Defensieforum.nl

Defensie Onderdelen => KLu => Topic gestart door: JdL op 14/12/2015 | 13:38 uur

Titel: Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 14/12/2015 | 13:38 uur
https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2015/11/alouette

31 december is het helaas zover....
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/12/2015 | 13:41 uur
Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 13:38 uur
31 december is het helaas zover....

Na meer dan een halve eeuw mogen ze, hoop ik,  genieten van een welverdiende museum plek.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 14/12/2015 | 13:43 uur
ik had ze graag nog door zien vliegen
een kosteneffectieve heli voor opleidingstaken en VIP vluchten
het heli gap wordt hiermee nog groter
wat is eigenlijk de reden dat ze eruit vliegen
puur bezuinigingen of onderhoudstechnisch?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 15:14 uur
Tja... Goede vraag. Waarschijnlijk iemand die z'n eigen baantje weer zeker stelt door met een projectje effe dom en kortzichtig geld denken te kunnen bezuinigen. Ze gaan gemist worden, want ze zijn rete-bruikbaar. En goedkoop. Nu zullen dezelfde taken of NIET, of door véél duurdere heli's uitgevoerd moeten worden...

Ongelooflijk...
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 14/12/2015 | 15:30 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 15:14 uur
Ze gaan gemist worden, want ze zijn rete-bruikbaar. En goedkoop. Nu zullen dezelfde taken of NIET, of door véél duurdere heli's uitgevoerd moeten worden...

Ongelooflijk...
Precies
De enige reden die ik kan bedenken is dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn of dat de airframes helemaal op zijn
Maar ik vrees dat dit weer een stompzinnige kaasschaafbezuiniging is
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ace1 op 14/12/2015 | 15:35 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 15:14 uur
Tja... Goede vraag. Waarschijnlijk iemand die z'n eigen baantje weer zeker stelt door met een projectje effe dom en kortzichtig geld denken te kunnen bezuinigen. Ze gaan gemist worden, want ze zijn rete-bruikbaar. En goedkoop. Nu zullen dezelfde taken of NIET, of door véél duurdere heli's uitgevoerd moeten worden...

Ongelooflijk...

Wat is in jou ogen dan een prima toestel wat de alouette III  zou kunnen vervangen bedoel dan niet een Cougar of een NH90.

1. een Airbus UH-72A Lakota helicopters

2. een Bell OH-58D  Kiowa Warrior

3. een AW AW109M

Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ace1 op 14/12/2015 | 15:36 uur
Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 15:30 uur
Precies
De enige reden die ik kan bedenken is dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn of dat de airframes helemaal op zijn
Maar ik vrees dat dit weer een stompzinnige kaasschaafbezuiniging is

Als ik het goed weet liggen er op vliegbasis Soeterberg een paar alouette III  opgeslagen voor onderdelen.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 14/12/2015 | 15:38 uur
Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 15:35 uur
Wat is in jou ogen dan een prima toestel wat de alouette III  zou kunnen vervangen bedoel dan niet een Cougar of een NH90.

1. een Airbus UH-72A Lakota helicopters

2. een Bell OH-58D  Kiowa Warrior

3. een AW AW109M


Hoge eisen hoeven we wat mij betreft niet te stellen
Die dingen vliegen alleen boven NL wat trainingsvluchten en af en toe een VIP vlucht
Verdedigingsystemen, zelfdichtende brandstoftanks, niet spiegelende ruiten en goede 'hot en high' prestaties vallen dan allemaal af
De dingen denk ik die wel belangrijk zijn:
-Hoge beschikbaarheid
-lage kosten per flighthour
-lage aanschafsprijs
-nachtzichtapparatuur?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 14/12/2015 | 15:42 uur
Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 15:30 uur
Precies
De enige reden die ik kan bedenken is dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn of dat de airframes helemaal op zijn
Maar ik vrees dat dit weer een stompzinnige kaasschaafbezuiniging is

In het artikel staat dat ze een hoge inzetbaarheid halen met een klein team. Gecombineerd met een groot aantal dat nog in gebruik is, en dat het algeheel een simpele heli is, lijkt me de onderdelenvoorziening wel op orde te zijn, qua beschikbaarheid in ieder geval.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 14/12/2015 | 15:54 uur
Citaat van: Thomasen op 14/12/2015 | 15:42 uur
In het artikel staat dat ze een hoge inzetbaarheid halen met een klein team. Gecombineerd met een groot aantal dat nog in gebruik is, en dat het algeheel een simpele heli is, lijkt me de onderdelenvoorziening wel op orde te zijn, qua beschikbaarheid in ieder geval.
conclusie: het is de zoveelste ondoordachte bezuiniging die meer geld kost dan oplevert
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 20:34 uur
Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 15:35 uur
Wat is in jou ogen dan een prima toestel wat de alouette III  zou kunnen vervangen bedoel dan niet een Cougar of een NH90.

1. een Airbus UH-72A Lakota helicopters

2. een Bell OH-58D  Kiowa Warrior

3. een AW AW109M



Niks vervanging! De Alouette doet het nog prima en hoeft helemaal niet vervangen te worden.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ace1 op 14/12/2015 | 20:36 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 20:34 uur
Niks vervanging! De Alouette doet het nog prima en hoeft helemaal niet vervangen te worden.

Oke dan een kleine aanpassing zodat deze ook s'nachts en bij slecht weer en mist inzetbaar is dat hoeft toch niet zo duur te kosten?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Micheltje op 14/12/2015 | 20:37 uur
Is een politieke kwestie anders was dit toestel gewoon gebleven
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 14/12/2015 | 20:45 uur
Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 20:36 uur
Oke dan een kleine aanpassing zodat deze ook s'nachts en bij slecht weer en mist inzetbaar is dat hoeft toch niet zo duur te kosten?
De vraag is of die dingen het nog waard zijn om het geld erin te stoppen
wat mij betreft hadden ze ze helemaal op mogen vliegen tot 2020/25?
En daarna vervangen door 3/4 nieuwe goedkope lichte heli's
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 14/12/2015 | 20:53 uur
Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 20:45 uur
De vraag is of die dingen het nog waard zijn om het geld erin te stoppen
wat mij betreft hadden ze ze helemaal op mogen vliegen tot 2020/25?
En daarna vervangen door 3/4 nieuwe goedkope lichte heli's
of iets meer dan 3/4!?!  ;)...van model AW169M...
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 14/12/2015 | 20:54 uur
Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 20:36 uur
Oke dan een kleine aanpassing zodat deze ook s'nachts en bij slecht weer en mist inzetbaar is dat hoeft toch niet zo duur te kosten?

Gezien de taken waarvoor ze ingezet worden, waarom zou je?

Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 15:54 uur
conclusie: het is de zoveelste ondoordachte bezuiniging die meer geld kost dan oplevert

Dit lijkt me inderdaad wel de conclusie ja.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 14/12/2015 | 20:57 uur
Citaat van: Elzenga op 14/12/2015 | 20:53 uur
of iets meer dan 3/4!?!  ;)...van model AW169M...
Transport enz Laat ik liever over aan medium heli's ala de NH90, caracal, cougar en blackhawk
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 14/12/2015 | 20:58 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 15:14 uur
Tja... Goede vraag. Waarschijnlijk iemand die z'n eigen baantje weer zeker stelt door met een projectje effe dom en kortzichtig geld denken te kunnen bezuinigen. Ze gaan gemist worden, want ze zijn rete-bruikbaar. En goedkoop. Nu zullen dezelfde taken of NIET, of door véél duurdere heli's uitgevoerd moeten worden...

