artikel 5 geworden ? Denk dat dit niet geval was geweest.

Oh nu is artikel 5 weer wel een vaste waarde maar wil je kijken naar de inzet en het resultaat. Hmmhmm oke.. goeie move man. Gillberige aal
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"