Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Harald

Rheinmetall acquires Dutch startup REEQ to add light hybrid vehicles to its portfolio

Rheinmetall has acquired the Dutch startup REEQ, thereby expanding its vehicle portfolio to include innovative light hybrid vehicles. At the beginning of March 2024, the technology group's Dutch subsidiary Rheinmetall Defence Nederland B.V., which is part of the Vehicle Systems Division, acquired 100% of the shares in the Dutch start-up REEQ. Rheinmetall is thus expanding its portfolio of lightweight tactical vehicles and also taking the step towards hybrid technology with a fully electric drivetrain in a military vehicle.

With its vehicles, REEQ has developed a new generation of mobility that combines tactical transport with a mobile energy source (microgrid) and is fully prepared for autonomy. The technology was developed and is produced in the Netherlands.

Currently, REEQ's vehicle portfolio consists of an Unmanned Ground Vehicle (UGV), a side-by-side buggy and a quad, all three with the same fully electric drive train (www.REEQ.com). Through the acquisition of REEQ, Rheinmetall can serve the Dutch and European markets in the field of light tactical mobility, both manned and unmanned, in combination with a microgrid solution. Rheinmetall's industrial strength and the innovative power of a start-up complement each other. Within the Rheinmetall Group, REEQ retains its status as a start-up in the field of development. The further development and series production of these vehicles will also take place in the Netherlands.

With this acquisition, Rheinmetall is responding to the many calls from Dutch politicians and defense leaders to contribute with industrial strength and specialization to the operational user and strengthening of the defense industry. With the development and production from the Netherlands, the strategic autonomy and the Dutch position in the field of military electrification and autonomy in the international defense industry have also been strengthened.

Located in the city of Ede, Rheinmetall Defence Nederland B.V. is part of the Vehicle Systems Division and is a wholly-owned subsidiary of Rheinmetall Landsysteme GmbH.

REEQ is a Dutch start-up and has been in existence since 2018. In that year REEQ carried out a first innovation project regarding electromobility in the military sector on behalf of the Dutch Ministry of Defence. In later years, REEQ has developed further in this field of experience.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_march_2024_global_security_army_industry/rheinmetall_acquires_dutch_startup_reeq_to_add_light_hybrid_vehicles_to_its_portfolio.html

Parera

Een sneak peak van de nieuwe website van Damen rondom de Nederlandse marine.

https://koninklijkemarine.damen.com/

silvester herc

Citaat van: silvester herc op 04/03/2024 | 13:18 uurKan men toch gewoon in de brief vermelden we zijn met de Britten zo ver of we gaan wel of niet samen verder met ontwerpen van de opvolger van de LPD's wel viel op dat hij vergat te vermelden dat de LPX? ook de vervangers van de P Boten zijn ? Ik ben erg benieuwd  ;)

silvester herc

Citaat van: Harald op 03/03/2024 | 21:27 uurDaar ben ik ook bang voor, dat Damen nu volgeboekt wordt met de vervanging van de oppervlakte schepen. Eerst de ASWF order, nu de vLCF, volgende week de vLPD.

Dus dan de onderwater schepen op 15 maart naar een buitenlandse werf en als de gelekte info juist is, dan krijgt het Franse Naval Group de opdracht om de 4 onderzeeboten te bouwen.

Opzich wel verrassend dat er volgende week al info baar buiten komt over de vervanging van de LPD, (ook LPX? ) ik dacht dat er nog een onderzoek liep met de Britten naar de invulling van de vervanging.
Kan men toch gewoon in de brief vermelden we zij met de Britten zo ver of we gaan wel of niet samen verder met ontwerpen van de opvolger van de LPD's wel viel op dat hij vergat te vermelden dat de LPX? ook de vervangers van de P Boten zijn ?

Ace1

Uit betrouwbare bron vernomen dat Floorganise in gesprek is met DMI. Daar valt heel veel te verbeteren.

