Defensie wil militairen preventief testen op drugs

Gestart door Parera, 05/11/2021 | 08:24 uur

Poleme

#15
Citaat van: StrataNL op 05/11/2021 | 21:23 uur
Dat staat er niet. Kamp heeft gewoon vreemde prioriteiten.
'Uuhh-hhuu (Bor de Wolf) ik ga maar weer eens naar het enge dieren bos.'

Dankzij internet en 'sociale' media leven wij in het tijdperk van de ophef.  Daar kan geen Fabeltjeskrant 'praat huis' tegen op.  Want het is een snelkookpan, waar meningen, feiten en disinformatie door elkaar heen lopen.  Voeg daar nog eens een flinke dosis emoties aan toe.  Nuchter je schouders ophalen omdat het in feite een storm in een glas water betreft kan dan niet meer.  Welnee, er moeten het liefst acuut ferme tegenmaatregelen worden getroffen.

Dit is absoluut niet de eerste keer dat groepjes defensie-medewerkers gepakt worden wegen drugsgebruik en / of drugshandel.

Ga eens op vakantie naar Curacao of Bonaire.  Daar zie je hele volksstammen jonge (Nederlandse) toeristen, waarvan er velen voor de verleiding van de daar zeer gemakkelijk verkrijgbare drugs vallen.
Of ga eens naar eens naar de talrijke dance feesten in Nederland zelf.  Daar worden meer pilletjes geslikt dan glazen drank gedronken.  Eenvoudig weg omdat die pilletjes goedkoper zijn dan de drank.
'Gelukkig verdienen onze veelal jonge militairen genoeg om die duurdere Baco te drinken.'  (sarcasme)

Ja, ja kijkbuis vrinden en Henk Kamp, oogjes dicht en snaveltjes toe.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

bergd

Inderdaad drugs is niet Oké, en daar kun je ook tegen optreden zoals de manier waar dat nu op gedaan is.

Of gaan we ook als er partijgenoten van Henk Kamp bij elkaar komen na afloop een blaastest doen, want daar zijn ze ook niet vies van een borrel.

Wat ik mij ook afvraag of dit ook reglementair is, bij een normaal bedrijf moeten dan de bedrijfsreglementen aangepast worden. Zodat iedereen zonder aanziens des persoons gecheckt kan worden van soldaat tot Henk Kamp zelf. En wie gaat dan meekijken of hij wel netjes in het potje plast?

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 06/11/2021 | 11:23 uur
Harddrugs vallen inderdaad niet onder het gedoogbeleid, maar drugsgebruik (en dat toon je aan met testen) is überhaupt nooit strafbaar gesteld in Nederland (wel bezit, handel, productie enz) En daar wring wat mij betreft de principiële schoen.

Dat was mij onbekend... Thanks voor de heads-up. Nog een argument dus.

A.J.

De berichten omtrent de "verplichte drugstesten" zijn samengevoegd in dit aparte topic aangezien het nu een krijgsmachtbreed verhaal wordt en het niet meer alleen over Curacao gaat.

A.J. Forumbeheer

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 05/11/2021 | 21:40 uur
Laten we eens beginnen met dat jubelverhaal van laatst ('Straatschoffies' krijgen bij landmacht de kans om weer iets van hun leven te maken) waar straattuig heropgevoed wordt door defensie wat volgens de KL een "groot succes" blijkt te zijn... Zijn dat dan net de "straatschoffies" die niet blowen ofzo? Of geen drugs gebruiken? Want aan de ene kant wel "tuig" binnen willen hengelen maar aan de andere kant verwacht men weer koorknapen gedrag van ze, ja dat zal vast lukken.

Daarnaast worden softdrugs binnen Nederland gedoogd wat wil zeggen dat iedereen en zijn moeder mag blowen tot hij een ons weegt en je daar niet voor vervolgd gaat worden... Waarom zou dit voor defensiepersoneel (inclusief burgers idd) anders moeten zijn als deze in hun vrije tijd een joint roken? Want om daar op voort te borduren, ik vind het nogal wat dat defensie mag bepalen wat het personeel wel en niet mag doen in de privetijd en omgeving binnen de grenzen van de wet. Als defensie zich wil bemoeien met de overige 130 uur van de 168 uur in de week dan gaat defensie ook maar 168 uur betalen. Voor varen, oefenen en inzet is dit natuurlijk een ander verhaal.