Ongelooflijk...
dat is het zeker...
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 14/12/2015 | 21:01 uur
Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 20:57 uur
Transport enz Laat ik liever over aan medium heli's ala de NH90, caracal, cougar en blackhawk
Om enkele generaals of politici van A naar B te brengen?!..lijkt me beetje duur en overkill. Vandaar dat ik wel snap dat men de Alouette gewoon wil houden. Maar als ze dan weg moeten vervang ze dan met iets dat ook binnen een bredere visie en ambitieniveau past. Of gaan we zo'n toestel dan ook weer leasen bij een bedrijf?! :(
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Lex op 14/12/2015 | 21:21 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 20:34 uur
Niks vervanging! De Alouette doet het nog prima en hoeft helemaal niet vervangen te worden.
De Zuiderburen hebben er nog een drietal en deze vliegen zelfs vanaf de schepen.
Ja, het is zonde om ze niet te handhaven.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 14/12/2015 | 21:49 uur
Citaat van: Elzenga op 14/12/2015 | 21:01 uur
Om enkele generaals of politici van A naar B te brengen?!..lijkt me beetje duur en overkill. Vandaar dat ik wel snap dat men de Alouette gewoon wil houden. Maar als ze dan weg moeten vervang ze dan met iets dat ook binnen een bredere visie en ambitieniveau past. Of gaan we zo'n toestel dan ook weer leasen bij een bedrijf?! :(
nee daar past idd best een AW169
maar in jouw opzet worden er meer dan 20 aangekocht om ook kustwachttaken, sof ondersteuning en observatie te doen en die taken laat ik liever over aan medium heli's
ik zou wel best wel AW169 willen maar dan alleen voor de taken als de alouette nu uitvoert
dus voor VIP, fotovluchten en opleiding
en daarvoor heb je er met 4 ook wel genoeg
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 14/12/2015 | 21:51 uur
Citaat van: Lex op 14/12/2015 | 21:21 uur
De Zuiderburen hebben er nog een drietal en deze vliegen zelfs vanaf de schepen.
Ja, het is zonde om ze niet te handhaven.
Als ook de Fransen..nog 21 stuks bij hun marine.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 14/12/2015 | 21:54 uur
Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 21:49 uur
nee daar past idd best een AW169
maar in jouw opzet worden er meer dan 20 aangekocht om ook kustwachttaken, sof ondersteuning en observatie te doen en die taken laat ik liever over aan medium heli's
ik zou wel best wel AW169 willen maar dan alleen voor de taken als de alouette nu uitvoert
dus voor VIP, fotovluchten en opleiding
en daarvoor heb je er met 4 ook wel genoeg
Maar dan zou je nog wel een paar slagjes kleiner kunnen dan de AW169..afhankelijk van het onderstel dat je wenst. Maar om daar dan een hele eigen "categorie" voor op te zetten..inclusief onderhoud e.d!?..dat vul ik dus anders in. Maar goed..zolang ze gewoon voldoen zou ik de Alouettes nog even behouden..het is nog geen 2030 ;)
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Sparkplug op 14/12/2015 | 22:11 uur
Citaat van: Elzenga op 14/12/2015 | 21:54 uur
Maar goed..zolang ze gewoon voldoen zou ik de Alouettes nog even behouden..het is nog geen 2030 ;)
Als er niet was besloten om ze af te stoten, dan had de Alouette III waarschijnlijk 2030 (of nog langer) op z'n sloffen gehaald.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: bergd op 14/12/2015 | 22:12 uur
Is de MD500/600 geen mooie vervanger? Qua kosten en grote zelfde categorie ongeveer toch?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 14/12/2015 | 22:32 uur
Citaat van: bergd op 14/12/2015 | 22:12 uur
Is de MD500/600 geen mooie vervanger? Qua kosten en grote zelfde categorie ongeveer toch?

Mocht er geld komen, want dat is de enige reden dat deze kisten er uit gaan, dan zou voorlopig het makkelijkste zijn om de Alo gewoon weer terug te nemen.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Nikehercules op 14/12/2015 | 22:51 uur
De Alouette met haar taken is enkel interessant omdat je ze extreem goedkoop kunt uitvoeren. Het operationele leven van die heli is voorbij, 50 jaar oud, restwaarde nihil, financieel heb je ze al 2x afgeschreven = gratis helikopter.

Het invoeren van 3/4 nieuwe heli's (hoe klein ook) zou een enorme financiële uitdaging met zich meebrengen die niet verantwoord kan worden door het takenpakket.

Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 14/12/2015 | 22:56 uur
Citaat van: Nikehercules op 14/12/2015 | 22:51 uur
De Alouette met haar taken is enkel interessant omdat je ze extreem goedkoop kunt uitvoeren. Het operationele leven van die heli is voorbij, 50 jaar oud, restwaarde nihil, financieel heb je ze al 2x afgeschreven = gratis helikopter.

Het invoeren van 3/4 nieuwe heli's (hoe klein ook) zou een enorme financiële uitdaging met zich meebrengen die niet verantwoord kan worden door het takenpakket.

Precies. Niet meteen de vervangingskaravaan optuigen maar  nadenken of je wel of niet moet vervangen en wat de toegevoegde waarde of noodzaak is. En natuurlijk de kosten die hiermee gemoeid zijn.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Zander op 15/12/2015 | 09:48 uur
Hoe intensief en waar werden deze kisten de laatste jaren militair voor ingezet?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze vliegende oldtimers nog van enige operationele waarde waren.
Nou kan ik er natuurlijk naast zitten........ 8)
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 15/12/2015 | 09:53 uur
Citaat van: Zander op 15/12/2015 | 09:48 uur
Hoe intensief en waar werden deze kisten de laatste jaren militair voor ingezet?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze vliegende oldtimers nog van enige operationele waarde waren.
Nou kan ik er natuurlijk naast zitten........ 8)

Staat in het artikel, fotovluchten, VIP vluchten en opleiding.
Combineer dat met de post van NikeHercules, het is bijna gratis.

Gaat natuurlijk niet om operationele inzet, maar veel van wat de krijgsmacht doet is ook geen operationele inzet. Zie het meer als de Amarok onder de Heli's.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 15/12/2015 | 11:11 uur
Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 20:36 uur
Oke dan een kleine aanpassing zodat deze ook s'nachts en bij slecht weer en mist inzetbaar is dat hoeft toch niet zo duur te kosten?

De aanpassingen die jij noemt zijn volledig overbodig voor het takenpakket van de Allouette.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 15/12/2015 | 11:16 uur
Een van de taken van de Allouette is ook verkenning van obstakels in laagvlieggebieden, welke voor de meeste laagvlieggebieden eens per maand werd gedaan. Zonder 'current' verkenning mogen helikopters niet laagvliegen 's nachts. Nou, ben benieuwd hoe ze dat willen oplossen...

3 opties.

-Burgerbedrijf inhuren
-Met véééééél duurdere (en te schaarse) helikopter de verkenningstaken overnemen
-Niet meer laagvliegen met NVG's

Alle 3 opties voor verliezers.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Sparkplug op 15/12/2015 | 11:26 uur
@5m@sh_1up Hoelang had volgens jou de Alouette III nog door kunnen vliegen? Nog zeker 10 jaar of misschien langer?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Belgje op 15/12/2015 | 11:46 uur
Citaat van: Zander op 15/12/2015 | 09:48 uur
Hoe intensief en waar werden deze kisten de laatste jaren militair voor ingezet?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze vliegende oldtimers nog van enige operationele waarde waren.
Nou kan ik er natuurlijk naast zitten........ 8)

Een tijd geleden is er een belgische kist mee gegaan op een NL fregat, ik dacht voor Atalanta. Momenteel is er eentje mee met de Leopold I en die is zelfs al een paar keer SAR-heli geweest voor de Charles de Gaulle...
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Poleme op 15/12/2015 | 13:23 uur
Het oudste type wentelwiek van de DHC vloot.

Maar dit 'houtje touwtje' apparaat heeft ook de beste inzetbaarheid van het DHC.

Ze zullen dit werkpaardje nog gaan missen.

En vandaag is volgens mij al de laatste inzet van de "Leeuwerik III".
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 15/12/2015 | 13:24 uur
Citaat van: Belgje op 15/12/2015 | 11:46 uur
Een tijd geleden is er een belgische kist mee gegaan op een NL fregat, ik dacht voor Atalanta. Momenteel is er eentje mee met de Leopold I en die is zelfs al een paar keer SAR-heli geweest voor de Charles de Gaulle...
Daar gebruiken de Fransen ze (2122 stuks) zelf ook nog voor lees ik...SAR..
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: bergd op 15/12/2015 | 14:22 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 15/12/2015 | 11:16 uur
Een van de taken van de Allouette is ook verkenning van obstakels in laagvlieggebieden, welke voor de meeste laagvlieggebieden eens per maand werd gedaan. Zonder 'current' verkenning mogen helikopters niet laagvliegen 's nachts. Nou, ben benieuwd hoe ze dat willen oplossen...