Ace1

#2122
Dit kleine bedrijf uit Zwolle kan de redding zijn voor ploeterende scheepsbouw: "Dit is de oplossing"

Het aantal scheepswerven in Nederland holt achteruit, maar een Zwols bedrijf beschikt over een mogelijke oplossing voor de teloorgang van de sector. Dat leidt tot enthousiasme van Kampen tot de Amerikaanse marine. Over hoe een klein IT-bedrijf van 25 man op een Zwols bedrijventerrein een hele industrie in Nederland - en zelfs Europa - overeind probeert te houden.

Klinkende hamers die klappen tegen metaal en het brommende geluid van een lasapparaat weerkaatsen in de grote bouwhal van Thecla Bodewes Shipyards in Kampen. Hier bouwen ze schepen, flinke jongens. Ditmaal een van honderd meter lang en zo'n 35 meter hoog. Zulk werk doen ze hier al jaren, en zullen ze ook nog jaren willen blijven doen. Maar toch verandert er van alles.

En daar komt het - nu nog kleine - Zwolse bedrijf Floorganise om de hoek kijken. Anoniem gevestigd op bedrijventerrein Marslanden en voor het grote publiek onbekend. Maar het is een van de tien 'groeiparels' van de Regio Zwolle en kan een cruciale rol gaan spelen in het behoud van scheepswerven in Nederland. Want dat is geen vanzelfsprekendheid.

Scheepsbouw aan lager wal
Scheepswerven zitten in Nederland al jarenlang in zwaar weer. De concurrentie vanuit Azië is enorm toegenomen: waar Europa in de jaren 80 nog 45 procent van het marktaandeel in handen had, is daar nu nog slechts 4 procent van over. Nog wat meer cijfers: schepen uit West-Europa zijn 20 tot 40 procent duurder dan schepen uit Azië.

"Dit pakt desastreus uit als we het tij niet weten te keren", sprak Marja van Bijsterveldt afgelopen jaar dan ook. Vanuit Den Haag is zij speciaal aangesteld als speciaal kabinetsgezant voor de maritieme industrie. Het Rijk en de sector investeren de komende jaren tientallen miljoenen euro's om de scheepsbouw in Nederland overeind te houden.

Kortom: de problemen zijn groot.

Bakens verzetten
En dan is daar het Zwolse bedrijfje, dat scheepswerven voorhoudt dat ze 15 tot 20 procent efficiënter kunnen werken. Hoe? "Alles automatiseren wat kan, en een scheepswerf papierloos maken", vertelt eigenaar Ronald de Vries. Zijn bedrijf ontwikkelde er speciale software voor. Zodat het bouwen van een schip sneller kan. "In dezelfde tijd kan je dan 15 à 20 procent meer schepen bouwen dan nu. Daar draait het om. Zodat we in Europa deze industrie kunnen behouden."

Ook in Kampen verwachten ze de voordelen te ervaren. "Je moet je voorstellen dat voor één schip, de stapel papieren een meter hoog is", schetst Enrico Goosen van Thecla Bodewes. "Dat gaat dankzij het nieuwe systeem allemaal digitaal. Als je iets nodig hebt, staat het direct voor je klaar. Moet een tekening aangepast worden, dan is dat zo geregeld, direct voor iedereen. Het scheelt enorm veel zoekwerk en gedoe."

'Groeiparel' uit Regio Zwolle
Samen met negen andere 'scale-ups' - (startende) bedrijven die de potentie hebben om snel en flink te groeien - maakt Floorganise deel uit van een project vanuit Regio Zwolle: Snel Succesvol Scalen. Daarin krijgen ze coaching en begeleiding bij het maken van hun groeiplannen, via adviseur Martin Landkroon.

"Scheepswerven in Nederland maken producten van hoge kwaliteit, maar ook tegen hoge kosten. Dit bedrijf zorgt ervoor dat die kosten omlaag gaan, waardoor de concurrentiepositie verbetert. Ze zitten al over de landsgrenzen en hebben echt de potentie om op Europees niveau marktleider te worden. Maar dan moeten ze wel groot durven denken, dat is eigenlijk de voornaamste tip die ik ze meegaf. Daar kijken investeerders ook naar: niet alleen maar kleine stapjes zetten, flink doorgroeien."