Eens op velen punten. Het moet maar eens afgelopen zijn met het stellen van allerlei aanvullende eisen aan defensiepersoneel die niet direct inherent zijn aan het werk. En v.w.b.t. die straatschoffies (lekker divers waarschijnlijk..) als dat beleid wordt, dan mogen wat mij betreft alle eisen m.b.t. antecedenten op de schop om een situatie van volstrekte willekeur te voorkomen.

Citaat van: A.J. op 05/11/2021 | 21:40 uur
En voor harddrugs natuurlijk ook aangezien die niet onder het gedoogbeleid vallen.

Harddrugs vallen inderdaad niet onder het gedoogbeleid, maar drugsgebruik (en dat toon je aan met testen) is überhaupt nooit strafbaar gesteld in Nederland (wel bezit, handel, productie enz) En daar wring wat mij betreft de principiële schoen.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 05/11/2021 | 20:03 uur
En ze hadden al een zwaar tekort aan personeel, Henk Kamp gaat het nog verder uitdunnen! Deze man heeft werkelijk overal een spoor van vernieling achter gelaten.

Jointje gerookt? Wat een gebazel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Om te beginnen heb ik persoonlijk helemaal niks met drugs en wmb stoppen ze in Nederland ook per direct met het gedoogbeleid maar ik vind dit toch wel weer een bijzondere maatregel.

Laten we eens beginnen met dat jubelverhaal van laatst ('Straatschoffies' krijgen bij landmacht de kans om weer iets van hun leven te maken) waar straattuig heropgevoed wordt door defensie wat volgens de KL een "groot succes" blijkt te zijn... Zijn dat dan net de "straatschoffies" die niet blowen ofzo? Of geen drugs gebruiken? Want aan de ene kant wel "tuig" binnen willen hengelen maar aan de andere kant verwacht men weer koorknapen gedrag van ze, ja dat zal vast lukken.

Daarnaast worden softdrugs binnen Nederland gedoogd wat wil zeggen dat iedereen en zijn moeder mag blowen tot hij een ons weegt en je daar niet voor vervolgd gaat worden... Waarom zou dit voor defensiepersoneel (inclusief burgers idd) anders moeten zijn als deze in hun vrije tijd een joint roken? Want om daar op voort te borduren, ik vind het nogal wat dat defensie mag bepalen wat het personeel wel en niet mag doen in de privetijd en omgeving binnen de grenzen van de wet. Als defensie zich wil bemoeien met de overige 130 uur van de 168 uur in de week dan gaat defensie ook maar 168 uur betalen. Voor varen, oefenen en inzet is dit natuurlijk een ander verhaal. En voor harddrugs natuurlijk ook aangezien die niet onder het gedoogbeleid vallen.

Daarbij criminaliseer je nu iedereen binnen defensie want ook ik sta in een potje te pissen ter controle en preventie en ja ik weet dat ik ook moet blazen als ik bij de poort een alcoholcontrole heb maar dat is omdat ik niet onder invloed een voertuig mag besturen net als de rest van Nederland dus dat lijkt me van een compleet andere orde. Als Piet Shoffel dit weekend zit te blowen is er op maandag geen haan die naar hem kraait als hij weer voor 14 euro per uur (equivalent van een sgt met 9 dienstjaren) staat te schoffelen. Maar de militair moet in een potje gaan pissen omdat hij misschien wel iets gedaan heeft dit weekend wat voor de rest van Nederland volstrekt zonder gevolgen is.

Er zijn nu iets van 24 pax opgepakt op Curacao, dat is nog geen promillle van het geheel, nmm rechtvaardigt dat niet het hele (duurbetaalde) circus wat nu opgetuigd gaat worden. Allerlei eisen stellen aan militairen maar geen geld voor een CAO en spullen maar wel geld voor draconische maatregelen en gendercursussen...

