Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Huzaar1

Maar hoe gaat 1 batterij invulling geven aan alle noden? Gaat er dubbel personeel komen of krijgen sommige BG rotaties mbt VJTF geen artillerie steun mee?

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Kornet43 op 01/11/2021 | 13:13 uur
Maar gaan de Belgen de Renault Sherpa gebruiken of de Unimog, die tot nu toe voor de export versies van de Caesar gebruikt werd?

Naar ik begrepen heb geen van beiden, we gaan het onderstel gebruiken dat ook de Fransen zullen gebruiken bij hun nieuwe bestelling.

Kornet43

Maar gaan de Belgen de Renault Sherpa gebruiken of de Unimog, die tot nu toe voor de export versies van de Caesar gebruikt werd?

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 01/11/2021 | 09:40 uur
Het zijn 2e handse kanonnen?

Nee, ik bedoel dat het het al in gebruik zijnde kanontype is terwijl de rest van het systeem nieuw ontwikkeld is. Heeft niets te maken met de 6x6 die de Fransen nu al gebruiken.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Wim1955 op 31/10/2021 | 21:32 uur
De aankoop past bij het beleid het zware materieel in Frankrijk te kopen. De nieuwe pantservoertuigen zijn ook van Franse makelij. Vanuit die optiek een logische keuze. En ook de CAESAR past in een A400. Flinke versterking van de gemotoriseerde brigade lijkt me. Voor de SOF resteren de 120mm mortieren. Of zijn die buiten gebruik gesteld?

120mm gaat opnieuw naar de infanterie. Ik denk dat SOF indien nodig ook gewoon de CAESAR meekrijgt.

Stoonbrace

Citaat van: ARM-WAP op 31/10/2021 | 19:21 uur
Slechts 10 en het zal 'slechts' die 6x6 versie zijn waarmee de Fransen rondtuffen. Maar, beter dan niets en er kan, in de toekomst, eventueel meer gekocht worden... Maar daarvoor heeft men dan budget nodig. En zoals we er nu voorstaan is er de enige component die zich in die zin gelukkig mag prijzen de "Lucht-component" (F-35A, A400M, MALE

Geen 8x8... zoals bijv. de Denen en de Tsjechen.
Volgens Wiki zouden de Fransen ook een 32-tal 8x8's aanschaffen, om hun Tracked (Self Propelled) 155 mm AMX-30 AuF1 te vervangen.

Het wordt blijkbaar de nieuwe 6x6, behalve kanon een volledig nieuw systeem. Maar inderdaad niet onder de indruk van de aantallen.

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 31/10/2021 | 20:54 uur
Een stap voorwaarts ivm de 105 mm die daardoor vervangen wordt.

Die oude 105 had echter ook het voordeel dat deze makkelijk luchtverplaatsbaar was, met sling onder heli.
Voor de Para-Commando's zou ik nog steeds de M119 willen zien in de schoot van het Bataljon Artillerie.

De 105 was dikke scheit met chocola er omheen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Wim1955

De aankoop past bij het beleid het zware materieel in Frankrijk te kopen. De nieuwe pantservoertuigen zijn ook van Franse makelij. Vanuit die optiek een logische keuze. En ook de CAESAR past in een A400. Flinke versterking van de gemotoriseerde brigade lijkt me. Voor de SOF resteren de 120mm mortieren. Of zijn die buiten gebruik gesteld?

Parera

#402
Citaat van: ARM-WAP op 31/10/2021 | 20:54 uur
Een stap voorwaarts ivm de 105 mm die daardoor vervangen wordt.

Die oude 105 had echter ook het voordeel dat deze makkelijk luchtverplaatsbaar was, met sling onder heli.
Voor de Para-Commando's zou ik nog steeds de M119 willen zien in de schoot van het Bataljon Artillerie.