Kan dat ook gedaan worden met een Gyrocopter? Vorig jaar is er een proef geweest bij de kustwacht met deze zo'n ding, ik weet niet wat de uitkomsten daar van zijn geweest(voor en nadelen) maar misschien om over na te denken. Aangezien de onderhoudskosten uitermate laag liggen, is het misschien iets voor de toekomst?
http://www.businessinsider.com/awesome-military-gyrocopter-2014-7?IR=T
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 15/12/2015 | 15:25 uur
Citaat van: bergd op 15/12/2015 | 14:22 uur
Kan dat ook gedaan worden met een Gyrocopter? Vorig jaar is er een proef geweest bij de kustwacht met deze zo'n ding, ik weet niet wat de uitkomsten daar van zijn geweest(voor en nadelen) maar misschien om over na te denken. Aangezien de onderhoudskosten uitermate laag liggen, is het misschien iets voor de toekomst?
http://www.businessinsider.com/awesome-military-gyrocopter-2014-7?IR=T


Nee.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 15/12/2015 | 15:26 uur
Citaat van: Sparkplug op 15/12/2015 | 11:26 uur
@5m@sh_1up Hoelang had volgens jou de Alouette III nog door kunnen vliegen? Nog zeker 10 jaar of misschien langer?

Geen idee. Iedereen baalt dat de Alouette weg gaat. Ik denk dat dat ding heeeeeel makkelijk nog heel lang door kan gaan. Goedkoop en simpel, en doet het altijd. Kortzichtiger geld 'bezuinigen' bestaat niet. Dit gaat geld kosten.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 15/12/2015 | 16:23 uur
Misschien een idiote vraag maar is de boel nog te redden als we nu heeel snel een mailtje naar de SGP of het CDA sturen? :big-smile:
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: bergd op 15/12/2015 | 16:58 uur
Citaat van: JdL op 15/12/2015 | 16:23 uur
Misschien een idiote vraag maar is de boel nog te redden als we nu heeel snel een mailtje naar de SGP of het CDA sturen? :big-smile:
Je kan het altijd proberen natuurlijk, misschien is de VVD er ook gevoelig voor.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ace1 op 15/12/2015 | 17:03 uur
Citaat van: JdL op 15/12/2015 | 16:23 uur
Misschien een idiote vraag maar is de boel nog te redden als we nu heeel snel een mailtje naar de SGP of het CDA sturen? :big-smile:

Probeer CU en Bontes van Klaveren dan ook.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 15/12/2015 | 17:11 uur
Citaat van: JdL op 15/12/2015 | 16:23 uur
Misschien een idiote vraag maar is de boel nog te redden als we nu heeel snel een mailtje naar de SGP of het CDA sturen? :big-smile:
Ik heb mijn aandeel geleverd via Twitter...
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 15/12/2015 | 17:46 uur
Citaat van: Elzenga op 15/12/2015 | 17:11 uur
Ik heb mijn aandeel geleverd via Twitter...
Dat is een goed idee
Als de andere twitter gebruikers onder ons ook meedoen hebben we het in ieder geval geprobeerd
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Lex op 15/12/2015 | 21:10 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 15/12/2015 | 11:16 uur
-Burgerbedrijf inhuren
Ik heb begrepen dat er in de richting van Heli Holland gedacht wordt.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: ridivek op 16/12/2015 | 15:00 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 15/12/2015 | 11:16 uur
Een van de taken van de Allouette is ook verkenning van obstakels in laagvlieggebieden, welke voor de meeste laagvlieggebieden eens per maand werd gedaan. Zonder 'current' verkenning mogen helikopters niet laagvliegen 's nachts. Nou, ben benieuwd hoe ze dat willen oplossen...

3 opties.

-Burgerbedrijf inhuren
-Met véééééél duurdere (en te schaarse) helikopter de verkenningstaken overnemen
-Niet meer laagvliegen met NVG's

Alle 3 opties voor verliezers.

Optie 4: Deze taak uit laten voeren door politie helicopters.
(Ik zou het niet vreemd vinden als de politie en ambulace helicopters inclusief budget bij defensie geplaatst zouden worden. Het lijkt mij dat je hierdoor bespaard. beide vliegen met EC135 [nieuwe naam H135 airbus helicopters].)
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 16/12/2015 | 19:49 uur
Citaat van: Lex op 15/12/2015 | 21:10 uur
Ik heb begrepen dat er in de richting van Heli Holland gedacht wordt.
wat een verrassing!! not! Net op Twitter nog even discussie over inzet particuliere beveiligers op schepen. Ook zo'n VVD troeteltje. Om te bezuinigen op defensie..minder ambtenaren..minder staat..neo-liberalisme..maar het publiekelijk overheidsgeld uiteindelijk driedubbel uit te geven aan marktpartijen..niet toevallig vaak "goede vrinden" van de partij. En dan droog durven te beweren dat tekort aan mensen en middelen niet de aanleiding was voor de discussie :dead:

(ps. En nee...(neo)socialisten onder u...van uw troeteltjes moet ik ook niks hebben!!)
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Poleme op 16/12/2015 | 21:48 uur
Alle prijzen zijn excl BTW, landingsgelden en ATC toeslag.
Type
Toepassing
Aantal Passagiers
Tarief per uur
Schweizer 300
Foto/Film, Inspectie, Training
Max 2 pax
€ 450,=

Schweizer 330
Foto/Film, Inspectie, Training
Max 3 pax
€ 595,=

Bell 206 Jetranger
Foto/Film, Personen, Inspectie
Max 4 pax
€ 850,=

Bell 206 Longranger
Foto/Film, Personen
Max 5 pax
€ 1.250,=

AS355
Foto/Film, Inspectie, Medisch
Max 5 pax
€ 1.500,=

EC120
Foto/Film, Personen
Max 4 pax
€ 885,=

EC130
Foto/Film, Personen
Max 6 pax
€ 1.450,=

EC155
Offshore, Super VIP
Max 12 pax
€ 5.000,=

Film apparatuur
Opname varianten
Tarief per dag
Helimount (Tyler)
Max cameragewicht 11,5 kg
€ 730,=

Helimount (Continental)
Max cameragewicht 35 kg
€ 1.400,=

Wescam
(incl operator, technicus)
Betacam SP, formaat 4:3
Digibeta, formaat 16:9
Digibeta, (incl extra zoomlens)
High definition
€ 2.830,=
€ 3.225,=
€ 3.575,=
€ 5.500,=

bron: Heli Holland
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Sparkplug op 17/12/2015 | 20:59 uur
Netherlands retires last Alouette III helicopters (het ontgaat ook niet de internationale websites)

By Anno Gravemaker | 17 December 2015

After a service life spanning 51 years and more than 450,000 flight hours, the Royal Netherlands Air Force will retire its last four Aérospatiale SA316 Alouette III helicopters from use on 1 January, 2016.

An official transfer from the air force's 300 Sqn to the Defence Materiel Organisation (DMO) took place at Gilze Rijen air base on 15 December.

(https://www.flightglobal.com/assets/getasset.aspx?itemid=65145)
Anno Gravemaker

The DMO will be responsible for the sale of the surplus rotorcraft, all of which are close to their 10,000h service mark and would require a scheduled overhaul to remain in use. The cost of conducting this work was no longer deemed economical by the nation's defence ministry.

The Netherlands received its first of 77 Alouette IIIs in 1964, and employed the type in roles such as reconnaissance, liaison and medical evacuation, including during international missions in Cambodia and the former Yugoslavia. Between 1973 and 1995, four of the type were also employed by the air force's demonstration team, "The Grasshoppers".

From the 1990s, the Royal Netherlands Air Force expanded its capability by fielding Boeing CH-47D Chinook and Eurocopter AS532 Cougar transports and Boeing AH-64 Apache attack helicopters, but retained nine Alouettes for a variety of duties. One of the fleet's highest-profile tasks was to provide VIP transport services for the Dutch Royal family.

https://www.flightglobal.com/news/articles/netherlands-retires-last-alouette-iii-helicopters-420165/
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Thijs84 op 18/12/2015 | 04:41 uur
Wel handig om de vip taak per heli in te perken terwijl nl de eerste 6 maanden 2016 gaslamp is voor de Eurotop...
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 18/12/2015 | 06:48 uur
Citaat van: Thijs84 op 18/12/2015 | 04:41 uur
Wel handig om de vip taak per heli in te perken terwijl nl de eerste 6 maanden 2016 gaslamp is voor de Eurotop...

Wordt de viptaak uitbesteed of gaan de cougars/nh90's dat doen
Uitbesteden lijkt me goedkoper
Nog goedkoper was het om die alouettes er voor te gebruiken :cute-smile:
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Poleme op 18/12/2015 | 13:55 uur
Dat gaat zeer zeer waarschijnlijk uitbesteedt worden.

