Defensieforum.nl

Archief => Archief Defensie Onderdelen => Topic gestart door: Elzenga op 18/09/2013 | 13:54 uur

Titel: Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Elzenga op 18/09/2013 | 13:54 uur
Is er al enige informatie beschikbaar over de beoogde nieuwe AOR voor de Koninklijke Marine?

Ik kwam wel een plaatje tegen bij een soortgelijk Italiaans project, dat ik aardig kan "vertalen" in een nieuwe Enforcer variant door Damen.

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.fincantieri.com%2FCMS%2FData%2Fprodotti%2Ffiles%2F000471_foto1_img1.jpg&hash=dd9943cef483f46e58dc55f0bcc28c40e8b17c47)
Titel: Re:Nieuwe (H)AOR Koninklijke Marine
Bericht door: Lex op 18/09/2013 | 14:08 uur
De titel behoort AOR(H) te zijn.  >:(
Titel: Re:Nieuwe (H)AOR Koninklijke Marine
Bericht door: Elzenga op 18/09/2013 | 14:11 uur
Citaat van: Lex op 18/09/2013 | 14:08 uur
De titel behoort AOR(H) te zijn.  >:(
ik vond het al knap dat ik de eerder ook door jou aangegeven toevoeging nog had onthouden ;)..correctie uitgevoerd.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Harald op 18/09/2013 | 14:25 uur
zie voor behoefte stelling / eisen aan de AOR(H)

blz 38
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/begrotingen/2013/09/17/materieel-projectoverzicht-defensie/materieel-projectoverzicht-defensie.pdf

Nog even terug naar de basis :
- JSS afbouwen en in verkoop .. 2015
- Amsterdam, niet uit de vaart, maar moet dan toch verbouwd worden van enkelwandig naar dubbelwandig omdat deze dan geen haven meer mag binnenlopen ? ... dit kost ook geld en dan in 2020 uit de vaart.
- nieuwe AOR(H) in 2020 in de vaart kleiner dan de JSS, geen grote heliplatform, "garage" en dock / RoRo meer.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2013 | 14:26 uur
Stel het JSS haat naar Duitsland, dan zou de Berlin klasse voor de KM ook een interessante kunnen optie als de Duitsers wel wat bij betalen (ander kunnen we beter het JSS houden)
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Harald op 18/09/2013 | 14:34 uur
Citaat van: jurrien visser op 18/09/2013 | 14:26 uur
Stel het JSS haat naar Duitsland, dan zou de Berlin klasse voor de KM ook een interessante kunnen optie als de Duitsers wel wat bij betalen (ander kunnen we beter het JSS houden)

De Berlin klasse is nog steeds een schip van 20.240 ton, mijn gevoel zegt dat het een klasse moet worden gelijk of kleiner dan de Amsterdam/Zuiderkruis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin-class_replenishment_ship
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2013 | 14:41 uur
Citaat van: Harald op 18/09/2013 | 14:34 uur
De Berlin klasse is nog steeds een schip van 20.240 ton, mijn gevoel zegt dat het een klasse moet worden gelijk of kleiner dan de Amsterdam/Zuiderkruis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin-class_replenishment_ship

Een AOR(H) van +/- 17K ton is prima. kom je overal mee en heeft voldoende nuttige lading al zie ik die 20K ton van een Berlin klasse schip niet echt als een probleem.

Maar laat de boys van Damen maar weer met een functioneel model komen.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Reinier op 18/09/2013 | 14:43 uur
De marine van Spanje vaart met de zusterschepen van de ADAM; zijn nagenoeg identiek, ook enkelwandig.
Weet iemand of Spanje ook van plan is om deze schepen te gaan vervangen? Of varen zij er lekker tig jaar mee door terwijl heel braaf een pracht van een schip naar de sloop gaan brengen????
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Lex op 18/09/2013 | 14:44 uur
Citaat van: Harald op 18/09/2013 | 14:25 uur
zie voor behoefte stelling / eisen aan de AOR(H)
Er is idd sprake van een behoefteslelling; adhv deze behoeftestelling worden de eisen opgesteld en dan kan begonnen worden met het ontwerp.
Misschien kriijgt het schip ook een I-mast?  :angel:
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Harald op 18/09/2013 | 14:47 uur
Citaat van: Lex op 18/09/2013 | 14:44 uur
Er is idd sprake van een behoefteslelling; adhv deze behoeftestelling worden de eisen opgesteld en dan kan begonnen worden met het ontwerp.
Misschien kriijgt het schip ook een I-mast?  :angel:

