Recente berichten

#1
'Toegang tot buitenlandse markten grootste obstakel defensie-industrie'

Nederland kent zeker duizend defensiebedrijven, vaak kleinere toeleveranciers in het mkb. Volgens een rapport van adviesbureau Berenschot uit 2022 blinkt ons land vooral uit in communicatieapparatuur voor verschillende eenheden binnen defensie. Maar het meest aansprekend is toch de maritieme sector, zegt David Kemps, sectorspecialist industrie bij ABN Amro. 'Dat kennen we allemaal van de onderzeeërs en de fregatten, dat is gewoon Nederlands grootste sector.'

Het bekendst zijn de zelfscheppende 'original equipment manufacturers' (oem's). Maar ook op het gebied van lucht- en ruimtevaart speelt Nederland internationaal een behoorlijk deuntje mee, zegt Kemps. 'Vroeger hadden we natuurlijk Fokker, maar we maken nog altijd heel veel onderdelen, die we direct of indirect leveren aan bijvoorbeeld Airbus en de Joint Strike Fighter.'

Voor een relatief klein Europees land telt Nederland ook volgens defensiespecialist Dick Zandee van Instituut Clingendael internationaal een belangrijke rol. 'We hebben inderdaad heel veel oem's in alle sectoren — land, lucht en zee. Nederland zit in niches van uitmuntendheid, waarmee het als toeleverancier van subsystemen en technologieën wel erg afhankelijk is van andere markten, van degenen die die grote platformen ook bouwen.' Probleem is wel de lastige toegang tot de markten buiten Nederland. 'Daar wringt de schoen wel een beetje.'

Gewapende conflicten
Het afgelopen jaar is er wereldwijd 2.289 miljard euro uitgegeven aan defensie, gecorrigeerd voor inflatie bijna 7 procent meer dan het jaar ervoor. Dat is best te verklaren, gezien het aantal gewapende conflicten in de wereld dat toeneemt én langer duurt. En ook hier in Nederland geven we steeds meer uit aan defensiematerialen. Voor dit jaar staat er 21,4 miljard euro op de begroting, waarmee Nederland zou voldoen aan de inmiddels beruchte 2 procent-NAVO-norm.

Defensie heeft een werkgroep opgezet, de Taskforce Productiezekerheid, waarin alle banken onder de koepel van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bekijken hoe de defensie-industrie sneller kan opschalen dan op dit moment gebeurt. Kemps is aangesloten bij de taskforce. Hij wijst erop dat de defensiesector geen normale sector is, met een normale eindmarkt. 'Voordat je mag leveren ga je vaak een heel lang aanbestedingstraject door. Dat kan jaren duren, zoals we met de fregatten hebben gezien.'

Overheid als grootste afnemer
Voor heel veel bedrijven en financiers blijkt heel lastig in te schatten wanneer iets gebeurt, en hoe lang het gaat duren. Aan de andere kant: áls je eenmaal binnen bent, zit je er ook voor tientallen jaren in. Mét garantie van afname: de overheid is in wezen de grootste afnemer. 'Voordat je gaat investeren moet je heel veel weten van zo'n klant en de afnemers. De taskforce is specifiek opgezet om het proces te versnellen, opschalen én standaardiseren. Risico-technisch is het beter om ook aan andere NAVO-landen te leveren.'

Die standaardisatie is volgens Zandee nu nog een behoorlijk groot probleem. De NAVO heeft voor militair materieel allerlei standaarden en normen, maar bij de toepassing is het probleem dat landen daar met eigen standaarden en normen van afwijken. 'En omdat ook de certificering puur nationaal plaatsvindt, blijft dat systeem voortdurend in stand. Dus je moet heel vroeg in die keten bij de hoofdafnemer controleren of het systeem dat je levert voldoet aan de standaarden en normen van die hoofdbouwer.'

Hoogtechnologisch en vooraanstaand
Dat is volgens Zandee de achilleshiel van het Nederlandse mkb: dat is hoogtechnologisch en zeer prominent, maar de kunst is om aan te sluiten bij grote programma's onder leiding van de grotere Europese landen. 'Die toegang is behoorlijk lastig door Europese wetgeving, die toestaat dat lidstaten een uitzondering maken op het vrijemarktmechanisme. Door dat aan te roepen hoef je niet Europees aan te besteden en grote landen doen dat te kust en te keur.' Het laat volgens Kemps zien dat Nederland toch een klein land is, 'met weinig industrie.'

