Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Elzenga

Duidelijk verhaal...tijd voor actie!!.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Europese luchtdefensie leunt te veel op Amerikanen'

Door Thijs Baas

maandag 1 december 2014

Nederland heeft de verdediging tegen ballistische raketten volledig uit handen gegeven. Terwijl de grenzen van Europa in brand staan, is men niet in staat om de spierballen te laten zien. Dat zegt Gerben Edelijn, CEO van Thales Nederland, in BNR Zakendoen Met... "Het is gênant dat Europa de technologie niet in huis heeft om zich te verdedigen tegen ballistische missiles."

Europa is te verdeeld en de budgetten voor defensie halen bij lange na niet de in Navo-verband afgesproken 2 procent van het bruto nationaal product, zegt Edelijn. "In Nederland doen we net iets meer dan 1 procent en dat is het verschil tussen 7 miljard en 14 miljard euro. Wij laten ons beschermen door technologie die door de Amerikanen wordt geleverd; de verdediging tegen ballistische missiles laten we op dit moment over aan de Amerikanen."

Dat is op zich wel een legitieme keuze, meent Edelijn, mits je ervoor zorgt dat je de benodigde kennis en technologie ten minste in huis hebt. En zolang dat niet zo is, is Edelijn al blij met de opdracht die zijn bedrijf binnensleepte voor de ontwikkeling van een radar om ballistische raketten op afstand te houden.

"We hopen die ook aan alle andere Europese marines te kunnen leveren. Of grote broer Amerika ons niet altijd zal blijven beschermen? Mijn stelling is dat dat wel eens minder zou kunnen worden."

Inmiddels wordt wel steeds duidelijker dat de grenzen van Europa in brand staan, constateert Edelijn. "Het aantal conflicten is inmiddels zó groot dat we ze niet meer op één hand kunnen tellen. Als je het aan militairen vraagt, dan zeggen ze: "we hadden meteen onze spierballen moeten laten zien, om duidelijk te maken dat je met de grenzen van Europa niet kunt sollen"."

http://www.bnr.nl/nieuws/buitenland/392627-1412/europese-luchtdefensie-leunt-te-veel-op-amerikanen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Thales to equip New Zealand's ANZAC frigates with SMART-S Mk2 radar

September 18, 2014

These medium-to-long range surveillance radars are to be installed on the two ANZAC class frigates operated by the Royal New Zealand Navy, in the scope of the ANZAC Frigate System Upgrade, performed by Lockheed Martin Canada. The first system is to be delivered early 2016, the second one early in 2017.

SMART-S Mk2 supports the full range of MBDA's multi-mission missile, the Common Anti-Air Modular Missile as well as it being excellent price/performance value in the market. These elements were a key factor in Lockheed Martin Canada's decision.

This contract marks yet another success for Thales's SMART-S Mk2, the world's best-selling medium-to-long range naval surveillance radar. This radar has been sold well over 50 times, to navies on all continents. Geert van der Molen, Thales's vice-president, in charge of Surface Radar activities: "SMART-S Mk2's proven capability to support Evolved SeaSparrow Missile, Vertical Launch MICA, and now the Common Anti-Air Modular Missile sets the standard for 3D medium range radar market. It's no coincidence SMART-S Mk2 is the radar of choice for Navies around the world".

About SMART-S Mk2
   SMART-S Mk2 is a modern naval air and surface surveillance radar that applies the unique multi-beam concept. Its high reliability and stealth target detection, even in cluttered environments, support long missions and operation in littoral environments. The SMART-S Mk2 is very easy to operate by only two fully automatic operational modes. Furthermore the SMART-S Mk2 is easy to install and integrate and easy to maintain.

https://www.thalesgroup.com/en/netherlands/press-release/thales-equip-new-zealands-anzac-frigates-smart-s-mk2-radar

Harald

gaat Thales de radar van een Deens fregat aanpassen ?? .. net zoals bij de Nederlandse gedaan is.