ik denk dat de LPD's eerder een I-mast krijgen ... ;)
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2013 | 14:49 uur
Citaat van: Reinier op 18/09/2013 | 14:43 uur
De marine van Spanje vaart met de zusterschepen van de ADAM; zijn nagenoeg identiek, ook enkelwandig.
Weet iemand of Spanje ook van plan is om deze schepen te gaan vervangen? Of varen zij er lekker tig jaar mee door terwijl heel braaf een pracht van een schip naar de sloop gaan brengen????

Geen idee, voor zover ik weet gaat het om Europese regelgeving....
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Elzenga op 18/09/2013 | 14:50 uur
Ik hoop in ieder geval dat men een soort flexdeck behoudt voor de AOR(H). Want dat blijft heel handig vind ik. Een verkleinde JSS dus. Net zo groot als een LPD..en ik verwacht ook dezelfde basis..Enforcer model. Ik denk niet dat Nederland een buitenlands model aankoopt. En ja met I-mast.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2013 | 14:59 uur
Citaat van: Elzenga op 18/09/2013 | 14:50 uur
Ik hoop in ieder geval dat men een soort flexdeck behoudt voor de AOR(H). Want dat blijft heel handig vind ik. Een verkleinde JSS dus. Net zo groot als een LPD..en ik verwacht ook dezelfde basis..Enforcer model. Ik denk niet dat Nederland een buitenlands model aankoopt. En ja met I-mast.

Ik verwacht ook weer een innovatief Nederlands ontwerp.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Harald op 18/09/2013 | 15:02 uur
of iets zoals dit :

http://www.marinelink.com/images/show.aspx?aid=10811&/lsv%2bwith%2bequipment.png

Rolls-Royce Team to Focus on Naval Ship Design

http://www.marinelink.com/news/rollsroyce-focus-naval348806.aspx
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Reinier op 18/09/2013 | 15:04 uur
Citaat van: jurrien visser op 18/09/2013 | 14:49 uur
Geen idee, voor zover ik weet gaat het om Europese regelgeving....
Ja klopt, Europese regelgeving, maar je weet hoe dat gaat.....
En als Spanje er geen probleem van maakt dat dit schip in Spaanse havens afmeert, heb je ook geen probleem....denk ik....
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Oorlogsvis op 18/09/2013 | 15:11 uur
Citaat van: jurrien visser op 18/09/2013 | 14:59 uur
Ik verwacht ook weer een innovatief Nederlands ontwerp.
Waarom ?....ze willen geld overhouden...dan moet er gewoon een simpele bevoorrader worden gebouwd zonder verdere fratsen toch ?
Met zo'n defensie beleid worden er echt miljarden verspild...de politiek maakt van de krijgsmacht het lachtertje op de begroting.
Allemaal geld verspilling...CV90 die gloeidnieuw zijn er er weer uit moeten...pantserhouwitsers...leo's...en nu het JSS...

en zo...JSF'S !!!!!!....VAN DE 37 DIE WE KOPEN ZULLEN ER WEL WEER 20 NIEUW IN EEN DEPOT BELANDEN BEN IK BANG
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Mourning op 18/09/2013 | 15:33 uur
Citaat van: jurrien visser op 18/09/2013 | 14:59 uur
Ik verwacht ook weer een innovatief Nederlands ontwerp.

