Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ace1

PvdA heeft gewonnen. Uitzetting 'schier onmogelijk.'

Ik wist het al, maar nu is het ook officieel: De vluchtelingenindustrie in dit land is nu zo omvangrijk geworden, dat alle uitzettingen van de ten lange laste uitgeprocedeerde 'asielzoekers' worden tegen gewerkt. Het doet er niet toe of je enig recht zou hebben hier te verblijven. Het einde van het liedje is dat ergens iemand met een levenslange uitkering en verblijfsvergunning staat te wapperen. Gratis toegang tot voorrangshuis, tot zorg, waar onze eigen ouderen er wel uitgeschopt worden, tot luxe behandelingen in ziekenhuizen, you name it.

Stap in een bootje. Laat je visum verlopen. Noem jezelf asielzoeker. Lieg de boel bij elkaar. Uw advocaat doet de rest. Zo simpel is het.

Deze week verschijnt het verslag van de Commissie Integraal Toezicht Terugkeer (CITT) over 2013. De Telegraaf wist er al beslag op te leggen.

Daarin wordt het letterlijk vastgesteld:

,,Na ruim zes jaar is de commissie tot het oordeel gekomen dat bij de huidige stand van zaken het effectief uitzetten van vreemdelingen – mede door alle waarborgen, rechtsregels en rechtshulp – een schier onmogelijke opgave is geworden voor alle bij de uitzetting betrokken medewerkers."

Schier onmogelijk.

De PvdA heeft gewonnen.

Laten we stoppen met de tranentrekkende discussies die het klimaat in dit land nog verder verzieken. Binnen de EU is binnen Nederland. Niets meer aan te doen. Mijn enige hoop is dat de mensen met zulke massa's zullen komen en in zo'n korte tijd, dat er een enorme chaos zal uitbreken, met als gevolg dat het volk eindelijk in opstand zal komen tegen de elite die hen deze ellende heeft opgelegd.

http://joostniemoller.nl/2014/06/pvda-heeft-gewonnen-uitzetting-schier-onmogelijk/

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 02/06/2014 | 20:25 uur
Deze minister blijkt, net als haar voorgangers, niet voor de troepen te gaan staan. Sterker nog, ze staat achter de troepen. Nee, niet om hen te steunen maar om het zoveelste mes in onze militaire ruggen te steken. Want na de WUL-diefstal en de uiteindelijke en onvoldoende compensatie ervan, laat ze ons CAO-loze militairen ook nog eens in het AOW-gat vallen en zitten.

Precies. Te schandalig voor woorden gewoon.


KapiteinRob

Deze minister blijkt, net als haar voorgangers, niet voor de troepen te gaan staan. Sterker nog, ze staat achter de troepen. Nee, niet om hen te steunen maar om het zoveelste mes in onze militaire ruggen te steken. Want na de WUL-diefstal en de uiteindelijke en onvoldoende compensatie ervan, laat ze ons CAO-loze militairen ook nog eens in het AOW-gat vallen en zitten.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Olie op het vuur

2 juni 2014

Afgelopen week was er een Algemeen Overleg Personeel van de Vaste Commissie Defensie in de Tweede Kamer. Ik weet niet of u wel eens een Algemeen Overleg (AO) heeft bijgewoond, maar mij verbaast het iedere keer weer.

De procedure is heel simpel: ieder Kamerlid krijgt een paar minuten spreektijd en moet dus in deze zeer beperkte tijd zoveel mogelijk vragen zien te stellen. Na de eerste ronde van vragen stellen wordt de minister in de gelegenheid gesteld om de vragen te beantwoorden. Hierbij valt het mij altijd op dat de antwoorden meestal oppervlakkig zijn of dat er  een toezegging wordt gedaan dat op korte termijn een vraag zal worden beantwoord. Daarna is het weer de beurt aan de Kamerleden om in enkele minuten eventuele vervolgvragen te stellen dan wel een niet beantwoorde vraag te herhalen en als laatste krijgt de minister weer het woord.
 
Tijdens het afgelopen AO Personeel, waar overigens alleen de Kamerleden van CDA, D66, PVDA, SP en VDD bij aanwezig waren, werden door alle aanwezige Kamerleden vragen gesteld over de 'braindrain (zie weblog vorige week) en de potentiële oplossing van het AOW-gat. Dit laatste was 'heet van de naald', als gevolg van de overeenkomst binnen de Sector Rijk, die in dezelfde week is afgesloten tussen minister Blok en de bonden. Dit om het AOW-gat voor ex-Rijksambtenaren, die substantieel bezwarende beroepen uitvoeren, te repareren.