Een NH-90 vlieguur kost nu evenveel tot iets meer dan een Chinook vlieguur.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 18/12/2015 | 14:29 uur
Citaat van: Poleme op 18/12/2015 | 13:55 uur

Een NH-90 vlieguur kost nu evenveel tot iets meer dan een Chinook vlieguur.
Daarom ben ik ook zo tegen de NH90 als transportheli
afgezien nog van het gewichtsprobleem
Als ASW en Asuw heli vind ik het wel een prachtige heli
Ik zie zelfs toekomst als maritieme gevechtsheli met missiles a la de hellfire en gun en rocketpods
Maar voor transport liever een upgrade van de cougars
Maar goed is beetje off-topic
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Harald op 18/12/2015 | 15:57 uur
Citaat van: JdL op 18/12/2015 | 14:29 uur
Daarom ben ik ook zo tegen de NH90 als transportheli
afgezien nog van het gewichtsprobleem
Als ASW en Asuw heli vind ik het wel een prachtige heli
Precies, hou de NH90 voor deze tanken

Citaat van: JdL op 18/12/2015 | 14:29 uur
Ik zie zelfs toekomst als maritieme gevechtsheli met missiles a la de hellfire en gun en rocketpods
Dan zie ik, met de 2030 gedachte van een LHD, of vervanging van de Rotterdam, in combi met een maritieme gevechtsheli, niet de NH90 als heli hiervoor

Citaat van: JdL op 18/12/2015 | 14:29 uur
Maar voor transport liever een upgrade van de cougars
Maar goed is beetje off-topic
precies en tot en met 2030 denk ik ook de beste keuze

Off-topic ... nee vind ik niet. Door het verlies van de Alouette verliezen we weer een capaciteit, welke niet opgevuld wordt.

Door te zeggen dat de taken door andere heli's, dus Cougars of NH90 opgevuld kunnen worden, is waar. Maar hierdoor komt er weer een extra belasting bij de al onder druk staande heli-capaciteit bij en ook de exploitatie kosten gaan flink omhoog. Door de veel hogere vlieg-uur kosten van de Cougar en helemaal de NH90.
Aanschaf van een lichte heli, zou de enigste goede oplossing zijn. Een heli welke tevens maritiem inzetbaar is.

Iets als de AH-6i Little bird

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcfile230.uf.daum.net%2Fimage%2F142B30394E12A3471D9DB0&hash=6c9175766381efc175b891170914a1de8ae6a112)
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.kinja-img.com%2Fgawker-media%2Fimage%2Fupload%2Fohat8a6p5kpv3kbz0pli.jpg&hash=73ef23d707c14023014445c2abe733da08d67a78)

Boeing's Big Attack Chopper In A Tiny Package
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/boeings-big-attack-chopper-in-a-tiny-package-is-heading-1695351283


Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ace1 op 18/12/2015 | 16:50 uur
Citaat van: Harald op 18/12/2015 | 15:57 uur
Iets als de AH-6i Little bird

Niet voor niets heb ik een topic over de  AH-6i geopend daarvoor.

http://www.defensieforum.nl/Forum/ah6i_ontwikkelingen-t26985.0.html
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 18/12/2015 | 17:42 uur
De AH-6 is lekker goedkoop
Je kan er misschien ook wel de basisheli opleiding mee doen?
In ieder geval wapentraining voor de toekomstige apache vliegers
De opleiding van loadmasters gaat denk ook wel lukken en fotovluchten en terreinverkenning in NL ook
Hij is alleen minder geschikt voor VIP vervoer en waarschijnlijk ook duurder in aanschaf en onderhoud dan de alouette
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Harald op 18/12/2015 | 17:48 uur
Citaat van: JdL op 18/12/2015 | 17:42 uur
De AH-6 is lekker goedkoop
Je kan er misschien ook wel de basisheli opleiding mee doen?
In ieder geval wapentraining voor de toekomstige apache vliegers
De opleiding van loadmasters gaat denk ook wel lukken en fotovluchten en terreinverkenning in NL ook
Hij is alleen minder geschikt voor VIP vervoer en waarschijnlijk ook duurder in aanschaf en onderhoud dan de alouette
Vergelijk AH-6 dan met de Cougar of NH90 !
Lijkt me wel duidelijk welke dan goedkoper is.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: DvdW op 18/12/2015 | 18:51 uur
Of stop er gewoon mee. Dit is het "onzin topic" toch niet?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Sparkplug op 21/12/2015 | 13:55 uur
Filmpje van het afscheid op 15-12-2015.

http://airheadsfly.com/wp-content/uploads/2015/12/airheadsflycom_alouetteIIIrnlafgoodbye_vincentkok.mp4?_=1
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 21/12/2015 | 15:24 uur
Citaat van: Sparkplug op 21/12/2015 | 13:55 uur
Filmpje van het afscheid op 15-12-2015.

http://airheadsfly.com/wp-content/uploads/2015/12/airheadsflycom_alouetteIIIrnlafgoodbye_vincentkok.mp4?_=1
Mooie video van een triest maar aan de andere kant toch ook bijzonder moment
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 22/12/2015 | 12:53 uur
Ik krijg niet de indruk dat er erg veel prikkels in politiek Den Haag zijn om deze beslissing terug te draaien...helaas!...
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 22/12/2015 | 13:04 uur
Citaat van: Elzenga op 22/12/2015 | 12:53 uur
Ik krijg niet de indruk dat er erg veel prikkels in politiek Den Haag zijn om deze beslissing terug te draaien...helaas!...
En dan vraag ik me af waarom eigenlijk?
Het is overduidelijk dat deze bezuiniging meer kost dan oplevert
Dus wat is het probleem van den Haag?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 22/12/2015 | 13:09 uur
Citaat van: JdL op 22/12/2015 | 13:04 uur
Dus wat is het probleem van den Haag?

Den Haag heeft er geen probleem mee.......of heb ik iets gemist ?

Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 22/12/2015 | 13:12 uur
Citaat van: Ros op 22/12/2015 | 13:09 uur
Den Haag heeft er geen probleem mee.......of heb ik iets gemist ?


Ik bedoel wat is de reden dat ze deze bezuiniging niet terug willen draaien
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 22/12/2015 | 13:36 uur
Citaat van: JdL op 22/12/2015 | 13:12 uur
Ik bedoel wat is de reden dat ze deze bezuiniging niet terug willen draaien

Wat mij betreft is het geen bezuiniging maar de afweging om te investeren in  een verouderd toestel dat aan de 10.000 vlieguren tikt. Je heb het dan over een totale overhaul, dus feitelijk nieuwbouw van de heli's. Het staat nergens te lezen maar ik denk dat de jaarlijkse inzet (uren) van de Alouette de te maken kosten niet kunnen verantwoorden. En dat je voor het geld ook alternatieven in kan schakelen. De beslissing is wat mij betreft  genomen naar aanleiding van een  kosten/baten analyse.

Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 22/12/2015 | 14:04 uur
Er liggen volgens mij nog een aantal alouettes in opslag dus het lijkt me stug dat die allemaal aan een overhaul toe zijn
verder is de alouette een simpele heli waar veel systemen nog enkelvoudig zijn uitgevoerd en met weinig elektronica dus de kosten van zo'n overhaul vallen denk wel mee
Verder haalden ze regelmatig inzetbaarheidspercentages van 75 en 100 procent terwijl er normaal maar 1 of 2 heli's in gebruik hoeven te zijn voor de taken die ze hebben
Die 2 heli's die vliegklaar zijn maar niet percee nodig zijn voor de taken ga je echt niet vliegklaar maken als ze teveel kosten
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 22/12/2015 | 15:40 uur
Je geeft al aan dat er gemiddeld maar 1 of 2 toestellen gebruikt worden. Dat bedoel ik met de gemoeide kosten en  daadwerkelijke inzet per maand/jaar of hoe je het wil meten. 75 tot 100% inzetbaarheidspercentage zegt in dit geval niet zo veel. Veel aan de grond staan is ook veel tijd beschikbaar voor onderhoud en dan zijn deze normen makkelijk haalbaar. Ik meen ook gelezen te hebben, misschien dat een insider dit kan bevestigen, dat bij het bereiken van de maximale aantal vlieguren het toestel ook opnieuw gecertificeerd/gekeurd moet worden. Het zou best kunnen dat ze dan niet aan de huidige eisen en normen voldoen.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ace1 op 22/12/2015 | 15:52 uur
Citaat van: JdL op 22/12/2015 | 14:04 uur
Er liggen volgens mij nog een aantal alouettes in opslag dus het lijkt me stug dat die allemaal aan een overhaul toe zijn
verder is de alouette een simpele heli waar veel systemen nog enkelvoudig zijn uitgevoerd en met weinig elektronica dus de kosten van zo'n overhaul vallen denk wel mee
Verder haalden ze regelmatig inzetbaarheidspercentages van 75 en 100 procent terwijl er normaal maar 1 of 2 heli's in gebruik hoeven te zijn voor de taken die ze hebben
Die 2 heli's die vliegklaar zijn maar niet percee nodig zijn voor de taken ga je echt niet vliegklaar maken als ze teveel kosten

