Defensieforum.nl

Onrust in de wereld => Conflict gebieden => Azië => Topic gestart door: Ace1 op 06/09/2008 | 20:42 uur

Titel: Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 06/09/2008 | 20:42 uur

VLISSINGEN - Schelde Marinebouw gaat de Indonesische marine helpen bij de bouw van een nieuwe reeks korvetten. "De Indonesische overheid heeft aangegeven 24 stuks te willen hebben", zegt directeur Hein van Ameijden.

Op dit moment wordt in Vlissingen gebouwd aan de laatste van een serie van vier korvetten voor Indonesië. "Het streven is nu om de bouw over te dragen aan een staatswerf in Surabaya."

Bron PZC 03/09/08

Kwam dit net tegen op PZC en wou het jullie niet onthouden
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 06/09/2008 | 20:54 uur
Een goede opsteker voor de NL scheepsbouw.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: KapiteinRob op 06/09/2008 | 20:55 uur
Citaat van: lex op 06/09/2008 | 20:54 uur
Een goede opsteker voor de NL scheepsbouw.

Wat wordt de scheepsbouw in Nederland hier dan wijzer van? Er wordt toch in Indonesie gebouwd.....?
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 06/09/2008 | 21:01 uur
Dat klopt, maar van origine zijn het toch NL ontwerpen?
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: KapiteinRob op 06/09/2008 | 21:05 uur
Ja, en wat is nu het voordeel van het feit dat ze Nederlandse ontwerpen gebruiken? De winst van de Schelde enigzins vergroten? Er wordt geen schip extra door gebouwd in Nederland.....
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 06/09/2008 | 21:06 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 06/09/2008 | 20:55 uur
Citaat van: lex op 06/09/2008 | 20:54 uur
Een goede opsteker voor de NL scheepsbouw.

Wat wordt de scheepsbouw in Nederland hier dan wijzer van? Er wordt toch in Indonesie gebouwd.....?

Dat Klopt Kapitein Rob, maar er word dan onder licentie gebouwd en en als ik het het bericht goed lees begleidt de Schelde de bouw van die korvetten.

Indonesie  koopt dus een licentie van de schelde en betaalt voor een kopie van het ontwerp

Overigens doet Blohm+Voss in Hamburg, dat al jaren zo met de korvetten en fregatten van de Meko Serie. en die Meko serie verkoopt internationaal best goed.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ros op 06/09/2008 | 21:12 uur
De vraag is waar de Schelde meer centen aan verdiend. Met een adviserende  rol in de bouw of het daadwerkelijk bouwen op Nederlands grondgebied met eigen mensen. Ik denk het laatste, maar dat zal Indonesie niet kunnen of willen betalen.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 06/09/2008 | 21:16 uur
Citaat van: Ros op 06/09/2008 | 21:12 uur
De vraag is waar de Schelde meer centen aan verdiend. Met een adviserende  rol in de bouw of het daadwerkelijk bouwen op Nederlands grondgebied met eigen mensen. Ik denk het laatste, maar dat zal Indonesie niet kunnen of willen betalen.

Ros, aan een licentie kun je best goed verdienen, laten we eerlijk wezen de loonkosten en de grondstoffen en transportkosten voor materiaal zijn in Indonesie een stuk goedkoper als in Nederland. En bovendien heeft Indonsie deze schepen hard nodig tegen piraten in de straat van malaka en tegen Smokelaars.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ros op 06/09/2008 | 21:23 uur
Aan een licentie en bouwen onder licentie kan je best een hoop verdienden echter aan het daadwerkelijk bouwen nog veel meer. En het zal de Schelde worst zijn dat de schepen hard nodig zijn voor de inzet tegen wie dan ook. Een werf bestaat van opdrachten en met het doel om daar zo veel mogelijk aan te verdienen. Trouwens een van de redenen, zo niet de reden, waarom de Nederlandse scheepsbouw (bijna) naar de kelder is gegaan. Goedkopere concurrentie.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Enforcer op 06/09/2008 | 23:23 uur
Citaat van: Ros op 06/09/2008 | 21:23 uur
Aan een licentie en bouwen onder licentie kan je best een hoop verdienden echter aan het daadwerkelijk bouwen nog veel meer. En het zal de Schelde worst zijn dat de schepen hard nodig zijn voor de inzet tegen wie dan ook. Een werf bestaat van opdrachten en met het doel om daar zo veel mogelijk aan te verdienen. Trouwens een van de redenen, zo niet de reden, waarom de Nederlandse scheepsbouw (bijna) naar de kelder is gegaan. Goedkopere concurrentie.

Waar baseer je dit op? Vergeet niet dat de NL werknemers in verhouding klauwen met geld kosten en dit afgaat van de winst. Het maakt de schepen ook nog eens duurder waardoor men er minder van kan (ver)kopen (afhankelijk van welke kant je het bekijkt). Een licentie uitgeven voor het bouwen van de schepen zou echt nog wel eens meer op kunnen leveren. En misschien ook niet. Feit is wel dat De Schelde er hoe dan ook aan verdiend en dat lijkt me wel goed, bedrijfsmatig gezien.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 06/09/2008 | 23:54 uur
Citaat van: Ros op Vandaag om 09:23
Aan een licentie en bouwen onder licentie kan je best een hoop verdienden echter aan het daadwerkelijk bouwen nog veel meer. En het zal de Schelde worst zijn dat de schepen hard nodig zijn voor de inzet tegen wie dan ook. Een werf bestaat van opdrachten en met het doel om daar zo veel mogelijk aan te verdienen. Trouwens een van de redenen, zo niet de reden, waarom de Nederlandse scheepsbouw (bijna) naar de kelder is gegaan. Goedkopere concurrentie.


Beste Ros, volgens mij heeft de Schelde met de bouw van  4 OPV's en de 3 Sigma Korvetten voor marokko en de JSS de komende jaren voldoende werk, stel als men voldoende mensen over zou hebben waar bouw je dan 24 korvetten?
en in het contract zal heus wel staan dat de licentie alleen voor Indonsie is en niet voor andere landen.
als je de volgde link van de PZC lees dan heeft de Schelde geen ruimte meer voor andere schepen.
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/2606453/Opsteker-voor-Schelde.ece

En Blohm+Voss in Hamburg heeft al meer dan 20 jaar verdiend door aan licentie's te verkopen van de Meko series van korvetten en fregatten.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 07/04/2009 | 20:46 uur
Schelde komt crisis goed door

VLISSINGEN - De economische crisis gaat voorbij aan Damen Schelde Naval Shipbuilding, voorheen de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen.


Het bedrijf heeft nog werk tot 2013.

En er is zicht op meer werk. Damen onderhandelt met de Nederlandse overheid over de bouw van een 'joint support ship', een bevoorradings- en transportschip. "Dat moet de opvolger worden van de Zuiderkruis", zegt directeur Hein van Ameijden. " Die opdracht hopen we eind dit jaar te krijgen. Dat zijn de dingen die ons kunnen helpen om de winter door te komen."

Daarnaast heeft Damen in Indonesië offerte uitgebracht voor de bouw van een nieuwe serie marineschepen, iets grotere schepen dan de korvetten die de afgelopen jaren in Vlissingen zijn gebouwd. "Ook anderen hebben offerte gemaakt, de komende tijd moet duidelijk worden wie de opdracht krijgt", zegt Van Ameijden.

De Indonesische regering wil uiteindelijk nog twintig nieuwe schepen.

Vorig najaar was er nog sprake van dat Indonesië de schepen zelf zou bouwen, eventueel met behulp van kennis die bij Damen Schelde Naval Shipbuilding zou worden ingekocht. "Nu is het nog niet duidelijk waar de schepen worden gebouwd áls we de opdracht krijgen" , vertelt Van Ameijden. "In Indonesië of bij ons in Vlissingen. Want de scheepswerf in Surabaya die ze aanvankelijk zou bouwen, PT Pal, zit in de financiële problemen."

In de orderportefeuille van de Vlissingse werf zitten nog drie fregatten voor de Marokkaanse marine, vier patrouilleschepen voor de Nederlandse marine en drie patrouilleschepen voor de Zweedse kustwacht.

"We hebben vorig jaar een goed jaar gehad en ook komend jaar zal een goed jaar worden", zegt Van Ameijden.

Zaterdag werd in Vlissingen de laatste in een serie van vier korvetten overgedragen aan de Indonesische marine.

Bron PZC  09-03-09
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 07/04/2009 | 20:53 uur
Ik heb mijn vraagtekens bij de plannen va het "JSS". Het zou mij niet verwonderen, als dit project door de huidige problemen weer naar achteren geschoven gaat worden. :'(
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 07/04/2009 | 21:11 uur
Met de 4 patrouilleschepen van de Holland Klasse en die 3 schepen voor Marokko heeft men verlopig werk genoeg, die kustwacht schepen voor zweden worden in onder supervisie van de Damen Schelde Naval Shipbuilding in Roemenie op een werf van Damen gebouwd.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 18/08/2010 | 23:25 uur
Volgens de Wiki,

Bouwt de PT PAL Shipyard in Indonesie in samenwerking met Damen Schelde een extra Sigma Korvet.

