Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Belgje

Citaat van: Mourning op 06/05/2015 | 10:48 uur
Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking meen ik. Wij zijn met, wat is het ondertussen, bijna 17 miljoen Nederlanders? En de Belgen zijn met 11, 12 miljoen burgers? Dat is al een fors verschil in schaal. Dan geven wij dat bedrag misschien wel nu uit, maar gaat het bij ons om slechts 1,1% BNP en zou het voor de Belgen neerkomen op 1,6%.

Eerlijk... ik hoop dat wij in 2030 ook op 1,6% zitten, want ik moet dat nog even zien. Dat geld overigens minimaal even hard voor de Belgen, want zullen toekomstige regeringen niet alsnog het mes zetten in de geplande budgetverhogingen?


Nét 11 miljoen, ja. Dus een kleine 8 miljard zou heel mooi zijn alhoewel in het uitstellen tot 2019 een slecht idee blijf vinden. Mogelijk komt er met de positieve groeicijfers van de laatste dagen verandering in.

ARM-WAP

Citaat van: Mourning op 06/05/2015 | 12:17 uur
Nu heb ik het nog niet gelezen, maar gaat het hier om het reeds eerder uitgelekte stuk met de drie of vier verschillende scenario's, waarbij er steeds op een andere component extra nadruk wordt gelegd, waaronder het scenario waarin er een groei van het budget zal plaatsvinden tot 1,6%?
idd... dit is het reeds gelekte rapport dat via de VRT de wereld ingestuurd werd.
Dateert dus van voor Vandeput zijn laatste verklaring.

Het nieuwe "Plan" laat nog even op zich wachten.
(hoewel ik er dus niets (meer) van verwacht... immers, het is alweer een alles-opnieuw-lekker-voor-zich-uitschuiven scenario en voor we het goed en wel beseffen ben ik bijna met pensioen...)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 06/05/2015 | 12:17 uur
Nu heb ik het nog niet gelezen, maar gaat het hier om het reeds eerder uitgelekte stuk met de drie of vier verschillende scenario's, waarbij er steeds op een andere component extra nadruk wordt gelegd, waaronder het scenario waarin er een groei van het budget zal plaatsvinden tot 1,6%?



UITGELEKT: Plan HORIZON 2030 over de toekomst van Defensie

Het 133 pagina's tellende intern document dat eind maart gelekt werd aan een selecte groep journalisten, is nu ook publiek te downloaden van hun website.

In het document heeft de legertop drie verschillende scenario's uitgewerkt voor het Belgische leger. Ze deden de oefening op vraag van Vandeput, omdat Defensie door de geplande besparingen zijn budget van 2,5 miljard ziet krimpen naar 2,15 miljard.

http://www.paracommando.com/news.php

Mourning

Nu heb ik het nog niet gelezen, maar gaat het hier om het reeds eerder uitgelekte stuk met de drie of vier verschillende scenario's, waarbij er steeds op een andere component extra nadruk wordt gelegd, waaronder het scenario waarin er een groei van het budget zal plaatsvinden tot 1,6%?

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1


Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 05/05/2015 | 00:03 uur
dus in 2030 willen ze ongeveer gaan uitgeven aan wat wij nu aan defensie uitgeven?
neen, er moet meer bij.

Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking meen ik. Wij zijn met, wat is het ondertussen, bijna 17 miljoen Nederlanders? En de Belgen zijn met 11, 12 miljoen burgers? Dat is al een fors verschil in schaal. Dan geven wij dat bedrag misschien wel nu uit, maar gaat het bij ons om slechts 1,1% BNP en zou het voor de Belgen neerkomen op 1,6%.

Eerlijk... ik hoop dat wij in 2030 ook op 1,6% zitten, want ik moet dat nog even zien. Dat geld overigens minimaal even hard voor de Belgen, want zullen toekomstige regeringen niet alsnog het mes zetten in de geplande budgetverhogingen?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#498
De Belgische concept defensieplannen tot 2030:

http://www.paracommando.com/defensie-plan-horizon-2030.html

Huzaar1

dus in 2030 willen ze ongeveer gaan uitgeven aan wat wij nu aan defensie uitgeven?
neen, er moet meer bij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Redelijk goed en nuchter verhaal; weg met de naïviteit en laat-een-ander-maar-onze-troep-opruimen mentaliteit.
Echter wat ik niet vind kloppen in het verhaal dat hij aan de ene kant het heeft over alle nieuwe, acute dreigingen en dat gaat afkomen met afslanken van een al marginale Belgische krijgsmacht. Nu net iets meer dan 30.000 manschappen, dat gaat nu natuurlijk nergens over. Dat valt niet te rijmen.

