U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

Harald

Greece to purchase SeaGuardian MQ-9B UAV amid tensions with Turkey   ( vink, weer een nieuwe aankoper van de B-versie )

According to information published by Defence Review on July 6, 2022, the Greek parliament approved new arms programs, one of which is the $400 million acquisition of the SeaGuardian MQ-9B Unmanned aerial vehicle.

MQ-9B SeaGuardian is the maritime-focused sibling of the revolutionary SkyGuardian remotely piloted aircraft system (RPAS) that has been missionized using "bolt-on/bolt-off" maritime sensors.

In addition to its Lynx Multi-Mode Radar, advanced electro-optical/infrared sensor, automatic takeoff and landing capability, and the same impressive 79 ft (24m) wingspan as SkyGuardian, SeaGuardian includes a centerline wide-area maritime radar mission kit, and automatic identification system.

SeaGuardian integrates the most advanced maritime intelligence, surveillance, and reconnaissance (ISR) capabilities and is the first RPAS in its class to enable real-time search and patrol above and below the ocean's surface.

The MQ-9B Seaguardian has a length of 11.7 meters and wingspans of 24 meters with a maximum gross take-off weight of 5,670 kg and a fuel capacity of 2,721 kg.

It can carry 363 kg of payloads in the fuselage and 1,814 kg of payloads externally. It can fly at a maximum speed of 210 knots with a maximum range of 5,000 NMI at a maximum altitude of 40,000 MSL.

The Remotely Piloted Aircraft System is equipped with precision-guided munitions, Paveway IV laser-guided bomb, and Brimstone 2 air-to-surface missiles.

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/july/11887-greece-to-purchase-seaguardian-mq-9b-uav-amid-tensions-with-turkey.html


Parera


Huzaar1

Turkije is slim, ze gaan van haar geplande 'carrier' een drone carrier maken. Dat is de way to go en moet ook voor NL mogelijk zijn. Helemaal nu drones bewapend mogen worden ligt de weg open voor maritieme bewapende drones.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Toch heb ik mijn twijfels aan de de veiligheidsmarges bij het landen op een recht dek met zo'n spanwijdte t.o.v. landen op een hoekdek. Verder ben ik benieuwd hoe het landingsgestel zich zal houden bij dit soort landingen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Ook nog video beelden  8)


Harald

Citaat van: Parera op 10/05/2022 | 16:43 uur
+1

Ik kwam ook deze ontwikkeling tegen van Northrop Grumman voor de US Navy onderzeeboten, maar men bied het ook aan voor de MH-60 helikopters. Ik zie ook mogelijkheden voor de onbemande toestellen (van de toekomst). Men spreekt over 4 Very Lightweight Torpedo's i.p.v. 2 Mk54's op een heli.  Niet alleen is deze torpedo 50% lichter dan de mk 54 LWT maar ook zou het ongeveer 50% minder kosten.

https://www.northropgrumman.com/what-we-do/sea/manufacturing-the-very-lightweight-torpedo/
Dat is idd ook een erg interessant ontwerp, ze spreken over 1/3 van het gewicht mk54.
Interessant voor gebruik vanaf heli's , maar juist ook vanaf UAV's

Maar ook wel voor onderzeeboten, om meer kleine torpedo's snel achter elkaar te lanceren om een trefkans te vergroten.

Parera

#528
Citaat van: Harald op 10/05/2022 | 16:41 uur
;D ik had het bericht ook net gepost, maar weer verwijderd.
Maar een interessante ontwikkeling, voor toekomstig gebruik vanaf LHD schepen met UAV's zoals MQ-9B voor meerdere Marine's, niet alleen de grote.
Ook voor NL, zeker in ook de ASW rol.     

+1

Ik kwam ook deze ontwikkeling tegen van Northrop Grumman voor de US Navy onderzeeboten, maar men bied het ook aan voor de MH-60 helikopters. Ik zie ook mogelijkheden voor de onbemande toestellen (van de toekomst). Men spreekt over 4 Very Lightweight Torpedo's i.p.v. 2 Mk54's op een heli.  Niet alleen is deze torpedo 50% lichter dan de mk 54 LWT maar ook zou het ongeveer 50% minder kosten.

https://www.northropgrumman.com/what-we-do/sea/manufacturing-the-very-lightweight-torpedo/

Harald

 ;D ik had het bericht ook net gepost, maar weer verwijderd.
Maar een interessante ontwikkeling, voor toekomstig gebruik vanaf LHD schepen met UAV's zoals MQ-9B voor meerdere Marine's, niet alleen de grote.
Ook voor NL, zeker in ook de ASW rol.     