SIGMA 10514
In 16 August 2010, Indonesia Defense Department, sign a deal with PT PAL Indonesia and Damen Schelde to build a 105 meter Heavy Corvette in Indonesia based on Damen Schelde Sigma 10514. The Corvette will be equipped with 100mm Main Canon, 12 MICA vertical launch air defence missile, Bofors ASW Rocket launcher SR375A, MM-40 Exocet block II, Torpedo, Phalanx and Smart-S MK2 radar system.
Dimensions: 105 x 14 x 8,8 meters, Displacement: 2400(t) Engine: 4 x diesel engines at 9.240 Horse Power, Speed: 30 knots(max) 18 knots(Cruising) 14 Knots (Economic), Accommodation: 120

http://en.wikipedia.org/wiki/Sigma_class_corvette

Het vreemde aan dit verhaal is dat met voor een Frans 100mm kanon kiest en niet voor het 76mm Oto-Melara?

http://en.wikipedia.org/wiki/French_100_mm_naval_gun
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 18/08/2010 | 23:31 uur
Damen heeft tot op heden geen (pers)bericht daarover naar buiten gebracht.
Het is dus afwachten of deze deal idd gerealiseerd is.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 18/08/2010 | 23:34 uur
Citaat van: Lex op 18/08/2010 | 23:31 uur
Damen heeft tot op heden geen (pers)bericht daarover naar buiten gebracht.
Het is dus afwachten of deze deal idd gerealiseerd is.

Ik zit ook al op de website van PT PAL Shipyard en daar zie ik ook niks staan.

http://www.pal.co.id/v5/index.php

misschien een broodje aap verhaal?
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 18/08/2010 | 23:40 uur
Volgens mij was er in het verleden reeds sprake van het feit dat er [mogelijk] een of meerdere SIGMA's lokaal gebouwd zouden gaan worden.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 18/08/2010 | 23:48 uur
Citaat van: Lex op 18/08/2010 | 23:40 uur
Volgens mij was er in het verleden reeds sprake van het feit dat er [mogelijk] een of meerdere SIGMA's lokaal gebouwd zouden gaan worden.

klopt als het goed is hebben we daar nog een topic over?

Misschien verstandig om het daarbij te zetten?

http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t14783.0.html
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 19/08/2010 | 00:00 uur
Bij deze is dat dus gedaan.
Lex
Algeheel beheerder
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Elzenga op 19/08/2010 | 00:32 uur
De artist-impression van het nieuwe korvet.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Laurens op 19/08/2010 | 00:34 uur
Wat een schuit....nu nog ff wat Kmar-striping erop en ze is ready to go  :angel:
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: IPA NG op 19/08/2010 | 00:44 uur
Goede bron?

Als het waar is dan wordt het wel een prima schip qua bewapening.
Misschien is het tonnage nog net wat te licht voor Nederland zelf?

In ieder geval komen er steeds interessantere SIGMA modellen tevoorschijn.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: ARM-WAP op 19/08/2010 | 09:32 uur
Citaat van: Ace1 op 18/08/2010 | 23:25 uur
Het vreemde aan dit verhaal is dat met voor een Frans 100mm kanon kiest en niet voor het 76mm Oto-Melara?

Dat zou me ten zeerste verbazen.
Dit kanon wordt al jaren (jammer genoeg) niet meer geproduceerd en ook de Fransen stappen nu over op de 76mm van OTO-Melara.


Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 19/08/2010 | 12:51 uur
Damen Schelde levert Indonesië fregat

Amsterdam, 19 aug. Damen Schelde Naval Shipbuilding (DCNS), Vlissingse bouwer van marineschepen, gaat een fregat leveren aan de Indonesische marine.
Daartoe is begin deze week in Jakarta een contract ondertekend. Het schip van 2.400 ton wordt gebouwd op de werf van het Indonesische PT PAL in Soerabaja. Volgens DCNS-directeur Hein van Ameijden, die aanwezig was bij de ondertekening, is dit fregat ,,een eerste van een serie. Het kunnen er aanzienlijk meer worden." De transactie heeft een waarde van 220 miljoen dollar (171 miljoen euro). Nederland ondersteunt de aankoop met een exportkrediet.
De Indonesische marine heeft al vier kleinere korvetten van Damen's Sigma-klasse in dienst. ,,De ervaring daarmee gaf ons een voordeel ten opzichte van de competitie." Ook Italiaanse en Russische scheepsbouwers aasden op de bouworder. ,,Bovendien: het ontwerp van dit fregat streeft naar een zo groot mogelijk overeenkomst met de eerder geleverde schepen." Dit drukt logistieke kosten, zoals van reserveonderdelen.
Toch vormt deze constructie, zegt Van Ameijden ,,uncharted waters, aangezien we voor het eerst een compleet marineschip buiten onze eigen faciliteiten laten bouwen." Damen laat de productie van relatief simpele componenten van marineschepen vaak over aan dochterondernemingen, zoals de werf van Galati in Roemenië. De scheepsdelen gaan vervolgens op pontons naar de werf in Vlissingen waar ze worden geassembleerd en afgebouwd. ,,Het past in onze strategie om zo veel mogelijk uit te besteden. We hebben in vergelijking met andere Europese werven ook een relatief kleine thuisbasis. Maar hier besteden we álles uit."
Om de Indonesische scheepsbouwers te adviseren, zal naar schatting wel twintig man DCNS-personeel in Soerabaja worden gedetacheerd, waartoe met PT PAL een joint venture wordt opgericht. In februari vestigde Damen al een joint venture in Qatar onder andere met het oog op de gezamenlijke bouw van marineschepen.
Indonesië beschikt over ongeveer dertig fregatten en korvetten, de meeste aan het eind van hun operationele leven.

NRC,
Gepubliceerd: 19 augustus 2010 11:49
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: IPA NG op 19/08/2010 | 13:56 uur
Ik vind het eigenlijk we verassend dat men voor het volgende systeem kiest: 'Bofors ASW Rocket launcher SR375A'.
Ik dacht dat zulk soort systemen de laatste tijd uit de mode waren geraakt.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 19/08/2010 | 18:18 uur
Citaat van: ARM-WAP op 19/08/2010 | 09:32 uur
Citaat van: Ace1 op 18/08/2010 | 23:25 uur
Het vreemde aan dit verhaal is dat met voor een Frans 100mm kanon kiest en niet voor het 76mm Oto-Melara?

Dat zou me ten zeerste verbazen.
Dit kanon wordt al jaren (jammer genoeg) niet meer geproduceerd en ook de Fransen stappen nu over op de 76mm van OTO-Melara.

ARM-WAP ze hebben het over een 100mm kanon en dit is het enige 100mm kanon dat ik ken en bovendien worden de Franse Fremm Fregatten ook met dit kanon uitgerust volgens de Franse website www.meretmarine.com
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 19/08/2010 | 18:20 uur
Hier een website van het ministerie van Defensie in Indonesie.

http://www.dmcindonesia.web.id/modules.php?name=News&file=article&sid=1118
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: KapiteinRob op 19/08/2010 | 22:48 uur
Citaat van: Laurens op 19/08/2010 | 00:34 uur
Wat een schuit....nu nog ff wat Kmar-striping erop en ze is ready to go  :angel:

Vergeet de lasergun niet.......  :P
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: ARM-WAP op 19/08/2010 | 23:09 uur
Citaat van: Ace1 op 19/08/2010 | 18:18 uur
Citaat van: ARM-WAP op 19/08/2010 | 09:32 uur
Citaat van: Ace1 op 18/08/2010 | 23:25 uur
Het vreemde aan dit verhaal is dat met voor een Frans 100mm kanon kiest en niet voor het 76mm Oto-Melara?
Dat zou me ten zeerste verbazen.
Dit kanon wordt al jaren (jammer genoeg) niet meer geproduceerd en ook de Fransen stappen nu over op de 76mm van OTO-Melara.
ARM-WAP ze hebben het over een 100mm kanon en dit is het enige 100mm kanon dat ik ken en bovendien worden de Franse Fremm Fregatten ook met dit kanon uitgerust volgens de Franse website www.meretmarine.com
De Franse FREMMs worden met de 76mm van OTO uitgerust.
De Fransen stappen zelf volledig af van het gebruik van de Creusot Loire 100mm. De laatste versie daarvan is die die te vinden is op de LaFayette-klasse, en het model daarvoor, de Mle 12 CADAM werd o.m. op de Belgische Wielingen-klasse gebruikt.
Er is mss nog een kans dat enkele FREMMS uitgerust worden met een 127mm (5") voor NGS - Land Attack (en met Scalp Naval), maar ook dat voornemen lijkt meer en meer op de achtergrond gedrongen te worden; te duur.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 19/08/2010 | 23:51 uur
Misschien is het wel een tweede hands kanon net als op de Holland klasse en de LCF´s?

Het gaat in mijn ogen dat er er een nieuw korvet wordt gebouwd.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: ARM-WAP op 20/08/2010 | 09:57 uur
Citaat van: Ace1 op 19/08/2010 | 23:51 uur
Misschien is het wel een tweede hands kanon net als op de Holland klasse en de LCF´s?
Het gaat in mijn ogen dat er er een nieuw korvet wordt gebouwd.
Ik zal eens checken in een Jane's Fighting Ships maar voor zover ik me kan herinneren hebben de Indonesiers momenteel geen Franse "100" in gebruik.
Mss hebben de Chinezen nog een productielijn (voor hun versie van de 100mm) die actief is?
En de Russen produceren ook een 100mm kanon.