■Denmark plans to modify external link [Politiko, in Danish] 1 or more frigates, to make them useful for missile defense tracking. The Iver Huitfeldt Class uses the same Thales APAR and SMART-L radars that the Dutch are modifying for missile defense on their De Zeven Provincien Class frigates. Note that SMART-L is the long-range tracking radar, APAR the fire control radar. If they want tracking-only, looks like the Danes will just modify the SMART-Ls.

http://www.defenseindustrydaily.com/


Denemarken moet nu bijdragen aan het raketschild van de NAVO.
Dat is de boodschap van de secretaris Lidegaard (R) na een vergadering van de Raad Buitenlandse Zaken op donderdag als de Deense bijdrage aan de missie in Irak werd besproken.
"Wij zullen een of meer van onze fregatten worden uitgerust met een radar, dus we kunnen een deel van het raketschild zijn. Het was brede steun voor, "zegt Martin Lidegaard


http://www.b.dk/politiko/danmark-skal-indgaa-i-natos-missilforsvar


Zeewier

Zo dadelijk in nieuwsuur:

Schepen
Dat tuinders en boeren getroffen worden door de Russische boycot die volgde op de sancties, werd al snel duidelijk. Telers van onder meer tomaten, komkommers en paprika's, maar ook telers van nectarines en perziken, krijgen inmiddels steun van de Europese Commissie.

Maar de grote Nederlandse multinationals laten doorgaans weinig los over de gevolgen van de sancties voor hun bedrijf. In Nieuwsuur reageert Kommer Damen, de bestuursvoorzitter van Damen Shipyards. Damen bouwt en verkoopt schepen over de hele wereld en het bedrijf ondervond de gevolgen van de sancties aan den lijve. "Dit kost mij heel veel geld en werkgelegenheid", zegt Damen.
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/690770-onduidelijkheid-over-sancties-tegen-rusland.html

Meestal staan de items de dag er na op de site online.

Zeewier

Citaat van: jurrien visser op 23/08/2014 | 19:09 uur
Operaties (in NAVO verband) buiten de Oostzee?
Van mij mag het hoor. Dan moeten die Polen daar ineens heel erg veel zin in hebben. Het is tamelijk uitzonderlijk dat ze de Oostzee af komen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 23/08/2014 | 18:47 uur
Een overzicht van de Poolse aanbestedingen. Zitten ook voorstellen tussen voor een hydrografisch schip, een AOR-tanker en een logistiek ondersteuningsschip. Geen idee wat ze er mee moeten op de Oostzee.

Operaties (in NAVO verband) buiten de Oostzee?

Zeewier

#82
Sorry, ik kon dit topic gister zo gauw niet vinden/wist niet van het bestaan. Had mijn bijdrage elders geplaatst.
http://www.defensieforum.nl/Forum/ecuador%E2%80%99s_coastguard_boosts_fleet_with_two_damen_stan_patrols_spa_5009-t26367.0.html

Daarnaast viel het me op dat op Damen.com vijf nieuwe ontwerpen OPV Stan Patrols zijn toegevoegd. De Stan Patrol 950, 1400, 1800, 2400 en de 2600. Ik vroeg me af of tussen deze ontwerpen de inzendingen zitten die aangeboden worden aan de Poolse marine voor hun project Miecznik (Zwaardvis) en Czapla (Heron) OPV's.
http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel

Een Poolse beschrijving van hun twee grootste projecten:
http://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/8711?t=Takie-maja-byc-Mieczniki-i-Czaple

Een Poolse toelichting op de SIGMA klasse.
http://www.defence24.pl/news_co-damen-proponuje-marynarce-wojennej

Een overzicht van de Poolse aanbestedingen. Zitten ook voorstellen tussen voor een hydrografisch schip, een AOR-tanker en een logistiek ondersteuningsschip. Geen idee wat ze er mee moeten op de Oostzee.
http://www.militarium.net/index.php?option=com_content&view=article&id=6:plan-modernizacji-marynarki-wojennej-rp-do-2022-r&catid=1:armie&Itemid=2

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ecuador's coastguard boosts fleet with two Damen Stan Patrols (SPa) 5009

Thursday, 21 August 2014

Damen has recently signed a contract with AstillerosNavalesEcuatorianos (Astinave) to construct two Damen SPa's 5009 for the Ecuadorian Coastguard. The Ecuadorian shipyard will build both vessels locally with Damen Technical Cooperation, which is Damen's method of 'building on site'.

