Verlenging levensduur Patriot

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/10/2015 | 20:04 uur

JdL

#31
Citaat van: Nikehercules op 09/11/2015 | 17:02 uur
NASAMS is formeel de vervanger van de 40L70/Flycatcher, niet van de HAWK. De taken van de HAWK zijn overgenomen door Patriot. Binnen de huidige DGLC organisatie zal dit verschil wellicht kleiner zijn en kan ik me voorstellen dat er ook gewoon oude HAWK taken bij NASAMS liggen. Gap filler voor Patriot bijv. (A.J. correct me if i'm wrong)

T.o.v. de 40L70 zal NASAMS ongetwijfeld een hele verbetering zijn, maar qua bereik en ceiling komt het niet in de buurt van HAWK. De AMRAAM is simpelweg niet heel erg geschikt om als SAM ingezet te worden. De AMRAAM moet nu uit stilstand vanaf grondniveau de zwaartekracht overwinnen en zich een weg banen door dikke lucht. Een enorm verschil met A/A gebruik met een start snelheid van 1000km/u en 8km hoogte.

M.i. heeft NASAMS echt wel potentie, mooie hardware, sensoren en interessante netwerk mogelijkheden.  
is het wel logisch dat een radargeleid kanon vervangen is door een SAM?
als ik het zo bekijk krijg ik toch de indruk dat hij meer de taken van de HAWK overgenomen heeft
en hoe sta jij tegenover de invoer van bvb de CV90 AA als vervanging van de cheetah en eventueel ook de 40L70?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Nikehercules

#30
Citaat van: Thomasen op 09/11/2015 | 15:46 uur
Kun je dit verschil toelichten?
Bij is het niet zo dat beide opereren in het medium range air-defence verhaal en daar de HAWK vervingen? En dat de Patriot daarnaast ook long range air-defence en BMD doet?

NASAMS is formeel de vervanger van de 40L70/Flycatcher, niet van de HAWK. De taken van de HAWK zijn overgenomen door Patriot. Binnen de huidige DGLC organisatie zal dit verschil wellicht kleiner zijn en kan ik me voorstellen dat er ook gewoon oude HAWK taken bij NASAMS liggen. Gap filler voor Patriot bijv. (A.J. correct me if i'm wrong)

T.o.v. de 40L70 zal NASAMS ongetwijfeld een hele verbetering zijn, maar qua bereik en ceiling komt het niet in de buurt van HAWK. De AMRAAM is simpelweg niet heel erg geschikt om als SAM ingezet te worden. De AMRAAM moet nu uit stilstand vanaf grondniveau de zwaartekracht overwinnen en zich een weg banen door dikke lucht. Een enorm verschil met A/A gebruik met een start snelheid van 1000km/u en 8km hoogte.

M.i. heeft NASAMS echt wel potentie, mooie hardware, sensoren en interessante netwerk mogelijkheden. 

Harald

the Netherlands has also opted for PATRIOT Configuration 3+ with the Dutch military already looking to extend the service life of their PATRIOT  systems until 2040.

http://www.miltechmag.com/2015/07/meads-versus-next-generation-patriot.html

Dit is naar mijn weten de laatst ontwikkelde versie/upgrade voor het Patriot systeem, dit systeem wordt nu ook aan Polen aangeboden



dudge

Citaat van: Nikehercules op 09/11/2015 | 13:05 uur
Dat is het beleid conform de inzetbaarheidsdoelstellingen gesteld in 2011, de inzet van 1 batterij langdurig. Echter besloot men vrij kort daarna om voor twee jaar twee batterijen in te zetten. Tja, dan gaat het stuk...

Klopt, dit gaat natuurlijk op voor het meerendeel van de uitrusting die we hebben. En niet alleen hier helaas.

Citaat van: Nikehercules op 09/11/2015 | 13:05 uur
De overlap in taakstelling tussen Patriot en NASAMS is minimaal. Niet vergelijkbaar qua inzetmogelijkheden.

Kun je dit verschil toelichten?
Bij is het niet zo dat beide opereren in het medium range air-defence verhaal en daar de HAWK vervingen? En dat de Patriot daarnaast ook long range air-defence en BMD doet?

Harald

US Army Invests in PATRIOT Radar Modernisation Upgrades  (is deze gelijk aan de NL modernisering ? )

The US Army is acquiring upgrade kits to make the PATRIOT Integrated Air and Missile Defense system better at detecting and destroying threats, cost less to operate, and run even more reliably than it already does, according to Raytheon. The US Army recently awarded the company a contract modification to an existing contract for radar digital processor (RDP) upgrade kits, not to exceed the amount of $86.2 million.