In "het Westen" worden tegenwoordig enkel nog
- 3" en 5" (76 en 127mm, US en IT)
- de Britse 4.5" (114mm)
- en kleinere kalibers geproduceerd (57mm, 40mm,...) en in gebruik genomen, op het AGS-project na (Advanced Gun System, 155/62mm) dat op zijn minst op de Zumwalt destroyers zal geinstalleerd worden.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: ARM-WAP op 20/08/2010 | 12:53 uur
Citaat van: dudge op 20/08/2010 | 10:01 uur
waarom wordt er afgestapt van het stevige kaliber?
Dudge, het aloude argument: "geld" speelt hierin de grootste rol, denk ik.
En volgens mij heeft dat, ook voor de Franse Marine, de 100mm de das omgedaan.
Plus, hoe zwaarder het kaliber, hoe groter de terugslag en ook hoe groter de totale massa van de toren en bijkomende uitrusting en het effect daarvan op de romp.

Zo'n 76mm van OTO heeft ook geen torenbemanning van doen: vol-automatisch.

(- Het Franse 100mm model 12 en vorige modellen had twee man in de toren.
(hoewel op een enkele actie na ook in de Model 12 toren er niemand echt vereist was vanwege de automatisering ivm vorige modellen).
En verder ook een paar laders in de munitiebergplaats.
- De 100mm "Compact" is volledig volautomatisch, inclusief de munitietoevoer, maar verschrikkelijk duur in verhouding.
- En het 100mm model op de LaFayettes heeft ook geen torenbemanning.)

Verder is er de eeuwige discussie omtrent het kaliber/kadans/projectiel.
Volgens sommigen is voor AA is het kaliber te groot en de kadans te laag en voor surface action zowel het bereik als het projectiel (en daarbij de lading) te klein.
In vergelijking met die 76mm vond ik de Franse 100mm zeker goed, zowel voor AA als SA (zowel voor zee als landdoelen). OK, de kadans ligt lager, maar het bereik in AA-mode is groter (waardoor je vroeger het vuur kan openen en met HE-FRAG en aangepaste fuze is het effect verzekerd).
En voor Surface action had die 76mm zeker het nakijken.
Ik vind die 100mm best een goede 'Dual Purpose' gun.

Zelfs al zou de Franse 100mm nog in productie zijn, denk ik dat deze ivm de OTO Melara te duur uitkomt, gezien de populariteit van dit kanon.

Verder lijkt het er ook op dat er een evolutie aan de gang (AGS) is waarbij men toch poogt om opnieuw een zwaar kaliber aan boord te plaatsen.
Dit zou dan niet langer in AA mode gebruikt worden.
Gezien BAe daarmee bezig is en de Britten er al aan dachten om een 155mm in hun reeds bestaande toren in te bouwen acht ik de kans niet onbestaande dat de Future Surface Combattant daarmee uitgerust wordt. Hoewel... huidige besparingsgeruchten indachtig...
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 20/08/2010 | 13:04 uur
Citaat van: dudge op 20/08/2010 | 10:01 uur
Waarom wordt die trend trouwens ingezet? waarom wordt er afgestapt van het stevige kaliber?

Marinekanonnen van stevig kaliber zijn gewoon te koop bij BAE SYSTEMS  en Oto Melara

http://www.baesystems.com/ProductsServices/mk45_mod4_naval_gun_system.html

http://www.baesystems.com/ProductsServices/l_and_a_as_advanced_gun_system.html

http://www.navweaps.com/Weapons/WNUS_61-62_ags.htm

http://www.otomelara.it/OtoMelara/EN/Business/Sea/Large_Calibres/index.sdo
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: dudge op 30/05/2012 | 19:58 uur
Mogelijk varen ze in Indonesië straks dus gewoon met 8 SIGMA's.
Blijkbaar zijn ze tevreden. Wel mooi als het doorgaat.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 30/05/2012 | 20:04 uur
Citaat van: dudge op 30/05/2012 | 19:58 uur
Mogelijk varen ze in Indonesië straks dus gewoon met 8 SIGMA's.
Blijkbaar zijn ze tevreden. Wel mooi als het doorgaat.

Dudge als je naar het begin van het topic gaat, dan is men al 3,5 jaar bezig met deze order.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/05/2012 | 20:11 uur
Citaat van: dudge op 30/05/2012 | 19:58 uur
Mogelijk varen ze in Indonesië straks dus gewoon met 8 SIGMA's.
Blijkbaar zijn ze tevreden. Wel mooi als het doorgaat.


Zeker goed nieuws!

Ace1: bij mij zijn de fotos's niet zichtbaar.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 30/05/2012 | 20:14 uur
Citaat van: jurrien visser op 30/05/2012 | 20:11 uur
Zeker goed nieuws!

Ace1: bij mij zijn de fotos's niet zichtbaar.

Jurrien ik gebruik KPN als provider ik weet niet welke provider jij gebruikt?
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/05/2012 | 20:17 uur
Citaat van: Ace1 op 30/05/2012 | 20:14 uur
Jurrien ik gebruik KPN als provider ik weet niet welke provider jij gebruikt?

De zelfde. (toch mijn abonnement maar eens betalen)  :angel:
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: dudge op 30/05/2012 | 20:25 uur
Citaat van: Ace1 op 30/05/2012 | 20:04 uur
Dudge als je naar het begin van het topic gaat, dan is men al 3,5 jaar bezig met deze order.

Al zijn ze er al tien jaar mee bezig, moet eens geconcretiseerd worden. En zou me niet verbazen als dat punt steeds dichter bij komt.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 30/05/2012 | 21:38 uur
Citaat van: Ace1 op 30/05/2012 | 19:47 uur
PM

Ace1, het klopt dat de foto's niet zichtbaar zijn. Je posting is 1 op 1 overgenomen van een ander forum, waarbij dat forum aangeeft dat deeplinken niet is toegestaan.
Je posting zal dus in dit kader verwijderd worden, door het Beheersteam.

Lex
Algeheel beheerder
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/05/2012 | 21:43 uur
Citaat van: dudge op 30/05/2012 | 20:25 uur
Al zijn ze er al tien jaar mee bezig, moet eens geconcretiseerd worden. En zou me niet verbazen als dat punt steeds dichter bij komt.

Dat vind ik nu ook.

DSNS maakt prima schepen, er lijkt voldoende internationale handel mogelijk Ook voor schepen als (nieuwe)LCF's en LPD's/LHD's en JSS'en.... nu het krijgen van de order nog!

Wat mij opeens doet bedenken: Oman is verloren maar hoe zit het met Vietnam, is er al iets bekend over de financiering?
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 12/10/2013 | 15:16 uur
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.defensie.nl%2F_system%2Fhandlers%2FImageResizerHandler.ashx%3Fsize%3Dlightbox%26amp%3Bimage%3D%2Fmedia%2FHennis_4_tcm46-208680.jpg%26amp%3Bfilesize%3D541%2520kB&hash=6c518c815886a06bcf3da7d18b553a988d9e5ff1)
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert tekent de intentieverklaring met haar Indonesische ambtgenoot Punomo Yusgiantoro.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert heeft de banden met Indonesië aangehaald tijdens een ontmoeting met haar ambtgenoot Purnomo Yusgiantoro. De bewindlieden tekenden een intentieverklaring die moet leiden tot een strategische dialoog tussen de krijgsmachten. Dit moet onder meer leiden tot meer samenwerking op het gebied van training en opleiding.

Bijzonder karakter
De ministers onderstreepten het bijzondere karakter van de relatie tussen beide landen. Hennis: "Onze historische band vormt een solide basis voor toekomstige samenwerking. Samenwerking op basis van gelijkwaardigheid, waar beide partijen van profiteren. We hebben niet alleen een gedeeld verleden; ik ben er van overtuigd dat dat ook voor onze toekomst geldt."

Toegang tot Azië
De minister beschreef hoe de geografische omstandigheden het nut en de mogelijkheden van die samenwerking versterken. Waar Nederland voor Indonesië de toegang tot Europa kan zijn, geldt tot andersom voor Indonesië als toegang tot Azië.

Gedeelde belangen
Minister Hennis inspecteert de erewacht bij haar ontvangst op het Indonesische Ministerie van Defensie in Jakarta. Foto: Ministerie van Defensie
Hennis sprak daarnaast haar speciale waardering uit voor de Indonesische militaire inspanningen. Ook die getuigen van gedeelde waarden en belangen, die de onderlinge band en samenwerking verder versterken. "Net als Nederland is Indonesië een sterke en betrouwbare partner. Onze landen strijden beiden actief tegen piraterij en andere vormen van georganiseerde misdaad op zee. Voor een handelsland als Nederland is dit van grote waarde. Vrije handel is voor beide landen de sleutel tot welvaart en een hogere levensstandaard."

In de intentieverklaring spreken de landen dan ook de wil uit om hun ervaringen en geleerde lessen op dit gebied te delen.

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.defensie.nl%2F_system%2Fhandlers%2FImageResizerHandler.ashx%3Fsize%3Dlightbox%26amp%3Bimage%3D%2Fmedia%2FHennis_3_tcm46-208681.jpg%26amp%3Bfilesize%3D883%2520kB&hash=50bd40848cd9cd302ad995dafdfa9d1628e73839)
Minister Hennis inspecteert de erewacht bij haar ontvangst op het Indonesische Ministerie van Defensie in Jakarta.