Damen Technical Cooperation (DTC) will supply Astinave with prefabricated kits to build both vessels. As well as the numerous advantages that local construction brings to the contract-signing table, DTC uses proven Damen designs that guarantee technical and operational performance. Due to the sheer complexity of building the Stan Patrol 5009, Damen's agreement with Astinave includes on-site technical assistance during the construction and commissioning periods. 

Damen has recently signed a contract with AstillerosNavalesEcuatorianos (Astinave) to construct two Damen SPa's 5009 for the Ecuadorian Coastguard. The Ecuadorian shipyard will build both vessels locally with Damen Technical Cooperation, which is Damen's method of 'building on site'.

Strategic alliance
Although this latest contract represents the first Damen Stan Patrol 5009 for Astinave, the yard has built up considerable experience with Damen designs over the years. "We see Astinave not only as a client but also as a partner," says Ezequiel Najmias, Damen Sales Manager Americas. "Our relationship with them started more than a decade ago when both parties signed a Strategic Alliance Framework Agreement." Following the first building contract in 2007, "Astinave has built a great number of vessels in cooperation with Damen, including tugs, cutter suction dredgers, fast crew suppliers and patrol vessels."

Customer specifications
The Ecuadorian Coastguard will mobilise the two new Damen SPa's 5009 for general patrol duties – benefitting from a top speed of 23 knots provided by four fixed-pitch propellers. They specified that both vessels had the capacity to accommodate 32 people operating for up to 30 days without external support – something that required a number of design adaptations. "Our most challenging modification was to change the standard accommodation layout to fit one extra bed in each room without losing comfort," explains Mr Najmias. "By increasing the fuel capacity to 90m3, enlarging the storage and freezer rooms and installing a powerful water-maker, both vessels will be able to operate autonomously for 30 days." Ecuador's Coastguard already operates three Damen SPa's 2606, with a fourth currently under construction at Astinave's facilities on the banks of the Guayas River. After delivery of the two patrol vessels, the fleet will total six Damen builds.

Zie link voor het plaatje

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1956   

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ministerie van Defensie en Allplast starten project ballistisch pantserglas

24 juni 2014

Generaal-Majoor Peter Dohmen van de Defensie Materieel Organisatie (DMO), Brigadegeneraal Gerard F. Koot van de Directie Plannen en de heer Roald Bol, CEO van Allplast BV uit Tholen, hebben vandaag een driejarige overeenkomst bekrachtigd in het kader van de CODEMO subsidie regeling voor de ontwikkeling van dunner en lichter pantserglas uit transparant kunststof.

Vanwege het hoge gewicht van defensiematerieel zullen partijen alternatieve polymere materialen ontwikkelen om het gewicht van zwaar kogelwerend glas, van onder andere pantservoertuigen/trucks en marine- en patrouilleboten, te verminderen. Een aanzienlijke gewichtsreductie zal leiden tot een lager brandstofverbruik, een verminderde CO2 uitstoot en een verhoging van de actieradius.

Door uiteenlopende proces- en productietechnieken en combinaties van kunststof met andere materialen, kan een ideale ruit worden samengesteld die aan alle eisen voldoet. Deze nieuwe laminaten zullen vervolgens door de fabrikanten van defensievoertuigen en vaartuigen worden ingebouwd, na kwalificatie door TNO.

Naast de ontwikkeling van het lichtere en dunnere kunststof voor de kogelwerende toepassing, zullen gecoate nanodeeltjes worden ingezet om EMI shielding te realiseren. Hierdoor zal het legervoertuig of marineschip optimaal beschermd zijn tegen elektromagnetische straling van buitenaf, waarmee getracht wordt apparatuur aan boord te ontregelen.

