Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Harald

https://defencebelgium.com/2024/01/29/feu-vert-pour-lachat-dun-troisieme-patrouilleur-et-dune-capacite-stol-pour-les-forces-speciales/

STOL-capaciteit voor het Special Operations Regiment

De aanschaf van "Special Operations Aviation Fixed Wing" (SOF Air FW)-vliegtuigen als onderdeel van een STOL-capaciteit ( Short Takeoff and Landing ) is een dossier dat lang op zich heeft laten wachten. Het werd al vermeld in de Strategische Visie van minister Steven Vandeput. "Een ander aspect van het versterken van onze SOF-capaciteit ligt in de wens om een ��gespecialiseerde Aviation SOF te creëren, gebaseerd op vier kleine Short Takeoff and Landing (STOL) vliegtuigen die kunnen opereren vanaf korte en slecht geprepareerde start- en landingsbanen en die door hun relatief grote actieradius en hun discrete aard zullen worden aangepast aan SOF-invoegingen, extracties en herbevoorrading ", aldus het document. Het was gepland voor 2024 met voltooiing in 2025-2027 in de militaire programmeringswet die in 2016 werd aangenomen. Het budget bedroeg toen 130 miljoen euro met de volgende verduidelijking onderaan het document: "  Als het mogelijk is, zullen we gebruik maken van dit budget om kits voor medische evacuatie en SOF-kits voor Multirole Transport NH90-helikopters . » De vorige legislatuur heeft dit dossier nooit gelanceerd.

Het STAR-plan heeft deze kwestie opgepakt. "Het SOR (Special Operations Regiment) zal de transformatie voortzetten die is ingezet door zichzelf uit te rusten met korte start- en landingsvliegtuigen (STOL) die hen wendbaarheid en operationele uitbreiding zullen geven dankzij evacuatiemogelijkheden. medische, vuursteun, luchttransport en zelfs commandovoering en controle ", zegt hij. Volgens informatie die minister Ludivine Dedonder in april en mei 2023 heeft verstrekt, hebben we het nu over vijf vliegtuigen met hun uitrusting. Deze nieuwe capaciteit zal naar verwachting in 2029 volledig operationeel zijn. Naast de fase van het aanbestedingsproces zal er in Beauvechain een squadron voor speciale operaties worden opgericht, waar gespecialiseerd personeel zich geleidelijk aan bij het squadron zal voegen.

Het ambitieniveau van deze eenheid is om continu twee vliegtuigen en bijbehorend personeel in operaties te kunnen inzetten. "De inzet van de STOL-capaciteit omvat alle missies die zijn opgenomen in het STAR-plan: speciaal luchttransport, ISTAR, commandovoering, medische ondersteuning, inclusief vuursteun", aldus de minister. Het marktonderzoek begon in 2021. Het budget bedraagt ��nu 309,13 miljoen euro voor de periode 2025-2031.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 29/01/2024 | 15:29 uurIs dat niet een wat laag getal als bestaansreden voor twee forse eenheden die flink drukken op het Belgische defensiebudget? (Nu vindt ik dergelijke eenheden gewoon horen bij een land met de economie van België, maar de motivatie voelt toch wat... krom. Als 4000 burgers een dergelijke investering vragen, waarom is de 2% investering dan teveel gevraagd voor de veiligheid van 11,5 miljoen Belgen?)

Als jij de rationale kan vinden in 1 van alle Belgische beslissingen op het vlak van 1. verdeling middelen en 2. investeringen in capaciteiten dan wordt je daar denk ik meteen Chef admiraal Maarschalk gemaakt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Stoonbrace op 29/01/2024 | 14:08 uurNaar schatting 4000 op elk moment.
Is dat niet een wat laag getal als bestaansreden voor twee forse eenheden die flink drukken op het Belgische defensiebudget? (Nu vindt ik dergelijke eenheden gewoon horen bij een land met de economie van België, maar de motivatie voelt toch wat... krom. Als 4000 burgers een dergelijke investering vragen, waarom is de 2% investering dan teveel gevraagd voor de veiligheid van 11,5 miljoen Belgen?)

Stoonbrace

Citaat van: Lynxian op 29/01/2024 | 00:36 uurZijn er nog veel Belgische staatsburgers in de voormalige kolonies?

Naar schatting 4000 op elk moment.

Lynxian

Citaat van: Stoonbrace op 28/01/2024 | 22:16 uurDe bestaansreden van de 15de Wing en de Paracommando bataljons is een mogelijke NEO uit Centraal Afrika.
Zijn er nog veel Belgische staatsburgers in de voormalige kolonies?

Stoonbrace

Citaat van: Lynxian op 28/01/2024 | 21:10 uurVerwachten ze die in de toekomst nog te doen?

De bestaansreden van de 15de Wing en de Paracommando bataljons is een mogelijke NEO uit Centraal Afrika.

Lynxian

Citaat van: Stoonbrace op 28/01/2024 | 19:47 uurExact dit. Ook voor bepaalde missie's in Afrika op dirt strips waar een A400m niet zo vrolijk van wordt.
Verwachten ze die in de toekomst nog te doen?