Ereveld Kembang Kuning
Naast de ontmoeting met haar ambtsgenoot, houdt minister Hennis deze week een toespraak op de Indonesische Defensie-universiteit. Ook legt ze een krans op het ereveld Kembang Kuning in Surabaya. Dit ter nagedachtenis aan de gesneuvelde militairen van de marine, landmacht, het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) en de burgerslachtoffers van de kampen op Oost-Java. Op de begraafplaats liggen meer dan 5.000 slachtoffers.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/10/09/46208687/indonesie_en_nederland_versterken_samenwerking
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 12/10/2013 | 15:18 uur
Minister Hennis legt krans op ereveld Soerabaja

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.defensie.nl%2F_system%2Fhandlers%2FImageResizerHandler.ashx%3Fsize%3Dlightbox%26amp%3Bimage%3D%2Fmedia%2FDSCN7429_tcm46-208747.JPG%26amp%3Bfilesize%3D754%2520kB&hash=4a02e8318e26b585d04dd5d724de7f06bce6f5f7)
De minister wordt naar het Karel Doormanmonument begeleid.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert heeft vandaag een krans gelegd bij het Karel Doormanmonument op de erebegraafplaats Kembang Kuning.

Dit monument in Soerabaja in Indonesië, herinnert aan de Slag in de Javazee op 27 februari 1942. Daarbij ging schout-bij-nacht Karel Doorman met zijn geallieerde eskader ten onder. Van de slachtoffers die vielen bij deze slag, werd slechts een enkeling op het ereveld begraven. 915 marinemannen vonden een zeemansgraf.

Slachtoffers
Hennis en schout-bij-nacht Ben Bekkering stonden met de kranslegging stil bij de nagedachtenis van zowel de burgerslachtoffers van de kampen op Oost-Java, de slachtoffers van de Bersiap, als militairen van de Koninklijke Marine, Koninklijke Landmacht en het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL). Op het ereveld Kembang Kuning liggen meer dan 5.000 slachtoffers begraven.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/10/11/46208748/Minister_Hennis_legt_krans_op_ereveld_Soerabaja
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Poleme op 12/10/2013 | 16:53 uur
Waduh !!!! Wanita Hennis jalan pergi ke Indonesia.   Waatttt !! Mevrouw Hennis reist naar Indonesie.
Dat de banden met dit land worden aangehaald, vindt ik zeer belangrijk.   Want, iedereen heeft het over het 'snel groeiende' China en bijna nooit over Indonesia.  Onterecht, want China zit net als Europa in een crisis en wordt over het algemeen overschat qua economie.  China mag dan wel veel produceren, hiervan wordt bijna niets in het binnenland afgezet.  Zodat de groep met midden en hoge inkomens nog steeds zeer klein is.
Indonesia heeft inmiddels iets meer dan 251 miljoen inwoners en wordt juist qua economie onderschat.  Ook Indonesia kent nog een grote groep armen, maar de de groep met middelbare en hoge inkomens is relatief gezien veel groter dan in China.  Zodoende is Indonesia minder kwetsbaar bij een tegenvallende export dan China.   Indonesia en bijvoorbeeld India kiezen niet voor een maximale / snelle jaarlijkse economische groei, maar voor maximale continuiteit, zodat onvermijdelijke recessies niet al te diep worden.  Al onder Suharto, koos men in de jaren 70 en 80 voor dit beleid.
China en bijvoorbeeld Thailand kiezen wel voor zo groot mogelijke jaarlijkse economische groei.
Komen deze landen in een recessie, dan is het ook gelijk raak.  Alle 4 genoemde landen hebben veel minderheden binnen hun grenzen. En dan kunnen etnische of sociale spanningen nog al eens hoog of te hoog oplopen.   Zo schijnt het Chinese leger heden haar handen aardig vol te hebben aan het onderdrukken van allerlei opstanden, buiten de probleem gebieden zoals Tibet en het gebied waar de Oeigoeren wonen.

De Indonesische krijgsmacht heeft overigens wel iets gemeen met die van Nederland.  Vorig jaar ging 0.9 % van het Indonesische BNP naar defensie.  Als we de Kmar niet meerekenen, dan zitten wij nu ook rond of zelfs onder de 0,9% van het BNP.
'Zou ze in Indonesia rond kijken hoe daar Defensie het red met 0,9% van het BNP?'.
Ik hoop in ieder geval dat Hennis in haar opzet slaagt in dit steeds belangrijker wordende land tussen de Pacific en Indische Oceaan.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 10/11/2014 | 20:49 uur
Indonesia cuts steel on second SIGMA frigate

Indonesian state-owned shipbuilder PT PAL held a steel-cutting ceremony for the Indonesian Navy's (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Laut's/TNI-AL's) second SIGMA 10514 Perusak Kawal Rudal (PKR) guided-missile frigate in Surabaya, Indonesia, on 17 September.

The vessel is being built jointly with Dutch shipbuilder Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) under a contract signed in 2013 by the Indonesian Ministry of Defence. The contract follows a prior tender, signed in June 2012, to construct the first ship.

Both frigates are being assembled from six major block modules in an arrangement aimed at transferring naval shipbuilding expertise from DSNS to PT PAL. In the first vessel, four modules were built by PT PAL and two supplied by DSNS.

http://www.janes.com/article/43462/indonesia-cuts-steel-on-second-sigma-frigate
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 10/11/2014 | 20:51 uur
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/01/2015 | 12:23 uur
za 03 jan 2015

Militaire samenwerking Nederland en Indonesië 

Charles Sanders

Den Helder - Na ruim twintig jaar van uiterst koele militaire betrekkingen tussen ons land en Indonesië gaat de Koninklijke Marine nauwer samenwerken met de zeemacht van 's werelds grootste archipel.
 
De hernieuwde vriendschap is opmerkelijk, omdat Jakarta in 2012 nog witheet was toen de Tweede Kamer de verkoop van bijna honderd Leopard 2A6-tanks die de Koninklijke Landmacht moest afstoten tegenhield vanwege de bedreigde mensenrechten in delen van Indonesië.

Daarop kocht Jakarta tweedehands Leopards van het Duitse leger, de regering in Berlijn had aanzienlijk minder moeite met de vermeende humanitaire wantoestanden in Atjeh en met name Papoea-Nieuw-Guinea. Finland kreeg uiteindelijk onze tanks voor een fooi toegeschoven.

Uitwisseling

Maar dat oud zeer lijkt uit de lucht, nu adelborsten uit Den Helder worden uitgewisseld met hun collega's van de marine academie in Surabaya. Ook wordt gesproken over de bouw van nieuwe fregatten door de Nederlandse werf Damen Schelde in Vlissingen. Die leverde eerder al vier korvetten van de Sigma-klasse aan de Indonesische marine.

Verdere aanwijzing voor het aanhalen van de banden tussen Nederland en de voormalige kolonie is het bezoek van een marine-eenheid aan Indonesië, dat nu wordt voorbereid. Aan de andere kant van de wereld kijkt men vooral likkebaardend naar onze vier luchtverdedigings- en commandofregatten van De Zeven Provinciënklasse.

Die schepen behoren tot de beste van de wereld en Indonesië is er veel aan gelegen de LCF-fregatten door Damen Schelde in licentie te laten bouwen bij de marinewerf van Surabaya.

In Indonesië worden marine, lucht- en landmacht in recordtempo uitgebreid en gemoderniseerd. Vooral op zee wil de admiraliteit een grotere rol spelen. Daarbij wordt met argusogen gekeken naar landen als India en zeker China, die hun vloot voortdurend versterken.

http://www.telegraaf.nl/premium/reportage/23514593/__Militaire_samenwerking_Nederland_en_Indonesie__.html?lightbox=false
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Huzaar1 op 03/01/2015 | 12:53 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/01/2015 | 12:23 uur
za 03 jan 2015

Militaire samenwerking Nederland en Indonesië 

Charles Sanders

Den Helder - Na ruim twintig jaar van uiterst koele militaire betrekkingen tussen ons land en Indonesië gaat de Koninklijke Marine nauwer samenwerken met de zeemacht van 's werelds grootste archipel.
 
De hernieuwde vriendschap is opmerkelijk, omdat Jakarta in 2012 nog witheet was toen de Tweede Kamer de verkoop van bijna honderd Leopard 2A6-tanks die de Koninklijke Landmacht moest afstoten tegenhield vanwege de bedreigde mensenrechten in delen van Indonesië.

Daarop kocht Jakarta tweedehands Leopards van het Duitse leger, de regering in Berlijn had aanzienlijk minder moeite met de vermeende humanitaire wantoestanden in Atjeh en met name Papoea-Nieuw-Guinea. Finland kreeg uiteindelijk onze tanks voor een fooi toegeschoven.

Uitwisseling

Maar dat oud zeer lijkt uit de lucht, nu adelborsten uit Den Helder worden uitgewisseld met hun collega's van de marine academie in Surabaya. Ook wordt gesproken over de bouw van nieuwe fregatten door de Nederlandse werf Damen Schelde in Vlissingen. Die leverde eerder al vier korvetten van de Sigma-klasse aan de Indonesische marine.

Verdere aanwijzing voor het aanhalen van de banden tussen Nederland en de voormalige kolonie is het bezoek van een marine-eenheid aan Indonesië, dat nu wordt voorbereid. Aan de andere kant van de wereld kijkt men vooral likkebaardend naar onze vier luchtverdedigings- en commandofregatten van De Zeven Provinciënklasse.

Die schepen behoren tot de beste van de wereld en Indonesië is er veel aan gelegen de LCF-fregatten door Damen Schelde in licentie te laten bouwen bij de marinewerf van Surabaya.