Parera

Deze video is ook erg interessant, het laat de huidige MQ-9 zien maar ook de nieuwe Mojave. Maar veel interessanter zijn de kleinere UAV die afgeworpen kan worden door andere UAV's en de twee grotere UAV's waarbij de grootste en laatste een stealth UAV is.




Parera

General Atomics Unveils MQ-9B STOL For Small Flat Tops

General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) today unveiled a new MQ-9B variant at INDO PACIFIC 2022, the international maritime exposition currently held in Sydney, Australia. The MQ-9B STOL (for short take off and landing) is designed to operate from flat top amphibious ships.




The MQ-9B STOL can operate from amphibious assault ships without the need for a ski jump or catapult. The new design features folding wings optimised for short takeoff and landing (STOL), as well as an enlarged v-tail.

Talking to Naval News at the show, General Atomics explained that the design is capable of operating from the U.S Navy's America-class Landing Helicopter Assaults (LHA) and Wasp-class Landing Helicopter Dock (LHD) ships. They can also operate aboard the Royal Australian Navy's Canberra-class LHDs.

General Atomics is pitching the MQ-9B STOL to the United States Marine Corps (USMC) as an expeditionary, shipborne alternative to the service's new MQ-9As. The USMC currently plans to procure 16 MQ-9As through the Marine Air Ground Task Force (MAGTF) Unmanned Systems Expeditionary (MUX) program of record. 

In addition to the United States, the United Kingdom and Australia have reportedly expressed interest in the design for operations from their Queen Elizabeth-class and Canberra-class vessels respectively. General Atomics is also in talks with unspecified "Pacific" countries. Naval News understands these countries are likely Japan (with the Izumo-class and Hyūga-class "helicopter destroyers") as well as South Korea (with the upcoming CVX carrier).

While the MQ-9B STOL sacrifices some range so that it can fly from flat top amphibious warships, it still has a significant endurance of roughly 30 hours, far more than smaller ship-launched unmanned aerial systems.

Like the MQ-9B Sea Guardian, the MQ-9B STOL can carry and dispense sonobuoys, allowing it to provide long range, high endurance, anti-submarine warfare capabilities to any naval task force. Promotional videos released by GA-ASI also depict the MQ-9B STOL carrying AGM-114 Hellfire and AIM-9 Sidewinder missiles.









https://www.navalnews.com/event-news/indo-pacific-2022/2022/05/general-atomics-unveils-mq-9b-stol-for-small-flat-tops/

https://www.ga.com/ga-asi-grows-mojave-line-with-new-mq-9b-stol-package

Harald

V-247 Tiltrotor Drone Downsized For Strike Role Aboard Navy Ships

Initially designed for the Marine Corps, a smaller, more potent V-247 Vigilant is aimed at meeting Navy shipboard requirements.

Bell has resurrected the unmanned V-247 Vigilant designed for the Marine Corps and scaled it down for use as a strike and surveillance aircraft aboard Navy ships, where the autonomous tiltrotor can fit in the same space as an MH-60R and perform any of the manned helicopter's missions.

Designed as a contender for the Marine Air-Ground Task Force (MAGTF) Unmanned Aerial System (UAS) Experimental, or MUX program, Bell's V-247 Vigilant is now on offer to the larger sea service for the Future Vertical Lift Maritime Strike (FVL-MS) development effort. That called for shaving several thousand pounds from the aircraft's fuselage and "right-sizing" the rotor blades, nacelles, and other elements of the aircraft to meet Navy requirements, Todd Worden, Bell's senior manager for advanced vertical lift systems sales and strategy, told The War Zone.