Ik ook en dan uiteraard ook weer een met allerlei bijv. sensoren die het schip eigenlijk niet nodig zal hebben, een indirecte subsidie voor R&D zeg maar, waardoor het schip ongetwijfeld wel weer wat duurder zal worden. Wat mij betreft wordt het een zeer simpel schip met 1 a 2 CIWS voor nabij bescherming en de sensoren die voor de aansturing daarvan noodzakelijk zijn en dan is het prima. Geen commandocentrales, extra capaciteiten om beter aan rampenbestrijding te doen, etc. Gewoon een recht toe recht aan bevoorrader. We zullen het weinige budget dat er is nog hard nodig hebben voor andere gebieden waar we al een investeringsachterstand hebben en vergeet niet dat de KM in de jaren '20 van deze eeuw een flinke vracht aan vervangings- en upgrade opdrachten zal moeten gaan uitschrijven die allemaal kostbaar zijn.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Mourning op 18/09/2013 | 15:36 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 18/09/2013 | 15:11 uur
Waarom ?....ze willen geld overhouden...dan moet er gewoon een simpele bevoorrader worden gebouwd zonder verdere fratsen toch ?

+1. Er komen nog meer dan genoeg andere projecten aan waar echt in geinvesteerd zal moeten worden en dat gaat dan om hele grote bedragen en die als het geld er niet (meer) is gewoon niet uitgevoerd zullen worden (lees: het materiaal wordt gewoonweg niet vervangen en afgestoten) of oneindig worden vertraagd.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: DvdW op 18/09/2013 | 16:13 uur
Citaat van: Mourning op 18/09/2013 | 15:36 uur
+1. Er komen nog meer dan genoeg andere projecten aan waar echt in geinvesteerd zal moeten worden en dat gaat dan om hele grote bedragen en die als het geld er niet (meer) is gewoon niet uitgevoerd zullen worden (lees: het materiaal wordt gewoonweg niet vervangen en afgestoten) of oneindig worden vertraagd.
Maar dan reken je buiten de Haagse 'logica'. Het zou mij niets verbazen als de nieuwe AOR(H) qua prijs in de buurt van de JSS ligt, daarnaast zal er in de Amsterdam geïnvesteerd moeten worden om haar 6 (?) jaar langer te laten doorvaren. Oeps, daar gaat je bezuiniging, dan maar extra schepen afstoten  :dead:
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Mourning op 18/09/2013 | 16:46 uur
Citaat van: DvdW op 18/09/2013 | 16:13 uur
Maar dan reken je buiten de Haagse 'logica'. Het zou mij niets verbazen als de nieuwe AOR(H) qua prijs in de buurt van de JSS ligt, daarnaast zal er in de Amsterdam geïnvesteerd moeten worden om haar 6 (?) jaar langer te laten doorvaren. Oeps, daar gaat je bezuiniging, dan maar extra schepen afstoten  :dead:

Zie wat dat betreft mijn posting voor de post die je hierboven citeert 8). Dat het zo zal lopen verwacht ik min of meer nl. ook  ;)
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Elzenga op 18/09/2013 | 16:50 uur
Citaat van: DvdW op 18/09/2013 | 16:13 uur
Maar dan reken je buiten de Haagse 'logica'. Het zou mij niets verbazen als de nieuwe AOR(H) qua prijs in de buurt van de JSS ligt, daarnaast zal er in de Amsterdam geïnvesteerd moeten worden om haar 6 (?) jaar langer te laten doorvaren. Oeps, daar gaat je bezuiniging, dan maar extra schepen afstoten  :dead:
+1
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Zeewier op 18/09/2013 | 19:06 uur
Helemaal vanaf de tekentafel opnieuw beginnen. Dit wordt echt zo'n project waarvan je achteraf weet dat je nauwelijks goedkoper uit bent. Ik zou een studie doen of een LPD als de Rotterdam in Vlissingen verbouwd kan worden met capaciteiten voor beperkte AOR taken. Door bijvoorbeeld het natte dok te versmallen. Wat denken jullie daar van?
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2013 | 19:28 uur
Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 19:06 uur
Helemaal vanaf de tekentafel opnieuw beginnen. Dit wordt echt zo'n project waarvan je achteraf weet dat je nauwelijks goedkoper uit bent. Ik zou een studie doen of een LPD als de Rotterdam in Vlissingen verbouwd kan worden met capaciteiten voor beperkte AOR taken. Door bijvoorbeeld het natte dok te versmallen. Wat denken jullie daar van?