In Indonesië worden marine, lucht- en landmacht in recordtempo uitgebreid en gemoderniseerd. Vooral op zee wil de admiraliteit een grotere rol spelen. Daarbij wordt met argusogen gekeken naar landen als India en zeker China, die hun vloot voortdurend versterken.

http://www.telegraaf.nl/premium/reportage/23514593/__Militaire_samenwerking_Nederland_en_Indonesie__.html?lightbox=false


Hadden we veel eerder moeten doen. We moeten dat land omhelzen als een teddybeer. Zitten enorm veel kansen voor ons en we hebben een "speciale" relatie.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Flyguy op 03/01/2015 | 13:44 uur
Hebben ze interesse in LC-fregatten? Die dingen zijn ondertussen toch ook verouderd, dan is een Spaans of Frans model beter en voordeliger.

Ik dacht dat het omSigma's ging.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/01/2015 | 13:54 uur
Citaat van: Flyguy op 03/01/2015 | 13:44 uur
Hebben ze interesse in LC-fregatten? Die dingen zijn ondertussen toch ook verouderd?

Ich dacht dat het omSigma's ging.

Goede vraag, ik kan me een aantal opties voorstellen:

1: Samenwerking aan een 6Kton+ MFF opvolger waarbij het basis ontwerp ook geschikt is als LCF opvolger (denk S en L fregat concept)
2: Nieuwe SIGMA's (al is het basis ontwerp ook niet meer een van de jongste)
3: NL verkoopt haar LCF''s aan Indonesië nadat de LCF opvolger aan de KM is geleverd
4. Interesse in CrossOvers
5. Indonesië bouwt in licentie haar eigen LCF's volgens gemoderniseerde eisen

Wat min betreft is optie 1 de meest aantrekkelijke en 5 de meest voor de hand liggende.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Flyguy op 03/01/2015 | 14:02 uur
Volgens het artikel (ahem... Telegraaf dat wel) gaat het om Lc-Fregatten die in licensie gebouwd gaan worden. Zou ongeveer hetzelfde kunnen gaan als hoe het nu gaat met de Hobart in Australië.

Een aangepaste LCF zou interessant zijn om te zien.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Harald op 03/01/2015 | 15:33 uur
Welke te maken keuzes en samenwerkingen liggen aan in / binnen welk tijdsbestek Indonesië nieuwe fregatten wil hebben en inzetbaar.

Als het binnen 2 tot 4 jaar moet dan is een nieuw ontwerp en samenwerking hiervoor uitgesloten en licentie bouw van bestaand ontwerp enigste optie.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/01/2015 | 16:51 uur
Citaat van: Harald op 03/01/2015 | 15:33 uur
Welke te maken keuzes en samenwerkingen liggen aan in / binnen welk tijdsbestek Indonesië nieuwe fregatten wil hebben en inzetbaar.

Als het binnen 2 tot 4 jaar moet dan is een nieuw ontwerp en samenwerking hiervoor uitgesloten en licentie bouw van bestaand ontwerp enigste optie.

Het is idd afwachten wat de wensen zijn en of Nederland daar een rol in kan en mag spelen. Afgaande van het artikel zou het super zijn als Indonesië een aantal LCF's (al dan niet gemodificeerd) in licentie bouwt en dat Damen weet te bedingen dat ze de eerste(n) in NL mag bouwen.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Harald op 03/01/2015 | 16:59 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/01/2015 | 16:51 uur
Het is idd afwachten wat de wensen zijn en of Nederland daar een rol in kan en mag spelen. Afgaande van het artikel zou het super zijn als Indonesië een aantal LCF's (al dan niet gemodificeerd) in licentie bouwt en dat Damen weet te bedingen dat ze de eerste(n) in NL mag bouwen.

idd, afwachten. Maar dat Damen bij Indonesië goed bekend en aangeschreven staat is wel te zien aan de recente fregat aankopen.
   
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 18/01/2015 | 21:29 uur
Nu Indonesië de executie van Ang Kiem Soei daadwerkelijk heeft uitgevoerd, de NL ambassadeur in Jakarta is teruggeroepen voor overleg in Den
Haag en NL-MINBUZA de gevolmachtigde van Indonesië gesommeeerd heeft wordt het interessant hoe de betrekkingen tussen beiden landen zich gaat ontwikkelen. En dat geldt zeker voor Damen Shipyards, gezien het contract voor de bouw van Sigma fregatten voor de Indoesische marine.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ros op 18/01/2015 | 21:37 uur
Citaat van: Lex op 18/01/2015 | 21:29 uur
Nu Indonesië de executie van Ang Kiem Soei daadwerkelijk heeft uitgevoerd, de NL ambassadeur in Jakarta is teruggeroepen voor overleg in Den
Haag en NL-MINBUZA de gevolmachtigde van Indonesië gesommeeerd heeft wordt het interessant hoe de betrekkingen tussen beiden landen zich gaat ontwikkelen. En dat geldt zeker voor Damen Shipyards, gezien het contract voor de bouw van Sigma fregatten voor de Indoesische marine.

Zal wel meevallen. Als het sport en geld betreft knijpen wij graag een oogje dicht.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 18/01/2015 | 21:50 uur
Citaat van: Ros op 18/01/2015 | 21:37 uur
Zal wel meevallen. Als het sport en geld betreft knijpen wij graag een oogje dicht.
Daar ga ik ook van uit.
Maar ik ben benieuwd hoe hoog de BV-NL dit wil/zal laten oplopen.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/01/2015 | 22:51 uur
Citaat van: Lex op 18/01/2015 | 21:50 uur
Daar ga ik ook van uit.
Maar ik ben benieuwd hoe hoog de BV-NL dit wil/zal laten oplopen.

Ik verwacht niet veel verder dan: "foei", gevolgd door business as usual.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Huzaar1 op 19/01/2015 | 22:33 uur
Citaat van: Lex op 18/01/2015 | 21:50 uur
Daar ga ik ook van uit.
Maar ik ben benieuwd hoe hoog de BV-NL dit wil/zal laten oplopen.

Dit gaat hoog lopen.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2015 | 22:35 uur
Citaat van: Huzaar1 op 19/01/2015 | 22:33 uur
Dit gaat hoog lopen.

Wel nee, zeker niet omdat er nog een Nederlander op de executierol staat...
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Huzaar1 op 19/01/2015 | 22:41 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2015 | 22:35 uur
Wel nee, zeker niet omdat er nog een Nederlander op de executierol staat...

Jawel, lees de geschiedenis erop na.
Maargoed, het maakt geen verschil. Het is vervelend dat dat land met doodstraffen werkt.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Reinier op 19/01/2015 | 23:02 uur
Citaat van: Lex op 18/01/2015 | 21:50 uur
Daar ga ik ook van uit.
Maar ik ben benieuwd hoe hoog de BV-NL dit wil/zal laten oplopen.
Niet zo hoog dat het onze handelsrelatie zal hinderen.
Volgens mij is het (deels) standaard dat de ambassadeur wordt terug gehaald als een onderdaan wordt geëxecuteerd, vanwege schending van de mensenrechten.
Ook Brazilië en Australië hebben hun ambassadeur terug geroepen. Ook van deze landen werd een onderdaan geëxecuteerd.

Ook Indonesië protesteert en probeert executies tegen te houden van bv Indonesiërs die in Saudi-Arabië worden geëxecuteerd.   

Een week lang voor de bühne ophef en daarna het grote spel achter de schermen.
Ik denk niet dat Nederland (of welk land dan ook) zijn handel moed willig gaat schaden voor de executie van een gevangene ....
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2015 | 23:02 uur
Citaat van: Huzaar1 op 19/01/2015 | 22:41 uur
Jawel, lees de geschiedenis erop na.
Maargoed, het maakt geen verschil. Het is vervelend dat dat land met doodstraffen werkt.

Helaas waar, en na een diplomatiek "foei" wordt ook deze rimpel weer glad gestreken...

Immers: wat willen we doen gaan doen? De volgende boycot? Alle OPV's sturen?
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Reinier op 19/01/2015 | 23:07 uur
Back on topic

De LCF's verkopen aan Indonesië voor 2020 nu ze nog wat waard zijn.
En vanaf nu dan ook starten met nieuwbouw project voor de vervanging van de MFF en LCF's.
Een type om beide scheepstypen te vervangen: 10 voor NL en 2 voor België.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2015 | 23:15 uur
Citaat van: Reinier op 19/01/2015 | 23:07 uur
Back on topic

De LCF's verkopen aan Indonesië voor 2020 nu ze nog wat waard zijn.
En vanaf nu dan ook starten met nieuwbouw project voor de vervanging van de MFF en LCF's.
Een type om beide scheepstypen te vervangen: 10 voor NL en 2 voor België.


Goed plan al zie ik dat niet gebeuren in de door jou genoemde volgorde...

Wat ik wel tot de mogelijkheden zie behoren is:

Indonesië participeert in de ontwikkeling van de MFF opvolger, een schip in 2 varianten  (zoals het vroegere S en L concept) en/of ze gaan voor licentiebouw voor een gemodificeerd LCF fregat. (ik gok op het laatste)

10 voor NL: goed plan!
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: dudge op 19/01/2015 | 23:33 uur
Citaat van: Reinier op 19/01/2015 | 23:02 uur
Niet zo hoog dat het onze handelsrelatie zal hinderen.
Volgens mij is het (deels) standaard dat de ambassadeur wordt terug gehaald als een onderdaan wordt geëxecuteerd, vanwege schending van de mensenrechten.
Ook Brazilië en Australië hebben hun ambassadeur terug geroepen. Ook van deze landen werd een onderdaan geëxecuteerd.

Ook Indonesië protesteert en probeert executies tegen te houden van bv Indonesiërs die in Saudi-Arabië worden geëxecuteerd.   

Een week lang voor de bühne ophef en daarna het grote spel achter de schermen.
Ik denk niet dat Nederland (of welk land dan ook) zijn handel moed willig gaat schaden voor de executie van een gevangene ....

