Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Parera

Citaat van: Lynxian op 08/07/2018 | 01:01 uur
Hehe, niet dat Argentinië mee gaat doen; die kunnen zich helemaal niks veroorloven. Geen luchtwaardige luchtmacht, geen fatsoenlijke marine. Nota bene hun vermiste onderzeeër dient te worden vervangen door een 20 jaar oude, niet afgebouwde roestbak.

Wellicht dat de wat betere economieën zoals Chili en Brazilië een bescheiden wapenwedloop kunnen hebben, maar is het een wedloop met zo weinig deelnemers?
De Argentijnen zullen vrij weinig inbrengen bij een wapen wedloop maar het (aankondigen van) plannen voor dit soort dingen kan er wel voor zorgen dat in combinatie met de plannen van bijvoorbeeld Brazilië dat landen zoals Chili, Colombia, Peru of andere landen in de regio hun ambities vergroten.

Als je eens gaat kijken naar de onderzeeboten in Zuid-Amerika bestaat 90% uit Duitse onderzeebootjes die allemaal vervangen moeten worden als er daar van 2-3 landen plannen hebben voor nucleaire onderzeeërs zal dit zeker invloed hebben op het besluit van de overige landen bij de vervanging van hun boten.

Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.


Lynxian

Citaat van: Parera op 07/07/2018 | 02:13 uur
Het is dus puur een begin van een nieuwe wapenwedloop in Zuid-Amerika.
Hehe, niet dat Argentinië mee gaat doen; die kunnen zich helemaal niks veroorloven. Geen luchtwaardige luchtmacht, geen fatsoenlijke marine. Nota bene hun vermiste onderzeeër dient te worden vervangen door een 20 jaar oude, niet afgebouwde roestbak.

Wellicht dat de wat betere economieën zoals Chili en Brazilië een bescheiden wapenwedloop kunnen hebben, maar is het een wedloop met zo weinig deelnemers?

Parera

Citaat van: Reinier op 06/07/2018 | 23:04 uur
Bouwen is een ding, maar ik mis net die stap daarvoor; waarom? Wat is de nut en noodzaak van een nucleaire sub voor Argentinië. Als over deze stap niet goed is nagedacht, komen ze er vrij snel achter, zodra ze er mee gaan varen.

Een nucleaire sub wil je als land enkel als je wereldwijd wilt en kunt opereren.
Aan dat eerste, twijfel ik al bij Argentinië. Willen ze voor de haven van Plymouth gaan liggen terwijl hun troepen weer de Falklands gaan innemen?

Heb je eenmaal zo'n ding dan kan je niet zomaar iedere haven binnen varen. Nederlandse haven kom je al niet en zo zijn er nog 80 andere landen die toegang van hun haven ontzeggen voor nucleair aangedreven schepen.
De Amerikanen, Britten, Fransen en Russen hebben (eigen) steunpunten over de wereld voor hun kernonderzeeërs.   

Nederland heeft in de jaren '60 ook onderzoek gedaan om met kernonderzeeërs te gaan varen; dat is nooit doorgegaan vanwege de zeer hoge kosten (bouwen en onderhoud) en het missen van steunpunten over de wereld. Dit is nu niet anders voor Argentinië.
De reden die ik zo snel kan bedenken is omdat buurland Brazilië ook werkt aan een kern onderzeeër in samenwerking met de Fransen (Álvaro Alberto SN10) deze zou vanaf 2025 in dienst moeten komen en is gebaseerd op de Scorpene klasse. Verder zou ik geen reden kunnen verzinnen wat een Argentijnse kernonderzeeër zou benutten.

Het is dus puur een begin van een nieuwe wapenwedloop in Zuid-Amerika.

Reinier

Bouwen is een ding, maar ik mis net die stap daarvoor; waarom? Wat is de nut en noodzaak van een nucleaire sub voor Argentinië. Als over deze stap niet goed is nagedacht, komen ze er vrij snel achter, zodra ze er mee gaan varen.