Een podcast is op onderstaande link te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10545713/toegang-tot-buitenlandse-markten-grootste-obstakel-defensie-industrie
#2
 :dead:.. wat lees ik nub dan.
Leven ze daar op een andere planeet?
#3
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - Vandaag om 14:21
Handelsroutes onder druk: 'Rusland nog lang niet interessant genoeg voor China'

Het allergrootste gevaar voor de Russische economie is dat het land niet interessant genoeg is voor 'nieuwe' handelspartners als China en India. Zeker ten opzichte van het Westen is Rusland een relatief kleine markt, zegt econoom Hein Roelfsema van de Universiteit Utrecht. 'En dat betekent dat China bij de levering van chips aan Rusland goed zal kijken naar de risico's voor de toegang tot veel belangrijker markten.'

Rusland mag zich dan wel tot China willen keren, maar China zal zich in de eerstkomende honderd jaar nog niet uniek tot Rusland willen keren. Roelfsema erkent dat het 'een heel ingewikkeld steekspel' is dat ook het Westen speelt met de sancties aan Rusland. 'Maar China heeft heel veel te verliezen aan de toegang tot Europa en de VS: die kunnen de sancties uitbreiden en zeggen: als jij handel drijft via de routes naar Rusland, komen ook jullie bedrijven bij ons niet meer binnen.'

Uitvoer van producten naar China
De Russische behoefte aan nieuwe handelsroutes wordt voor een belangrijk deel ingegeven door import van producten uit met name China, zegt Roelfsema. Het beeld is vaak dat vooral de uitvoer van producten uit Rusland te lijden heeft onder de westerse sancties, maar dat is een eenzijdig beeld. 'We focussen altijd op de export, maar het is ook heel belangrijk om te kijken naar de import die ze nodig hebben.'

Rusland werkt aan een handelsroute vanuit Sint-Petersburg via de Kaukasus richting Iran. Daarnaast moet er een handelsroute komen met India, zegt correspondent Joost Bosman. Door het smelten van het ijs kan er steeds meer gevaren worden en gloort ook een Noordelijke IJszeeroute. 'Rusland is al jarenlang bezig om de noordelijke ijskust te faciliteren met nieuwe havens en andere infrastructuur.'

Ook Iran zucht onder sancties
Bij de treinroute via Azerbeidzjan naar Iran is het grootste mogelijke knelpunt de binnenlandse Iraanse infrastructuur. Dat land zucht al jaren onder sancties, dus wellicht is daar nog een forse investering nodig. Geldschieters lijken er wel te zijn, zegt Bosman. 'India en Iran zelf natuurlijk, maar China wil het ook omdat er op de langere termijn een spoor moet worden doorgetrokken naar dat land. Dus dat zijn van die staten die Rusland nog als zijn bondgenoten beschouwt en waarvan China de allersterkste is.'

Het is volgens Roelfsema een misverstand dat Rusland die handelsroutes uitsluitend nodig heeft om producten te exporteren. Belangrijker is het volgens hem om goed te kijken naar de import uit onder meer China, van nieuwe producten die in het Europese gedeelte van Rusland zeer welkom zijn. 'Dat gaat om heel veel nieuwe producten, van jassen tot auto's en dingen waar chips in zitten. Die komen grotendeels uit China — en in mindere mate uit India en Iran.'

Industriële halffabricaten uit China en Azië
In het geval van India en Iran overheerst nog de export van Russische goederen naar die landen. De Russische import heeft niet alleen betrekking op consumenten producten, maar ook op industriële producten — halffabricaten en producten die ze nodig hebben in productieprocessen. 'En die zullen voor een heel groot deel uit China komen, en andere delen van Azië.'

