Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 22:50 uur
Het is hier nog niet naar voren gebracht.
Het is mogelijk dat de verwerving/aanschaf van een "tanker" reeds enige tijd in het verschiet lag, maar in de richting van de buitenwereld is verzwegen.
Opmerkelijk, omdat medio dit jaar Harssens een aanvang gemaakt is met de bouw van de "Poolster".
Dit is een mock-up van een bevoorrader waar bemanningen in de praktijk opgeleid worden in de diverse soorten bevoorrading op zee.
Daar waar in het verleden geoefend werd op HMS Raleigh, gaat dat nu geschieden in eigen land.

Ik had het gelezen... aardige kans dat de nieuwe bevoorrader dan weer de naam Zuiderkruis zal dragen.  ;D

Lex

Het is hier nog niet naar voren gebracht.
Het is mogelijk dat de verwerving/aanschaf van een "tanker" reeds enige tijd in het verschiet lag, maar in de richting van de buitenwereld is verzwegen.
Opmerkelijk, omdat medio dit jaar Harssens een aanvang gemaakt is met de bouw van de "Poolster".
Dit is een mock-up van een bevoorrader waar bemanningen in de praktijk opgeleid worden in de diverse soorten bevoorrading op zee.
Daar waar in het verleden geoefend werd op HMS Raleigh, gaat dat nu geschieden in eigen land.

Reinier

Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 18:05 uur
Tja, kijk eens naar de reden[en] waarom de politiek tegen de wens van de KM in, gekozen heeft voor deze eenheden.

Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 18:05 uur
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Er is een breed verschil in taakstelling tussen beide eenheden.
En als we kijken naar de inzet van het JSS, deze is tot op heden enkel en alleen ingezet voor de zogenaamde humanitaire taken (daar is niets mis mee) maar een volledig opwerkprogramma volgen moet nog gebeuren.
Daarnaast is het mogelijk dat de eenheid in 2018 in onderhoud gaat, teneinde te blijven voldoen aan de eisen gesteld door Lloyds.
Eens, er was toen, en nu nog steeds, behoefte aan een bevoorrader. Het werd de JSS, die naar mijn weten, nog vrij weinig rol heeft kunnen spelen van bevoorrader.
Goed dat deze er nu gaat komen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/11/2017 | 19:42 uur
Als het fregattenbestand niet meer dan verdubbeld lijkt mij een derde tanker niet zo spannend (tenzij het JSS niet of nauwelijks in haar tanker rol beschikbaar is)

In de jaren negentig, met 14 fregatten (en 22 op papier) hadden we voldoende aan twee.

Daarbij moeten we wel aan de 12 fregatten komen ja, en het JSS verwacht ik vaak op pad zeker omdat ook de Duitsers hierop aanspraak kunnen gaan maken blijft toch maar voor de helft bij NL dan als we pech hebben. Een halve tanker heb je niets aan daarom een tweede erbij van de nieuwe klasse + het JSS ook met de kijk naar de vervanging van de 2 LPD's samen met de Duitsers (volgens Duitse plannen) door 2 LHD's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 19/11/2017 | 19:38 uur
Ik hoop dan ook dat deze nieuwe tanker goedkoop word en dat men eind jaren 20 besluit een 2e te kopen van dezelfde serie.

De basis zal zeker van de plank komen met hier en daar aanpassingen door DMO.

Als het fregattenbestand niet meer dan verdubbeld lijkt mij een derde tanker niet zo spannend (tenzij het JSS niet of nauwelijks in haar tanker rol beschikbaar is)

In de jaren negentig, met 14 fregatten (en 22 op papier) hadden we voldoende aan twee.

Parera

Citaat van: Reinier op 19/11/2017 | 17:40 uur
Suf... het was 10 jaar geleden een gigantische dwaling om de JSS te bestellen (en de OPV's).
Voor het geld van de JSS hadden we 2 normale bevoorraders kunnen kopen. Ik zie het nu ook dat ze nu als nog een nieuwe bevoorrader gaan bestellen, indirect toe geven dat de JSS een onnodige aanschaf is geweest.

Ik hoop dan ook dat deze nieuwe tanker goedkoop word en dat men eind jaren 20 besluit een 2e te kopen van dezelfde serie.

Citaat van: Harald op 19/11/2017 | 19:23 uur
Klopt, misschien (in mijn optiek) nu een te lange procedure, hopelijk kunnen ze de procedure in de tijd inkorten , versnellen.