..../.....

https://www.thedrive.com/the-war-zone/v-247-tiltrotor-drone-downsized-to-maritime-strike-for-navy-warships?utm_source=War+Zone+Wire&utm_campaign=b1107bc00e-EMAIL_CAMPAIGN_2022_01_26_08_22_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_51665f3aba-b1107bc00e-180056853


Parera

#523
Turkey's New UCAV AKINCI Engages Sea Target For The 1st Time

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/04/turkeys-akinci-engages-sea-target-for-the-1st-time/






Ik ben hier geen expert in of iets dergelijks maar volgens mij raken ze het doel nauwelijks. Natuurlijk zal een explosieve lading wel helpen maar om dit nu bullseye te noemen... :cute-smile:
Het gaat hier om een mk82 met een lokaal geproduceerde TEBER geleidings set.

Huzaar1

#522
Citaat van: Flyguy op 14/04/2022 | 00:30 uur
Denk ik ook. Niet per se onderwater alleen. Dat kan niet overal en is ook veel moeilijker en intuïtiever dan je zou verwachten, dus niet te doen voor AI nog. Drones hebben de toekomst op het water, alleen alle galons zijn keihard in ontkenning.

Onze gehele wijze van oorlogsvoering op zee moet op de schop. We baseren alles nu op een paar korte en intense weken in een baai omgeven door bergen en een afgeschermde 'arena' rondom een eilandengroep ergens in de vroege jaren 80 (40 jaar geleden alweer trouwens, Jesus Christ). Ontwikkelingen op het land en in de lucht gaat nu keihard, terwijl de laatste échte moderne zeeslag ergens in '44 was. Sindsdien zijn er alleen nog schermutselingen geweest.

Een v-LCF zoals wij die nu gaan invullen is naar mijn mening daarom ook een kolossale geldverspilling, maar goed ik ben maar een subalterne trekpop die scheldt in de kerk. De marine gaat haar trots nooit opzij zetten en échte stappen maken.

Helemaal mee eens. Maar ik zeg al langer; er is een Prince Of Wales moment voor nodig. Of beter die komt er bij het eerstvolgende grote conflict.

Onze VLCF kan geldverspilling zijn, ik vind de Fransen met hun klassieke megacarrier nog veel meer getuigen van vasthouden aan oud denken, met name omdat er maar 1 komt is dat apparaat per direct veel te kostbaar om kwijt te raken. En juist die schepen, daar zie ik geen plek meer voor in de toekomst.

Wat ga je met je carrier doen met al die drones. Iedereen die oplet op hoe drone oorlog op land anno 2022 eruit ziet kan een voorspelling doen hoe dat er op zee uitziet in zeg 2032. En dat wordt denk ik een factor 10 intenser qua geweld. Geen colletoral damage, geen restricties en bovenal, geen camera's.

Zou zo graag zien dat NL eens een plan maakt, industrie betrekt en voorwaarts gaat. Durft te doen. Veel meer investeren in de onderwatervloot en drones. 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 13/04/2022 | 23:31 uur
Toekomst lijkt me ook weggelegd onderzeeboot drone carriers.  Met drones die terug het water in duiken, of niet meer terug hoeven te komen.

Maar ik denk dat de eerstvolgende nieuwe maritieme oorlog zal aantonen dat grote oppervlakteschepen aan hun eind zijn.
Denk ik ook. Niet per se onderwater alleen. Dat kan niet overal en is ook veel moeilijker en intuïtiever dan je zou verwachten, dus niet te doen voor AI nog. Drones hebben de toekomst op het water, alleen alle galons zijn keihard in ontkenning.

Onze gehele wijze van oorlogsvoering op zee moet op de schop. We baseren alles nu op een paar korte en intense weken in een baai omgeven door bergen en een afgeschermde 'arena' rondom een eilandengroep ergens in de vroege jaren 80 (40 jaar geleden alweer trouwens, Jesus Christ). Ontwikkelingen op het land en in de lucht gaat nu keihard, terwijl de laatste échte moderne zeeslag ergens in '44 was. Sindsdien zijn er alleen nog schermutselingen geweest.

Een v-LCF zoals wij die nu gaan invullen is naar mijn mening daarom ook een kolossale geldverspilling, maar goed ik ben maar een subalterne trekpop die scheldt in de kerk. De marine gaat haar trots nooit opzij zetten en échte stappen maken.   

Huzaar1

Toekomst lijkt me ook weggelegd onderzeeboot drone carriers.  Met drones die terug het water in duiken, of niet meer terug hoeven te komen.

Maar ik denk dat de eerstvolgende nieuwe maritieme oorlog zal aantonen dat grote oppervlakteschepen aan hun eind zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"