De groei is al ingezet: inmiddels is ook een kantoor in Spanje geopend en het bedrijf draait al een omzet van boven de één miljoen euro. De Vries: "Die magische grens is bereikt. We verdubbelen sinds 2017 elke twee jaar en dat tempo willen we volhouden. Niet alleen voor een hogere omzet, maar ook omdat we dan de mogelijkheden om talent aan te trekken. Want onze software moet steeds geavanceerder en specialistischer worden. Zodat we wereldwijd kennisleider kunnen zijn."

Naast het digitaliseren gaat het ook om automatisering en inzicht krijgen in het werkproces. "We brengen alles in kaart", legt De Vries uit. "Daardoor kunnen we veel informatie teruggeven aan de werkvloer: wat zijn de risico's, welke risico's komen er misschien aan, hoe zit het werkproces precies in elkaar, waar kan het efficiënter?"

Amerikaanse marine
Wie gebruik maken van de techniek? Inmiddels zo'n 15 werven in Nederland, nog een aantal in Europa en ook in Amerika slaat het aan. "Aluminiumbouwers die kustwachtschepen maken, binnenvaart, zeegaande vrachtschepen, superjachten", somt De Vries de klanten op. "En in Amerika leveren we tools voor een werf die de reparaties uitvoert voor de Amerikaanse marine. Ook met de marine zelf, waar ze hun nucleaire vloot van onderhoud en reparatie voorzien, hebben we inmiddels contact."

Toch voelt het bijna te simpel. Digitaliseren, dat mag ook tijd worden. "Tja, scheepswerven lopen soms wat achter de muziek aan", lacht Goosen. "Dat komt ook door regelgeving, we willen graag. En wij zijn ontstaan uit verschillende werven, dus het komt wat later dan gepland."
De oplossing

Hij ziet veel in het nieuwe systeem, afkomstig uit die andere Hanzestad. "Ja, dit kan weleens de oplossing zijn. Het logistieke proces zal verbeteren, waardoor wij sneller een schip kunnen afmaken dan de concurrentie uit het verre oosten. Het is een manier om deze maakindustrie overeind te houden."

Bij Floorganise blijven ze bescheiden. "Het kan een onderdeel zijn van de oplossing. Ook Europese regelgeving over oneerlijke concurrentie van buiten moet gaan helpen. Nederland focust zich op de industrie. Wat dat betreft keert het momentum voor de scheepsbouw. Als wij daar een rol in kunnen spelen, is dat hartstikke mooi."

In het rijtje potentiële topbedrijven uit de Regio Zwolle staat naast Floorganise ook Bondus, dat werkt aan een medische doorbraak, waardoor we in de toekomst mogelijk ook een zelftest voor ziektes als kanker bij de drogist kunnen kopen. Ook daar gingen we onlangs op bezoek:

Op onderstaande link is een video te bekijken.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2311512/dit-kleine-bedrijf-uit-zwolle-kan-de-redding-zijn-voor-ploeterende-scheepsbouw-dit-is-de-oplossing

https://www.floorganise.com/partner-pages-building-better-relationships-with-clients-and-partners

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 04/03/2024 | 09:37 uurWat bedoel je hier precies mee?

Prijzen zijn niet gefixeerd en kosten niet vooraf duidelijk.

kosten zijn niet alleen financieel. Operationeel effect, inzetbaarheid en afhankelijkheid die zich gedurende de instandhoudingsfase op meerdere dimensies afspelen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Benji87 op 04/03/2024 | 09:37 uurWat bedoel je hier precies mee?

Iedere prijsverhoging wordt doorberekend.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2024 | 09:33 uurPunt is dat Frankrijk geen vaste prijs heeft, maar een achterkamerprijs.



Wat bedoel je hier precies mee?

Benji87

Citaat van: Ace1 op 04/03/2024 | 09:31 uurAustralië heeft nooit gekozen voor een  nucleaire variant van de barracuda maar een diesel elektrische aangedreven  variant van  barracuda. Blijkbaar ben je daar niet goed op de hoogte van?