Als ik het goed weet liggen er 3 of 4   Alouettes III in opslag op vliegbasis Soesterberg, deze zijn bedoeld als spare parts.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 23/12/2015 | 01:43 uur
Sommige van onze Chinooks hebben al dik 12.000 uur. En een Chinook schudt en trilt, en krijgt veel meer op z'n kloten dan een Allouette. 10.000 uur is niks voor zo'n klein dingetje.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 23/12/2015 | 10:02 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 23/12/2015 | 01:43 uur
Sommige van onze Chinooks hebben al dik 12.000 uur. En een Chinook schudt en trilt, en krijgt veel meer op z'n kloten dan een Allouette. 10.000 uur is niks voor zo'n klein dingetje.
Ik denk dat Ros hier eerder 100.000 uur bedoelt
Vergeet niet dat de alouettes al 51 jaar vliegen
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 23/12/2015 | 10:21 uur
Citaat van: Ros op 22/12/2015 | 15:40 uur
Je geeft al aan dat er gemiddeld maar 1 of 2 toestellen gebruikt worden. Dat bedoel ik met de gemoeide kosten en  daadwerkelijke inzet per maand/jaar of hoe je het wil meten. 75 tot 100% inzetbaarheidspercentage zegt in dit geval niet zo veel. Veel aan de grond staan is ook veel tijd beschikbaar voor onderhoud en dan zijn deze normen makkelijk haalbaar. Ik meen ook gelezen te hebben, misschien dat een insider dit kan bevestigen, dat bij het bereiken van de maximale aantal vlieguren het toestel ook opnieuw gecertificeerd/gekeurd moet worden. Het zou best kunnen dat ze dan niet aan de huidige eisen en normen voldoen.

Het zou natuurlijk kunnen dqt er een dure 'APK', in wat voor vorm dan ook, aan zit te komen.

Maar de exploitatie kosten hoeven ook niet hoog te liggen, aan een simpele heli gaat immer weinig stuk, en als het gebeurd is het goedkoop te repareren.

Het zou ook niet de eerste 'bezuiniging' zijn die meer kost dan oplevert, verre van de eerste zelfs.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 23/12/2015 | 12:31 uur
Citaat van: JdL op 23/12/2015 | 10:02 uur
Ik denk dat Ros hier eerder 100.000 uur bedoelt
Vergeet niet dat de alouettes al 51 jaar vliegen

Ja, 100.000
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Poleme op 23/12/2015 | 18:08 uur
Alle 4 de Alouette III's zijn gebouwd in 1965.
Het totale jaarlijkse vlieguren budget voor de "Leeuwerik" bedraagt 800 uren.
Voor het onderhoud zijn 5 monteurs beschikbaar, die tijdens VIP vluchten ook worden ingezet als crew chiefs.
Er is een dock chief, vooral voor de fase inspecties en een hangaar chef.
Het Alouette III vlieger bestand bestaat slecht uit 2 vaste functies en 10 gastvliegers.

Registratie               Vlieguren saldo 10-12-09   Vlieguren saldo 15-12-15 geschat
A-247                             9.316,7                        10.516
A-275                             9.263,7                        10.463
A-292                             9.246,0                        10.446
A-301                             9.446,0                        10.646

De Alouette III kent een onderhoud schema met een kleine fase  inspectie na elke 25 vlieguren.
Na 3 25 uurs inspecties volgt een ingrijpender 100 uren inspectie.
Na 3 keer 100-uren inspecties volgt een 400 uren inspectie of, als dat moment eerder komt, een 2 jaren inspectie.  En wordt de kist helemaal uit elkaar gehaald.
Na 3.200 vlieguren of 12 jaar volgt een zware beurt, die de Alouette III's ondergingen in 2004 - 2005 bij het Zwitserse RUAG.
Want de KLu houdt bij zo een kleine vloot niet meer die capaciteit in stand.
De volgende 3.200 uren / 12 jaar inspectie moet bij in dienst houden echter gebeuren in 2016 - 2017.

Volgens de oorspronkelijke planning zou de Alouette III al in 2004 worden uitgefaseerd.  Het doel was te komen tot 'rationalisering', beter gezegd standaardisering van de MinDef helikopter vloot tot slechts 3 typen, de Chinook, Apache en NFH-90.  De Agusta Bell 412SP's zouden in die plannen eind 2008, begin 2009 worden uitgefaseerd.
Maar in 2003 werden de Bolkow Bo-105's van 299 sqn al weg bezuinigd, dus waren er geen light utiliteit helikopters meer.
De Cougar Mk.2's kregen nu het overgrote deel van de lichte utiliteit taken in hun pakket.
De VIP vervoer en o.a. niet-operationele verkenningen (t.b.v. laagvlieg oefeningen) werden toen toevertrouwd aan de 4 overgebleven Alouette III's die in 2004 in totaal EUR 1,66 miljoen per jaar kosten aan exploitatie.
Terwijl toen al het voornemen bestond om de VIP taak civiel te beleggen en de niet-VIP taken te beleggen bij de andere overgebleven types, die toen daar voldoende capaciteit voor hadden.  Verkoop van de 4 Alouette III's in 2004 zou in totaal een gehoopte 200.000 Euro opleveren.

Een 3.400 uren / 12 jaar inspectie brengt hoge kosten met zich mee, dus gaan ze er nu wel uit.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Poleme op 23/12/2015 | 18:55 uur
Wat kosten de Alouette III en vergelijkbare helikopters in 2015?
Ik gebruik niet de cijfers van de KLu, maar van een bedrijf dat onderzoek doet naar de kosten van luchtvaartuigen.  Door te kijken naar de ervaringen van diverse gebruikers.

Type                                Cost Per Flight Hour in US Dollars    Index

Bell 407GX                                  698                                       53
Bell 407GXP                                692                                       52
AW119 Koala                            1.006                                       76  (heeft laagste gebruik kosten v. alle AW types)
AS350D (Fennec)                        698                                        53
AS350B3 (2B1)                           733                                        55
Airbus H145                             1.306                                        99
Eurocopter EC145                     1.335                                      101
AS316B *                                 1.319                                      100
* De KLu heeft de iets lichter gemotoriseerde AS3160 met een 100 kg lager Max. startgewicht.
AS319B                                   1.274                                       97
EC135 T2e                                 957                                       73

De Bell 407GX koste begin dit jaar USD 2,98 miljoen en de 407GXP met sterkere motor kost USD 3,02 miljoen.
De Bell 407GXP heeft vergelijkbare hot & high prestaties als de AS350B3(e).
En de AS350B3 zit in dezelfde prijs klasse.

Invoering van 4 AS350B3e's zou dit jaar USD 468.800 besparen.
En de Bell 407GXP zou in totaal USD 501.600 besparen.
Terug verdien tijd is dus circa 6 jaar.
De Bell 407 werd in 1995 geïntroduceerd.  Dus stel je eens voor als we in 2004/2005 de Alouette III's geen 12 jaar inspectie hadden gegeven.  Maar gelijk vervangen door 4 Bell 407's, dan hadden we nu aardig wat muntjes bespaard.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 23/12/2015 | 22:33 uur
Citaat van: Ros op 23/12/2015 | 12:31 uur
Ja, 100.000



Hahahahhaha!!!

Dude, seriously?
Vanaf nu neem ik jou echt nooit meer serieus.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 23/12/2015 | 23:33 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 23/12/2015 | 22:33 uur

Hahahahhaha!!!

Dude, seriously?
Vanaf nu neem ik jou echt nooit meer serieus.

Ik was de  :cute-smile: vergeten. In alle artikelen staat duidelijk dat de toestellen de 10.000 vlieguren naderen .
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 23/12/2015 | 23:49 uur
Citaat van: Poleme op 23/12/2015 | 18:08 uur
Alle 4 de Alouette III's zijn gebouwd in 1965.
Het totale jaarlijkse vlieguren budget voor de "Leeuwerik" bedraagt 800 uren.
Voor het onderhoud zijn 5 monteurs beschikbaar, die tijdens VIP vluchten ook worden ingezet als crew chiefs.
Er is een dock chief, vooral voor de fase inspecties en een hangaar chef.
Het Alouette III vlieger bestand bestaat slecht uit 2 vaste functies en 10 gastvliegers.