Dit CODEMO project zal door Allplast BV worden geleid, met inbreng van kennis en materiaal van de Technische Universiteit Eindhoven (Laboratory of Polymer Materials), TNO (Laboratory for Ballistics Research), Arkema Colombes Frankrijk en een polycarbonaatfabrikant.

http://www.kunststofenrubber.nl/nieuws/id3232-ministerie-van-defensie-en-allplast-starten-project-ballistisch-pantserglas.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#78
DSNS bedient vele markten

Balanceren tussen export en thuismarkt
   
Branche: Marine, Scheepsbouw | Auteur: Menno Steketee | Publicatiedatum: vrijdag 13 december 2013

Damen Schelde Naval Shipbuilding laveert tussen internationale export en het bedienen van de thuismarkt. "Voor het bedienen van beide afzetgebieden moeten alle zeilen worden bijgezet", aldus algemeen directeur Hein van Ameijden.

Hein van Ameijden luidde voor het laatst op 23 december 2012 de grote scheepsbel in de hal van het Vlissingse hoofdkantoor van Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS). Dat is traditie: wanneer een contract voor een nieuw schip wordt ondertekend dan komt het voltallige personeel bijeen en galmt het bronzen geluid door het statige gebouw. Op die dag was een handtekening gezet onder de overeenkomst voor de bouw van de PKR-105, een SIGMA-fregat voor de Indonesische marine. Iedereen blij.

Directiemededeling

Dat was anders toen die traditie de eerste keer, in 2004, werd ingezet, zegt de directeur van de marinebouwtak van de Damen Shipyards Group, in zijn kantoor dat, natuurlijk, is opgeluisterd met modellen van allerhande schepen die op De Schelde van stapel liepen. "Toen riepen we iedereen bijeen voor een 'directiemededeling' waarop een nogal bleke verzameling mensen zich meldde, die dachten dat er slecht nieuws kwam." Het omgekeerde was dus het geval. Die eerste bel werd geluid voor de orderondertekening van de eerste SIGMA-korvet - ook toen, toevallig, voor de Indonesische marine.

Voor die SIGMA heeft de bel ettelijke malen geluid. Indonesië heeft er intussen al vier in de vaart genomen en twee grotere versies besteld. Marokko nam er intussen drie af, in twee varianten, en ook Vietnam heeft officieel gezegd er twee te willen bouwen. Van Ameijden heeft nog 'ijzers in het vuur' op verschillende continenten, maar hij wil daar om voor de hand liggende redenen in dit stadium niets over kwijt, anders dan dat "voor ons de actualiteiten vooral in het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië te vinden zijn".

Nieuwe ontwikkelingen, in zowel design als engineeringontwerp, moeten het SIGMA-concept de positie van internationale bestseller, waartoe de klasse zich intussen best kan rekenen, laten behouden. Aan zo'n SIGMA 2.0 wordt hard gewerkt. Van Ameijden: "Een van de eisen die delen van de wereldmarkt stellen, is compactheid van het model, een schip dat relatief klein van omvang is, maar wel alles kan. Daar hebben we de Compact SIGMA-familie voor ontwikkeld."

Deze nieuwe SIGMA-telgen omvatten schepen van goed 60 tot 80 meter waarvan de uitrusting op maat gesneden kan worden geleverd. Naar gelang de taakstelling kan het zwaartepunt van de schepen liggen op maritieme veiligheid, de humanitaire support of meer op 'harde' militaire operaties.

Specifieke apparatuur

De vereiste variëteit in taken komt op twee andere manieren naar voren. "We kijken ook naar mission modularity, het tijdelijk voorzien van schepen met specifieke apparatuur voor de missie die ze moeten gaan uitvoeren." Dat kan gaan om uitrusting die operaties met onbemande vliegtuigjes mogelijk maakt, maar ook bijvoorbeeld om mijnenbestrijding.