Niet mee eens!

Als de KM dan toch een nieuwe AOR (H) gaat krijgen dan lijkt mij een relatief simpele dubbelwandig schip in een klasse rond de 17K ton afdoende. Dan lijkt mij een kostbare verbouwing van een LPD zinloos en daarnaast zou je daarmee nog een schip uit de sterkte halen.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: StrataNL op 18/09/2013 | 19:46 uur
Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 19:06 uur
Helemaal vanaf de tekentafel opnieuw beginnen. Dit wordt echt zo'n project waarvan je achteraf weet dat je nauwelijks goedkoper uit bent. Ik zou een studie doen of een LPD als de Rotterdam in Vlissingen verbouwd kan worden met capaciteiten voor beperkte AOR taken. Door bijvoorbeeld het natte dok te versmallen. Wat denken jullie daar van?

Ik heb eerder al aangegeven dat dit niet zomaar kan. Dok versmallen enzo alsof het niets is. Er passen net 2 lcu's naast elkaar, als je dok versmald niet meer... werkt gewoon niet. Laat dat aan de scheepsbouwers over aub.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Zeewier op 18/09/2013 | 19:49 uur
Citaat van: Strata op 18/09/2013 | 19:46 uur
Ik heb eerder al aangegeven dat dit niet zomaar kan. Dok versmallen enzo alsof het niets is. Er passen net 2 lcu's naast elkaar, als je dok versmald niet meer... werkt gewoon niet. Laat dat aan de scheepsbouwers over aub.
Het was ook de bedoeling de 2e lcu weg te laten.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: StrataNL op 18/09/2013 | 19:50 uur
Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 19:49 uur
Het was ook de bedoeling de 2e lcu weg te laten.

Dan kan je n.m.m niet meer adequaat als LPD optreden, een JSS kan dan net zoveel.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Zeewier op 18/09/2013 | 20:04 uur
Citaat van: Strata op 18/09/2013 | 19:50 uur
Dan kan je n.m.m niet meer adequaat als LPD optreden, een JSS kan dan net zoveel.
Ook dat was de bedoeling. Tevens de JSS KD in dienst nemen.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: StrataNL op 18/09/2013 | 20:09 uur
Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 20:04 uur
Ook dat was de bedoeling. Tevens de JSS KD in dienst nemen.

Aah dat zei je er niet bij :) dan nog vind ik het niet de beste optie maargoed. We zullen zien waar onze vrienden bij Damen mee gaan komen, ik denk dat ze gister lekker met de handen in elkaar gewreven hebben.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Zeewier op 18/09/2013 | 20:14 uur
De JSS afbouwen, voor een habbekrats verkopen aan Duitsland en dan vervolgens een AOR bouwen. Dat kan nooit goedkoper zijn.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2013 | 20:18 uur
Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 20:14 uur
De JSS afbouwen, voor een habbekrats verkopen aan Duitsland en dan vervolgens een AOR bouwen. Dat kan nooit goedkoper zijn.

Dan maar de lobby starten richting Tweede Kamer, die de verkoop (zoals bij 2 OPV's) kan voorkomen. (al hen ik net een bericht geplaatst over Canadese belangstelling)
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Poleme op 18/09/2013 | 20:26 uur
Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 19:06 uur
Helemaal vanaf de tekentafel opnieuw beginnen. Dit wordt echt zo'n project waarvan je achteraf weet dat je nauwelijks goedkoper uit bent. Ik zou een studie doen of een LPD als de Rotterdam in Vlissingen verbouwd kan worden met capaciteiten voor beperkte AOR taken. Door bijvoorbeeld het natte dok te versmallen. Wat denken jullie daar van?
De RDAM heeft een garage van 903 vierkante meter waar 849 ton kan worden opgeslagen.  Een dok van 885 vierkante meter met een capaciteit van 1.040 ton.  In het dok kunnen extra tanks of (tank containers) worden aangebracht.
En er is ruimte voor 627 kuub aan (droge) vracht.  In massa: 180 ton ammunitie, 12 ton medisch materieel;  150 ton proviand;  24 ton reserve onderdelen.  In totaal is er capaciteit voor maximaal 700 ton droge materialen en ammunitie.