Maar goed, ik ben ook erg benieuwd hoe dit bij de hogere legerleiding gaat vallen. Want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de uitslagen in de verdeling tussen de rangen en standen nog wel eens zouden kunnen verbazen... En als ik de berichten van de juristen zo eens lees zou dit defensie nog wel eens een 2500 tot 5000 extra vacatures kunnen opleveren is mijn inschatting.

Anyway, ik vind het echt een kanon op een mug maatregel, daarnaast vind ik ook wel iets van deze plotselinge "daadkracht" als het weer eens om beperkende maatregelen gaat voor het personeel... Geen fatsoenlijke CAO willen geven maar het personeel vervelen met allerlei onzin is natuurlijk per direct geregeld. Dit is weer defensie ten voeten uit, er wordt weer wat geconstateerd en meteen draconische maatregelen, zie Anja en de commissie Staal, zie dat gendergezeik etc. en nu dit weer...

A.J.

Defensie wil militairen preventief testen op drugs

Nieuwsbericht | 05-11-2021 | 08:47

Minister Henk Kamp wil dat Defensie militairen preventief gaat testen op drugsgebruik. Zijn besluit is een reactie op het grote aantal militairen in de West dat in verband wordt gebracht met drugsgebruik.

Kamp is geschrokken van die berichten, zegt hij vandaag. "Drugsgebruik vormt een gevaar voor de inzetbaarheid van onze troepen en schaadt het vertrouwen in de krijgsmacht."

Defensie hanteert een 'zero tolerance'-beleid als het gaat om drugsgebruik. Het gebruik hiervan is verboden en leidt tot ontslag. Militairen bij Defensie zijn bekend met dit strenge beleid. Zij beschikken over (zware) wapens, zijn opgeleid om in missies en andere zware omstandigheden te opereren en krijgen mogelijk te maken met levensbedreigende situaties. Hierin moeten moeilijke keuzes gemaakt worden. Dit valt niet te rijmen met het bezit en gebruik van drugs.

Het is nog niet bekend op welke termijn de maatregel ingaat. Dat vereist voorbereiding en vergt ook overleg met de vakbonden. Naast preventieve testen, komt er ook meer voorlichting om het probleem van drugsgebruik aan te pakken.

Defensie

Lex

Citaat van: StrataNL op 05/11/2021 | 21:23 uur
Dat staat er niet. Kamp heeft gewoon vreemde prioriteiten.
Dat Kamp vreemde prioriteiten heeft wordt niet bestreden.
De reactie is voor meerdere uitleg te interpreteren, vandaar mijn reactie.

StrataNL

Citaat van: Lex op 05/11/2021 | 20:42 uur
Vreemd om op zo'n manier in dit topic deze reactie te geven, alsof het gedoogd moet worden.
Dat staat er niet. Kamp heeft gewoon vreemde prioriteiten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kornet43

Citaat van: Lex op 05/11/2021 | 20:42 uur
Vreemd om op zo'n manier in dit topic deze reactie te geven, alsof het gedoogd moet worden.
Het is mijn persoonlijke mening dat men defensie personeel niet buiten de maatschappij mag en kan plaatsen.
Gaat men dat wel doen dan zal men ook de consequenties moeten aanvaarden.

Lex

Citaat van: Kornet43 op 05/11/2021 | 20:03 uur
En ze hadden al een zwaar tekort aan personeel, Henk Kamp gaat het nog verder uitdunnen! Deze man heeft werkelijk overal een spoor van vernieling achter gelaten.
Vreemd om op zo'n manier in dit topic deze reactie te geven, alsof het gedoogd moet worden.

Kornet43

Citaat van: Parera op 05/11/2021 | 08:24 uur
Kamp wil preventieve drugstest voor militairen

Minister Kamp wil dat er preventieve drugstesten komen in de krijgsmacht. Het ministerie van Defensie bevestigt een bericht daarover in De Telegraaf. Vorige week werden op Curaçao veertien militairen opgepakt vanwege het bezit en gebruik van drugs en de demissionaire minister is daarvan geschrokken.