Zelfs als de oorlog in Oekraïne op een gegeven moment ten einde komt, zit er volgens Bosman veel potentieel in deze 'oosterse' handelsroutes. Rusland beschouwt de westerse markt als verloren, omdat de sancties nog wel even zullen aanhouden. Maar er zitten wel degelijk haken en ogen aan de routes naar het Oosten. 'Dat zijn best gevaarlijke routes: een stuk rails naar China moet door Afghanistan en Pakistan lopen en dat zijn toch kwetsbare, onrustige gebieden. Dus het is maar de vraag of dat allemaal gaat lukken.'

En ook de route via de Oosterse IJsroute is niet zonder gevaar, benadrukt Bosman. Het is het gebied van waaruit Rusland veel vloeibaar gas naar Azië wil vervoeren, maar daarvoor is het nog afhankelijk van westerse technologieën. 'Daar komt bij dat die IJszee dan wel open komt te liggen, maar het is daar vaak heel zwaar weer. En door het smeltende ijs komen er gigantische brokken ijs te drijven. Dat kan voor het scheepvaartverkeer heel gevaarlijk zijn. En na een paar ongelukken zullen de meeste rederijen liever omvaren.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10545716/handelsroutes-onder-druk-rusland-nog-lang-niet-interessant-genoeg-voor-china?itm_source=https%3A%2F%2Fwww.bnr.nl%2Fnieuws%2Finternationaal%2F10545293%2Fvolkswagen-vijf-jaar-lang-gehackt-china-gaat-diep-diep-dieprode-lijn-over&itm_campaign=artikel&itm_medium=meest_gelezen
#4
Azië / Re: De Chinese expansie(drift)
Last post by Ace1 - Vandaag om 14:18
Volkswagen vijf jaar lang gehackt, 'China gaat diep, diep, dieprode lijn over'

Volkswagen is gehackt en vijf jaar lang vanuit China bespioneerd. Tussen 2010 en 2015 hebben hackers duizenden documenten van het bedrijf buitgemaakt, melden Der Spiegel en ZDF dit weekend. 'Het gaat om 19.000 documenten over de ontwikkeling van benzinemotoren, over versnellingsbakken, over elektrische auto's en meer. Die hackers konden jarenlang ongestoord hun werk doen en Volkswagen wist helemaal van niks', zegt Noud Broekhof van de Nationale Autoshow.

Volgens ZDF en Der Spiegel drongen de aanvallers in 2010 binnen bij een Mexicaanse Volkswagenfabriek en breidden de aanvallers een jaar later hun toegang tot de systemen uit naar onder meer die van het Volkswagen-hoofdkantoor in het Duitse Wolfsburg.

Chinese kantooruren
De aanvallers zijn vermoedelijk afkomstig uit China, aldus de journalisten van ZDF en Der Spiegel. Zo zouden IP-adressen van de aanvallers zijn herleid naar China, en lijken de tijden waarop de aanvallers toesloegen overeen te komen met Chinese kantooruren, meldt een bron in de Duitse media. 'China ontkent alles. Het is niet bekend wat er met die documenten gebeurd is en wie ze in handen heeft gekregen. Zijn daar ook autofabrikanten bij? Als dit waar is, dan is China echt een diep, dieprode lijn overgegaan en ik vrees ook dat die afkeer van die Chinese autosector alsmaar groter wordt met dit soort zaken.'

Klaar met China
Broekhof doelt op het lopende Europese onderzoek naar Chinese staatsteun voor elektrische auto's, die vervolgens tegen dumpprijzen op Europese markten wordt aangeboden. Volkswagen zegt weinig over de hack, en dat is logisch. Broekhof noemt het opmerkelijk dat Volkswagen een paar weken geleden nog een enorme investering van 2,5 miljard euro in China heeft aangekondigd. 'Ze zitten er al veertig jaar, China is en blijft de belangrijkste automarkt van het moment. Als je er niet bent heb je een groot probleem. Je moet wel met ze samenwerken, dus ze houden zich een beetje diplomatiek op de vlakte.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10545293/volkswagen-vijf-jaar-lang-gehackt-china-gaat-diep-diep-dieprode-lijn-over
#5
Azië / Re: De Chinese expansie(drift)
Last post by Ace1 - Vandaag om 14:12
'Tentakels China in Nederlandse samenleving worden steeds sterker'

De tentakels van China in de Nederlandse samenleving worden steeds sterker. We moeten daarom hogere drempels opwerpen voor producten uit China waarin veel software verwerkt is, zegt VVD-buitenlandwoordvoerder Ruben Brekelmans. 'We moeten veel meer het principe van wederkerigheid toepassen: als jullie niet open zijn, dan wij ook niet.'