In totaal kan er in de garages, dok, hangar en vliegdek ca. 3.330 ton worden meegenomen.
Vloeistoffen:  800 ton peut voor het LPD zelf;  50 ton peut voor de landingsvaartuigen; 200 ton peut voor helikopters en ingescheepte voertuigen; 320 ton water.  Op het vliegdek (excl. hangar) van ca. 1.340 vierkante meter passen 3 NH90 achtige heli's en het heeft inclusief de hangar oppervlakte een capaciteit voor 490 ton.  Dus daar is ook nog plaats voor bijvoorbeeld containers als er geen heli beschikbaar is voor de RDAM.
Vergelijk vervolgens een echte AOR (H):
Bevoorradingscapaciteit ADAM:
    * Brandstof Diesel (F76) (verdeeld over 16 ladingtanks): 8750 ton
    * Brandstof AVCAT (F44): 1200 ton (In MJO 2003 is AVCAT Ladingtank 1 omgebouwd tot F76 tank)
    * Drinkwater (1 ladingstank): 142 ton
    * Voedselvoorraden (verdeeld over 1 droogproviandruim, 1 koelruim en 1 vriesruim): 1100 ton
    * Munitie (verdeeld over 5 ruimen): 350 ton
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Ace1 op 18/09/2013 | 20:30 uur
Citaat van: Reinier op 18/09/2013 | 14:43 uur
De marine van Spanje vaart met de zusterschepen van de ADAM; zijn nagenoeg identiek, ook enkelwandig.
Weet iemand of Spanje ook van plan is om deze schepen te gaan vervangen? Of varen zij er lekker tig jaar mee door terwijl heel braaf een pracht van een schip naar de sloop gaan brengen????

Reinier het klopt de Spaanse Marine met een zusterschip de SPS Patiño (A14) vaart maar daarnaast heeft men de SPS Cantabria (A15) een iets vergrote uitvoering van de Amsterdam en deze is sinds 2012 in dienst en is dubbelwandig.

http://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Pati%C3%B1o_A14

http://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Cantabria_(A15)
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Reinier op 18/09/2013 | 20:34 uur
Citaat van: Ace1 op 18/09/2013 | 20:30 uur
Reinier het klopt de Spaanse Marine met een zusterschip de SPS Patiño (A14) vaart maar daarnaast heeft men de SPS Cantabria (A15) een iets vergrote uitvoering van de Amsterdam en deze is sinds 2012 in dienst en is dubbelwandig.

http://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Pati%C3%B1o_A14

http://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Cantabria_(A15)
Ja dus de vraag blijft staan, wat gaan ze doen met Patino?

Die Cantabria gaan ze ook voor een jaar uitlenen aan de Australiërs (2013? 2014?).
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Ace1 op 18/09/2013 | 20:38 uur
Citaat van: Reinier op 18/09/2013 | 20:34 uur
Ja dus de vraag blijft staan, wat gaan ze doen met Patino?

Die Cantabria gaan ze ook voor een jaar uitlenen aan de Australiërs (2013? 2014?).

Misschien doet men net als in de binnenvaart in bestaande binnenvaartschepen  een container  in de brandstof inzetten enige nadeel hiervan is dat men de tankcapaciteit dan wel verkleint wordt.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/10/2013 | 20:11 uur
Voor het geval het JSS alsnog de KM niet haalt (wat pure kapitaal vernietiging zou zijn en strategisch dom) hier een creatieve fictieve bijdrage:

http://blueprintbox.com/img39511.htm

http://www.the-blueprints.com/blueprints/ships/ships-netherlands/29738/view/nl_aor_zuiderkruis_au/
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Flyguy op 22/10/2013 | 20:57 uur
Wat een gedrocht.  :lol:
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Lex op 22/10/2013 | 21:00 uur
Citaat van: jurrien visser op 22/10/2013 | 20:11 uur
Voor het geval het JSS alsnog de KM niet haalt (wat pure kapitaal vernietiging zou zijn en strategisch dom) hier een creatieve fictieve bijdrage:

http://blueprintbox.com/img39511.htm
Wat doet die heli van het KLPD aan dek?  ;D
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: StrataNL op 22/10/2013 | 21:01 uur
Bijna net zolang als het JSS...
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Ace1 op 22/10/2013 | 21:09 uur
Citaat van: Lex op 22/10/2013 | 21:00 uur
Wat doet die heli van het KLPD aan dek?  ;D