Inderdaad handel gaat voor. En in dit geval scheelt het, niemand over schuld horen twijfelen, en het betreft een 'Nederlander' die net zo goed Indiër is. Lomp en hard, maar zo werkt de wereld. Was het een 18 jarig meisje geweest dat door haar vriendje onder druk/gs was gezet was het ander verhaal.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Lex op 19/01/2015 | 23:59 uur
Citaat van: Thomasen op 19/01/2015 | 23:33 uur
Inderdaad handel gaat voor. En in dit geval scheelt het, niemand over schuld horen twijfelen, en het betreft een 'Nederlander' die net zo goed Indiër is.
Indiër? Dat is een inwoner van India.  :mad:
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: MasterChief1971 op 20/01/2015 | 08:18 uur
Citaat van: Lex op 19/01/2015 | 23:59 uur
Indiër? Dat is een inwoner van India.  :mad:
+1

En ook geen Indo. Ik ben een Indo, geen Indonesiër. Ook geen Nederlandse Indonesiër.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: dudge op 20/01/2015 | 08:53 uur
Citaat van: Lex op 19/01/2015 | 23:59 uur
Indiër? Dat is een inwoner van India.  :mad:

Fair enough, je hebt gelijk. Al heb ik ook geen idee waar die kerel vandaan kwam, kan ook korea zijn. Waar ik op doelde is meer een combi van hierarchy of death en missing blonde girl syndrome. Klinkt hard, maar zo werkt de wereld vaak wel.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Jellington op 20/01/2015 | 09:58 uur
Deze meneer wist zelf ook wel dat wat hij deed zeer illegaal was en dat als hij gepakt zou worden hij de doodstraf zou krijgen. Natuurlijk zijn wij het hier niet mee eens maar het is wel gewoon z'n eigen schuld.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2015 | 10:03 uur
Citaat van: Jellington op 20/01/2015 | 09:58 uur
Deze meneer wist zelf ook wel dat wat hij deed zeer illegaal was en dat als hij gepakt zou worden hij de doodstraf zou krijgen. Natuurlijk zijn wij het hier niet mee eens maar het is wel gewoon z'n eigen schuld.

Volgens de persberichten heeft hij tot het einde volgehouden dat hij onschuldig was....
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Jellington op 20/01/2015 | 10:06 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2015 | 10:03 uur
Volgens de persberichten heeft hij tot het einde volgehouden dat hij onschuldig was....

Zou iedereen zeggen als ze de doodstraf zouden krijgen. Maar je hebt wel gelijk, Indonesië is een corrupt land waar dagelijks mensen worden geexecuteerd dus daar zullen vast een aantal onschuldige bijzitten, helaas.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2015 | 10:35 uur
Citaat van: Jellington op 20/01/2015 | 10:06 uur
Zou iedereen zeggen als ze de doodstraf zouden krijgen. Maar je hebt wel gelijk, Indonesië is een corrupt land waar dagelijks mensen worden geexecuteerd dus daar zullen vast een aantal onschuldige bijzitten, helaas.

Iets wat volgens mij geldt voor elk land waar ze de doodstraf hanteren.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ros op 20/01/2015 | 10:48 uur
Citaat van: Jellington op 20/01/2015 | 10:06 uur
Maar je hebt wel gelijk, Indonesië is een corrupt land waar dagelijks mensen worden geexecuteerd dus daar zullen vast een aantal onschuldige bijzitten, helaas.

Dat 'valt wel mee'. Van 1998 t/m 2012 zijn geen mensen geëxecuteerd , in 2013 5, en in 2014 geen. nu gaan zij zoals het er uitziet een inhaalslag maken. Als er geen Nederlander bij zou hebben gezeten was de commotie hier niet eens losgebarsten. En niet ieder land wil aan het Nederlands systeem van pappen en nathouden en denken dat je criminelen altijd weer kan klaarstomen om weer de maatschappij in te kunnen.

Over het niet of wel schuldig zijn kan ik (en kunnen wij) geen oordeel vellen.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Jellington op 20/01/2015 | 12:12 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2015 | 10:35 uur
Iets wat volgens mij geldt voor elk land waar ze de doodstraf hanteren.

*Bijna elk land waar ze de doodstraf hanteren. Ik zelf ben geen felle tegenstander van de doodstraf, persoonlijk vind ik dat massamoordernaars zoals Breivik het niet verdienen om 40 jaar lang in een comfortabele cel te leven, maar dat is een ander onderwerp.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: dudge op 21/01/2015 | 01:07 uur
Citaat van: Jellington op 20/01/2015 | 12:12 uur
*Bijna elk land waar ze de doodstraf hanteren. Ik zelf ben geen felle tegenstander van de doodstraf, persoonlijk vind ik dat massamoordernaars zoals Breivik het niet verdienen om 40 jaar lang in een comfortabele cel te leven, maar dat is een ander onderwerp.

Leuke poging, maar in elk land waar de doodstraf uitgevoerd word zijn onschuldigen omgebracht. In Saudi Arabië en Iran worden wel bijna wekelijks openbare executies uitgevoerd, en daar hoor je inderdaad minder over, zo werkt dat nu eenmaal.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Jellington op 21/01/2015 | 16:32 uur
Citaat van: Thomasen op 21/01/2015 | 01:07 uur
Leuke poging, maar in elk land waar de doodstraf uitgevoerd word zijn onschuldigen omgebracht. In Saudi Arabië en Iran worden wel bijna wekelijks openbare executies uitgevoerd, en daar hoor je inderdaad minder over, zo werkt dat nu eenmaal.

Ik dacht dat je bedoelde dat elk land waarin men de doodstraf hanteert, corrupt is.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/03/2015 | 17:35 uur
Koninklijke Marine gaat intensiever samenwerken met Indonesië

Door: Redactie DHA

Datum:10 mrt 15

De overeenkomst wordt ondertekend door de Indonesische admiraal Ade Supandi en Commandant Zeestrijdkrachten luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk.Den Helder – De Koninklijke Marine en de Indonesische marine gaan intensiever samenwerken. De Indonesische admiraal Ade Supandi en Commandant Zeestrijdkrachten luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk legden dat vast in een overeenkomst, die ze vandaag (10 maart) tekenden aan boord van het JSS Karel Doorman. Hiermee geven beide marines invulling aan de vorig jaar door minister Hennis-Plasschaert en de Indonesische Minister van Defensie getekende verklaring.

Beide marines delen volgens de overeenkomst kennis en informatie en slaan de handen ineen op het gebied van opleidingen, training, oefeningen en logistiek. De samenwerking onderstreept de goede vriendschappelijke relatie tussen beide marines en de intentie om deze voor te zetten. "Ik hoop dat de ondertekening de basis vormt voor een jarenlange, goede samenwerking tussen de Indonesische en Nederlandse marine", sprak generaal Verkerk zijn Indonesische collega toe.

De Indonesische en Nederlandse marine werkten voor deze overeenkomst ook al samen. Zo volgen twee Indonesische zeeofficieren dit jaar hun opleiding tot commandocentraleofficier (CCO) in Nederland. Admiraal Supandi bracht daarom een bezoek aan het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM). Ook ging hij naar de Ship Handling Simulator en de Karel Doorman.

http://denhelderactueel.nl/2015/03/koninklijke-marine-gaat-intensiever-samenwerken-met-indonesie/
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Zeewier op 18/08/2015 | 15:04 uur
Indonesië realiseert zich dat de tijd van Nederlandse en Duitse Koude Oorlog-koopjes voorbij is. Tijd voor nieuwbouw en waarschijnlijk een kleinere vloot omvang.

Tough Times Ahead for the Indonesian Navy?
The Indonesian Navy may struggle to meet its Minimum Essential Force targets by 2024. A rethink may be needed.

By Koh Swee Lean Collin
August 18, 2015

Almost a year has elapsed since Indonesian President Joko Widodo revealed his Global Maritime Fulcrum vision. Since then, Jakarta has undertaken several initiatives aimed at fulfilling the five pillars of the vision: maritime culture, marine resources, maritime infrastructure and connectivity, maritime diplomacy, and maritime defense.

The last of these pillars is essentially an enabler of the other four pillars and not standalone. When Widodo came to power, he effectively inherited his predecessor's legacy of modernizing the Indonesian Navy (Tentara Nasional Indonesia – Angkatan Laut, TNI-AL for short). The challenge is to continue and sustain that modernization.

Great Expectations

The contemporary TNI-AL modernization is inspired by the Minimum Essential Force Blueprint conceived over the 2010-24 timeline, executed in three strategic plans (rencana strategis in Bahasa Indonesia, or renstra for short). Renstra I (2010-14) was completed last year. Since then, the TNI-AL is at Renstra II, which runs up to 2019.

The end-state, going by the envisaged plan, is to create a greenwater TNI-AL by 2024 – a service that is balanced and capable of undertaking an array of missions within the immediate regional waters while having limited ability to project force into distant waters.

By 2024, the service is meant to comprise 274 vessels and 137 aircraft of various types. The former category is divided into the Combat Strike Group (110 vessels including 10-12 submarines, 56 frigates and corvettes, 26 missile- and 12 torpedo fast attack craft), the Patrol Group (66 patrol vessels), and a 98-vessel Support Force. The 137 aircraft include up to 35 maritime patrol aircraft.