Kamp wil nu dat Defensie van tevoren gaat testen. Hij benadrukt dat op het gebied van drugs een zerotolerancebeleid geldt: "Drugsgebruik vormt een gevaar voor de inzetbaarheid van onze troepen en schaadt het vertrouwen in de krijgsmacht." Op het gebruik van drugs staat ontslag.

Verantwoordelijkheid tegenover collega's
De minister vindt preventief testen belangrijk, "omdat militairen altijd ingezet kunnen worden en dan onder vaak moeilijke omstandigheden risicovolle werkzaamheden verrichten". Zij hebben ook een grote verantwoordelijkheid in de richting van hun collega's, benadrukt hij,

Volgens Kamp is preventief testen nu wettelijk al mogelijk, maar moet de maatregel nog wel juridisch worden uitgewerkt. De minister zegt niet te kunnen bevestigen dat het drugsgebruik bij Defensie hoog is, zoals sommigen zeggen: "Wie dat beweert, moet dat kunnen onderbouwen. Maar zeker is dat drugsgebruik een maatschappelijk probleem is dat ook de krijgsmacht raakt."

https://nos.nl/artikel/2404420-kamp-wil-preventieve-drugstest-voor-militairen
En ze hadden al een zwaar tekort aan personeel, Henk Kamp gaat het nog verder uitdunnen! Deze man heeft werkelijk overal een spoor van vernieling achter gelaten.

Parera

Citaat van: Thomasen op 05/11/2021 | 09:04 uur
Salaris daarentegen......

Tsja, waarschijnlijk denken ze in Den Haag '' je kan niet alles tegelijkertijd doen'' en dat salaris duurt al zolang dat kan nog wel even wachten tot een nieuw kabinet.

Opzich vind ik dat er niks mis is met (regelmatige) drugstesten binnen defensie, dit kan een deel van de ''rotte appels'' er tussen uit halen maar of het de drugssmokken via defensie vanuit de West gaat stoppen dat denk ik niet. Het zal wel het gebruik van drugs binnen de krijgsmacht nog verder verminderen. Kamp heeft gelijk als hij zegt dat de militairen een grote verantwoordelijkheid hebben maar het over grote deel is zich daar heel erg bewust van en houd zich aan de regels. Slechts een klein deel ( de rotte appels) verpesten het voor de rest.

Parera

Kamp wil preventieve drugstest voor militairen

Minister Kamp wil dat er preventieve drugstesten komen in de krijgsmacht. Het ministerie van Defensie bevestigt een bericht daarover in De Telegraaf. Vorige week werden op Curaçao veertien militairen opgepakt vanwege het bezit en gebruik van drugs en de demissionaire minister is daarvan geschrokken.

Kamp wil nu dat Defensie van tevoren gaat testen. Hij benadrukt dat op het gebied van drugs een zerotolerancebeleid geldt: "Drugsgebruik vormt een gevaar voor de inzetbaarheid van onze troepen en schaadt het vertrouwen in de krijgsmacht." Op het gebruik van drugs staat ontslag.

Verantwoordelijkheid tegenover collega's
De minister vindt preventief testen belangrijk, "omdat militairen altijd ingezet kunnen worden en dan onder vaak moeilijke omstandigheden risicovolle werkzaamheden verrichten". Zij hebben ook een grote verantwoordelijkheid in de richting van hun collega's, benadrukt hij,

Volgens Kamp is preventief testen nu wettelijk al mogelijk, maar moet de maatregel nog wel juridisch worden uitgewerkt. De minister zegt niet te kunnen bevestigen dat het drugsgebruik bij Defensie hoog is, zoals sommigen zeggen: "Wie dat beweert, moet dat kunnen onderbouwen. Maar zeker is dat drugsgebruik een maatschappelijk probleem is dat ook de krijgsmacht raakt."

https://nos.nl/artikel/2404420-kamp-wil-preventieve-drugstest-voor-militairen