Waarschijnlijk is het tekort van de Helicopters van de Klu tegen die tijd zo ernstig dat men de KLPD  AW139 helicopters nodig heeft?  :crazy:
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: ritchie op 22/10/2013 | 22:01 uur
waarom een nieuwe tanker kopen en de JSS verkopen, gewoon door varen met de Amsterdam, is dat geen optie en de JSS verkopen..
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Flyguy op 22/10/2013 | 22:03 uur
Citaat van: ritchie op 22/10/2013 | 22:01 uur
waarom een nieuwe tanker kopen en de JSS verkopen, gewoon door varen met de Amsterdam, is dat geen optie en de JSS verkopen..
Goede morgen. De Amsterdam is enkelwandig.  ;)
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: ritchie op 22/10/2013 | 22:06 uur
ja en, bouw er een binnenwand in en je bent klaar, is toch alleen voor de brandstof , zoveel hoeft hij niet mee te nemen gezien het aantal schepen
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: StrataNL op 22/10/2013 | 22:09 uur
Citaat van: ritchie op 22/10/2013 | 22:06 uur
ja en, bouw er een binnenwand in en je bent klaar, is toch alleen voor de brandstof , zoveel hoeft hij niet mee te nemen gezien het aantal schepen

Hier is al zoveel over gesproken lees het allemaal even dat scheelt weer. o.a. de voordelen en nadelen van een nieuwe binnenwand/sectie zijn uitvoerig aan bod gekomen dacht ik. iets met kosten/baten?
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Elzenga op 22/10/2013 | 22:13 uur
Citaat van: Strata op 22/10/2013 | 22:09 uur
Hier is al zoveel over gesproken lees het allemaal even dat scheelt weer. o.a. de voordelen en nadelen van een nieuwe binnenwand/sectie zijn uitvoerig aan bod gekomen dacht ik. iets met kosten/baten?
Dat is aan de koper van de Zr. Ms. Amsterdam...die zal de investering nog wel willen doen...
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Flyguy op 22/10/2013 | 22:27 uur
Citaat van: Elzenga op 22/10/2013 | 22:13 uur
Dat is aan de koper van de Zr. Ms. Amsterdam...die zal de investering nog wel willen doen...
De potentiële koper van de Amsterdam zal een land zijn dat niet al te vaak aanmeert in andere landen.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Elzenga op 22/10/2013 | 22:30 uur
Citaat van: Flyguy op 22/10/2013 | 22:27 uur
De potentiële koper van de Amsterdam zal een land zijn dat niet al te vaak aanmeert in andere landen.
Zou kunnen...of nauwelijks kosten heeft wat betreft benodigd staal en vooral werklieden..of een hoge strategische nood. Maar ik denk niet dat de Zr. Ms. Amsterdam na afstoting door Nederland eindigt op de sloperij..
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Harald op 22/10/2013 | 22:33 uur
Ik denk als er een nieuwe bevoorrader zou komen dat je weer in dezelfde tonnage zit (of iets hoger) als wat nu de Zuiderkruis en A'dam zijn (17.000 ton).