Ever since Renstra I was kicked into motion, the TNI-AL has ridden the momentum of government support. In January 2013, then Indonesian Defense Minister Purnomo Yusgiantoro announced plans to possibly reduce the renstras to two, aiming to fulfill MEF targets by 2019 instead of 2024. Buoyed by having achieved 28.7 percent of the MEF targets that year, Indonesian military authorities optimistically predicted in 2014 that 40-42 percent will be met by the time Renstra I is completed.

Renstra I (2010-14): "Renaissance" for the TNI-AL?

It would be imperative here to take stock of the gains made by the TNI-AL over Renstra I. Indeed, the period of 2010-14 marked a "renaissance" of sorts for the service following the significant acquisition programs (for example, SIGMA-90 corvettes, Makassar-class landing platform, docks, and Yakhont supersonic anti-ship cruise missiles) made in the preceding years. These new primary weapon systems (alutsista in Bahasa Indonesia) represent a stark contrast to the malaise suffered by the TNI-AL following the Asian Financial Crisis in 1997-98.

Notwithstanding derogatory comments about the lackluster progress of the TNI-AL modernization efforts, Renstra I did oversee oft-overlooked qualitative improvements to the alutsista Indonesia relies on for maritime defense.

For example, the PKR10514 (modified Dutch SIGMA-105) frigate is equipped with the VL-MICA, a vertically-launched air defense system that can destroy incoming high-performance aerial and missile targets at 20 kilometers. Suffice to say, prior to that, the TNI-AL relied on the Mistral SIMBAD/SADRAL that has only an effective 6-kilometer range. The PKR thus confers on the TNI-AL a real shipboard anti-air warfare capability for the first time.

In 2012, the TNI-AL was poised to revitalize its ageing undersea capability with the acquisition of three submarines from South Korea. A French-built naval research ship KRI Rigel equipped with an advanced autonomous underwater vehicle was commissioned in late 2014. Regrettably, it did not arrive in time to assist in the search and recovery of the ill-fated AirAsia QZ8501.

Other noteworthy qualitative improvements include the induction of new CN235 PATMAR maritime patrol aircraft and most recently AS-656MBe Panther anti-submarine helicopters – altogether representing a major enhancement to the long-underequipped TNI-AL Naval Aviation.

The Korps Marinir, Indonesia's Marine Corps, undergoes mobility enhancement and mechanization with the purchase of new amphibious fighting vehicles from Russia and Ukraine, along with the construction of the indigenous Teluk Bintuni-class of landing ship, tank.

Size Matters

In all, despite the modest quantities of new alutsista procured, the TNI-AL has attained laudable qualitative improvements. The question remains whether the MEF targets, going by the current pace of modernization efforts, can realistically be met.

In July 2015, outgoing Indonesian military chief General Moeldoko admitted that the envisaged 40-42 percent of MEF targets could not be met. Instead, by the end of Renstra I only 34 percent had been attained. Moeldoko's successor, General Gatot Nurmantyo is expected to boost this figure to 68 percent. However, this means ramping up expenditures.

In March this year, Moeldoko cautioned that defense expenditures, set at Rp102 trillion ($7.7 billion), will be increased to around Rp109 trillion by 2017 only if the economy grows by 7 percent. The sustainability of MEF is thus irrevocably contingent on sustained economic growth in order to reach its envisaged 2024 targets.

But time is conspiring against modernization efforts; the TNI-AL's alutsista is aging. By 2008 (pre-Renstra I) about 74 percent of the alutsista optimized for maritime defense were aged 20 years or more, 15 percent between 11 and 19 years, and barely 11 percent counted as "young" – at 10 years or less. These figures had improved by the time Renstra I was completed, at 67 percent, 11 percent and 22 percent, respectively, in the fall of 2014.

It will be misleading to say that such improvements are attributed solely to Renstra I. In fact, results attained by the close of 2014 were in no small part due to the pre-Renstra I projects, for example the delivery of new SIGMA corvettes in 2007-10.

Buying Second-Hand?

Compounding the problem of aging equipment is also the issue of relying on second-hand procurements as the alternative. For example, by the time the three British-built Multi-Role Light Frigates originally intended for Brunei were delivered to the TNI-AL in late 2014, they were already past a decade old.

Certainly for a fiscally constrained Indonesia, new assets entail high costs, especially when procured overseas. The required fiscal, human and material investments are substantial, since it is not enough to just purchase platforms – the associated supporting infrastructure, logistics, and training are also essential.

This invariably limits the quantity that can be purchased at any one time. For instance, the TNI-AL has originally planned for a total of 40 SIGMAs to be procured by 2015. But as of 2014, the force size of this type had stalled at just four vessels. A pair of more capable PKR10514 only began construction in recent months.

However, the commonly used alternative approach of buying second-hands is not sustainable in the long run, as a result of age and the potential risk of accidents. Moreover, second-hand buys may come with a superficially attractive price tag but still entail "hidden costs."

For example, Jakarta purchased 39 former East German warships at $468-million, but had to spend another $800 million on refurbishment and requisite supporting infrastructure. Other "hidden costs" include inflated operating expenditures. An Indonesian government audit conducted in 2007 found that the TNI-AL had squandered Rp64 billion in petroleum, oil, and lubricants consumption attributable to aging warships.

Newbuilds: Good to Have, Costly to Buy

To Jakarta's credit, there have been conscious efforts to avoid buying second-hand, such as the rejection of used Libyan warships and Russian submarines because of their dubious operational conditions. However, given the MEF targets by 2024, Indonesia is caught between a rock and a hard place.

Some equipment has to be sourced from overseas, especially if it constitutes the core of the TNI-AL's combat capability. "Big ticket" newbuilds such as frigates and submarines are clearly too expensive to purchase in significant quantities.

Procuring newbuilds through foreign or domestic sources require a considerable gestation period – at least five to eight years from the time an alutsista project is being conceived, a process involving negotiations, contracting, construction, and a mandatory series of equipment trials prior to final operational capability. Delays may stretch this timeline to a decade or more. The more complex the platform, the longer it takes.

This means that if one regards the results achieved by the end of Renstra I to be any indication, one-for-one alutsista replacement of existing MEF targets may prove to be too ambitious. New alutsista purchased during Renstra I may possibly meet in-service timelines within Renstra II. However, quantities inducted into service for such high-capability assets as frigates and submarines will leave much to be desired.

Rethinking and Recalibrating the MEF Targets?

To meet the original MEF targets, more substantial procurements will be needed during Renstra II. But the perennial problem boils down again to funding. To compound the problem, by the end of Renstra II in 2019 alutsista that were already more than 20 years old as of 2014 will have to be readied for retirement, whereas the process for block replacements will need to be initiated for those 11-19 years or less.

To accommodate the limited budget, long gestation periods for especially high-capability alutsista, problems of second-hand buys, and the limitations of Indonesia's domestic industries, it may be worth rethinking and recalibrating the MEF targets to ensure that TNI-AL force goals are met by 2024.

The basic starting point would be to consider Indonesia's maritime interests and corresponding naval force priorities. However, the current State Defense Policy 2014 (Kebijakan Pertahanan Negara Tahun 2014) essentially constitutes a "grab bag" of all conceivable challenges to Indonesia's maritime interests – non-traditional threats such as illegal fishing, the South China Sea flashpoint, and so on.

An oft-suggested, straightforward solution will be to acquire the widest possible array of capabilities to cope with such a broad spectrum of security challenges. But this is scarcely helpful insofar as limited funds are concerned. There is clearly a need to prioritize those interests in order to recalibrate force requirements, which enables the optimal allocation of scarce resources.

Despite the recent South China Sea flare-ups, which led Jakarta to embark on a military buildup in the Natuna Islands in preparation for high-intensity operations, it is more evident that low-intensity scenarios involving non-state actors appear more conceivable – a "clear and present threat" so to speak. As such, a hi/lo-lo/hi dual-configuration for the envisaged TNI-AL force composition could be one possible solution.

Less on the Heavies

The hi/lo configuration applies to the Combat Strike Group, for which 10-12 submarines and 56 frigates and corvettes would seem ambitious. The proposed recalibration envisages a reduction in the numbers of larger high-capability platforms – the frigates and corvettes – while increasing the proportion of missile-armed fast attack craft, which are comparatively cheaper and simpler to construct in larger numbers.

This approach leverages on the niche strengths of Indonesia's domestic industrial base, which has so far produced the KCR40/60-series fast attack craft for the TNI-AL as well as making notable strides in developing combat systems. In fact, the KCR40-60-series has been one of the major areas experiencing rapid growth during Renstra I, with up to 18 units in all being commissioned or in various stages of construction and trials since 2011.

The end state of this recalibration may be a smaller fleet of frigates and corvettes, which serve as flotilla leaders and key command and control nodes for combat strike task forces in times of war. They may also conduct defense diplomacy missions, such as the TNI-AL's regular contribution to the United Nations Interim Force in Lebanon.

A 'PKR-Minus' Solution?

The proposed lo/hi configuration would suit the Patrol Group. There may be a need to recalibrate the MEF targets by reducing the envisaged 110 vessels in the Combat Strike Group in order to ramp up the Patrol Group from the 66 vessels originally planned. The indigenous 250-ton PC-43 fast patrol craft is intended to form the Patrol Group's mainstay. However, its size confines it to inshore and coastal missions, leaving it less suited for sustained operations in the exclusive economic zone (EEZ).

Offshore patrol vessels (OPVs) optimized for EEZ duties may be worth considering. Such vessels need not be technically complex, but should possess the requisite seakeeping and loitering characteristics. They are cheaper than combat-configured frigates and corvettes, and can be equipped with no heavier than a medium-caliber gun for credible deterrence against non-state actors.

