Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 09/12/2023 | 14:55 uurDie push om snel te gaan is ook om externe werven en invloed (lees NL en Damen) buiten de deur te houden.

Zeker, zoals ik al zei, veel Duitse stakeholders zijn nog steeds ziek van een Nederlandse overwinning op het F126 dossier.

Maar los daarvan: snelheid is wel een punt van aandacht, we hebben op dit moment niet meer de luxe van tijd, de wereld wordt met de dag dreigender en streeft ons in hoog tempo voorbij in kwantiteit waarbij ook de kwaliteit, het is nog te bezien in welke mate, omhoog gaat.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2023 | 14:31 uurBezie in dit licht ook de push van tKMS om hun (papieren) MEKO A-400 te pushen als (basis voor) F127. Uiteraard is dit geen enkele garantie op succes, maar zoals de vlag er nu bij hangt, dan willen de Duitsers het eerst F127 in 2032 in dienst kunnen nemen.

Zou men kiezen voor een clean sheet ontwerp, dan kan deze ambitie de prullenbak in, al zou het het (Damen) F126 basis ontwerp uitkomst kunnen bieden.

Die push om snel te gaan is ook om externe werven en invloed (lees NL en Damen) buiten de deur te houden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 09/12/2023 | 14:10 uurEn dat moet ik nog zien hoe snel dat gaat, ook gezien hun bureaucratie.
Net of hun keuze voor het Amerikaanse aegis systeem in eens de bouw sneller maakt.

Bezie in dit licht ook de push van tKMS om hun (papieren) MEKO A-400 te pushen als (basis voor) F127. Uiteraard is dit geen enkele garantie op succes, maar zoals de vlag er nu bij hangt, dan willen de Duitsers het eerst F127 in 2032 in dienst kunnen nemen.

Zou men kiezen voor een clean sheet ontwerp, dan kan deze ambitie de prullenbak in, al zou het het (Damen) F126 basis ontwerp uitkomst kunnen bieden.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2023 | 13:22 uurDat is duidelijk... momenteel is het argument: snelheid van leveren.
En dat moet ik nog zien hoe snel dat gaat, ook gezien hun bureaucratie.
Net of hun keuze voor het Amerikaanse aegis systeem in eens de bouw sneller maakt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 09/12/2023 | 12:25 uurEn toch gaan ze daarna doodleuk voor Aegis. Kan echt nog wel veel kanten op.
Die gasten doen zichzelf enorm tekort. Inkoop en planning is gewoon ontzettend moeilijk om goed te doen, maar wel heel belangrijk.

Dat is duidelijk... momenteel is het argument: snelheid van leveren.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2023 | 23:23 uurVeel Duitsers (inclusief politici en mensen uit hun defensie industrie en vakbonden) zijn nog steeds ziek van het feit dat het Nederlandse Damen hoofdaannemer is geworden voor hun nieuwe marine trots, de F126.

Leuk idee, maar ik zie het niet zo snel gebeuren.

Je kan ook een licentie voor een mijnenjager verkopen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 08/12/2023 | 21:16 uurWat denk je van Damen mijnenjager die in Duitsland gebouwd gaat worden met Duitse systemen erop?


Veel Duitsers (inclusief politici en mensen uit hun defensie industrie en vakbonden) zijn nog steeds ziek van het feit dat het Nederlandse Damen hoofdaannemer is geworden voor hun nieuwe marine trots, de F126.

Leuk idee, maar ik zie het niet zo snel gebeuren.

Parera

Citaat van: Ace1 link=msg=quote author=Ace1 link=msg=501839 date=1702066602]
Wat denk je van Damen mijnenjager die in Duitsland gebouwd gaat worden met Duitse systemen erop?

https://marineschepen.nl/nieuws/Voorstel-Damen-vervanging-mijnenjagers-240119.html

https://marineschepen.nl/nieuws/Voorstel-Atlas-Damen-040319.html
501839 date=1702066602]
Wat denk je van Damen mijnenjager die in Duitsland gebouwd gaat worden met Duitse systemen erop?

https://marineschepen.nl/nieuws/Voorstel-Damen-vervanging-mijnenjagers-240119.html

https://marineschepen.nl/nieuws/Voorstel-Atlas-Damen-040319.html
[/quote]

Damen nee, misschien wel een mogelijkheid dat Duitsland kiest voor de NLD-BEL-FRA aanpak en dezelfde schepen laat bouwen in eigen industrie (TKMS of NVL).

Maar of dat gaat gebeuren? Dat is afwachten.

Ace1

Citaat van: Lynxian op 08/12/2023 | 17:55 uurAls de Duitsers ook de boot gaan afnemen dan hebben de Belgen wel hun kaarten op het juiste project gezet. Ik kan 't alleen maar toejuichen; als de Belgische overheid ziet dat er geld mee te verdienen valt dan zijn ze misschien ook wat sneller geneigd in hun eigen defensie te investeren.

Wat denk je van Damen mijnenjager die in Duitsland gebouwd gaat worden met Duitse systemen erop?

https://marineschepen.nl/nieuws/Voorstel-Damen-vervanging-mijnenjagers-240119.html

https://marineschepen.nl/nieuws/Voorstel-Atlas-Damen-040319.html

Lynxian

Als de Duitsers ook de boot gaan afnemen dan hebben de Belgen wel hun kaarten op het juiste project gezet. Ik kan 't alleen maar toejuichen; als de Belgische overheid ziet dat er geld mee te verdienen valt dan zijn ze misschien ook wat sneller geneigd in hun eigen defensie te investeren.