En dan; "Wat neerkomt op een verdubbeling van het budget: van 3,9 miljard in 2019 (0,81 procent) naar 7,9 miljard in 2030 (1,6 procent). Dat zal de inzet zijn aan de regeringstafel."
Urgente bedreigingen en dan 15 jaar uittrekken voor een verdubbeling van het budget wat dan nog steeds aan de onderkant is van wat nodig/ gewenst is (2%).
Doet mij denken aan Nederland midden jaren 30 vorige eeuw. Was geen verrassing meer wat onze Oosterburen van plan waren, noch wat de intenties van de Japanners waren. Nederland had toen ook een 10 jaren plan om het leger en marine naar een iets hoger plan te tillen. De rest is geschiedenis; ongeveer alles kwam te laat.

En het bedrag €7,9 mld in 2030 kan volgens mij niet kloppen of de economie van België zal de komende 15 jaar niet groeien.

Kortom leuk verhaal, maar meer woorden dan daden, voorlopig.

Huzaar1

interessante brief, ze zijn heer en meester in recht lullen wat krom is, dus ik ben benieuwd.
Volgens mij is die VandePut geen slechte vent, komt in ieder geval daadkrachtiger over dan onze excellentie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Vandeput (N-VA) is klaar met zijn langverwachte visieplan voor het leger. Tegen 2030 wil hij een budget van 1,6 procent van het bruto bin-nenlands product,. Exclusief voor onze krant legt hij uit wat volgens hem de toekomstige kerntaken zijn. Inzetten op intelligence, maar ook een (kleiner) leger met slag-kracht binnen de juiste domeinen. De regering zal nu snel beslissen hoeveel geld er komt. (JBx/ED)"

1) Tegen dreiging Rusland: F16's vervangen
2) Geen para's meer droppen in Afrika
3) Synergie met Politie en Volksgezondheid
4) Landmacht niet alleen in Leopoldsburg

"Veiligheid is niet gratis"

BRUSSEL - 2015 is het cruciale jaar voor defensieminister Steven
Vandeput. In de regering ligt nu zijn strategische visie tot 2030 op tafel. Met eraan gekoppeld, het defensiebudget. Vandeputs uitgangspunt: "We moéten een solidaire partner blijven binnen NAVO en EU." Waarbij Vandeput tegen 2030 wil groeien naar een defensiebudget van 1,6 procent van het bruto binnenlands product. Dat is een verdubbeling van het tegen dan nog gekrompen budget van 2019: "1,6 procent is het Europees gemiddelde. Dat lijkt me correct." Vandeput, anders zo zwijgzaam, praat voor het eerst over zijn visieplan voor Defensie.

In juli, voor het zomerreces dus, wil Vandeput, conform met de hem dan toegewezen centen, een gedetailleerd strategisch plan voorleggen aan de regering. Daarin zal staan welke capaciteiten en welk ambitieniveau het leger moet hebben om zijn kerntaken te vervullen: "Eens ik weet hoe we ons positioneren in de wereld en welk budget we hebben, kan ik de capaciteiten vastleggen. Gaan we vliegtuigen kopen? Schepen? Dat scenario zal ik dan opnieuw voorleggen aan de regering."

Ten vroegste in september komt het stuurplan: concrete uitvoeringsmaatregelen voor deze legislatuur. Dan pas zullen de militairen en het publiek weten of kazerne X of basis Y open blijft. En zullen we ook het totaal aantal militairen kennen. Nu zijn er dat 32.000. Vandeput: "Dat we naar een slanker leger gaan, staat vast. Maar tegelijk moet het ook een slagkrachtig en modern leger zijn, dat zich goed kan aanpassen aan snel wijzigende veiligheidsrisico's." "Maar eerst het grote kader. Vandaag heeft het geen enkele zin om welke kazerne ook te sluiten. Laat me over één ding duidelijk zijn: voor een draagvlak van Defensie in dit land zal een regionale spreiding nodig zijn. Al ben en blijf ik een Limburgse politicus, alles van de Landmacht pakweg concentreren in Leopoldsburg zal niet gaan."