Registratie               Vlieguren saldo 10-12-09   Vlieguren saldo 15-12-15 geschat
A-247                             9.316,7                        10.516
A-275                             9.263,7                        10.463
A-292                             9.246,0                        10.446
A-301                             9.446,0                        10.646

De Alouette III kent een onderhoud schema met een kleine fase  inspectie na elke 25 vlieguren.
Na 3 25 uurs inspecties volgt een ingrijpender 100 uren inspectie.
Na 3 keer 100-uren inspecties volgt een 400 uren inspectie of, als dat moment eerder komt, een 2 jaren inspectie.  En wordt de kist helemaal uit elkaar gehaald.
Na 3.200 vlieguren of 12 jaar volgt een zware beurt, die de Alouette III's ondergingen in 2004 - 2005 bij het Zwitserse RUAG.
Want de KLu houdt bij zo een kleine vloot niet meer die capaciteit in stand.
De volgende 3.200 uren / 12 jaar inspectie moet bij in dienst houden echter gebeuren in 2016 - 2017.

Volgens de oorspronkelijke planning zou de Alouette III al in 2004 worden uitgefaseerd.  Het doel was te komen tot 'rationalisering', beter gezegd standaardisering van de MinDef helikopter vloot tot slechts 3 typen, de Chinook, Apache en NFH-90.  De Agusta Bell 412SP's zouden in die plannen eind 2008, begin 2009 worden uitgefaseerd.
Maar in 2003 werden de Bolkow Bo-105's van 299 sqn al weg bezuinigd, dus waren er geen light utiliteit helikopters meer.
De Cougar Mk.2's kregen nu het overgrote deel van de lichte utiliteit taken in hun pakket.
De VIP vervoer en o.a. niet-operationele verkenningen (t.b.v. laagvlieg oefeningen) werden toen toevertrouwd aan de 4 overgebleven Alouette III's die in 2004 in totaal EUR 1,66 miljoen per jaar kosten aan exploitatie.
Terwijl toen al het voornemen bestond om de VIP taak civiel te beleggen en de niet-VIP taken te beleggen bij de andere overgebleven types, die toen daar voldoende capaciteit voor hadden.  Verkoop van de 4 Alouette III's in 2004 zou in totaal een gehoopte 200.000 Euro opleveren.

Een 3.400 uren / 12 jaar inspectie brengt hoge kosten met zich mee, dus gaan ze er nu wel uit.

Verklaard het eea, te verdedigen keuze dus.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 24/12/2015 | 10:17 uur
Citaat van: Poleme op 23/12/2015 | 18:08 uur
Alle 4 de Alouette III's zijn gebouwd in 1965.
Het totale jaarlijkse vlieguren budget voor de "Leeuwerik" bedraagt 800 uren.
Voor het onderhoud zijn 5 monteurs beschikbaar, die tijdens VIP vluchten ook worden ingezet als crew chiefs.
Er is een dock chief, vooral voor de fase inspecties en een hangaar chef.
Het Alouette III vlieger bestand bestaat slecht uit 2 vaste functies en 10 gastvliegers.

Registratie               Vlieguren saldo 10-12-09   Vlieguren saldo 15-12-15 geschat
A-247                             9.316,7                        10.516
A-275                             9.263,7                        10.463
A-292                             9.246,0                        10.446
A-301                             9.446,0                        10.646

De Alouette III kent een onderhoud schema met een kleine fase  inspectie na elke 25 vlieguren.
Na 3 25 uurs inspecties volgt een ingrijpender 100 uren inspectie.
Na 3 keer 100-uren inspecties volgt een 400 uren inspectie of, als dat moment eerder komt, een 2 jaren inspectie.  En wordt de kist helemaal uit elkaar gehaald.
Na 3.200 vlieguren of 12 jaar volgt een zware beurt, die de Alouette III's ondergingen in 2004 - 2005 bij het Zwitserse RUAG.
Want de KLu houdt bij zo een kleine vloot niet meer die capaciteit in stand.
De volgende 3.200 uren / 12 jaar inspectie moet bij in dienst houden echter gebeuren in 2016 - 2017.

Volgens de oorspronkelijke planning zou de Alouette III al in 2004 worden uitgefaseerd.  Het doel was te komen tot 'rationalisering', beter gezegd standaardisering van de MinDef helikopter vloot tot slechts 3 typen, de Chinook, Apache en NFH-90.  De Agusta Bell 412SP's zouden in die plannen eind 2008, begin 2009 worden uitgefaseerd.
Maar in 2003 werden de Bolkow Bo-105's van 299 sqn al weg bezuinigd, dus waren er geen light utiliteit helikopters meer.
De Cougar Mk.2's kregen nu het overgrote deel van de lichte utiliteit taken in hun pakket.
De VIP vervoer en o.a. niet-operationele verkenningen (t.b.v. laagvlieg oefeningen) werden toen toevertrouwd aan de 4 overgebleven Alouette III's die in 2004 in totaal EUR 1,66 miljoen per jaar kosten aan exploitatie.
Terwijl toen al het voornemen bestond om de VIP taak civiel te beleggen en de niet-VIP taken te beleggen bij de andere overgebleven types, die toen daar voldoende capaciteit voor hadden.  Verkoop van de 4 Alouette III's in 2004 zou in totaal een gehoopte 200.000 Euro opleveren.

Een 3.400 uren / 12 jaar inspectie brengt hoge kosten met zich mee, dus gaan ze er nu wel uit.
Dat is idd wel een goede reden
Maar dan moet je wel een vervanger klaar hebben staan en die ontbreekt hier.....
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 24/12/2015 | 11:30 uur
Nu is er ineens een 'goede reden'? Ik lees anders geen enkele goede reden. Geen enkel goed argument.

De Allouette is enorm bruikbaar, harstikke goedkoop, en erg benodigd. Dat die fase inspectie uitbesteed wordt, is niets bijzonders. Dat gebeurt zelfs bij de Chinooks, omdat we in Nederland gewoon de capaciteit niet hebben. Outsourcing komt steeds vaker voor. En dan nog. De 3400-uurs/12-jaars fase van de Allouette zal nog steeds veeeeeel goedkoper zijn dan het grote fase onderhoud van een nieuwere heli, laat staan de aanschaf van een nieuwere heli.

Bottom line blijft dat het een hersenloze bezuiniging is, dat niets tot weinig oplevert, en veel kost.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 24/12/2015 | 12:00 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 24/12/2015 | 11:30 uur
Bottom line blijft dat het een hersenloze bezuiniging is, dat niets tot weinig oplevert, en veel kost.

Ik heb begrepen dat er geen vervanger(s) worden aangeschaft maar er sprake is van (her)verdeling van taken........dus veel kost....nee. En inhuren is uiteindelijk veel goedkoper dan zelf exploiteren.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 24/12/2015 | 12:06 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 12:00 uur
Ik heb begrepen dat er geen vervanger(s) worden aangeschaft maar er sprake is van (her)verdeling van taken........dus veel kost....nee. En inhuren is uiteindelijk veel goedkoper dan zelf exploiteren.
Extern inhuren is op termijn altijd duurder..in geld en mogelijkheden...dan zelf exploiteren. Maar ja..politici denken meestal toch korte termijn..en markt-adepten zijn vaak blind voor de negatieve aspecten.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 24/12/2015 | 12:15 uur
Citaat van: Elzenga op 24/12/2015 | 12:06 uur
Extern inhuren is op termijn altijd duurder..

Dit durf ik in twijfel te trekken. Inhuren doe je naar gelang de behoefte, onderhoud en personeel hoef je niet te betalen en als opdrachtgever kan je de beste in prijs en kwaliteit verhouding selecteren. Als het op termijn goedkoper is zou Nederland nu niet vergeven zijn van de leasebakken, om maar een voorbeeld te noemen.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 24/12/2015 | 12:25 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 12:15 uur
Dit durf ik in twijfel te trekken. Inhuren doe je naar gelang de behoefte, onderhoud en personeel hoef je niet te betalen en als opdrachtgever kan je de beste in prijs en kwaliteit verhouding selecteren. Als het op termijn goedkoper is zou Nederland nu niet vergeven zijn van de leasebakken, om maar een voorbeeld te noemen.
De alouettes kostte bijna niets in onderhoud en er was maar een hele kleine onderhoudsploeg en zelfs maar 2 vaste vliegers dus die kosten vielen wel mee
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 24/12/2015 | 12:27 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 12:15 uur
Dit durf ik in twijfel te trekken. Inhuren doe je naar gelang de behoefte, onderhoud en personeel hoef je niet te betalen en als opdrachtgever kan je de beste in prijs en kwaliteit verhouding selecteren. Als het op termijn goedkoper is zou Nederland nu niet vergeven zijn van de leasebakken, om maar een voorbeeld te noemen.