Dat was de insteek maar dat is later veranderd naar een nucleaire variant van de barracuda

https://amp.theguardian.com/australia-news/2021/sep/17/australia-considered-buying-nuclear-submarines-from-france-before-ditching-deal-peter-dutton-says

pz

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2024 | 09:33 uurPunt is dat Frankrijk geen vaste prijs heeft, maar een achterkamerprijs.



Je kunt het er niet mee eens zijn, maar ze spelen het spel goed. Wij trappen er in. Helaas.....

Huzaar1

Citaat van: pz op 04/03/2024 | 09:30 uurWat wel blijft staan is de prijs....

Punt is dat Frankrijk geen vaste prijs heeft, maar een achterkamerprijs.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Benji87 op 04/03/2024 | 09:27 uurDe Australische afweging om van de barracuda is in mindere mate van toepassing op Nederlandse overwegingen. De Australiërs gingen namelijk nat op de nucleaire aandrijving die een keer per 10 jaar groot onderhoud nodig had, in Frankrijk ook nog eens. De Amerikaanse nucleaire reactoren hebben dat niet. Die gaan 30 jaar lang mee, period. Dat scheelt enorm in de kosten, logistieke belasting en de operationeel inzetbaarheid. Bovendien is de Virginia class een bewezen platform met 23 schepen in de vaart sinds 2004. De barracuda begint net aan zijn carrière.

 
Nederland gaat echter voor een diesel elektrische aangedreven submarine dus dat argument valt weg. En aangezien alledrie de opties slechts nog in beperkte oplage rond varen valt ook het argument voor een bewezen platform weg.

Australië heeft nooit gekozen voor een  nucleaire variant van de barracuda maar een diesel elektrische aangedreven  variant van  barracuda. Blijkbaar ben je daar niet goed op de hoogte van?


pz

Citaat van: Benji87 op 04/03/2024 | 09:27 uurDe Australische afweging om van de barracuda is in mindere mate van toepassing op Nederlandse overwegingen. De Australiërs gingen namelijk nat op de nucleaire aandrijving die een keer per 10 jaar groot onderhoud nodig had, in Frankrijk ook nog eens. De Amerikaanse nucleaire reactoren hebben dat niet. Die gaan 30 jaar lang mee, period. Dat scheelt enorm in de kosten, logistieke belasting en de operationeel inzetbaarheid. Bovendien is de Virginia class een bewezen platform met 23 schepen in de vaart sinds 2004. De barracuda begint net aan zijn carrière.

 
Nederland gaat echter voor een diesel elektrische aangedreven submarine dus dat argument valt weg. En aangezien alledrie de opties slechts nog in beperkte oplage rond varen valt ook het argument voor een bewezen platform weg.

Wat wel blijft staan is de prijs....

Benji87

Citaat van: Parera op 03/03/2024 | 22:04 uurIk heb nog liever die Duitse boten dan de Franse, de Duitsers lagen politiek gezien heel sterk in de tijd van minister Hennis. En ik ben toch van mening dat de Australische problemen wel meegewogen moeten worden bij het besluit. Niet alles is op NG af te schuiven, een deel komt ook door Australie zelf.


De Australische afweging om van de barracuda is in mindere mate van toepassing op Nederlandse overwegingen. De Australiërs gingen namelijk nat op de nucleaire aandrijving die een keer per 10 jaar groot onderhoud nodig had, in Frankrijk ook nog eens. De Amerikaanse nucleaire reactoren hebben dat niet. Die gaan 30 jaar lang mee, period. Dat scheelt enorm in de kosten, logistieke belasting en de operationeel inzetbaarheid. Bovendien is de Virginia class een bewezen platform met 23 schepen in de vaart sinds 2004. De barracuda begint net aan zijn carrière.

 
Nederland gaat echter voor een diesel elektrische aangedreven submarine dus dat argument valt weg. En aangezien alledrie de opties slechts nog in beperkte oplage rond varen valt ook het argument voor een bewezen platform weg.