Het komt mij erg vreemd over dat wanneer er overheidsbreed rechtszaken worden gevoerd tegen dit onrecht, er alleen selectief voor de Sector Rijk vanuit het Kabinet toestemming wordt gegeven om dit op te lossen. De reden voor minister Blok om binnen de Sector Rijk wel te compenseren is dat de minister van mening is dat het zelf moeten repareren van het AOW-gat door middel van het naar voren halen van de pensioenaanspraken een te groot negatief gevolg heeft voor de hoogte van het maandelijkse pensioen voor de ex-Rijksambtenaren in de sector.

Voor Defensiepersoneel en Politiepersoneel, wordt dit blijkbaar wel acceptabel geacht.  Wanneer je werkzaam bent geweest in bezwarende beroepen binnen deze sectoren word je als oud-werknemer gedwongen je AOW-gat vanuit je eigen pensioen of spaargeld te betalen.

Wat mij betreft is dit meten met twee maten en daarmee voor mij niet acceptabel. Het antwoord van 'onze minister' op de vragen van de Kamerleden hierover was correct: De Sector Defensie is niet het Sector Rijk en zij heeft met de bonden afgesproken dat het AOW-probleem voor 01-01-2016 moet zijn opgelost. Wat haar betreft wordt het AOW-probleem aan de UKW gekoppeld, Hiermee straft zij het huidige overgebleven loyale personeel, door de kosten van de oplossing bij hen neer te leggen.
 
Het antwoord van de minister was te verwachten, maar ronduit teleurstellend. Tot vorige week werden alle ambtenaren die met een vorm van prepensioen en/of FLO zijn gestuurd v.w.b. het AOW-gat hetzelfde behandeld. Door de nieuwe afspraak bij de Sector Rijk zijn de condities echter veranderd. Zo krijgt het gevangenispersoneel, dat nu nog op 55 jaar met prepensioen gaat, een compensatie voor het AOW-gat. Militairen die, na drie ophogingen van de FLO-leeftijd, al lang in een overgangstraject naar 60 jaar zitten, moeten maar afwachten of ze binnenkort niet nog meer gestraft worden voor hun verplichte pensionering.
 
Ik hoop dat de minister begrijpt dat de toekenning van de regeling voor de Sector Rijk werkt als olie op het vuur die de onvrede bij Defensie aanwakkert. Vooruitschuiven is wat mij betreft dan ook niet meer aan de orde. Er zal op dit dossier snel tot een oplossing moeten worden gekomen. Het imago van Defensie en haar politieke leiding staan bij het defensiepersoneel wederom zwaar onder druk. Het kan niet zo zijn dat de militair wederom financieel wordt uitgebuit, op grond van haar bijzondere positie, zoals dit eerder bij de WUL is gebeurd.
 
Ik sluit me dan ook aan bij de woorden van Kamerlid Raymond Knops van het CDA: Het wordt tijd dat de minister een keer voor haar troepen gaat staan, in plaats van voor de minister van Financiën.
 
KLTZ Marc de Natris
voorzitter KVMO

http://www.kvmo.nl/olie-op-het-vuur

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 29/05/2014 | 22:56 uur
:cute-smile: reeds geplaatst op 20/5 (in dit topic)  Antwoord #402 Gepost op: 20/05/2014 | 19:55 uur
Prima, dan heb ik niets gezegd :)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#4854
Citaat van: DvdW op 29/05/2014 | 22:04 uur
De link naar deze weblog verscheen vandaag. En boven de weblog staat de datum van gisteren... Wie het weet mag het zeggen :)

:cute-smile: reeds geplaatst op 20/5 (in dit topic)  Antwoord #402 Gepost op: 20/05/2014 | 19:55 uur

DvdW

Citaat van: Ros op 29/05/2014 | 21:42 uur
Al op 20 mei geplaatst ?.
De link naar deze weblog verscheen vandaag. En boven de weblog staat de datum van gisteren... Wie het weet mag het zeggen :)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Citaat van: DvdW op 29/05/2014 | 20:32 uur
woensdag 28 mei 2014

Weblog van de Commandant der Strijdkrachten
Veiligheidsdiscussie


20-05-2014 | Generaal Tom Middendorp


Al op 20 mei geplaatst ?.