Waarom niet de overstap naar M777? Dan pak je 1 standaard artillerie kaliber en het bereik van de M119 is naar mijn idee beperkt. En ook dit kanon kan onder een (zware) heli of in de C-130 / A-400M getransporteerd worden. Het kanon kan ook net (4200 kg) gedragen worden door een NH-90 TTH, maar die zijn niet meer in dienst bij de Belgen dus vraag ik me af of je daar naar zou moeten kijken. Het transporteren in een A400M en het bereik is wat mij betreft veel belangrijker.

Als de Belgen nu een batterij M777 aankopen dan doet Nederland mee voor ons Korps Mariniers en 11 LMB.

ARM-WAP

Een stap voorwaarts ivm de 105 mm die daardoor vervangen wordt.

Die oude 105 had echter ook het voordeel dat deze makkelijk luchtverplaatsbaar was, met sling onder heli.
Voor de Para-Commando's zou ik nog steeds de M119 willen zien in de schoot van het Bataljon Artillerie.

Huzaar1

Het is in ieder geval mobiel en een modern kaliber.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Slechts 10 en het zal 'slechts' die 6x6 versie zijn waarmee de Fransen rondtuffen. Maar, beter dan niets en er kan, in de toekomst, eventueel meer gekocht worden... Maar daarvoor heeft men dan budget nodig. En zoals we er nu voorstaan is er de enige component die zich in die zin gelukkig mag prijzen de "Lucht-component" (F-35A, A400M, MALE

Geen 8x8... zoals bijv. de Denen en de Tsjechen.
Volgens Wiki zouden de Fransen ook een 32-tal 8x8's aanschaffen, om hun Tracked (Self Propelled) 155 mm AMX-30 AuF1 te vervangen.

Huzaar1

Welkom in de 21e eeuw Belgische artillerie. Klein aantal maar het is een megasprong t.o.v. het oude materieel
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

België: regering groen licht voor aankoop zelfrijdende kanonnen

Er is een nieuwe mijlpaal bereikt in de capaciteitsopbouw van de Landcomponent: de Belgische regering keurde vandaag de aankoop goed van een lange afstand precisie mobiele artillerie. Het was een van de grote capaciteitsinvesteringen die het ministerie van Defensie in 2021 van plan was te doen.

De operatie zal bijdragen tot " verdere consolidering van de capaciteit van de gemotoriseerde landstrijdkrachten binnen de Europese defensie in het algemeen en met onze Franse strategische partner in het bijzonder " als we een recente mededeling van het Ministerie van Defensie mogen geloven.

Het persbericht van de Ministerraad vermeldt het niet expliciet, maar het gekozen model is het CAESAR-systeem van de Nexter-groep, zoals bevestigd door een bericht op het Facebook-account van de commandant van de landcomponent (LCC), generaal Pierre Gérard. Of beter gezegd, een CAESAR van de "  nieuwe generatie  " die Frankrijk ook van plan is aan te schaffen in 32 eenheden om zijn vloot te vervolledigen. Volgens de Belgische Strategische Visie zou het toegewezen budget 48 miljoen euro (constante 2015 euro) bedragen voor, zo lijkt het, een batterij van tien stuks.

" Deze CAESAR-batterij zal ons bilaterale partnerschap met Frankrijk binnen het CaMo-project verder versterken", voegde de LCC op Facbook eraan toe. Ongetwijfeld te vroeg, werd zijn bericht snel gewist. Begin oktober noemde de stafchef van het leger (CEMAT), generaal Pierre Schill, van zijn kant een "voorbeeldig" partnerschap  tijdens een parlementaire hoorzitting.

Afgezien van de capaciteitsuitbreidingen, gaat de inzet van Belgische inserties door binnen het leger. Elf Belgische officieren zijn dit jaar aanwezig in Franse demonstratiescholen en binnen de EMAT. Nog een voorbeeld van toenadering: Griffons van het 1st Infantry Regiment namen voor het eerst deel aan de manoeuvres die deze week door de Gemotoriseerde Brigade werden georganiseerd op het kamp Bergen-Hohne (Duitsland).

Bron : https://www.forcesoperations.com/belgique-feu-vert-gouvernemental-pour-lacquisition-de-canons-automoteurs/
Vertaald via Google translate.