"Wishfull thinking"  ;)  laat Defensie/DMO/KM samen met Damen een maand tegen elkaar aan kletsen, drainstormen en schetsen. De eisen, wensen op tafel, kijken wat er van de plank gebruikt kan worden en zo samen het ontwerpproces in. Maar goed, ....

De basis zal zeker van de plank komen met hier en daar aanpassingen door DMO.

Harald

Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 18:49 uur
Het circus omtrent de verwerving van het nieuwe vaartuig zal aankomende week een aanvang moeten hebben.
Dan komt de Defensie begroting 2018 in de plenaire behandeling. als het goed is, volgt zsm de A-brief. En aangezien het in dit topic gaat over de mogelijke aanschaf van een nieuw bevoorradingsschip, spreek ik doelbewust over brief.
Dan gaat een traject van start en is het afwachten in hoeverre en hoelang dit zal verlopen.
Het zal gedurende dit traject duidelijk worden hoe de uiteindelijke configuratie zal worden; vergeet niet dat de politieke partijen ook hun zegje mogen doen/ cq de [on]wenselijkheid tentoon spreiden.
Klopt, misschien (in mijn optiek) nu een te lange procedure, hopelijk kunnen ze de procedure in de tijd inkorten , versnellen.

"Wishfull thinking"  ;)  laat Defensie/DMO/KM samen met Damen een maand tegen elkaar aan kletsen, drainstormen en schetsen. De eisen, wensen op tafel, kijken wat er van de plank gebruikt kan worden en zo samen het ontwerpproces in. Maar goed, ....

Lex

Citaat van: Harald op 19/11/2017 | 18:26 uur
Laten we het van de positieve kant bezien, kijk eens wat we nu extra met de JSS kunnen. Hier hebben we al de laatste tijd op DF over gesproken.
En nu een AOR erbij naast de JSS.
Het is dus wel duidelijk geworden dat 1 JSS ook niets is en dat er voor bevoorrading minimaal 2 schepen nodig zijn om continuïteit te kunnen geven. Daarbij nog dat de KM eigenlijk gewoon een bevoorrader mist en deze krijgen ze nu. Hoe sneller hoe beter. Nu wel benieuwd voor welk basis ontwerp ze gaan; de 20.000 tons ? ... Hopelijk wel.
Het circus omtrent de verwerving van het nieuwe vaartuig zal aankomende week een aanvang moeten hebben.
Dan komt de Defensie begroting 2018 in de plenaire behandeling. als het goed is, volgt zsm de A-brief. En aangezien het in dit topic gaat over de mogelijke aanschaf van een nieuw bevoorradingsschip, spreek ik doelbewust over brief.
Dan gaat een traject van start en is het afwachten in hoeverre en hoelang dit zal verlopen.
Het zal gedurende dit traject duidelijk worden hoe de uiteindelijke configuratie zal worden; vergeet niet dat de politieke partijen ook hun zegje mogen doen/ cq de [on]wenselijkheid tentoon spreiden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 19/11/2017 | 18:26 uur
Nu wel benieuwd voor welk basis ontwerp ze gaan; de 20.000 tons ? ... Hopelijk wel.

Ik ook.

Na verwachting zullen we het nu snel weten. Ik hoop ook op een forse dame en het 20K ton concept van Damen is, met wat zelfbeschermingsmiddelen en kleine KM/NAVO aanpassingen, wat mij betreft een interessante mogelijkheid.

Harald

Laten we het van de positieve kant bezien, kijk eens wat we nu extra met de JSS kunnen. Hier hebben we al de laatste tijd op DF over gesproken.
En nu een AOR erbij naast de JSS.
Het is dus wel duidelijk geworden dat 1 JSS ook niets is en dat er voor bevoorrading minimaal 2 schepen nodig zijn om continuïteit te kunnen geven. Daarbij nog dat de KM eigenlijk gewoon een bevoorrader mist en deze krijgen ze nu. Hoe sneller hoe beter. Nu wel benieuwd voor welk basis ontwerp ze gaan; de 20.000 tons ? ... Hopelijk wel.