Half mei Het moet zijn dat Steven Vandeput als kind graag met Lego speelde. Hij doet het graag in stappen, laat zich niet zenuwachtig maken. "Maar neen, in het regeerakkoord staat dat ik na een half jaar een strategisch visieplan op tafel moest leggen. Dat ligt er. En het is al besproken met de premier en de vicepremiers." "Nu wordt het, tussen experten, verder tot in de details toegelicht. Eens akkoord over de visie, komt de centenkwestie op tafel. Ik schat dat we half mei daarover een akkoord zullen hebben in de regering." "Liever een goed dan een snel akkoord. De gevoeligheid is groot. Mijn bekommernis is ook groot. Los van partijpolitiek wil ik een goed resultaat. Vandaar dat ik zo weinig commentaar geef, uitgezonderd dat ik niet opgezet ben met lekken en wat daarin zoal beweerd wordt. Ik wil wel kwijt dat die stelselmatige aanpak geapprecieerd wordt in de regering." En dan de hamvraag.

Wat moet Defensie kunnen? De visie van Vandeput in vijf stappen.

STAP 1:

OMGEVINGSANALYSE

"Na een studie en overleg met stakeholders, van links tot rechts, zijn we tot een omgevingsanalyse gekomen. Wat zijn de problemen voor België op het vlak van veiligheid? Vandaag is Europa nog een eiland van vrede, maar binnen een periferie van chaos." "In het Oosten konden we ons drie jaar geleden niet voorstellen dat Rusland de Krim zou annexeren en assertief, om niet te zeggen agressief, kijkt naar gewezen Sovjetrepublieken. Tot twee jaar geleden was Rusland nog een strategische partner van de NAVO. Poetin heeft dat eenzijdig opgezegd. Amerika verwacht dat Europa hierin in grote mate zelf verantwoordelijk-heid neemt."

"In het Zuiden en Midden-Oosten bestaan grenzen blijkbaar niet meer. De Arabische Lente heeft niet gebracht wat we naïef gehoopt hadden. We zitten met falende staten, die zich bovendien uitbreiden richting Afrika. Daarnaast heb je in Afrika het vluchtelingenprobleem, met migratiecirkels die alsmaar groter worden. En dichterbij komen."

"Ook het Noorden moeten we in de gaten houden. Nu is daar enkel ijs. Maar met de klimaatverandering zou het kunnen dat we over enkele jaren via de pool naar Azië kunnen varen. Opnieuw is Rusland daar nu al assertief." "En dan is er nog de wereld. België is een maritieme en open handelsnatie. Wij zijn zeer afhankelijk van wat ons overzees bereikt. Piraterij is dan een bedreiging. Maar ook energievraagstukken, en de ontwikkeling van alles wat cyber is, moet nauwlettend gevolgd. Als ze vandaag krantenwebsites platleggen, dan is een volgende stap overheids- of bankgegevens stelen." Samengevat: Europa zit misschien nog vrij comfortabel qua veiligheid, maar het vredesdividend van de Koude Oorlog is niet voor eeuwig. Daarvan ben ik overtuigd."

STAP 2:

HOE BELGIË POSITIONEREN?

"Twee uitgangspunten. Per definitie gaat Defensie over meerdere generaties. Het leger werkt op lange termijn. Een concreet voor-beeld: vanaf 2019 worden de eerste Airbussen A400-M's, onze nieuwe vrachtvliegtuigen, geleverd. Daarvoor betaal ik nu al. Veertig jaar zullen die tuigen moeten meegaan. De beslissing is tien jaar geleden genomen, nog door Flahaut. Op mijn beurt zal ik beslissingen nemen die mijn opvolgers moeten betalen. Zoals de door de regering voorziene vervanging van de F-16's. Wat we met ons leger willen doen, moet dus maatschappelijk goed gelijmd zijn."

"Twee: ons leger moet inzetbaar zijn. Daarmee samenhangend, moet het aanpasbaar zijn voor nieuwe uitdagingen die zich nu nog niet voordoen." "Voor onze veiligheid zorgen nu vooral NAVO en EU, waarvan

België een lidstaat is. In die clubs moeten wij solidair zijn. Zowel in operaties, wat we doen, maar ook op vlak van uitgaven. Je kunt onmogelijk aan een collega voorstellen om samen te carpoolen en dan je wagen verkopen."