Een nucleaire sub wil je als land enkel als je wereldwijd wilt en kunt opereren.
Aan dat eerste, twijfel ik al bij Argentinië. Willen ze voor de haven van Plymouth gaan liggen terwijl hun troepen weer de Falklands gaan innemen?

Heb je eenmaal zo'n ding dan kan je niet zomaar iedere haven binnen varen. Nederlandse haven kom je al niet en zo zijn er nog 80 andere landen die toegang van hun haven ontzeggen voor nucleair aangedreven schepen.
De Amerikanen, Britten, Fransen en Russen hebben (eigen) steunpunten over de wereld voor hun kernonderzeeërs.   

Nederland heeft in de jaren '60 ook onderzoek gedaan om met kernonderzeeërs te gaan varen; dat is nooit doorgegaan vanwege de zeer hoge kosten (bouwen en onderhoud) en het missen van steunpunten over de wereld. Dit is nu niet anders voor Argentinië.

Parera

Citaat van: tentara71 op 06/07/2018 | 19:50 uur
Lijkt me technisch onmogelijk.
Alleen de koelingsproblemen al.
Man, man, man....
Het moet dan wel een heul klein reactortje worden dan.
Zullen ze de boot wel verlengen maar ja we hebben allemaal gezien wat dat in Spanje deed ; blup blup boot.
Daarnaast heeft dat staal jaren liggen roesten want ze zullen het niet netjes onderhouden hebben en geconditioneerd opgeslagen.

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 06/07/2018 | 19:05 uur
Dromen is altijd leuk  :angel: De kans dat ze het voor elkaar krijgen om dit plan uit te voeren is nog kleiner dan de kans dat Nederland een eigen SSBN bouwt.
Lijkt me technisch onmogelijk.
Alleen de koelingsproblemen al.
Man, man, man....
Het moet dan wel een heul klein reactortje worden dan.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/07/2018 | 19:03 uur
Ze kunnen niet eens 1 sqn fatsoenlijke gevechtsvliegtuigen kopen, het lijkt mij dan ook redelijk ambitieus om te gaan voor een SSN.

Dromen is altijd leuk  :angel: De kans dat ze het voor elkaar krijgen om dit plan uit te voeren is nog kleiner dan de kans dat Nederland een eigen SSBN bouwt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#194
Citaat van: Parera op 06/07/2018 | 18:55 uur
Argentina considers resuming nuclear submarine project


Ze kunnen niet eens 1 sqn fatsoenlijke gevechtsvliegtuigen kopen, het lijkt mij dan ook redelijk ambitieus om te gaan voor een SSN.

Parera

#193
Argentina considers resuming nuclear submarine project

Following the loss of Argentina's TR 1700-class diesel-electric submarine (SSK) ARA San Juan in November 2017, the Ministry of Defence (MoD) is considering restarting construction of sister vessel ARA Santa Fe and competing it as a nuclear variant, the Argentine Congress was informed on 3 July.

San Juan was one of two German-built TR 1700 submarines delivered in the 1980s that formed the core of the Argentine submarine force. The second boat, ARA Santa Cruz , is currently undergoing an extended refit that is expected to be completed in late 2019/early 2020.

Construction on third boat Santa Fe began in the 1980s but was suspended in the early 1990s when it was 70% complete.

[Source: Janes.com ]

ARA Santa Fe in de productie hal.

Parera

Balt Military Expo 2018: KTA Unveils Combat System of Future Type 212CD Submarine

At Balt Military Expo 2018, the naval defense exhibition held recently in Gdansk, Poland, KTA Naval Systems was showcasing for the first time two consoles with the combat system of the future Type 212CD submarines for the German and Norwegian navies. KTA Naval Systems is a joint venture company formed between Germany's thyssenkrupp, its subsidiary Atlas Elektronik and Norway's Kongsberg.