Harald

Duitse vervangingsaankoop voor de boten van klasse 332 Frankenthal-klasse mijnenjager is geannuleerd. Als je onderstaande leest is dat toch wel een dramatisch proces ...  >:(
Misschien zou aankoop van BE/NL MCM mijnenbestrijdingsschepen een optie kunnen zijn ?
Frankrijk gaat ook deze schepen afnemen, dus een mogelijkheid voor Duitsland, eenheid in EU  ;)
De 12 schepen kosten zo'n 2 miljard euro, dus dat moet met het budget van Duitsland wel lukken

(onderstaande is vertaald met Google Translate)
Citaat16 Onvoldoende coördinatie leidt tot het annuleren van een langdurig aanbestedingsproject voor dringend benodigde mijnenbestrijdingsboten
(hoofdstukken 1405 en 1406)

Samenvatting
De BMVg had een bovengrens van 3,5 miljard euro gesteld voor de aanschaf van nieuwe mijnenbestrijdingsboten
- Niettemin is de Bundeswehr al lange tijd bezig met het plannen en ontwerpen van boten voor mijnbestrijding, die ruim 6 miljard euro zouden kosten. Dit
zorgde er uiteindelijk voor dat het project werd geannuleerd en leidde tot een dure tussenoplossing.
De Bundeswehr was van plan om vanaf 2027 zijn mijnbestrijdingsboten (boten), die toen meer dan 30 jaar oud waren, te vervangen
- Sinds 2014 is het van plan om elf gespecialiseerde boten aan te schaffen voor maritieme mijnenverdediging. Ondanks het lange planningsproces
konden het projectteam, de betrokken afdelingen en de marine het niet
eens worden over een financieel haalbaar vervolgmodel. De verreikende eisen van de marine konden
niet binnen het gestelde budget van 3,5 miljard euro worden gefinancierd. De BMVg heeft interne informatie over kostenbesparingen niet overgenomen
en de door haar bestelde onderzoeken hebben niet tot nieuwe bevindingen geleid
- Uiteindelijk besloot de BMVg de eisen te aanvaarden, maar minder boten aan te schaffen.
In 2022 verlaagde de BMVg de begroting opnieuw met 2,2 miljard euro vanwege andere
prioriteiten. De marine moet daarom tot 2040 haar verouderde boten blijven gebruiken.
Deze worden daartoe voor 1,3 miljard euro gemoderniseerd. Om technische redenen
zullen zij echter niet in staat zijn de zeemijnverdediging op het vereiste niveau te leveren.
https://www.bundesrechnungshof.de/SharedDocs/Downloads/DE/Berichte/2023/hauptband-2023/16-volltext.pdf?__blob=publicationFile&v=8

Frankenthal-class minehunter
https://en.wikipedia.org/wiki/Frankenthal-class_minehunter

Harald

Naval Group at NEDS 2023: Barracuda family submarine and rMCM vessel

Interviews with Pierre-Eric Pommelet, Naval Group's CEO, and Thierry Petit, Submarine Marketing Manager, during NEDS (Netherlands Defence and Security exhibition) 2023 in Rotterdam.

Naval Group reaffirmed its commitment to a long-lasting partnership with the Netherlands, building up on the existing cooperation. Naval Group also showcased the unique technical know-how and expertise it can offer to support the Netherlands capability requirements.

rMCM
Naval Group is also proud to serve the Royal Netherlands Navy requirements with the Mine Counter Measures replacement program (rMCM). This international program will deliver 6 vessels and their integrated toolbox to the Netherlands MOD. On October 19th 2023, Naval Group launched the second vessel of the program and first for the Royal Netherlands Navy, the Vlissingen.
Thanks to the latest available technologies and developments, these specialised mine countermeasures vessels (MCMV) will be fitted with top-end capabilities: embarking and launching combination of 18-ton USVs, UUVs and UAVs. Detection, identification and neutralisation of sea mines will thus be performed by unmanned assets.
This program is the foundation of an effective European cooperation: in September 2023, France, Belgium and the Netherlands agreed on a cooperation aimed at promoting synergies within the mine warfare domain. In particular, France confirmed its decision to share the design of the Belgian-Dutch MCM mothership. With this decisive step, the rMCM program became a major element of European Defence.



Stoonbrace

Citaat van: Parera op 23/10/2023 | 08:28 uurDe USV's wegen 18 ton en hebben een lengte van 12 m, hierdoor kunnen ook de FRISC's aan boord meegenomen worden in de mission bay als dat ooit nodig blijkt te zijn (waarschijnlijk voor de Belgen).


Niet alleen dat, ook USV's met ASW taak zijn er in die grootte (en zullen op ASWF worden ingezet). Biedt dus mogelijkheden voor seabed warfare.

Huzaar1

Ik denk dat Benji doelt op de vele mysterieuze gaslekken van de afgelopen maanden  :angel:  .

Of als ze door worden gegeven aan Oekraine het opruimen van de Zwarte zee. ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Benji87 op 22/10/2023 | 12:06 uurAls je de trends op het gebied van mijnenvegers/jagers binnen de NAVO volgt dan vermoed ik dat deze schepen nog wel eens flink ingezet kunnen gaan worden  ;)
Dat zou alleen maar goed nieuws zijn, dan is het geld goed besteed.