"De NAVO focust grotendeels op collectieve verdediging. Wie raakt aan een lidstaat, raakt aan de NAVO. Dat is vooral belangrijk met de blik op het oosten." "DE EU zet vooral in op collectieve veiligheid: tussenkomen in crisissen om escalaties te voorkomen en ervoor te zorgen dat die crisissen niet tot bij ons komen. Die inzet is vooral van belang in het zuiden." "De NAVO heeft het al gezegd. Binnen de EU gaan er vooral bij oostelijke lidstaten ook stemmen op om defensiebudgetten te verhogen. De NAVO zegt dat het budget niet meer màg dalen. Zegt zelfs dat defensiebudgetten 2 procent van het bruto binnenlands product (BBP) moeten uitmaken tegen 2024." "Wij zijn een klein land, we zullen dat samen moeten doen. Met de Benelux, maar ook met Duitsland, Frankrijk en eventueel het Verenigd Koninkrijk." "Binnen België wil ik samenwerken met andere departementen. Met Civiele Bescherming, met Volksgezondheid, met de federale politie. Bijvoorbeeld: wij hebben heli's, de federale politie ook. Wij hebben zwaar geniemateriaal voor wederopbouw, de Civiele Bescherming ook. U begrijpt wat ik bedoel."

STAP 3:

DE KERNTAKEN

Wat zijn nu de kerntaken voor het Belgische leger volgens Vandeput?
"Eén: instaan voor de collectieve verdediging van het land." "Twee: zorgen voor de collectieve veiligheid. Dat is, in tegenstelling met de vorige kerntaak, een eerder voorkomende, vooruitziende opdracht."
"Drie: meewerken aan de interne veiligheid: het steunen van de federale politie en helpen bij rampen en calamiteiten."
"Vier: Belgen in het buitenland beschermen."

STAP 4:

HOE DIE KERNTAKEN INVULLEN?

"In veel militaire modellen heb je zeven conflictfasen: anticiperen, voorkomen, ontraden, verdedigen, tussenkomen, stabiliseren en normaliseren. Maar we kunnen niet alles. We zullen moeten kiezen." "Bij collectieve verdediging wil ik België inzetten op ontrading en bescherming. Dat is van belang met het oog op het oosten. Meedoen aan NAVO-acties ter ontrading, dus snel kunnen tussenkomen via de lucht. Wat we nu doen in Polen. Maar ook: meedoen aan internationale manoeuvres zoals dit najaar in Litouwen." Voor onze collectieve veiligheid kijk ik vooral naar het zuiden. België speelt in Centraal-Afrika traditioneel een sleutelrol. Daar kijken onze partners naar ons. Dus daar wil ik de focus op voorkomen, op inlichtingen dus, en op diplomatie. En als dat niet helpt, op tussenkomen, op interventie dus. In Afrika zijn man-tegen-manconfrontaties belangrijk. Daar moeten we inzet-ten op beweeglijke, en tegelijk goed beschermde, soldaten."

"En daarna, stabiliseren. Belgen staan open voor andere culturen, zijn goed in talen. Daar kunnen we investeren in zogeheten Cimic-capaciteit. Dat is civiel-militaire coöperatie. Wat neerkomt op overleg met de lokale bevolking, de zaak toelichten en helpen waar kan. Aan die capaciteit is trouwens een tekort bij onze partners." "Intern wil ik vooral interdepartementaal samenwerken. Synergieën dus. En mee aan de kar duwen van een nationale veiligheidsstrategie."

"Tot slot, mijn optie voor de bescherming van Belgen in het buitenland, is wellicht de meest controversiële. Maar traditioneel veel para's droppen om Belgen te ontzetten in Midden-Afrika, is nu vragen om doden. Beneden staan ze niet meer te wachten met wat machetes. Dat is een risico dat we politiek niet willen nemen." "Daarom wil ik, samen met Buitenlandse Zaken, alles inzetten op intelligence. We moeten kunnen voorspellen wanneer de vlam in de pan slaat, weten waar onze Belgen zich bevinden en hen op tijd verwittigen om te vertrekken. Anticiperen dus." "Als het toch escaleert, dan hebben we nog onze special forces, aan-gevuld met andere elitetroepen. Zoals de para's."

STAP 5:

DE CENTEN

"Dat is de visie waarmee ik naar de regering ben gestapt. Dat is ook de basis waarop ik vraag om solidair te zijn met NAVO en EU.

Als minister van Defensie zeg ik het misschien beter niet, maar die twee procent, wat de NAVO vraagt, is wellicht wat veel. 1,6 procent in NAVO-termen, en pas in 2030, vind ik wél perfect verdedigbaar. Dan horen we bij de Europese middenmoot."

"NAVO-termen betekent: het defensiebudget, met daarbij de militaire pensioenen. In 2019 zal ons budget in NAVO-termen 0,81 pro-cent van het BBP zijn. 0,51 procent is dan het feitelijke budget voor defensie. De rest zijn pensioenen van militairen en rijkwachters." "Dat betekent dat we in 2019 eindigen als de slechtste leerling van de NAVO, zowel qua budget als qua investeringen. En dat terwijl we met ons BBP het zesde rijkste land van alle NAVO-lidstaten zijn. Op termijn moeten we geleidelijk stijgen naar 1,6 procent."

Wat neerkomt op een verdubbeling van het budget: van 3,9 miljard in 2019 (0,81 procent) naar 7,9 miljard in 2030 (1,6 procent). Dat zal de inzet zijn aan de regeringstafel. Al zegt Vandeput ook dat hij bij elk budgettair akkoord een bijhorend en samenhangend plan kan uitrollen. "Maar dan zullen we telkens het ambitieniveau moeten aanpassen. Als het na 2019 zou blijven bij die 0,51 procent, dan zullen we bijvoorbeeld nooit de investe-ringsruimte hebben om de F-16's, nochtans voorzien, te vervangen én om een werkend leger over te houden. Veiligheid is niet gratis."

Artikel: Het Belang van Limburg.

Huzaar1

De belelgische mindef heeft in die video bevestigd waar wij voor vrezen. Einde Belgische landmacht..
Oké, dikke doei met je samenwerking dan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#492
Citaat van: andré herc op 03/05/2015 | 15:36 uur
Vandaag bespreekt Defensieminister Steven Vandeput (N-VA) zijn langverwacht strategisch plan met de regering. Dat zei de minister vanmiddag in het VTM Nieuws.
Voor meer en video zie link


Het voorspeld werkelijk niet veel goeds..... doorschuiven, dan wel uitstel, veelal synoniem voor afstel.

Normaal gesproken ben ik een optimist, maar ik hoor van het BE stemvee nauwelijks positieve geluiden van en over defensie dus waarom zou het pluche zich dan ook zorgen maken.. Zolang het biertje en de frietjes maar klaar staan, dan kan de rest van de wereld toch wel de internationale problemen oplossen...  :sick:

andré herc

#491
Vandaag bespreekt Defensieminister Steven Vandeput (N-VA) zijn langverwacht strategisch plan met de regering. Dat zei de minister vanmiddag in het VTM Nieuws.
Voor meer en video zie link

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2307425/2015/05/03/Steven-Vandeput-We-gaan-naar-een-kleiner-leger.dhtml
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

Belgische Luchtcomponent zuinig op AlphaJets

BEAUCHEVAIN – De Belgische Luchtcomponent heeft nog 29 van de oorspronkelijk 33 aangekochte Dassault-Breguet/Dornier Alpha Jet 1B+ vliegtuigen voor de voortgezette vliegopleiding in dienst. Die opleiding vindt plaats in de Advanced Jet Training School (AJeTS) op de vliegbasis Cazaux in Frankrijk.

Diepgaander onderhoud van de toestellen gebeurt echter nog altijd op de vroegere thuisbasis. Daar worden ook een aantal vliegtuigen in opslag gehouden om de levensduur van de vloot te verlengen tot 2018 of zelfs daarna. Dat gebeurt door toestellen die in Frankrijk in overtollig zijn voor het opleidingsprogramma om beurt tijdelijk in België op te slaan.


De AT-03 is een van de Alpha Jet 1B+ opleidingsvliegtuigen die momenteel in Beauvechain opgeslagen zijn. De metalen constructies rond de wielen dienen om op een diervriendelijke wijze te voorkomen dat knaagdieren zich toegang tot de vliegtuigromp of vleugels verschaffen en daar knaagschade aanrichten aan onder andere kabelbundels.

http://www.pilootenvliegtuig.nl/2015/04/28/belgische-luchtcomponent-zuinig-op-alphajets/