In die zin vindt Brekelmans het zeer verdedigbaar om hoge drempels op te werpen, ook al hebben we zelf jarenlang geprofiteerd van de toegang tot de Chinese markt en de goedkope Chinese producten. Want zeker zolang China oneerlijke concurrentie toepast door de eigen bedrijven fors te subsidiëren ziet hij geen enkele reden om coulant te zijn. Het is zaak om zéér voorzichtig te zijn met de data die China tot zijn beschikking heeft. 'Uiteindelijk zijn die elektrische auto's gewoon rijdende computers, met allerlei camera's en sensoren.'

Daarnaast meent Brekelmans dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn met betrekking tot toekomstige conflicten met China. Een conflict rond Taiwan is niet uit te sluiten en dan kun je maar beter uitgaan van een worstcasescenario. We moeten goed oppassen wat China met al die data kan doen. Als het land kwade intenties heeft, kan het al die middelen, zoals elektrische auto's inzetten om ons te chanteren: als ze geen software-updates meer uitvoeren kunnen al die auto's stil komen te staan. Dat is een enorm drukmiddel.'

Accepteren van Chinese invloeden
Zeker gegeven de intenties die China op dat gebied al heeft uitgesproken is het cruciaal om je af te vragen wat je accepteert aan Chinese invloeden. Alle import van Chinese auto's verbieden gaat ook Brekelmans te ver, maar je kunt op zijn minst een kritische blik werpen op mogelijke subsidiestromen. 'Is het überhaupt economisch eerlijk wat China doet? Zo niet, dan mag je hogere drempels opwerpen. Je moet zeer strenge criteria stellen aan wat er met die data gebeurt: zijn er geen achterdeurtjes?'

Met de invoering van een China-strategie is in ieder geval een stap gezet om de relatie als handelspartner ten goede te beïnvloeden. Helaas bleek dat iets te naïef gedacht, ook omdat er binnen de overheid en breder heel veel verschillende opvattingen leefden over China. 'Ik denk dat het nu vooral belangrijk is om niet wéér een jaar of langer te besteden aan een nieuwe strategie, waarbij de overheid het niet aandurft om alles op te schrijven, vanwege de diplomatieke consequenties.'

Coherent beleid
De Chinastrategie heeft wel degelijk enigszins bijgedragen aan een wat meer coherent beleid, zegt Brekelmans. Daarin zijn de verschillende opvattingen over China verwerkt. De volgende stap is om politiek te bepalen wat de grootste kwetsbaarheden en risico's zijn en daar met volle vaart aan te werken. 'We moeten proberen om daar in Europa draagvlak voor te krijgen. Het zou heel mooi zijn als we op Europees niveau nog hogere barrières op te kunnen werpen bij een aantal sectoren en industrieën.'

Brekelmans ziet de Europese Commissie daarbij niet als het grootste obstakel. De vraag is eerder of de afzonderlijke lidstaten de beschikbare instrumenten consequent toepassen. 'Hoe zorgen we ervoor dat de Europese leiders voldoende met één mond spreken tegen China? Ik maak me dáár eigenlijk nog meer zorgen over, want daar heeft het de afgelopen jaren behoorlijk aan ontbroken.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10545814/tentakels-china-in-nederlandse-samenleving-worden-steeds-sterker
#6
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - Vandaag om 14:08
'Zet Patriots langs de Russische grens met Polen, Roemenië en Oekraïne'

Hoe meer Vladimir Poetin moet gissen naar de westerse reactie op zijn handelen, hoe minder hij zal durven ondernemen. Daarom moet de boodschap aan Rusland expliciet zijn dat je als Westen bereid bent heel ver te gaan, zegt CDA-Tweede Kamerlid Derk Boswijk in BNR's Boekestijn en De Wijk. 'Ik denk dat we echt moeten kijken hoe we Oekraïne veel beter kunnen beschermen met luchtverdediging.'