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 28/01/2024 | 09:59 uurEr worden dus nog 3 stuks C-295 toestellen aangekocht. Waarschijnlijk als boodschappenkarretjes naast de A400M voor de kleine en lichte vrachtjes of krijgen ze een andere taak ?

Exact dit. Ook voor bepaalde missie's in Afrika op dirt strips waar een A400m niet zo vrolijk van wordt.

Ace1

#1497
Citaat van: Parera op 28/01/2024 | 11:25 uurMooie toestellen die Twin Otters!

Ik vraag me dan wel af of deze 5 toestellen niet gecombineerd (kunnen) gaan worden met de verwerving van 1 Kustwacht toestel?

Het huidige KW toestel is de BN-2 Islander, een prachtige toestel om in te vliegen maar zeer compact.
De Twin Otter zou best wel eens in MSA variant kunnen aansluiten bij die wensen. Ik zie dan ook weer mogelijkheden tot het combineren van crew's, opleidingen & onderhoud.

Maar ik gok dat dit te simpel is qua gedachten en men weer met een apart toestel op de proppen komt voor de KW omdat dit officieel ook onder een andere instelling valt (Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen) en niet onder lucht component.

DHC-6-400 van de Vietnamese Kustwacht.


Zeker mooie toestellen die  Twin Otters er kan ook op water geland worden na een modificatie. En ze hebben niet zo'n grote landingsbaan nodig.




Parera

#1496
Mooie toestellen die Twin Otters!

Ik vraag me dan wel af of deze 5 toestellen niet gecombineerd (kunnen) gaan worden met de verwerving van 1 Kustwacht toestel?

Het huidige KW toestel is de BN-2 Islander, een prachtige toestel om in te vliegen maar zeer compact.
De Twin Otter zou best wel eens in MSA variant kunnen aansluiten bij die wensen. Ik zie dan ook weer mogelijkheden tot het combineren van crew's, opleidingen & onderhoud.

Maar ik gok dat dit te simpel is qua gedachten en men weer met een apart toestel op de proppen komt voor de KW omdat dit officieel ook onder een andere instelling valt (Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen) en niet onder lucht component.

DHC-6-400 van de Vietnamese Kustwacht.

Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 27/01/2024 | 22:44 uurBedankt Stoonbrace ik had het effe door elkaar gehaald vreemd dat er in NL geen van die kleinere type vliegtuigen aangeschaft worden voor SP Force althans ik heb er nog niks van gelezen in die richting maar dit effe terzijde!!

Omdat dit niet een probleem van ons oplost. Wat moet je ermee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Stoonbrace op 27/01/2024 | 18:19 uur2) Light transport, ANDER PROGRAMMA, 3 waarschijnlijk C-295
Er worden dus nog 3 stuks C-295 toestellen aangekocht. Waarschijnlijk als boodschappenkarretjes naast de A400M voor de kleine en lichte vrachtjes of krijgen ze een andere taak ?

silvester herc

Citaat van: Stoonbrace op 27/01/2024 | 18:19 uur1) SOF aviation: 5, waarschijnlijk Twin Otters
2) Light transport, ANDER PROGRAMMA, 3 waarschijnlijk C-295
Bedankt Stoonbrace ik had het effe door elkaar gehaald vreemd dat er in NL geen van die kleinere type vliegtuigen aangeschaft worden voor SP Force althans ik heb er nog niks van gelezen in die richting maar dit effe terzijde!!

Kornet43

Citaat van: Harald op 27/01/2024 | 20:52 uurWel de eerste.
Een aantal landen, waaronder de VS, Qatar, Peru gebruiken de Twin Otter als Jump Trainer, voor het parachutespringen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Canada_DHC-6_Twin_Otter

Née hoor, US SOCOM heeft de Twin Otter vele jaren gebruikt voor special ops, en de UH18A/B is dan wel opgevolgd door de Dash 8 bij SOCOM, maar de Twin Otter wordt er nog steeds naast gebruikt, daar waar de Dash 8 niet voldoet op zeer korte landingsstrips. Daarnaast gebruikt de US Army en Air Force, en de National Guard van Alaska de Otter voor parachute trainer, ook voor special ops training.

Harald

Citaat van: Kornet43 op 27/01/2024 | 20:33 uurNee, niet de eerste. US Army SOCOM gebruikt de Twin Otter nog steeds voor special ops, onder de typenaam: UV-18A/B
Wel de eerste.
Een aantal landen, waaronder de VS, Qatar, Peru gebruiken de Twin Otter als Jump Trainer, voor het parachutespringen.

CitaatUV-18B
Parachute training aircraft for the United States Air Force Academy. The United States Air Force Academy's 98th Flying Training Squadron maintains three[47] UV-18s in its inventory as free-fall parachuting training aircraft,[48] and by the Academy Parachute Team, the Wings of Blue, for year-round parachuting operations. Based on the Series 300 aircraft.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Canada_DHC-6_Twin_Otter