The contract modification, previously announced on 30 September, will enable the US Army to finish upgrading their entire inventory of PATRIOTs.  The US Army began phasing the upgrade kits into its PATRIOT fleet in 2013.

The US and members of the 13-nation strong PATRIOT partnership funded development of the RDP. Patriot batteries upgraded with the RDP will: Better detect and identify targets, and have enhanced surveillance; cost less to operate and maintain - the legacy processor has more than 700 components, while the RDP just has fewer than 100; and have a 40% higher reliability rate than systems with the legacy component.

"When one country develops an upgrade or improvement to PATRIOT, that capability is made available to the entire 13-nation Partnership," Ralph Acaba, Raytheon vice president of Integrated Air and Missile Defense, said. "With more than 220 PATRIOT fire units owned by 13 countries, countries whose industrial bases participate in manufacturing Patriot have a very large potential export market."

The RDP and other PATRIOT upgrades leverage the lessons learned from PATRIOT's more than 190 combat employments, 700 flight tests and 2,500-plus ground tests.

http://www.miltechmag.com/2015/11/us-army-invests-in-patriot-radar.html

Elzenga

#26
Citaat van: Nikehercules op 09/11/2015 | 15:02 uur
Ik was wat voorbarig zie ik, extended range en een datalink. Afhankelijk van de uitvoering zou dat toch wel eens interessant kunnen zijn.
zie vervolg op nieuw NASAMS topic
http://www.defensieforum.nl/Forum/kl/nasams_ii_en_toekomst-t27366.0.html;new

Nikehercules

Citaat van: Sparkplug op 09/11/2015 | 14:49 uur
Als SAM zijn er de IRIS-T SL en IRIS-T SLS varianten.

Ik was wat voorbarig zie ik, extended range en een datalink. Afhankelijk van de uitvoering zou dat toch wel eens interessant kunnen zijn.

StrataNL

Citaat van: Nikehercules op 09/11/2015 | 14:43 uur
Oja? Leg uit...

Het grote nadeel van NASAMS is het gebruiken van een lucht-lucht raket voor een grondgebonden toepassing. Het bereik van een lucht-lucht raket decimeert als je hem met V0/0ft AGL afschiet. Dat los je niet op door ander type lucht-lucht raket voor te stellen dat van nature al een veel kleiner bereik heeft dan de AMRAAM.
NASAMS beschikt over een stevig paket radars, Iris-T zou echt een verkwanseling zijn van die capaciteit.

Daarom zie je bijvoorbeeld bij veel SAMs en AShM's dat er een booster gebruikt wordt bij de lancering. Vereist veel brandstof.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

#23
Citaat van: Strata op 09/11/2015 | 14:37 uur
Iris-T is kleiner, ik denk eerder aan Meteor of ESSM block 2 (actieve zoekkop).
Als SAM zijn er de IRIS-T SL (medium range) en IRIS-T SLS (short range) varianten.

http://www.diehl.com/en/diehl-defence/products/guided-missiles/iris-t-guided-missile-family.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 09/11/2015 | 14:30 uur
die is te omzeilen door de Iris-T te gebruiken....

Oja? Leg uit...

Het grote nadeel van NASAMS is het gebruiken van een lucht-lucht raket voor een grondgebonden toepassing. Het bereik van een lucht-lucht raket decimeert als je hem met V0/0ft AGL afschiet. Dat los je niet op door ander type lucht-lucht raket voor te stellen dat van nature al een veel kleiner bereik heeft dan de AMRAAM.

NASAMS beschikt over een stevig paket radars, Iris-T zou echt een verkwanseling zijn van die capaciteit.


Elzenga

Citaat van: Strata op 09/11/2015 | 14:37 uur
Iris-T is kleiner, ik denk eerder aan Meteor of ESSM block 2 (actieve zoekkop).
De Iris-T wordt door de Noren gebruikt bij de upgrade van hun NASAMS II systeem lees ik...
https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS-T

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 09/11/2015 | 14:30 uur
die is te omzeilen door de Iris-T te gebruiken....

Iris-T is kleiner, ik denk eerder aan Meteor of ESSM block 2 (actieve zoekkop).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Strata op 09/11/2015 | 14:27 uur
NASAMS heeft een bottleneck genaamd AMRAAM.
die is te omzeilen door de Iris-T te gebruiken....

Sparkplug

Citaat van: Strata op 09/11/2015 | 14:27 uur
NASAMS heeft een bottleneck genaamd AMRAAM.
En dan in ons geval ook nog eens een oudere versie (AIM-120B).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

NASAMS heeft een bottleneck genaamd AMRAAM.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation