Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/04/2021 | 18:49 uur
Een (groot) voordeel van de C-295 in de West is de kansen die je hebt door samenwerking met de Franse. Frankrijk heeft een 3 tal C-235's gestationeerd op de luchtbasis Cayenne (Frans-Guyana).  De C-295 is ook geschikt om te landen op korte banen zoals die van Saba. Ook verwacht ik dat het personeels plaatje van een 2 / 3 tal C-295's aanzienlijk lager is dan van 2 C-130's.

Leuk die C-295 suggesties, kisten die gekocht of geleased moeten worden en die Hercs zijn betaald en afgeschreven.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 20/04/2021 | 20:31 uur
We hoeven ook niet naar mozambique.

Klopt maar wel naar Saba


Huzaar1

We hoeven ook niet naar mozambique.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/04/2021 | 18:28 uur
1 operatoneel. Kisten kosten natuurlijk niets in aanschaf, je praat dan slechts over exploitatie,

Je hebt nooit te veel logistieke middelen zeker niet in de Hurricane belt. Voor slechts de Benedenwindse eilanden zijn ze te veel van het goede, voor alle 6 de eilanden zijn ze ongetwijfeld zeer waardevol.

Ik zie het probleem niet.

Een C-130 kan niet op kleine landingsbanen landen een C-295 wel.

https://www.airbus.com/newsroom/stories/assisting-humanitarian-efforts-with-Airbus-versatile-C295-airlifter.html







Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/04/2021 | 18:28 uur
1 operatoneel. Kisten kosten natuurlijk niets in aanschaf, je praat dan slechts over exploitatie,

Je hebt nooit te veel logistieke middelen zeker niet in de Hurricane belt. Voor slechts de Benedenwindse eilanden zijn ze te veel van het goede, voor alle 6 de eilanden zijn ze ongetwijfeld zeer waardevol.

Ik zie het probleem niet.

Een (groot) voordeel van de C-295 in de West is de kansen die je hebt door samenwerking met de Franse. Frankrijk heeft een 3 tal C-235's gestationeerd op de luchtbasis Cayenne (Frans-Guyana).  De C-295 is ook geschikt om te landen op korte banen zoals die van Saba. Ook verwacht ik dat het personeels plaatje van een 2 / 3 tal C-295's aanzienlijk lager is dan van 2 C-130's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 20/04/2021 | 18:30 uur
En dat zijn de personele kosten en de logistieke lijn.

Die plaats ik onder het kopje exploitatie.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/04/2021 | 18:28 uur
1 operatoneel. Kisten kosten natuurlijk niets in aanschaf, je praat dan slechts over exploitatie,
Ik zie het probleem niet.
En dat zijn de personele kosten en de logistieke lijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/04/2021 | 18:01 uur
Ik vind 2 C-130's in de west stationeren een overkill.


1 operatoneel. Kisten kosten natuurlijk niets in aanschaf, je praat dan slechts over exploitatie,

Je hebt nooit te veel logistieke middelen zeker niet in de Hurricane belt. Voor slechts de Benedenwindse eilanden zijn ze te veel van het goede, voor alle 6 de eilanden zijn ze ongetwijfeld zeer waardevol.

Ik zie het probleem niet.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/04/2021 | 22:28 uur
O.a. te gebruiken als noodvoorziening in het storm seizoen en alle andere logistieke toepassingen binnen CZMCARIB (waar nu commerciële inhuur voor plaats vindt).

Ik vind 2 C-130's in de west stationeren een overkill.

De  KWCARIB huurt nu 2 Dash-8 toestellen en de KWNL gaat dat ook doen, je zou bijvoorbeeld deze toestellen kunnen vervangen door 6 C-295's en met een palletwissel systeem zodat deze toestellen voor meerdere taken inzetbaar zijn. De 2 extra C-295's vervangen de 2 Fokker F50's die ook VIP transport deden door een pallet wissel systeem kun je ook vips vervoeren of een para dropping of eem medvac in de C-295. Zo ben je wel een stuk flexibeler









Parera

Citaat van: Sparkplug op 20/04/2021 | 17:40 uur
De RAAF dit vorig jaar al.
https://news.defence.gov.au/technology/litening-pod-trials-raaf-c-130j-hercules

En het bericht van de ANG zelf.
https://www.dm.af.mil/Media/Article-View/Article/2571634/dm-hosts-aatc/

Dan moet de KLU er maar niet al te lang mee wachten  ;) Beide systemen zijn al ''in huis'' dus heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Wat mij betreft een waardevolle toevoeging voor de C-130's en hun bemanningen.

Sparkplug

#213
Citaat van: Parera op 20/04/2021 | 15:58 uur
De US bekijkt het gebruik van targeting pods vanaf de C-130's voor precisie air drops. Misschien ook een ontwikkeling die we gaan zien bij onze (nieuwe) C-130's?


De RAAF testte dit vorig jaar al.
https://news.defence.gov.au/technology/litening-pod-trials-raaf-c-130j-hercules

En het bericht van de ANG zelf.
https://www.dm.af.mil/Media/Article-View/Article/2571634/dm-hosts-aatc/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

De US bekijkt het gebruik van targeting pods vanaf de C-130's voor precisie air drops. Misschien ook een ontwikkeling die we gaan zien bij onze (nieuwe) C-130's?

Targeting Pods Are Being Tested On Air National Guard C-130 Hercules Transports (Updated)
https://www.thedrive.com/the-war-zone/40181/targeting-pods-are-being-tested-on-air-national-guard-c-130-hercules-transports

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 18/04/2021 | 22:39 uur
Ik denk dat hiervan uitgaand dat commerciële inhuur op jaarbasis goedkoper uitvalt dan het stationeren van 2x Hercules in de Carib, inclusief de ondersteuning.

Dat is wellicht waar, echter commerciële inhuur heeft zo de nodige beperkingen in crisis situaties, Keuzes, keuzes.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/04/2021 | 22:28 uur
O.a. te gebruiken als noodvoorziening in het storm seizoen en alle andere logistieke toepassingen binnen CZMCARIB (waar nu commerciële inhuur voor plaats vindt).
Ik denk dat hiervan uitgaand dat commerciële inhuur op jaarbasis goedkoper uitvalt dan het stationeren van 2x Hercules in de Carib, inclusief de ondersteuning.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 18/04/2021 | 21:59 uur
En wat zal de reden hiervoor zijn en de taakverdeling?

O.a. te gebruiken als noodvoorziening in het storm seizoen en alle andere logistieke toepassingen binnen CZMCARIB (waar nu commerciële inhuur voor plaats vindt).