Zeewier

#4851
Citaat van: tentara71 op 28/05/2014 | 21:21 uur
Met de roodgloeiende regels ben ik het verre van eens. Gezondheidszorg te duur en versnipperd. Politie lost te weinig zaken op. Regenten/partijbonzen hebben teveel "invloed" op democratie.
Met de vrijheid van meningsuiting gaat het wel beter al is er ook een blonde ziel die te ver doorslaat.
Ieder zo zijn interpretatie hoor. Ik denk dat reinier bedoelt dat de politie meer dan behoorlijk vrij van corruptie is, zeer geringe willekeur toepast en het personeel zich uit de naad werkt voor onze veiligheid. Het kan altijd beter maar ik denk dat je niet meer kan vragen. Agenten zeggen zelf dat door het beperkt te besteden budget steeds vaker beleidsmatig gekeken wordt naar wat de politiek vraagt en daarop anticipeert. Voorbeeld: er is in de Tweede Kamer amper aandacht voor de al jaren groeiende aanwezigheid van de Italiaanse maffia. Daar zit dan amper een rechercheteam op. Zo blijft de werkelijke schade die ze aanricht aan onze economie behoorlijk buiten beeld. Ondanks het toenemende aantal liquidaties in en rond Amsterdam. De aandacht voor Marokkaanse crimineeltjes die juwelierszaken binnenvallen des te meer (ondanks de dalende trend!). Door met name de Telegraaf die campagne voert. Uiteindelijk is door het constant maar schuiven van prioriteiten amper redelijk resultaat te presenteren.

De politiek overvraagt. Ze heeft meer idealen en punten aan de horizon dan er budget voor is. En de burger denkt fatalistisch, opgejut door politici die constant over alles (wantoestanden!!) Kamervragen stellen en met moties van wantrouwen strooien. Zo'n Fred Teeven is ook niet te benijden, maar ja zo was hij zelf ook toen hij namens de VVD en LPF in de oppositie zat.

O ja dit nog, D66 gaat ook niet vrij uit:
http://www.nu.nl/politiek/3633744/d66-wil-geld-van-politie-en-rechtsbijstand.html

DvdW

woensdag 28 mei 2014

Weblog van de Commandant der Strijdkrachten
Veiligheidsdiscussie


20-05-2014 | Generaal Tom Middendorp

In Nederland is discussie ontstaan over onze veiligheid en het geslonken Defensiebudget. Een belangrijke ontwikkeling. Hoe breder de discussie, hoe beter. Veiligheid is immers voor iedereen van belang en zeker geen luxeartikel.

De oproep van de Amerikaanse president Barack Obama aan Europese landen om meer te spenderen aan hun krijgsmacht en niet langer disproportioneel op de Amerikanen te leunen als het gaat om de veiligheid heeft de discussie aangewakkerd. Maar ook de spanningen in de Oekraïne maken veel los.

Dit land - op slechts 2 uur vliegafstand en gelegen aan de grenzen van de EU - laat namelijk zien dat een schijnbaar stabiele situatie zo kan omslaan en dat veiligheid helemaal niet vanzelfsprekend is. Sommigen noemen het niet voor niets een wake-up-call. Wie had immers 4 maanden geleden gedacht dat de verhoudingen zo snel konden verslechteren?

Dat geeft ook te denken. Zo liet de schrijver Geert Mak in het programma 'Eén op één' weten: "We waren zo bezig met die soft power - en dat is ook goed - alleen Poetin reageert op een 19e-eeuwse manier." Mak, ooit pacifist, meende daarom dat we "Defensie niet moeten afbreken" en dat we "meer moeten samenwerken met anderen."

En de Britse militair historicus en oud-journalist Max Hastings zei in een interview met NRC Handelsblad over de situatie in de Oekraïne: "Ik stel geen moment voor dat we een militair antwoord moeten geven, maar ik suggereer wel dat we moeten laten zien dat we dat kunnen. Het is angstaanjagend dat Europa niet eens kan pretenderen dat het een militair antwoord heeft."

Zo is het maar net. Dat is ook de reden waarom ik zelf vorige week bij een debatbijeenkomst opmerkte dat een brullende leeuw veel geloofwaardiger is als die ook zijn tanden kan laten zien. Het is nu eenmaal geloofwaardiger als je praat vanuit een sterke positie. Vriend en vijand weten dat.