According to KTA Naval Systems, the combat system for the Type 212CD will be extraordinarily advanced. This unique and highly integrated system brings an unprecedented technology level to conventional submarine operation. It offers the functionality of interoperability between multifunction consoles from setup to engagement. The combat system will ensure the situational awarness of its operators and command.

The TKMS booth at Balt Military Expo featured two notional consoles running a demonstration of what the future human–machine interface (HMI) will look like. Company representatives stressed that the end product may be different as KTA is still working on the combat system in collaboration with the German and Norwegian navies. The consoles each featured a single large touchscreen placed vertically. We were told that each submarine would fitted with 10 to 12 consoles.

According to TKMS, the Type 212CD will combine the low signatures of the class 212A with extended range, speed and endurance to allow worldwide operations.

The future combat management  system designed by KTA naval systems will feature a common approach: Each operator will be able to access any application from any of the multi-function consoles. The system will run on a common network and server infrastructure and support virtualized processing.

According to KTA Naval System, the Type 212CD combat system will support the following functions: Situation awarness, track management, target motion analysis, weapon control, combat system overview, classification and recording / replay.

The CMS will be compatible with:
- Underwater Sensor Systems (Cylindrical or conformal hydrophone array, passive range sonar, intercept sonar, expanded flank array sonar, towed array sonnar, active operating sonar/mine detection system, own noise monitoring system).
- Above water sensors (Radar ESM, COMMS ESM, IFF, Optronic/optronic or persiscope/optronic combinations, 360° visual sensor, navigation/tactical radar, Link 11/16/22).
- Integrated communication systems (VLF, HF, VHF, UHF, SATCOM, buoyant wire antenna, GMDSS including INMARSAT-C, underwarter telephone, tactical and administrative internal communication).
- Navigation system (INS, EM-log, ECDIS, navigator radar, echo sounder, GPS, AIS, navigation data management center).
- Armament (Heavyweight torpedoes, long range missiles and medium range missiles [fitted for but not with]).

[Source: Navy Recognition @ Article ]

Lex

Citaat van: tentara71 op 04/07/2018 | 21:24 uur
Yup. Maar een dog fight op 10000ft is wezenlijk anders dan het kat en muis spel op 200 meter diepte. Dus meerwaarde nul.
Helemaal mee eens. De beweegredenen zijn voor ons allen een vraagteken.

MasterChief1971

Citaat van: Lex op 04/07/2018 | 21:18 uur
Het is mogelijk dat men gekeken heeft naar de flight sims; deze volgen wel de wetten van de natuur.
Yup. Maar een dog fight op 10000ft is wezenlijk anders dan het kat en muis spel op 200 meter diepte. Dus meerwaarde nul.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Lex

Citaat van: Thomasen op 04/07/2018 | 20:52 uur
Ah zo, ja klopt. Bewegen voegt in dit soort sims inderdaad weinig toe.
Vooral goed werkende software is van extreem groot belang.
Ik weet niet waarom Singapore daar voor kiest. Maar ik kan me niet voor stellen dat wij er baad bij hebben. Vooral de software en bediening zijn belangrijk, en daarnaast bij dit soort sims ook wel om ze te koppelen.
Het is mogelijk dat men gekeken heeft naar de flight sims; deze volgen wel de wetten van de natuur.

Parera

Citaat van: StrataNL op 04/07/2018 | 19:33 uur
Bewegend is leuk om te hebben maar niet noodzakelijk voor de training en vele malen duurder dan een omgebouwd klaslokaal.

Ik kan me voorstellen dat het in bepaalde situaties wel iets van realiteit kan toevoegen maar de vraag is of je tegen die extra kosten dat wilt toevoegen.
Het staat natuurlijk wel gaaf als dat er staat maar de kosten zijn minder prettig.

En Singapore vind dat de Duitsers zo goed luisterde naar hun wensen, als je betaald luistert elke leverancier wel naar de wensen van de klant.

StrataNL

Bewegend is leuk om te hebben maar niet noodzakelijk voor de training en vele malen duurder dan een omgebouwd klaslokaal.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation