Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2024 | 09:30 uurDe kontmissies van Mali hebben absoluut niks te maken met de transportvliegtuigkeuze. M
Het werd als voorbeeld aangehaald, volgens mij kwam het van de KLu zelf maar weet niet meer waar ik het tegen ben gekomen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Umbert op 06/03/2024 | 12:46 uurDus wat let Belgie dan om een x-aantal C390 erbij te bestellen als een A400 te groot blijkt te zijn voor een bepaalde opdracht, want geloof nooit dat alle para commando's in 1 keer op missie gaan. Dus de vervanging van de C130 in Belgie door de A400 is te krap gebleken, ja op papier lijkt het te werken alleen de praktijk is anders, uitval of niet beschikbaar zijn van toestel geeft als je 7 a 8 wel grotere toestellen hebt een groter probleem dan als je er 12 had.

Belgie heeft zelf 7 A-400M's de achtste A-400M is door Luxemburg betaald.

Stoonbrace

Citaat van: Umbert op 06/03/2024 | 12:46 uurDus wat let Belgie dan om een x-aantal C390 erbij te bestellen als een A400 te groot blijkt te zijn voor een bepaalde opdracht, want geloof nooit dat alle para commando's in 1 keer op missie gaan. Dus de vervanging van de C130 in Belgie door de A400 is te krap gebleken, ja op papier lijkt het te werken alleen de praktijk is anders, uitval of niet beschikbaar zijn van toestel geeft als je 7 a 8 wel grotere toestellen hebt een groter probleem dan als je er 12 had.

De initiële behoefte maakte het onderscheid tussen strategisch en tactisch transport (C-17 en C-130). Met de A400m hebben we nu een Jack of all Trades (master of none) waarbij vooral aan de tactische kant problemen zijn. Dat zal dus worden aangepakt met een bij uitstek tactisch toestel, genre C-295, dat in of dichtbij het inzetgebied blijft.

Umbert

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 12:13 uurDe Belgische behoefte aan luchttransport is toch wel groter dan die van Nederland. De huidige A400m vloot is nauwelijks groot genoeg.
Dus wat let Belgie dan om een x-aantal C390 erbij te bestellen als een A400 te groot blijkt te zijn voor een bepaalde opdracht, want geloof nooit dat alle para commando's in 1 keer op missie gaan. Dus de vervanging van de C130 in Belgie door de A400 is te krap gebleken, ja op papier lijkt het te werken alleen de praktijk is anders, uitval of niet beschikbaar zijn van toestel geeft als je 7 a 8 wel grotere toestellen hebt een groter probleem dan als je er 12 had.

Stoonbrace

Citaat van: Umbert op 06/03/2024 | 12:07 uurMaar nu wel in voordeel van de C390Nou Nederland had ook behoefte aan een groter toestel ipv 2 zelf te bestellen zijn we met enige andere landen in het NAVO samenwerkingsverband met C17 gestapt die hebben er 3 is dat genoeg? voorlopig lijkt het erop, kan ook niet beter worden omdat productie van dit toestel ook voltooid verleden tijd lijkt.

De Belgische behoefte aan luchttransport is toch wel groter dan die van Nederland. De huidige A400m vloot is nauwelijks groot genoeg.

Umbert

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 09:52 uurVoila. Exact dezelfde denkoefening t.o.v. de Sahel als wij met Midden-Afrika.
Maar nu wel in voordeel van de C390
Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 07:30 uurDie tussenstops met de C-130H waren een gedoe, vandaar (onder andere) de keuze voor de A400m. Bovendien was de C-390 er niet toen wij onze C-130 vervanging opstartten in 2001. Het is eenvoudig hoor, wij hebben gewoon een Paracommando eenheid die we in voor ons relevante gebieden moeten projecteren. Daarom kopen we meer (en grotere) transportvliegtuigen dan jullie. Net zoals jullie LPD's hebben en wij niet omdat we geen mariniers hebben. De A400m was in 2001 trouwens tweede keus want de luchtmacht wou toen C-17's en C-130J's. Maar het moest en zou een Europees product worden van de politiek en dus hebben we nog bijna 20 jaar met de C-130H aangemodderd en moeten we nu een kleiner transporttoestel kopen voor de lokale tactische vluchten.
Nou Nederland had ook behoefte aan een groter toestel ipv 2 zelf te bestellen zijn we met enige andere landen in het NAVO samenwerkingsverband met C17 gestapt die hebben er 3 is dat genoeg? voorlopig lijkt het erop, kan ook niet beter worden omdat productie van dit toestel ook voltooid verleden tijd lijkt.

Stoonbrace

Citaat van: StrataNL op 06/03/2024 | 09:28 uurIk meen recent ergens te hebben gelezen (kan het zo niet terugvinden) dat NL o.a. voor de C390M heeft gekozen omdat een retourvlucht Mali, met dezelfde lading als waarmee de C-130's vlogen, van 4 naar 2 dagen kon worden ingekort door het schrappen van de tussenstop.

Voila. Exact dezelfde denkoefening t.o.v. de Sahel als wij met Midden-Afrika.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 06/03/2024 | 09:28 uurIk meen recent ergens te hebben gelezen (kan het zo niet terugvinden) dat NL o.a. voor de C390M heeft gekozen omdat een retourvlucht Mali, met dezelfde lading als waarmee de C-130's vlogen, van 4 naar 2 dagen kon worden ingekort door het schrappen van de tussenstop.

De kontmissies van Mali hebben absoluut niks te maken met de transportvliegtuigkeuze. M
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 09:10 uurWou er nog iemand iets weten over transportvliegtuigen?
Ik meen recent ergens te hebben gelezen (kan het zo niet terugvinden) dat NL o.a. voor de C390M heeft gekozen omdat een retourvlucht Mali, met dezelfde lading als waarmee de C-130's vlogen, van 4 naar 2 dagen kon worden ingekort door het schrappen van de tussenstop.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2024 | 08:55 uurHebben ze spiegels in België? 

Terwijl je terugscrollt in het topic om je eigen gedrag hier eens te bezien zou je daarin kunnen kijken, wat zelfreflectie is hier wel op zijn plek.

Elke lastige vraag die niet in het straatje van de formele uitleg past vindt jij 'brutaal' of 'niet relevant'.

Er is echt meer dan Afrika. Maar lalala de wereld is gek. Iedereen behalve belgie lalala.

Ik begrijp dat het frustrerend moet zijn als er eens iemand niet z'n mond houdt omdat jij het onvriendelijk vraagt. Wat je dus constant doet, niet alleen bij mij. Scroll maar eens door je eigen posts hier en tel eens hoe vaak ze neerkomen op 'hou je mond, je snapt er niets van'. Ik krijg letterlijk pb's met 'negeer Huzaar maar, hij is nu eenmaal zo'. Wel, dat gaat dus niet gebeuren. Deal with it.
Wou er nog iemand iets weten over transportvliegtuigen?

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 08:35 uurDie vergelijking maakte ik om te duiden dat nationale belangen de aankopen van legermateriaal sturen.  Zoals de vergelijking met de LPD's.
Verder heb ik al meermaals aangegeven dat ik (op z'n zachtst gezegd) gefrustreerd ben met de manier waarop Belgïe zich gedraagt als partner binnen de NAVO. Het lijkt echter voor jou onmogelijk om te differentiëren tussen 'Belgïe' en 'individuele Belgen' want je blijft me maar aanspreken alsof het mijn schuld is dat we geen gemechaniseerde brigade in Polen hebben en blijkbaar denk je dat constante vernedering de manier is waarop jij dat persoonlijk gaat rechtzetten. Waardoor een normaal gesprek over transportvliegtuigen uitmondt in dit soort toestanden. Ik ken veel Nederlanders, ik werk goed met hen samen en ik apprecieer hun directheid. Maar jij bent gewoon een eikel.


Hebben ze spiegels in België? 

Terwijl je terugscrollt in het topic om je eigen gedrag hier eens te bezien zou je daarin kunnen kijken, wat zelfreflectie is hier wel op zijn plek.

Elke lastige vraag die niet in het straatje van de formele uitleg past vindt jij 'brutaal' of 'niet relevant'.

Er is echt meer dan Afrika. Maar lalala de wereld is gek. Iedereen behalve belgie lalala.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2024 | 08:00 uurJe vergelijkingen tussen een vliegtuig met een onderzeeër laten wel zien hoe kwalitatief deze discussie is.

Er is meer dan Afrika, waar je naartoe kunt met een lijnvlucht die hetzelfde doet als de airbus/hercules.

Belgie heeft al niet veel toegevoegde waarde in elk denkbaar samenwerkingsverband. Het zou de kwaliteit helpen als dit zou worden onderkend en er voor het echte werk eens wat investeringen komen.

 Misschien is de belgische defensie inmiddels zo ver gedegradeerd dat het zchzelf als een soort Luxemburgs leger ziet, en dat is prima. Maar met het onttrekken van jezelf aan collectieve verdediging van Europa is alles behalve solidair.

Die vergelijking maakte ik om te duiden dat nationale belangen de aankopen van legermateriaal sturen.  Zoals de vergelijking met de LPD's.
Verder heb ik al meermaals aangegeven dat ik (op z'n zachtst gezegd) gefrustreerd ben met de manier waarop Belgïe zich gedraagt als partner binnen de NAVO. Het lijkt echter voor jou onmogelijk om te differentiëren tussen 'Belgïe' en 'individuele Belgen' want je blijft me maar aanspreken alsof het mijn schuld is dat we geen gemechaniseerde brigade in Polen hebben en blijkbaar denk je dat constante vernedering de manier is waarop jij dat persoonlijk gaat rechtzetten. Waardoor een normaal gesprek over transportvliegtuigen uitmondt in dit soort toestanden. Ik ken veel Nederlanders, ik werk goed met hen samen en ik apprecieer hun directheid. Maar jij bent gewoon een eikel.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 07:30 uurDie tussenstops met de C-130H waren een gedoe, vandaar (onder andere) de keuze voor de A400m. Bovendien was de C-390 er niet toen wij onze C-130 vervanging opstartten in 2001. Het is eenvoudig hoor, wij hebben gewoon een Paracommando eenheid die we in voor ons relevante gebieden moeten projecteren. Daarom kopen we meer (en grotere) transportvliegtuigen dan jullie. Net zoals jullie LPD's hebben en wij niet omdat we geen mariniers hebben. De A400m was in 2001 trouwens tweede keus want de luchtmacht wou toen C-17's en C-130J's. Maar het moest en zou een Europees product worden van de politiek en dus hebben we nog bijna 20 jaar met de C-130H aangemodderd en moeten we nu een kleiner transporttoestel kopen voor de lokale tactische vluchten.

Je vergelijkingen tussen een vliegtuig met een onderzeeër laten wel zien hoe kwalitatief deze discussie is.

Er is meer dan Afrika, waar je naartoe kunt met een lijnvlucht die hetzelfde doet als de airbus/hercules.

Belgie heeft al niet veel toegevoegde waarde in elk denkbaar samenwerkingsverband. Het zou de kwaliteit helpen als dit zou worden onderkend en er voor het echte werk eens wat investeringen komen.

 Misschien is de belgische defensie inmiddels zo ver gedegradeerd dat het zchzelf als een soort Luxemburgs leger ziet, en dat is prima. Maar met het onttrekken van jezelf aan collectieve verdediging van Europa is alles behalve solidair.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

#510
Citaat van: Ace1 op 05/03/2024 | 19:53 uurHoezo heeft de C-390 korte beentjes? De C-390 heeft een langer uithoudingsvermogen dan de C-130.

https://www.militaryfactory.com/aircraft/compare-aircraft-results.php?aircraft1=984&aircraft2=28



Die tussenstops met de C-130H waren een gedoe, vandaar (onder andere) de keuze voor de A400m. Bovendien was de C-390 er niet toen wij onze C-130 vervanging opstartten in 2001. Het is eenvoudig hoor, wij hebben gewoon een Paracommando eenheid die we in voor ons relevante gebieden moeten projecteren. Daarom kopen we meer (en grotere) transportvliegtuigen dan jullie. Net zoals jullie LPD's hebben en wij niet omdat we geen mariniers hebben. De A400m was in 2001 trouwens tweede keus want de luchtmacht wou toen C-17's en C-130J's. Maar het moest en zou een Europees product worden van de politiek en dus hebben we nog bijna 20 jaar met de C-130H aangemodderd en moeten we nu een kleiner transporttoestel kopen voor de lokale tactische vluchten.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2024 | 19:58 uurWe moesten door, ook al praat stoonbrace poep.  :angel: 

 ;D  ;D  ;D  ;D