Wat betreft het aanvallen van een NAVO-land kun je niet expliciet genoeg zijn, meent Boswijk: tot hier en niet verder. Maar wat betreft Oekraïne is vaagheid misschien wel het sterkste wapen. 'Als het gaat om steun aan Oekraïne moet je een slag om de arm houden en helemaal niets uitsluiten. Je hoort zeggen dat deze oorlog nooit was gebeurd als Donald Trump president was geweest. Ik denk dat er een kern van waarheid in zit: misschien vond Poetin de reactie van Trump wel zo ongewis dat hij zich koest had gehouden.'

Tussen de oren
Dat station is inmiddels allang gepasseerd, dus voor Boswijk is het absoluut niet wenselijk dat Donald Trump de nieuwe Amerikaanse president wordt. Met veel pijn en moeite is het miljarden-steunpakket door de Amerikaanse Senaat geloodst en Boswijk hoopt dat juist dát iets in gang zet tussen de oren van de mensen in Rusland. 'Je weet het nooit. Ook de Russische Revolutie stortte in op het moment dat Rusland toch wat successen begon te halen, omdat de mensen op dat moment echt klaar waren met oorlog.'

Zeker op korte termijn zal Rusland noch Oekraïne erin slagen om de oorlog militair naar zijn hand te zetten. Uiteindelijk eindigt ook deze oorlog aan de onderhandelingstafel, is Boswijks overtuiging. En zolang Oekraïne van het Westen vraagt om hulp te bieden voor hun vrijheidsstrijd moeten we dat doen, om het land een zo sterk mogelijke uitgangspositie te bieden bij de vredesonderhandelingen. 'Die gaan er ooit komen, al weten we niet wanneer. Ik vrees dat het nog wel heel lang kan duren, al weet je het nooit.'

Escalatie dichterbij
Het is goed om met het sturen van wapens aan Oekraïne keer op keer de afweging te maken in hoeverre dat de polarisatie versterkt en escalatie dichterbij brengt. 'Dus toen we de eerste wapens gingen sturen was ik daar best wel terughoudend in. Tegelijkertijd heb ik ook gezien dat Rusland die afweging nooit maakt. Dat land haalt alles uit Noord-Korea, Iran en China en schiet alles kapot wat los en vast zit.' In die zin is Bosman enigszins opgeschoven: 'Je moet ook kijken in hoeverre het kan escaleren als je Oekraïne bepaalde systemen níet levert.'

Het effect van afschrikking is lastig te duiden, erkent Boswijk. Maar het is duidelijk dat westerse leiders als NAVO-baas Jens Stoltenberg en de Amerikaanse president Joe Biden geen duidelijke rode lijn trekken richting Vladimir Poetin. 'We zijn daar veel te laks en naïef in. Het is typerend dat de opmerking van de Franse president Emmanuel Macron over mogelijke boots on the ground in Oekraïne totaal niet met andere westerse wereldleiders was afgestemd. Dat vind ik zó frustrerend, je zou toch een soort Champions League-niveau verwachten.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10545812/zet-patriots-langs-de-russische-grens-met-polen-roemenie-en-oekraine
#7
Bart De Wever zet vol in op belastingverlaging op verkiezingscongres N-VA: "Het zijn zotten die werken"

Op 9 juni trekken we naar de stembus voor de federale, Vlaamse en Europese verkiezingen. Volg hier de verkiezingscampagne op de voet.

Bart De Wever (N-VA) zet vol in op belastingverlaging op verkiezingscongres N-VA: "Het zijn zotten die werken"
"Gedaan met Vivaldi, gedaan met de hardwerkende Vlaming uit te persen en uit te lachen, gedaan met besturen zonder Vlaamse meerderheid." Met een vlammende speech vuurde Bart De Wever zijn troepen aan, op 42 dagen van de verkiezingen, in het Capitole in Gent. Daarmee heeft ook de N-VA, als laatste, haar verkiezingsprogramma vastgelegd.