Maar volgens mij willen ze in Hennis visie een kleinere aanschaffen (8-9.000 ton), of deze investering dan ook een juiste zal zijn, dat betwijfel ik.
Dat afwegende, zou een investering in het dubbelwandig maken van de A'dam misschien wel een betere zijn, dan nu een kleine bevoorrader aanschaffen. Door het dubbelwandig maken zou je een levens duurverlening krijgen van de A'dam en dan in ca. 2023-2025 e.e.a. opnieuw te bekijken en als dan de Rotterdam verkocht zou worden een nieuwe bevoorrader van 17-19.000 ton of een 2de JSS aan te schaffen.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Jellington op 22/10/2013 | 22:36 uur
Kunnen ze gewoon niet beter een "nieuwe" Amsterdam maken?
Maar dan dubbelwandig? want met het ontwerp van de Amsterdam zelf was niks mis (behalve dan die wand)
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Ace1 op 22/10/2013 | 22:41 uur
Citaat van: ritchie op 22/10/2013 | 22:06 uur
ja en, bouw er een binnenwand in en je bent klaar, is toch alleen voor de brandstof , zoveel hoeft hij niet mee te nemen gezien het aantal schepen

Hieronder heb ik de tekening van de dubbele wanden voor de Amsterdam zoals Nevesbu heeft onderzocht (een soort van haalbaarheidsstudie). De kosten van het dubbelwandig maken van de Amsterdam zijn 80 miljoen Euro. Ik kan er niet uit op maken of ze aan de buitenkant of aan de binnenkant nieuwe wanden plaatsen. De regel dat na 2015 er geen enkelwandige schepen meer mogen rondvaren geldt alleen voor koopvaardijschepen, marines hebben hier vrijstelling van dus die 5 jaar extra valt legaal te behalen.

Meer info over de studie op de link hieronder.

http://www.nevesbu.com/en/markets-nevesbu/navalvessels/item/473-marpol-studie-aor.html

Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: StrataNL op 22/10/2013 | 23:11 uur
Citaat van: Ace1 op 22/10/2013 | 22:41 uur
De kosten van het dubbelwandig maken van de Amsterdam zijn 80 miljoen Euro. Ik kan er niet uit op maken of ze aan de buitenkant of aan de binnenkant nieuwe wanden plaatsen.

Ik ga er vanuit dat het de binnenkant betreft, immers een extra wand aan de buitenkant veranderd de hele rompvorm. Bij vierkante vrachtschepen is/wordt dit weleens toegepast, dan krijgt het hele schip een nieuwe "jas". Bij de Amsterdam zou dacht ik dat alleen de sectie met brandstoftanks aangepast worden.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Poleme op 23/10/2013 | 00:50 uur
Citaat van: Ace1 op 22/10/2013 | 22:41 uur
Hieronder heb ik de tekening van de dubbele wanden voor de Amsterdam zoals Nevesbu heeft onderzocht (een soort van haalbaarheidsstudie). De kosten van het dubbelwandig maken van de Amsterdam zijn 80 miljoen Euro. Ik kan er niet uit op maken of ze aan de buitenkant of aan de binnenkant nieuwe wanden plaatsen. De regel dat na 2015 er geen enkelwandige schepen meer mogen rondvaren geldt alleen voor koopvaardijschepen, marines hebben hier vrijstelling van dus die 5 jaar extra valt legaal te behalen.
Meer info over de studie op de link hieronder.  
http://www.nevesbu.com/en/markets-nevesbu/navalvessels/item/473-marpol-studie-aor.html
In 2008 voorzag de Nieuw Zeelandse marine haar HMNZS Endeavour van een "double hull".  Dit koste toen NZ$ 2 miljoen en circa 10% minder peut capaciteit.  Oorspronkelijk had de Endeavour 7.500 F76 schip diesel en 150 ton F44 AVCAT luchtvaart peut.
80 miljoen euro verspijkeren aan de ADAM, met zijn relatief dunne scheepshuid en niet al te beste 'diesel karren' en een levensduur tot 2020 is niet echt kosten-effectief, of te wel waarde voor je geld.  
De ADAM heeft ook een Spaans zuster schip in de vorm van de dubbel wandige 19.500 tons SPS Cantabria.  Welke in 2007 EUR 238 miljoen kostte.
Een goed ontwerp van de plank voor KM.  Ik vraag mij eigen af of een kleine tanker wel effectief is, gezien het groeiende belang van 'bruin water' operaties die vaak intercontinentaal en van langere duur zijn.

