Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Stoonbrace






Nieuwe foto's van de Jaguar. Moet zeggen dat ik hier wel blij van wordt. Griffon veel minder, maar goed.

Parera

Een aantal impressies van de nieuwe land component DAF's. Ik moet zeggen, dit had ik ook wel willen zien met een rood-wit-blauw vlaggetje er op :angel:

https://beldefnews.mil.be/defensie-gunt-leveringscontract-aan-daf-trucks/








Master Mack

Hoezo argument vervalt ik weet dat de scania in Zwolle wordt gebouwd. Dat is dus positief als je de opdrachten verdeelt over de 2 NLD vrachtwagen fabrikanten. Ook het CLAS kiest zoveel mogelijk voor NLD producten.

Robster

De Scania's worden in Zwolle gemaak, dus dat argument vervalt.

Master Mack

Hoezo altijd gepleit voor Daf. Scania mag 2900 Scania voertuigen leveren aan de NLD Defensie als vervangers van DAF. Wij pleiten er voor om zoveel mogelijk nieuwe aanschaf van materiaal geheel of gedeeltelijk in NLD te laten produceren. En ja om de boel in balans te houden zou het mooi zijn als de vervanging van de huidige 600 Scania WLS weer naar DAF zou gaan.

Ace1

#346
Citaat van: Stoonbrace op 27/02/2021 | 15:06 uur
Het zijn ook eigenlijk Tatra trucks met een DAF badge op, hoor.

De motor en cabine is wel van DAF. Daf heeft een belang in Tatra.

https://www.tatratrucks.com/trucks/product-catalog/tatra-phoenix/

https://www.ttm.nl/trucks/video-daf-neemt-minderheidsbelang-in-tatra/35365/


Stoonbrace

Het zijn ook eigenlijk Tatra trucks met een DAF badge op, hoor.

DiepFries

Waarom altijd dat gepleit voor DAF? Zelfs bij deze order gaat er veel werk naar lage-lonen-land X en DAF is evengoed eigendom van een buitenlandse corporatie (PACCAR). Scania heeft toch evengoed hier fabrieken? Of is dat in verhouding anders? Meer assemblage ipv totale productie?

Umbert

Toch weer opvallend dat 'de DAF' toch weer in het militaire segment actief wordt, want dat was toch min of meer afgesloten met de sluiting van 'special products'. En ook slim om het niet alleen te doen, zal vooral in het oosten van Europa een aantal markten kunnen openen.

Master Mack

Mooi product. Nu NLD Defensie bij de volgende aanbesteding ook maar weer eens 600 Daf vtg aanschaffen.

Harald

Naar mijn weten worden de basis cabines van de DAF trucks in Belgie gemaakt en dan in de NL fabriek gemonteerd.
Dus aandeel BE was wel makkelijk voor DAF.
Idd mooie truck.

Stoonbrace

Citaat van: Umbert op 27/02/2021 | 07:44 uur
Weet niet hoor maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat ik afgelopen donderdag een van de waarschijnlijk prototypes heb zien rijden (met handelaars kenteken) op de A50 (zwolle - Apeldoorn) moet zeggen viel wel op was in mijn ogen een mooie bak, reed helaas in tegengestelde richting.

Lijkt me niet onmogelijk. Ik vermoed dat er vrij snel foto's van (pre-)productie modellen zullen komen. Vind het echt een mooie combo met lokale industriƫle verankering, een bewezen chassis etc. Trots op de aankoopdienst.

Umbert

Weet niet hoor maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat ik afgelopen donderdag een van de waarschijnlijk prototypes heb zien rijden (met handelaars kenteken) op de A50 (zwolle - Apeldoorn) moet zeggen viel wel op was in mijn ogen een mooie bak, reed helaas in tegengestelde richting.

Huzaar1

Nou, beter gedaan dan wij zelf. Gefeliciteerd! 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

https://sway.office.com/uHPejJNc0VROBrWC

Defensie heeft DAF TRUCKS N.V. het contract gegund voor de levering van 636 lichte
en 243 zware vrachtwagens. Een inschrijver vroeg om een schorsing bij de Raad van
State maar deze werd niet ontvankelijk verklaard. De levering aan de eenheden is
gepland vanaf 2022. De vervanging van de dertigjarige vrachtwagens naar
gepantserde voertuigen was nodig om de veiligheid van ons personeel tijdens
opdrachten te garanderen. Van elke versie zal 40% een gepantserde cabine hebben.
Alle andere voertuigen kunnen bepantserd worden.