De Wever stuurt zijn troepen nadrukkelijk weg van het thema migratie, waar grootste concurrent op rechts, Vlaams Belang, op surft. Ook Vlaamse thema's worden ondergesneeuwd. Het moet gaan over de budgettaire toestand van het land en een verlaging van de belastingen. Het verkiezingscongres begon dan ook met een videoreportage waarin mensen klagen over de hoge lasten, daarin bijgestaan door een analyse van Herman Matthijs, professor Economie aan de UGent. De Wever had het even later alleen maar binnen te koppen. "Niemand hogere belastingen dan de werkende in dit land. Niemand ter wereld! De hardwerkende Vlaming is met kop en schouders de meest gepluimde kip van allemaal."

De N-VA vindt zich heruit als de partij tegen belastingen. "Waar gaat al dat geld dan eigenlijk naartoe? Welnu, het Vivaldi-beleid heeft een enorme transfer georganiseerd van werkenden naar niet-werkenden, niet toevallig de grootste kiezersgroep van de Parti Socialiste." Daarbij citeerde De Wever een Vlaamse klassieker: "Nooit heeft Juul Kabas harder geklonken: het zijn zotten die werken. Nergens in de hele ontwikkelde wereld is het verschil tussen werken en niet werken intussen financieel kleiner dan bij ons."

De Wever maakte ook duidelijk dat een stem voor Vlaams Belang een verdoken stem is aan een verderzetting van Vivaldi, gezien die partij niet meespeelt federaal. "Feitelijk zijn er maar drie keuzes. Kies voor een Vivaldi-partij en u krijgt de hoofdweg naar Vivaldi 2. Kies voor een extreme partij en u krijgt de omweg naar Vivaldi 2. Kies voor de N-VA en u krijgt een broodnodige kentering."

Hij herhaalde nog eens zijn gooi naar het premierschap. "Als de N-VA een sterk mandaat krijgt van de Vlaamse kiezer, dan zal de N-VA mee besturen. Dan ben ik kandidaat om de volgende federale regering zelf te leiden."

Vooruit stapt enkel in een volgende federale regering als er een fiscale hervorming komt. Dat zegt Melissa Depraetere, voorzitter van Vooruit, in een gesprek met De Zondag. Een gelijkaardig standpunt vertolkte Sammy Mahdi, de voorzitter van CD&V, trouwens dit weekend in De Standaard.

Volgens Depraetere moet een fiscale hervorming het verschil tussen werken en niet-werken groter maken. "500 euro is een mooi streefcijfer", zegt Depraetere. "Wij willen de lasten op arbeid verlagen en verschuiven naar vermogen, want het geld moet van ergens komen. Maar dat zal niet volstaan. Tegelijk moet de VDAB veel aanklampender worden." 

Van een beperking in de tijd van de werkloosheidsuitkering wil Depraetere niet weten. Wel herhaalt ze het pleidooi voor de basisbaan, zoals haar voorganger Conner Rousseau vorig jaar in aanloop naar 1 mei deed. "Als iemand na twee jaar echt geen werk vindt, dan willen wij vanuit de overheid een basisbaan aanbieden, uiteraard met volwaardig loon en sociale rechten", zegt de West-Vlaamse. Wie weigert, wacht een financiële sanctie. "Maar dat zal niet over veel mensen gaan, hoor", aldus nog Depraetere.
 
Ook voor nieuwkomers trekt ze een lijn in het zand.  "Wij zouden voor nieuwkomers het leefloon vervangen door integratiesteun. Wie niet wil integreren, verliest zijn geld. Als je bijvoorbeeld een sociale woning wil, dan moet je de taal leren en een job zoeken", gaat Depraetere verder. "Dat zijn onze voorwaarden."

Tegelijk vraagt ze zich af hoeveel mensen niet zouden willen integreren. "Héél weinig. Het probleem is dat nieuwkomers zich vaak in de steek gelaten voelen, dat niemand naar hen omkijkt. Dat willen wij veranderen. Wij willen hen stimuleren. Wij vinden het bijvoorbeeld niet goed dat de Vlaamse regering de taalcursussen betalend heeft gemaakt. Op die manier maak je de integratie moeilijker."


https://www.standaard.be/cnt/dmf20240221_93241858?utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=middagupdate&utm_content=small_1_middag&utm_term=0-16&M_BT=4233484026835
#8
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - Vandaag om 13:48
US announces new Patriot missiles for Ukraine as part of new $6 billion aid package

WASHINGTON (AP) — The U.S. will provide Ukraine additional Patriot missiles for its air defense systems as part of a massive $6 billion additional aid package, Defense Secretary Lloyd Austin announced Friday.