Mijn uitspraken trokken de aandacht van de media, maar het moest gezegd worden. Europa levert slechts 25% van de NAVO en moet een meer geloofwaardige partner worden. Dit vooral door meer rendement te halen uit onze samenwerking en de krachten nog meer te bundelen. Maar daarmee verandert dit percentage niet. Daar is meer voor nodig.

Bij militaire samenwerking geldt dat de liefde van 2 kanten moet komen. Je kunt als land niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en voor een lagere premie een hogere dekking verwachten. Je moet ook bereid zijn te leveren.

En dat is nu net het probleem. Nederland investeert nu 1,16% van het Bruto Nationaal Product in Defensie. Als we de pensioenen en wachtgelden niet meetellen slechts 0,87%. Ter vergelijking: de gemiddelde bijdrage van de Europese NAVO-landen is 1,56% en de NAVO-norm is 2%.

Wij zitten met onze 1,16% dus ruim onder de gemiddelde EU-bijdrage en de NAVO-norm. En dat terwijl onze economische positie zich juist meer in de kopgroep bevindt. En dat in een tijd waarin we in toenemende mate afhankelijk zijn van stabiliteit, zowel binnen als buiten Europa...

Dat baart mij zorgen. Of we het nu leuk vinden of niet, in veiligheid en vrijheid moeten we blijven investeren. Of zoals Geert Mak in de uitzending 'Eén op één' concludeerde:

"Vrijheid komt niet vanzelf. Voor vrijheid moet je knokken. Moet je concessies doen. Moet je ruzie over maken. Rode koppen krijgen en uiteindelijk weer naar de stembussen sjokken. Dat is allemaal vrijheid. Vrijheid moet je verrekt alert op zijn, want anders glipt het zo door je vingers".

Generaal Tom Middendorp,
Commandant der Strijdkrachten

Bron: http://defensieweblog.blogspot.nl/2014/05/weblog-van-de-commandant-der.html?m=1
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Mourning

Citaat van: mikemans op 29/05/2014 | 16:20 uur
De belastingdruk voor minima is nihil, zij zijn netto neutraal of zelfs netto ontvanger.

Ja, leuk bedacht en dan nu de aftrekposten van de maxima....

En daarna even de toegenomen kosten in zo`n beetje alles voor de minima en modaal...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: mikemans op 29/05/2014 | 16:20 uur
De belastingdruk voor minima is nihil, zij zijn netto neutraal of zelfs netto ontvanger.

Ligt er aan wat je onder minima verstaat.....


mikemans

Citaat van: Ton de Zwart op 28/05/2014 | 22:26 uur
Ik heb niet geschreven dat ik revolutie wil.  Ik zeg alleen dat op een gegeven moment de maat vol is als grote groepen mensen het water tot aan de lippen staat.  En je kunt alle zegeningen van onze welvaartstaat opnoemen, maar het is wel zo, dat er heel veel mensen of in de WW zitten, of in de bijstand en dat is erg minnetjes.  Je zult maar opgroeiende kinderen hebben, een huis wat onder water staat en onverkoopbaar is. Een keer door de dokter naar het ziekenhuis gestuurd worden en je bent al weer € 360 kwijt. Daar ga je dan met je bijstandsuitkering of je AOW. Tja, en dan moet je echtgenote ook toevallig naar de poli voor een wissewasje. Hoppa weer 360 euries.  Genoeg ellende om uit je vel te springen. De belastingdruk van de verschillende roverheden is gewoon enorm en dat ontploft een keer.  En ik heb nu weer niet gezegd, dat ik mee doe aan dat ontploffen of dat ik daar naar uit kijk.


De belastingdruk voor minima is nihil, zij zijn netto neutraal of zelfs netto ontvanger.

Ton de Zwart

Plus dat Nagel actief is geweest in de PvdA en een van de initiatiefnemers was van de interne pressiegroep " tien over rood".  Hij is de bekende rode draad....

Ace1

Een tip voor Jan Nagel stop nu eens met nieuwe partijen te beginnen want dat wordt toch niets dat is gedoemd om te mislukken.
Deze partijen heeft Jan Nagel opgericht Leefbaar Nederland, Partij voor Rechtvaardigheid, Daadkracht en Vooruitgang (PRDV),  OokU, 50Plus.