Een grote leasevloot is ook helemaal niet goedkoper Ros, wel makkelijker. En dat is als ondernemer soms ook wat waard, omdat je je dan maximaal kun focussen op dat waar je wel geld mee verdient. De vraag is eerder, als uitbesteden altijd beter en goedkoper is, waarom zijn er dan überhaupt nog ambtenaren?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 24/12/2015 | 12:31 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 24/12/2015 | 11:30 uur
Nu is er ineens een 'goede reden'? Ik lees anders geen enkele goede reden. Geen enkel goed argument.

De Allouette is enorm bruikbaar, harstikke goedkoop, en erg benodigd. Dat die fase inspectie uitbesteed wordt, is niets bijzonders. Dat gebeurt zelfs bij de Chinooks, omdat we in Nederland gewoon de capaciteit niet hebben. Outsourcing komt steeds vaker voor. En dan nog. De 3400-uurs/12-jaars fase van de Allouette zal nog steeds veeeeeel goedkoper zijn dan het grote fase onderhoud van een nieuwere heli, laat staan de aanschaf van een nieuwere heli.

Bottom line blijft dat het een hersenloze bezuiniging is, dat niets tot weinig oplevert, en veel kost.

Het is enigszins uit te leggen.
Het is echter ook een duidelijk symptoom van een underfunded organization. Er is geen geld beschikbaar om investeringen te doen die op termijn geld opleveren, waardoor op termijn nog minder geld beschikbaar is, omdat we nog met de dure oplossingen zitten. Death Spiral.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: 5m@sh_1up op 24/12/2015 | 12:59 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 12:00 uur
Ik heb begrepen dat er geen vervanger(s) worden aangeschaft maar er sprake is van (her)verdeling van taken........dus veel kost....nee. En inhuren is uiteindelijk veel goedkoper dan zelf exploiteren.

Herverdeling van taken? Lekker met een andere helikopter die 10-15x duurder is per uur dingen doen die de Allouette perfect kan.
Burgerbedrijven inhuren? Zullen de burgerpiloten eerst opgeleid moeten worden om verkenningen uit te kunnen voeren, of opleidingsvluchten te begeleiden. En wetgeving dat aangepast moet worden, want burgerbedrijven mogen niet alles wat Defensie ook mag in het luchtruim.

Het gaat allemaal veel duurder worden. En omslachtiger. En minder flexibel. De Allouette was gewoon ideaal. Goedkoop, bijzonder weinig overhead, perfect voor z'n vele vele taken. En we hadden dat ding gewoon ready to go in de schuur staan. Dan besluit je het vaker in te zetten dan wanneer je een burgerbedrijf moet contacten en inhuren, wat extra geld kost dat nog niet was uitgegeven. De Allouette vloog zo'n beetje dagelijks opdrachten.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 24/12/2015 | 13:18 uur
Citaat van: Thomasen op 24/12/2015 | 12:27 uur
Een grote leasevloot is ook helemaal niet goedkoper Ros, wel makkelijker. En dat is als ondernemer soms ook wat waard, omdat je je dan maximaal kun focussen op dat waar je wel geld mee verdient. .

Dus...is leasen uiteindelijk toch goedkoper, als het bijdraagt dat je meer energie kan stoppen in het realiseren van het resultaat van het bedrijf.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 24/12/2015 | 13:24 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 13:18 uur
Dus...is leasen uiteindelijk toch goedkoper, als het bijdraagt dat je meer energie kan stoppen in het realiseren van het resultaat van het bedrijf.

Defensie is er niet om winst te maken, dat hele denken is nutteloos.
Daarbij, leuk, maar de meeste mensen kopen prive gewoon hun auto, net als hun CV ketel, het huis, de wasmachine, de TV, computer, etc. 

Private lease is wel aan een opmars bezig bezig, maar zeg eens zelf, ben je al volledig over? Of is het dan opeens niet meer goedkoper?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 24/12/2015 | 13:25 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 24/12/2015 | 12:59 uur
Herverdeling van taken? Lekker met een andere helikopter die 10-15x duurder is per uur dingen doen die de Allouette perfect kan.
Burgerbedrijven inhuren? Zullen de burgerpiloten eerst opgeleid moeten worden om verkenningen uit te kunnen voeren, of opleidingsvluchten te begeleiden. En wetgeving dat aangepast moet worden, want burgerbedrijven mogen niet alles wat Defensie ook mag in het luchtruim.

Het gaat allemaal veel duurder worden. En omslachtiger. En minder flexibel. De Allouette was gewoon ideaal. Goedkoop, bijzonder weinig overhead, perfect voor z'n vele vele taken. En we hadden dat ding gewoon ready to go in de schuur staan. Dan besluit je het vaker in te zetten dan wanneer je een burgerbedrijf moet contacten en inhuren, wat extra geld kost dat nog niet was uitgegeven. De Allouette vloog zo'n beetje dagelijks opdrachten.

Valt me nog meer dat we ooit van de voorladers en paarden afgekomen zijn.Ik neem aan dat alle voor en tegens nauwkeurig zijn afgewogen en dat daarna besloten is te stoppen met deze heli's. Misschien kunnen wij ze nog leasen bij de Fransen of Belgen en nog handiger ook gelijk het personeel daar onder kunnen brengen  :cute-smile:

Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 24/12/2015 | 13:27 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 13:25 uur
Ik neem aan dat alle voor en tegens nauwkeurig zijn afgewogen en dat daarna besloten is te stoppen met deze heli's.


Dat vraag ik me ernstig af
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 24/12/2015 | 13:29 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 13:25 uur
Ik neem aan dat alle voor en tegens nauwkeurig zijn afgewogen en dat daarna besloten is te stoppen met deze heli's.

Dat mag je aannemen, maar dan heb je dus echt werkelijk geen flauw benul van wat er in de echte wereld gebeurd.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: A.J. op 24/12/2015 | 13:36 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 12:00 uur
En inhuren is uiteindelijk veel goedkoper dan zelf exploiteren.

Ik vraag me toch altijd af waar dit soort stelligheden op gebaseerd worden... De resultaten uit het verleden laten eigenlijk altijd zien dat het op de lange(re) termijn per definitie duurder is.

Laatste voorbeeld is bv de outsourcing van Paresto (http://www.afmp.nl/sites/default/files/oplinie_8-2015.pdf), (blz 12). De initiele berekeningen waar iedereen zijn beslissing van af laat hangen zijn altijd super positief en levert miljoenen op... De waarheid is achteraf altijd weerbarstiger en negen van de tien keer gaat het gewoon geld kosten maar dan is het te laat.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 24/12/2015 | 13:36 uur
Citaat van: Thomasen op 24/12/2015 | 13:24 uur
Defensie is er niet om winst te maken, dat hele denken is nutteloos.
Daarbij, leuk, maar de meeste mensen kopen prive gewoon hun auto, net als hun CV ketel, het huis, de wasmachine, de TV, computer, etc. 

Dat snap ik maar tegenwoordig is kostenefficiënt werken wel duidelijk aan de orde. De politieke besluitvorming van de laatste jaren is daar wat Defensie betreft heel nadrukkelijk mee doorspekt en eigenlijk bepalend. De trend gaat op vele gebieden al naar meer betalen voor wat je wil gebruiken en niet wat je wil bezitten. Waarom ook niet voor de overheid.

Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: A.J. op 24/12/2015 | 13:48 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 13:25 uur
Valt me nog meer dat we ooit van de voorladers en paarden afgekomen zijn.

Voor opleidings- en trainingsdoeleinden wordt wel vaker oud of uitgefaseerd materiaal gebruikt omdat het goedkoop is (het ligt toch op de plank) en de operationele spullen bij de operationele eenheden kunnen blijven. Terwijl het voor de handelingen niet veel uitmaakt of je dat nu op een nieuw of oud systeem doet.

Daar is niks vreemds aan, deden we bij de (luchtdoel)artillerie ook gewoon.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 24/12/2015 | 13:57 uur
Citaat van: A.J. op 24/12/2015 | 13:36 uur
Ik vraag me toch altijd af waar dit soort stelligheden op gebaseerd worden... De resultaten uit het verleden laten eigenlijk altijd zien dat het op de lange(re) termijn per definitie duurder is.