'Je kunt stellen dat onze goede positie op de exportmarkt wordt bepaald door de innovatie die we voor de thuismarkt uitvoeren'

"Je ziet trouwens sowieso de wens om meer te kunnen doen met minder. Daar hebben we een XO-model voor ontwikkeld, een cross-over, een combinatie van combatant en auxiliary." Van Ameijden laat impressies zien van dat model, die nog niet wereldkundig kunnen worden gemaakt. "Je zou het kunnen zien als het doorzetten van de filosofie van de Holland-klasse patrouillevaartuigen. Dus ook voorzien van humanitaire faciliteiten, maar met meer sensoren en bewapening." Dit model zou hoge ogen moeten gaan gooien in een groeiende niche in de wereldmarkt, geholpen door de mogelijkheid om de schepen te laten bouwen op één van Damens werven in de regio van de afnemer, of, met de benodigde technologytransfers, op een werf naar keus in het land zelf.

DSNS is ook actief op de markt van de amfibische transportschepen, maar het succes daarvan kon zich tot op heden niet meten aan dat van de SIGMA's. "We zien dat steeds meer landen behoefte hebben aan dit type schepen, maar daaraan lang niet zulke hoge ontwerpeisen stellen als wij tot nu toe aanboden. We hebben het aanbod nu, je zou kunnen zeggen, naar beneden bijgesteld, onder andere voor de afgeleide markt voor LST's, Landing Ships Tanks."

Thuismarkt

En dan is er dus de thuismarkt, die op dit moment op de balans belangrijker is dan de export. "In goede exportjaren is de omzet voor zeventig procent daarop gebaseerd, de thuismarkt levert dan de rest. Op dit moment is echter het merendeel van onze omzet afkomstig van opdrachten voor de Koninklijke Marine."

Dat gaat in eerste instantie om de afbouw van het Joint logistic Support Ship (JSS) 'Karel Doorman', dat eerder dit jaar vanuit Damens werf in het Roemeense Galati naar Vlissingen is versleept. Onder andere veel elektronische apparatuur moet worden geïntegreerd evenals de Integrated Mast van Thales Nederland waarin het gros van de communicatieapparatuur, radars en andere sensoren is verwerkt.

Van Ameijden staat overigens 'dubbel' in het recente terugdraaien van het besluit om het JSS na afbouw aan de hoogste bieder te verkopen. "Het is mooi dat dit schip, het grootste dat ooit voor de Koninklijke Marine is gebouwd, nu toch in dienst komt. Anderzijds gaat daarbijde bouworder voor een kleine tanker die de weggevallen capaciteit van de Karel Doorman moest compenseren, aan onze neus voorbij."

De export zal de komende jaren van groter belang worden voor DSNS. "Want het zal naar verwachting tot na 2021 duren voor belangrijke nieuwbouworders materialiseren ter vervanging van het varende materieel dat nu bij de Koninklijke Marine in dienst is", aldus Van Ameijden.

Het gaat dan, meer specifiek, om een volgende klasse mijnenbestrijdingsschepen, de opvolgers van de M-fregatten en om de vervanging van de Walrus-klasse onderzeeboten. Die projecten zullen naar verwachting uit oogpunt van economische efficiëntie allemaal binnen internationaal kader plaatsvinden.

Dat deze orders nog op zich laten wachten, heeft ook te maken met de aanzienlijke bedragen die de komende jaren gemoeid zullen zijn met de vervanging van de F-16 van de Koninklijke Luchtmacht door de Lockheed Martin F-35 Lightning II.

Van Ameijden: "Wat ons aan die gaten in de orderportefeuille vooral zorgen baart, is het behoud van kennis. Die zit als vanouds verdeeld bij de 'gouden driehoek' van industrie, kennisinstituten en Defensie zelf. Wacht je te lang met opdrachten dan droogt die expertise op. Mensen gaan met pensioen, apparatuur verstoft, vooral bij Defensie en de kennisinstituten." En dat terwijl een piek in de maritieme capaciteiten wordt verwacht, juist doordat drie verschillende vervangingsprojecten op de rol staan, een ambitieus aantal. "Wij hebben er daarom bij de overheid op aangedrongen om in ieder geval de benodigde R&D naar voren te halen."