The missiles will be used to replenish previously supplied Patriot systems. The package also includes more munitions for the National Advanced Surface-to-Air Missile Systems, or NASAMS, and additional gear to integrate Western air defense launchers, missiles and radars into Ukraine's existing weaponry, much of which still dates back to the Soviet era.

Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy discussed the need for Patriots early Friday with the Ukraine Defense Contact Group, a coalition of about 50 countries gathering virtually in a Pentagon-led meeting. The meeting fell on the second anniversary of the group, which Austin said has "moved heaven and earth" since April 2022 to source millions of rounds of ammunition, rocket systems, armored vehicles and even jets to help Ukraine rebuff Russia's invasion.

Zelenskyy said at least seven Patriot systems are needed to protect Ukrainian cities. "We urgently need Patriot systems and missiles for them," Zelenskyy said. "This is what can and should save lives right now."

At a Pentagon press conference following the meeting, Austin said the U.S. was working with allies to resource additional Patriot systems but did not commit to sending more U.S. versions. He said he has been speaking one-on-one with a number of his European counterparts in recent days to hash out this issue and others.

"It's not just Patriots that they need, they need other types of systems and interceptors as well," Austin said. "I would caution us all in terms of making Patriot the silver bullet."

Austin said he is asking allied nations to "accept a little bit more risk" as they consider what weapons to send to Ukraine. A number of nations have expressed some reluctance to send Patriot air defense systems to Ukraine because most don't have very many and they belieive they need them for their own defense.

U.S. officials said the aid package will be funded through the Ukraine Security Assistance Initiative, which pays for longer-term contracts with the defense industry and means that it could take many months or years for the weapons to arrive. The officials spoke on the condition of anonymity to discuss details not yet made public.

The new funding — the largest tranche of USAI aid sent to date — also includes High Mobility Artillery Rocket System, or HIMARS, as well as Switchblade and Puma drones, counter drone systems and artillery.

The Ukraine Defense Contact Group has been meeting about monthly for the past two years and is the primary forum for weapons contributions to Kyiv for the war.

Friday's meeting follows the White House decision earlier this week to approve the delivery of $1 billion in weapons and equipment to Ukraine. Those weapons include a variety of ammunition, such as air defense munitions and large amounts of artillery rounds that are much in demand by Ukrainian forces, as well as armored vehicles and other weapons.

That aid, however, will get to Ukraine quickly because it is being pulled off Pentagon shelves, including in warehouses in Europe.

Gen. CQ Brown, chairman of the Joint Chiefs of Staff, said the $1 billion weapons package will have a key benefit.

"There's some near-term effects," said Brown, who stood alongside Austin at the Pentagon briefing. "Now the Ukrainians don't necessarily have to ration what they have because they know things are coming out of this package and there will be follow-on packages."

The large back-to-back aid approvals are the result of a new infusion of about $61 billion in funding for Ukraine that was passed by Congress and signed into law by President Joe Biden on Wednesday. And they provide weapons Kyiv desperately needs to stall gains being made by Russian forces in the war.

Bitterly divided members of Congress deadlocked over the funding for months, forcing House Speaker Mike Johnson, a Louisiana Republican, to cobble together a bipartisan coalition to pass the bill. The $95 billion foreign aid package, which also included billions of dollars for Israel and Taiwan, passed the House on Saturday, and the Senate approved it Tuesday.

Senior U.S. officials have described dire battlefield conditions in Ukraine, as troops run low on munitions and Russian forces make gains.

Since Russia's February 2022 invasion, the U.S. has sent more than $44 billion worth of weapons, maintenance, training and spare parts to Ukraine.