Of we moeten op de innovatieve toer gaan.  Door de "scheldehuid" te introduceren in een militair zeegaand bevoorrading schip.
zie:  http://www.informatie.binnenvaart.nl/uitgelicht/165-scheldehuid.html
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/10/2013 | 07:35 uur
Citaat van: Poleme op 23/10/2013 | 00:50 uur
In 2008 voorzag de Nieuw Zeelandse marine haar HMNZS Endeavour van een "double hull".  Dit koste toen NZ$ 2 miljoen en circa 10% minder peut capaciteit.  Oorspronkelijk had de Endeavour 7.500 F76 schip diesel en 150 ton F44 AVCAT luchtvaart peut.
80 miljoen euro verspijkeren aan de ADAM, met zijn relatief dunne scheepshuid en niet al te beste 'diesel karren' en een levensduur tot 2020 is niet echt kosten-effectief, of te wel waarde voor je geld.  
De ADAM heeft ook een Spaans zuster schip in de vorm van de dubbel wandige 19.500 tons SPS Cantabria.  Welke in 2007 EUR 238 miljoen kostte.
Een goed ontwerp van de plank voor KM.  Ik vraag mij eigen af of een kleine tanker wel effectief is, gezien het groeiende belang van 'bruin water' operaties die vaak intercontinentaal en van langere duur zijn.

Of we moeten op de innovatieve toer gaan.  Door de "scheldehuid" te introduceren in een militair zeegaand bevoorrading schip.
zie:  http://www.informatie.binnenvaart.nl/uitgelicht/165-scheldehuid.html

Interessante toepassing die Scheldehuid, biedt mogelijkheden!

SPS Cantabria, welke in 2007 EUR 238 miljoen kostte is een prima schip echter in 2007 238 mjn is in 2014 minimaal 250 mjn tel hier bij de vermeende afschrijving van 250 mjn op het JSS en de nieuwe AORH kost de KM een half miljard.

Meest verstandige oplossing: verpats de Amsterdam in 2015 en hijs de Nederlandse driekleur op het JSS.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Harald op 23/10/2013 | 08:44 uur
Citaat van: jurrien visser op 23/10/2013 | 07:35 uur
Interessante toepassing die Scheldehuid, biedt mogelijkheden!

SPS Cantabria, welke in 2007 EUR 238 miljoen kostte is een prima schip echter in 2007 238 mjn is in 2014 minimaal 250 mjn tel hier bij de vermeende afschrijving van 250 mjn op het JSS en de nieuwe AORH kost de KM een half miljard.

Meest verstandige oplossing: verpats de Amsterdam in 2015 en hijs de Nederlandse driekleur op het JSS.


+1 ... dat is gewoon de beste optie

Zeker interessant, die Scheldehuid. Maar volgens mij alleen nog maar toegepast bij binnenvaartschepen
zoals de Chemgas 20, een duwbak van 1400 ton, of de Apollo, binnenvaartschip van 2800 ton. Een zeewaardig schip met 17.000 ton is wel wat anders, maar het basis -idee is interessant.

Zie hieronder een site, waar je de testen gedaan op een enkelwandige huid en de scheldehuid
http://www.swzonline.nl/news/2110/collision-test-videos-apollos-scheldehuid
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Zeewier op 23/10/2013 | 10:13 uur
Met de Scheldehuid neemt het tonnage van het schip vors toe. Wat weer effect heeft op de prestaties. Op een rivier maakt dat wat minder uit, vooral als het een voorheen weinig hydrodynamische romp betrof.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/10/2013 | 14:19 uur
Wegens behoud van het JSS kan op dit topic sinds vandaag een slotje, immers geen nieuwe AOR(H) voor de KM (in de komende jaren)
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Flyguy op 25/10/2013 | 14:22 uur
Jammer, had graag een goedkoop bevoorradertje gezien.
Titel: Re:Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine
Bericht door: Lex op 25/10/2013 | 14:27 uur
Citaat van: jurrien visser op 25/10/2013 | 14:19 uur
Wegens behoud van het JSS kan op dit topic sinds vandaag een slotje, immers geen nieuwe AOR(H) voor de KM (in de komende jaren)
Bij deze is aan het voorstel voldaan.

Lex
Algeheel beheerder