Exportkansen

Dergelijke onderzoeksprojecten, waarvan heel de gouden driehoek profiteert, geven ook de exportkansen de wind in de rug. "Je kunt stellen dat onze goede positie op de exportmarkt wordt bepaald door de innovatie die we voor de thuismarkt uitvoeren. Dat en de betrouwbaarheid. Potentiële klanten bellen gewoon met de marine en vragen dan: én, bevalt het materieel een beetje?"

Door bij de overheid spreekwoordelijk aan de bel te trekken, hoopt DSNS dit op het eigen hoofdkantoor ook snel weer letterlijk te doen.

http://www.maritiemnederland.com/opinie-debat/balanceren-tussen-export-en-thuismarkt/item1274

jurrien visser (JuVi op Twitter)

TNO vinding helpt MKB exportgroei

Anti-granaat visnetten TNO internationaal geproduceerd door mkb'er

Een uitvinding van TNO om met een speciaal geknoopt "visnet" anti-tank granaten onschadelijk te maken, wordt door mkb-bedrijf Van Beelen Group uit IJmuiden samen met het Deense bedrijf Composhield als kant-en-klaar product op de markt gebracht. TNO heeft haar gepatenteerde uitvinding uitvoerig getest. Eerdere versies, die ook door Van Beelen waren geproduceerd, zijn al door Defensie toegepast voor bescherming van Nederlandse voertuigen en gebouwen in Afghanistan.

De netten worden in samenwerking met netten- en touwfabrikant Van Beelen Group in IJmuiden geproduceerd en door voertuigintegrator Composhield uit Denemarken internationaal op de markt gebracht. Composhield heeft het net geïntegreerd in een module die via dakrails eenvoudig op militaire voertuigen kan worden geschoven en direct de veiligheid van de inzittenden drastisch verbetert.

Hoe werkt het?

De granaten, ook wel bekend als RPG's (Rocket Propelled Grenades), komen tot ontploffing zodra ze hun doel treffen. AIs een granaat zich echter in het TNO-net boort, wurgt het net dat op een speciale manier geknoopt is van de supersterke vezel, de ontsteker van de granaat. Hierdoor verliest het projectiel zijn uitwerking en slaat als blindganger te pletter tegen het voertuig. RPG's worden onder meer door terroristen gebruikt om voertuigen te vernietigen van militairen maar ook van 'peace keeping'- of 'law enforcement'- eenheden van bijvoorbeeld de NAVO of de Verenigde Naties.


Innovatie naar de markt

"Eerst werd de uitvinding van TNO gedaan. Daarna werd Van Beelen gezocht om het veiligheidsnet efficiënt te kunnen fabriceren en tenslotte vonden wij in Composhield uit Denemarken een internationale partner die deze RPG-bescherming voor militaire voertuigen goed en vakkundig kan vermarkten", zegt Rik Verhorst, Business Developer bij TNO. "Een goed voorbeeld van een eerste investering in R&D door Defensie die niet alleen onze soldaten tijdens buitenlandse missies directe bescherming biedt, maar ook helpt bij de groei van export door het Nederlandse bedrijfsleven".



Lichtere oplossing dan concurrenten

Het net is supersterk maar ook veel lichter van gewicht dan oplossingen van andere buitenlandse concurrenten. "Dankzij de moderne en sterk geautomatiseerde productieomgeving bij Van Beelen kunnen wij dit net zeer kostenefficiënt produceren", aldus Caroline van Beelen, de CEO van het bedrijf in IJmuiden en Gouderak dat dit hightech product nu toevoegt aan de exportportfolio van visnetten.

Of het nu gaat om urgente bescherming van voertuigen tijdens Turkse grenspatrouilles aan de grens met Syrië of bijvoorbeeld bescherming van het rijdende materieel van het Franse leger in Mali, Van Beelen ziet legio mogelijkheden tot het leveren van de op TNO's uitvinding gebaseerde, anti-granaat netten. "Een substantiële toename van de huidige groei van onze exportopdrachten", rekent Caroline van Beelen voor.