Among the weapons provided to Ukraine were Abrams M1A1 battle tanks. But Ukraine has now sidelined them in part because Russian drone warfare has made it too difficult for them to operate without detection or coming under attack, two U.S. military officials told The Associated Press.

https://apnews.com/article/ukraine-funding-war-russia-patriot-missiles-026fc8f9ee064ffb49bbee2422e2908b
#9
KM / Re: LPX
Last post by silvester herc - 27/04/2024 | 22:31 uur
DMP-A Verwerving Amfibische Transportschepen
Brief STASDEF dd. 6 maart 2024
De werkgroep Politiek en Defensietechniek van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) heeft onderstaande
opmerkingen en suggesties voor vragen over dit onderwerp. Deze zijn opgesteld op basis van openbaar beschikbare
stukken en kennis en ervaring op het gebied van defensietechnologie. De opmerkingen en vragen betreffen
uitsluitend technologische of daarmee verband houdende aspecten..
De plannen voor de nieuwe Amfibische transportschepen (ATS) lijken op basis van het DMP-A goed
opgezet, gebaseerd op een concept van Damen Naval. De werkgroep is wel verrast hoeveel verschillende
marinetaken nu in één scheepstype worden gecombineerd.
Ook lijkt het er op, dat de schepen niet met voldoende bewapening en zelfbescherming voor het hogere
deel van het geweldsspectrum worden uitgerust, terwijl dat in nieuwe en grotere conflicten die nu
dreigen erg belangrijk is.
Om maximaal te voldoen aan de behoeften van de Koninklijke Marine is intensieve samenwerking met
de kennisinstituten en industrie wel noodzakelijk. Bij de ontwikkeling en bouw zou op basis van het
bestaande concept niet naar "bewezen" systemen moeten worden gekeken,maar naar de technologie
van de toekomst, die over 10 jaar beschikbaar is.
De werkgroep heeft negen opmerkingen en suggesties voor vragen over dit DMP-A. 
Het zijn drie pagina's dus zie link hier onder

https://drive.google.com/file/d/1-_H0h3_9RKXZBIMMEwluIb6YzvmNVw2v/view
#10
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Benji87 - 27/04/2024 | 20:52 uur
Rusland breidt offensief op dorp uit na misser Oekraïne, Kyiv wacht op wapens

Rusland heeft meer troepen naar Ocheretyne gestuurd. De Russen hopen een doorbraak te forceren bij het Oost-Oekraïense dorpje na een misser van Oekraïense strijdkrachten. Kyiv hoopt het tij er te keren met Amerikaanse wapens.

Het Russische leger boekte de laatste maanden langzaam terreinwinst nabij een handvol dorpen in Oost-Oekraïne. Maandenlang werd er vooral zwaar gevochten bij Avdiivka.

Maar door een tactische blunder van Oekraïne kon het Russische leger ineens kilometers oprukken. Het ging mis bij de afwisseling van militaire brigades, waarna Rusland grote stukken terrein gemakkelijk kon oversteken.

Inmiddels heeft Oekraïne nog twee derde van het dorpje in handen. "Het stuk dat door Rusland is ingenomen, wordt gebombardeerd", zegt legerwoordvoerder Nazar Voloshyn. "De situatie is onder controle. De vijand is ingesloten en we ondernemen actie om het dorp te heroveren."

Iets ten noorden van Ocheretyne vechten de Russen door bij Chasiv Yar. Dat plaatsje ligt op een strategisch sterke locatie: bovenop een heuvel. Het wordt gezien als een belangrijke plaats om door te stoten naar grotere steden in de Donetsbekken.

Het Oekraïense leger hoopt met Amerikaans wapentuig het tij in de oorlog te keren. Deze week heeft de Amerikaanse president Joe Biden een nieuw steunpakket ondertekend met een waarde van 61 miljard euro. Het Pentagon kwam later met een verklaring dat het "versneld" luchtverdedigingssystemen en artillerie naar Oekraïne gaat sturen.

Ook werd bekend dat de Amerikanen in het geheim langeafstandsraketten naar Oekraïne hebben gestuurd. President Volodymyr Zelensky stelt dat Rusland eind mei of in juni een nieuw, grootschalig offensief wil starten.

Bron: nu.nl