With that, a potential solution may be to scale down the initial technical requirements for the frigates and corvettes, assuming the retention of the envisaged force size of 56 vessels. This "PKR-minus" configuration envisages a common SIGMA-105 hull outfitted first as an OPV for potential future scaling up to its full warfighting potential. In any case, the hull is usually one of the cheapest warship components. Most of the high costs originates from the combat systems and integration work. This is not an uncommon approach.

Consider the Polish Navy, which converted the sole Project-621 Gawron II (modified German MEKO A100) ship from its original multi-purpose corvette configuration into an OPV, following over a decade of delays. While fitting it out as a multipurpose corvette would cost another PLN1 billion ($266 million), reconfiguring it as an OPV costs just PLN250 million instead. The ship, the ORP Slazak, was eventually launched in July 2015, something that would have not been possible if the Polish Navy had insisted on sticking to its original configuration.

Austere Times Ahead

Indeed, even discounting the alutsista, meeting MEF targets will invariably require investments in several other areas, such as the potential increase in crewing requirements to ensure a round-the-clock naval presence. This certainly goes against the grain of the "zero-growth" manpower policy described in existing defense plans.

Not only that, increased investment in human capital is needed to raise the quality of TNI-AL personnel to a level able to cope with a multitude of complex challenges. Moeldoko once cautioned about the long-term sustainability of increasing remuneration and base salaries of military personnel. This is not to forget the need to invest in the logistics for sustained operations. In particular, whether the problem of fuel shortages (just 27 percent of the required amount allotted to the TNI-AL as reported in November 2014) will be resolved remains to be seen.

Coping with multiple competing needs will be a tough challenge for the TNI-AL. There is simply too much to do and insufficient wherewithal available. Purchasing assets in itself is not an adequate solution, given that naval capacity-building remains a holistic undertaking. With the 2024 timeline in mind, some innovation and creativity will be needed if the TNI-AL is to secure Indonesia's maritime interests in a time geopolitical and fiscal uncertainty. Recalibrating the MEF force goals may be the best way forward.

Koh Swee Lean Collin is an associate research fellow at the Institute of Defence and Strategic Studies, a constituent unit of the S. Rajaratnam School of international Studies, Nanyang Technological University in Singapore. He primarily researches naval modernization in Southeast Asia.

http://thediplomat.com/2015/08/tough-times-ahead-for-the-indonesian-navy/
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Zeewier op 18/08/2015 | 15:35 uur
Wat nu in Indonesië gaande is:
2x Strategic Sealift Vessels half gebouwd op de Filipijnen. Een soort LPD's die gaan lijken op de JSS Karel Doorman.
http://jakartagreater.com/pt-pal-segera-rampungkan-kapal-perang-filipina/

Ja toch? Karel Doorman?
http://newsgru.com/few-months-to-go-philippines-1st-strategic-sealift-vessel-is-ready-to-deliver/



Het vierde en laatste van de serie. SIGMA PRK 10514
http://jakartagreater.com/pkr-sigma-10514-rampung-50-persen/

Wat in het voorgaande The Diplomat-artikel besproken werd, een platform creëren dat later qua wapenuitrusting opgeschaald kan worden voor hogere geweldintensiteit. Van OPV naar korvet. Ze noemen het zelf al borstklopperig een fregat.
http://jakartagreater.com/senjata-frigate-sigma-10514-masih-rahasia/


Eigen nieuwbouw is duur en aan expertise komen valt niet mee. De Parchim-klasse vervangen binnen financieel realistische mogelijkheden valt niet mee gezien het aantal dat ze bezitten. De nieuwe loot in de Damen combatants sectie, de SIGMA Fast Attack klasse kan dat misschien zijn. En dan eerst als OPV te water laten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parchim-class_corvette#Indonesian_service

http://products.damen.com/en/ranges/sigma-fast-attack
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Elzenga op 18/08/2015 | 16:03 uur
Citaat van: Zeewier op 18/08/2015 | 15:35 uur
Wat nu in Indonesië gaande is:
2x Strategic Sealift Vessels half gebouwd op de Filipijnen. Een soort LPD's die gaan lijken op de JSS Karel Doorman.
http://jakartagreater.com/pt-pal-segera-rampungkan-kapal-perang-filipina/

Ja toch? Karel Doorman?
http://newsgru.com/few-months-to-go-philippines-1st-strategic-sealift-vessel-is-ready-to-deliver/
Meer een verdere uitwerking van de eigen LPDs van Indonesie. Maar dan met een grotere opbouw..

http://www.globalsecurity.org/military/world/philippines/images/ssv-image02.jpg

Maar interessante ontwikkelingen in de regio...goed in de gaten houden..
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: StrataNL op 18/08/2015 | 20:44 uur
Citaat van: Zeewier op 18/08/2015 | 15:35 uur
Wat nu in Indonesië gaande is:
2x Strategic Sealift Vessels half gebouwd op de Filipijnen. Een soort LPD's die gaan lijken op de JSS Karel Doorman.
http://jakartagreater.com/pt-pal-segera-rampungkan-kapal-perang-filipina/

Ja toch? Karel Doorman?
http://newsgru.com/few-months-to-go-philippines-1st-strategic-sealift-vessel-is-ready-to-deliver/

Licentiebouw van een Damen/Schelde ontwerp uit de Enforcer serie.  ;) Vandaar de gelijkenissen.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Zeewier op 18/08/2015 | 23:03 uur
Citaat van: Strata op 18/08/2015 | 20:44 uur
Licentiebouw van een Damen/Schelde ontwerp uit de Enforcer serie.  ;) Vandaar de gelijkenissen.
Daar had ik al een zwaar vermoeden van, kreeg alleen de feiten niet rond. Geen enkele communiqué daarover gevonden. We gaan het volgen. De Filipijnen hebben zelf ook een groot miljarden omvattend maritiem programma aangekondigd. Nieuw Zeeland idem dito.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: StrataNL op 18/08/2015 | 23:20 uur
Citaat van: Zeewier op 18/08/2015 | 23:03 uur
Daar had ik al een zwaar vermoeden van, kreeg alleen de feiten niet rond. Geen enkele communiqué daarover gevonden. We gaan het volgen. De Filipijnen hebben zelf ook een groot miljarden omvattend maritiem programma aangekondigd. Nieuw Zeeland idem dito.

De render op die site komt oorspronkelijk uit een Damen brochure. Damen heeft afgelopen jaren veel geïnvesteerd in contacten leggen met buitenlandse werven om ze binnenboord te halen om Damen ontwerpen te bouwen. Aantrekkelijk voor de landen, minder voor de werven in Nederland. Maar beter dan dat het hele ontwerp naar een ander gaat, want zo krijg je evengoed feedback van je ontwerp.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Elzenga op 19/08/2015 | 14:41 uur
Citaat van: Strata op 18/08/2015 | 20:44 uur
Licentiebouw van een Damen/Schelde ontwerp uit de Enforcer serie.  ;) Vandaar de gelijkenissen.
De Makassar-class landing platform dock licentiebouw van het ontwerp van Damen?!? Zover ik het begrijp is dit namelijk het model waarop het Filipijnse schepen zijn gebaseerd...een model dat mede samen met de Zuid-Koreanen is ontworpen voor de Indonesische eigen behoefte. Bij deze link wordt ook over de Filipijnse order gesproken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Makassar-class_landing_platform_dock

(ik vermoed dat de foto van de..inderdaad.. Damen schepen dus niet klopt bij het artikel)
http://newsgru.com/few-months-to-go-philippines-1st-strategic-sealift-vessel-is-ready-to-deliver/

En deze dus wel..
http://www.globalsecurity.org/military/world/philippines/images/ssv-image02.jpg
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: StrataNL op 19/08/2015 | 22:33 uur
Citaat van: Elzenga op 19/08/2015 | 14:41 uur
De Makassar-class landing platform dock licentiebouw van het ontwerp van Damen?!? Zover ik het begrijp is dit namelijk het model waarop het Filipijnse schepen zijn gebaseerd...een model dat mede samen met de Zuid-Koreanen is ontworpen voor de Indonesische eigen behoefte. Bij deze link wordt ook over de Filipijnse order gesproken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Makassar-class_landing_platform_dock

(ik vermoed dat de foto van de..inderdaad.. Damen schepen dus niet klopt bij het artikel)
http://newsgru.com/few-months-to-go-philippines-1st-strategic-sealift-vessel-is-ready-to-deliver/

En deze dus wel..
http://www.globalsecurity.org/military/world/philippines/images/ssv-image02.jpg

De Makassar is een geheel uitgewerkt ontwerp, die van Damen niet. Damen heeft weer een vingertje in de pap bij PT PAL. Volledige licentiebouw zoals bij de Amsterdam en Rotterdam gebeurde is het inderdaad niet. Maar het ontwerp van PT PAL gebaseerd op de Makassar heeft wel degelijk invloeden van Damen.
Titel: Re:Samenwerking Nederland & Indonesië
Bericht door: Ace1 op 20/08/2015 | 17:37 uur
Citaat van: Strata op 18/08/2015 | 20:44 uur
Licentiebouw van een Damen/Schelde ontwerp uit de Enforcer serie.  ;) Vandaar de gelijkenissen.

Niet helemaal gewoon wat jat werk kijk eens goed naar de de achterkant van de bovenbouw het lijk totaal niet op de  LPD's van de Enforcer LPD series de Koreanen hebben deze schepen ontworpen voor  Indonesië en waarschijnliijk heeft PT PAL daar een licentie op.