Lex

Citaat van: Reinier op 19/11/2017 | 17:40 uur
Suf... het was 10 jaar geleden een gigantische dwaling om de JSS te bestellen (en de OPV's).
Tja, kijk eens naar de reden[en] waarom de politiek tegen de wens van de KM in, gekozen heeft voor deze eenheden.
Citaat van: Reinier op 19/11/2017 | 17:40 uur
Ik zie het nu ook dat ze nu als nog een nieuwe bevoorrader gaan bestellen, indirect toe geven dat de JSS een onnodige aanschaf is geweest.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Er is een breed verschil in taakstelling tussen beide eenheden.
En als we kijken naar de inzet van het JSS, deze is tot op heden enkel en alleen ingezet voor de zogenaamde humanitaire taken (daar is niets mis mee) maar een volledig opwerkprogramma volgen moet nog gebeuren.
Daarnaast is het mogelijk dat de eenheid in 2018 in onderhoud gaat, teneinde te blijven voldoen aan de eisen gesteld door Lloyds.

Reinier

CitaatDefensie koopt nieuw bevoorradingsschip
Suf... het was 10 jaar geleden een gigantische dwaling om de JSS te bestellen (en de OPV's).
Voor het geld van de JSS hadden we 2 normale bevoorraders kunnen kopen. Ik zie het nu ook dat ze nu als nog een nieuwe bevoorrader gaan bestellen, indirect toe geven dat de JSS een onnodige aanschaf is geweest.

Master Mack

Ik denk dat het gaat om inhuren extra luchttransport. En dan bedoeld men extra uren inkopen op o.a de 3 C17 in Papa waar we al 1 van de groot verbruikers zijn. Nieuwe C17 dat gaat niet meer voor zover ik daar zicht op had .India en ik meen NZ waren voor de laatste in de markt. Dus dan misschien een extra MRTT. Of 2de hands C130s of C17's maar dat is niet logisch aangezien de andere OPCO'S ook grote behoefte hebben. De extra bevoorrader is eigenlijk iets wat al in de pen zat maar waar eerder geen geld voor beschikbaar was en nu wel zoals de minister dat omschreef. En ze noemde ook nog de fout om de tanks op te heffen en verkopen als 1 die mogelijk hersteld moet worden dus genoeg te doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie koopt nieuw bevoorradingsschip

Door parlementaire redactie / 19 november 2017

DEN HAAG - Defensie gaat een nieuw bevoorradingsschip kopen. Dat heeft Commandant der Strijdkrachten Rob Bauer bij WNL op Zondag gezegd.

Hij gaf ook aan dat extra transportcapaciteit zal worden gehuurd. Het geld dat het kabinet vanaf volgend jaar extra beschikbaar maakt voor de krijgsmacht, zal onder meer voor deze versterking worden gebruikt.

's Lands hoogste militair gaf ook aan dat minister Bijleveld (Defensie) zich verkeerd heeft uitgedrukt in een interview met De Telegraaf, dat gisteren verscheen. Op de vraag of zowel fregatten, mijnenjagers en onderzeeboten kunnen worden vervangen met de 1,5 miljard euro extra voor Defensie, antwoordde de bewindsvrouw dat dat 'allemaal waarschijnlijk niet zal kunnen.'

De CdS benadrukte juist dat er niet gekozen moet worden tussen verschillende onderdelen en zegt dat dat 'ongelukkigerwijs' in de krant heeft gestaan. ,,Ik heb de minister daar gisteren even over gesproken", aldus Bauer. ,,Zo heeft ze dat niet bedoeld."

De commandant stelde dat Nederland voor een 'en-en' aanpak moet kiezen. Het is volgens hem niet zo dat Defensie in de toekomst alleen nog maar cyber-oorlogen moet voeren en dus alleen daarin moet investeren. Ook conventionele wapens blijven nodig, aldus Bauer.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1267380/defensie-koopt-nieuw-bevoorradingsschip

Parera

#319
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/11/2017 | 15:07 uur

Is toch voor inhuur extra C17 capaciteit.... of heb ik wat gemist?

Ik heb het interview niet geluisterd maar de tekst van twitter overgenomen. Zou goed kunnen dan is het gewoon een misverstand :) Over de C-17's Er was een land die er een aantal had er besteld maar die worden niet afgenomen begreep ik misschien een ultieme kans om er 2 aan te kopen voor de BENELUX of anders overname van USAF toestellen (er staan er 14 in reserve).

Bewerkt: Het land is India en het gaat om 3 stuks de laatste die van de productie zullen lopen want daarna sluit de productie lijn.