Persbericht 2013-38

Zie link voor video

http://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=persbericht&laag1=37&item_id=201310290038


bergd

http://wp.nlr.nl/2013/07/09/nlr-levert-belangrijke-bijdrage-aan-europese-tiltrotor-research/

NLR levert belangrijke bijdrage aan Europese tiltrotor-research

9 JUL 2013

Met de succesvolle afronding van een reeks proefnemingen in de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) komt de realisering van een Europese tiltrotor, een toestel dat de ideale combinatie vormt van helikopter en vliegtuig, aanzienlijk dichterbij. De grote sprong voorwaarts die dit Europese project hiermee maakt, is mede te danken aan de expertise van NLR-technici die in 2012 een ontwerpprobleem wisten op te lossen. De tests maken de weg vrij voor een vliegende "technologiedemonstrator."Het NLR, diverse Europese zusterinstituten en helikopterbouwers sloegen in 2006 de handen ineen voor het ontwerp van een tiltrotor: het Novel Innovative Competitive Effective Tilt Rotor Integrated Project (NICETRIP), dat deels werd gefinancierd door de Europese Unie. Een tiltrotor, zoals de bekende Amerikaanse Boeing V-22 Osprey, is in de horizontale vlucht sneller dan een helikopter, verbruikt daarbij minder brandstof en geeft bovendien een lagere geluidsbelasting. De tiltrotor beschikt óók over de flexibiliteit van een helikopter, doordat het toestel verticaal kan landen en opstijgen. Het tiltrotorconcept belooft een efficiënt vervoermiddel te zijn in de nichemarkt van bijvoorbeeld bevoorrading van olieplatforms en vliegverkeer naar andere lastig bereikbare plekken.

Een van de ambities van NICETRIP was de bouw van een schaalmodel om een complete dataset te genereren ter validatie van dit concept. Dit aangedreven schaalmodel is gebaseerd op het ERICA-concept: Enhanced Rotorcraft Innovative Concept Achievement. Naast het voordeel van de kantelbare rotoren van de tiltrotor, zoals bij de Osprey, kunnen bij het ERICA-concept ook de buitenvleugels onafhankelijk van de rotoren kantelen, waardoor een aanzienlijke efficiëntiewinst wordt behaald.Een paar jaar terug voerden NLR-technici al de assemblage uit en werd een uitgebreid, voorbereidend testprogramma gedraaid. Dat was een uiterst complexe aangelegenheid. Om een voorbeeld te geven: de veelheid aan embedded sensoren en andere elektronica maakte het inbouwen van 2,5 kilometer drukslangetjes en 5 kilometer kabel noodzakelijk. Dit model is het meest complexe windtunnelmodel ter wereld, ooit. De onafhankelijke kanteling van gondel en een vleugeldeel ten opzichte van de romp, maken het schaalmodel extra gecompliceerd.De grootste technische hobbel betrof het ontwerp van de rotorbalans, een cruciaal onderdeel dat de gecompliceerde krachten van de kantelende propellers nauwkeurig moet registreren. De Europese luchtvaartlaboratoria moesten terug naar de tekentafel en de NLR-oplossing kwam als beste uit de bus.

Het testprogramma dat nu is afgerond onderzoekt de gedragingen van de tiltrotor bij het opstijgen, bij het kantelen van de motorgondels en vleugeldelen en tijdens de langzame horizontale vlucht. Daaronder valt ook het zogenoemde "pushing the envelope", waarbij de grenzen van de mogelijkheden worden opgezocht. Meer dan vierhonderd verschillende vliegcondities konden worden getest dankzij de op afstand instelbare modelonderdelen. Gedurende de laatste fase van de voorbereiding en tijdens de tests zelf wisten toegewijde testteams diverse laatste technische problemen op te lossen.Hierna volgt in de hoge snelheidswindtunnel van de Franse zusterinstelling ONERA nog onderzoek naar de fysische karakteristieken van de horizontale vlucht.

Jellington