Laatste voorbeeld is bv de outsourcing van Paresto (http://www.afmp.nl/sites/default/files/oplinie_8-2015.pdf), (blz 12). De initiele berekeningen waar iedereen zijn beslissing van af laat hangen zijn altijd super positief en levert miljoenen op... De waarheid is achteraf altijd weerbarstiger en negen van de tien keer gaat het gewoon geld kosten maar dan is het te laat.

Ik werk bij een bedrijf dat een wagenpark van rond de 30 leaseauto's in gebruik heeft. Het voordeel is dat je een vaste kostenpost in het budget op kan  nemen. De werkelijke kosten zijn van tevoren vast te stellen. Bij uitval door pech of schade ben je binnen twee uur weer mobiel. De leasemaatschappij is de grootste risicodrager in dit systeem. Per saldo betaal je per gereden kilometer behoorlijk wat meer maar vergeleken met de andere kosten zoals aanschaf van nieuwe auto's om de twee jaar, onderhoud, huren bij uitval, verzekeringen etc ben je goedkoper AF en meer effecient bezig.

Paresto is geen goed voorbeeld in deze. Hier heb je het over een "bedrijfsonderdeel" inclusief personeel dat men uit wilde besteden. En dat kost een stuk meer dan een handvol auto's leasen. Het afkopen van pensioenen ging al een lieve € 40 mijoen kosten las ik.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: A.J. op 24/12/2015 | 14:07 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 13:57 uur
Ik werk bij een bedrijf dat een wagenpark van rond de 30 leaseauto's in gebruik heeft. Het voordeel is dat je een vaste kostenpost in het budget op kan  nemen. De werkelijke kosten zijn van tevoren vast te stellen. Bij uitval door pech of schade ben je binnen twee uur weer mobiel. De leasemaatschappij is de grootste risicodrager in dit systeem. Per saldo betaal je per gereden kilometer behoorlijk wat meer maar vergeleken met de andere kosten zoals aanschaf van nieuwe auto's om de twee jaar, onderhoud, huren bij uitval, verzekeringen etc ben je goedkoper AF en meer effecient bezig.

Leuk verhaal in Nederland, echter niet in crisissituaties/ uitzending/ inzet. Derhalve zal er altijd een pool van operationele voertuigen aanwezig moeten zijn inclusief onderhoudspersoneel.

Daarbij is aanschaf om de twee jaar natuurlijk bullshit. De MB's bv. rijden al vanaf begin jaren 90 rond bij defensie. Enne defensie betaalt geen verzekering of wegenbelasting hoor.

Citaat
Paresto is geen goed voorbeeld in deze. Hier heb je het over een "bedrijfsonderdeel" inclusief personeel dat men uit wilde besteden. En dat kost een stuk meer dan een handvol auto's leasen. Het afkopen van pensioenen ging al een lieve € 40 mijoen kosten las ik.

Oh, en auto's leasen zijn wel vergelijkbaar met heli's?

Het is altijd wel apart met jou, als het niet in je kraam te pas komt is het een verkeerd voorbeeld, telt het niet en weet ik veel wat voor smoezen er verzonnen worden. De geschiedenis toont gewoon aan dat vwb defensie uitbesteding ALTIJD geld gaat kosten op termijn. Defensie is ook geen regulier burgerbedrijf wat je op die manier kunt inrichten hoe graag jij dat ook zou willen.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 24/12/2015 | 14:22 uur
Citaat van: Thomasen op 24/12/2015 | 12:31 uur
Het is enigszins uit te leggen.
Het is echter ook een duidelijk symptoom van een underfunded organization. Er is geen geld beschikbaar om investeringen te doen die op termijn geld opleveren, waardoor op termijn nog minder geld beschikbaar is, omdat we nog met de dure oplossingen zitten. Death Spiral.
+1
Citaat van: Thomasen op 24/12/2015 | 12:27 uur
Een grote leasevloot is ook helemaal niet goedkoper Ros, wel makkelijker. En dat is als ondernemer soms ook wat waard, omdat je je dan maximaal kun focussen op dat waar je wel geld mee verdient. De vraag is eerder, als uitbesteden altijd beter en goedkoper is, waarom zijn er dan überhaupt nog ambtenaren?
+1
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 24/12/2015 | 14:25 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 24/12/2015 | 12:59 uur
Herverdeling van taken? Lekker met een andere helikopter die 10-15x duurder is per uur dingen doen die de Allouette perfect kan.
Burgerbedrijven inhuren? Zullen de burgerpiloten eerst opgeleid moeten worden om verkenningen uit te kunnen voeren, of opleidingsvluchten te begeleiden. En wetgeving dat aangepast moet worden, want burgerbedrijven mogen niet alles wat Defensie ook mag in het luchtruim.

Het gaat allemaal veel duurder worden. En omslachtiger. En minder flexibel. De Allouette was gewoon ideaal. Goedkoop, bijzonder weinig overhead, perfect voor z'n vele vele taken. En we hadden dat ding gewoon ready to go in de schuur staan. Dan besluit je het vaker in te zetten dan wanneer je een burgerbedrijf moet contacten en inhuren, wat extra geld kost dat nog niet was uitgegeven. De Allouette vloog zo'n beetje dagelijks opdrachten.
Punten waar je niet omheen kan...beter wordt het niet..en ook niet goedkoper...
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Elzenga op 24/12/2015 | 14:26 uur
Citaat van: A.J. op 24/12/2015 | 13:36 uur
Ik vraag me toch altijd af waar dit soort stelligheden op gebaseerd worden... De resultaten uit het verleden laten eigenlijk altijd zien dat het op de lange(re) termijn per definitie duurder is.

Laatste voorbeeld is bv de outsourcing van Paresto (http://www.afmp.nl/sites/default/files/oplinie_8-2015.pdf), (blz 12). De initiele berekeningen waar iedereen zijn beslissing van af laat hangen zijn altijd super positief en levert miljoenen op... De waarheid is achteraf altijd weerbarstiger en negen van de tien keer gaat het gewoon geld kosten maar dan is het te laat.
Nog zo'n mooi voorbeeld...
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: dudge op 24/12/2015 | 14:29 uur
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 13:57 uur
Ik werk bij een bedrijf dat een wagenpark van rond de 30 leaseauto's in gebruik heeft. Het voordeel is dat je een vaste kostenpost in het budget op kan  nemen. De werkelijke kosten zijn van tevoren vast te stellen. Bij uitval door pech of schade ben je binnen twee uur weer mobiel. De leasemaatschappij is de grootste risicodrager in dit systeem. Per saldo betaal je per gereden kilometer behoorlijk wat meer maar vergeleken met de andere kosten zoals aanschaf van nieuwe auto's om de twee jaar, onderhoud, huren bij uitval, verzekeringen etc ben je goedkoper AF en meer effecient bezig.

Paresto is geen goed voorbeeld in deze. Hier heb je het over een "bedrijfsonderdeel" inclusief personeel dat men uit wilde besteden. En dat kost een stuk meer dan een handvol auto's leasen. Het afkopen van pensioenen ging al een lieve € 40 mijoen kosten las ik.

Ook bedrijven komen zo in de problemen hoor. Zoek eens uit hoe dat fantastische Sale-and-lease-back heeft uitgewerkt voor verschillende bedrijven. Dit soort dingen wordt altijd duurder. Maar nog erger dan dat het duurder wordt, het schaad de flexibiliteit en effectiviteit van defensie.

Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 24/12/2015 | 14:52 uur
Citaat van: Elzenga op 24/12/2015 | 14:26 uur
Nog zo'n mooi voorbeeld...

Ja...geweldig, appels en peren vergelijken. Het gaat om het afstoten van een handjevol oude heli's l en niet om het afsplitsen van een deel van de organisatie inclusief personeel. Ik heb nog even getwijfeld of ik de huidige prijs van brandstof nog mee zou nemen in het verhaal of de waterstand in Vlissingen.

Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Poleme op 24/12/2015 | 15:34 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 24/12/2015 | 11:30 uur
Nu is er ineens een 'goede reden'? Ik lees anders geen enkele goede reden. Geen enkel goed argument.

De Allouette is enorm bruikbaar, harstikke goedkoop, en erg benodigd. Dat die fase inspectie uitbesteed wordt, is niets bijzonders. Dat gebeurt zelfs bij de Chinooks, omdat we in Nederland gewoon de capaciteit niet hebben. Outsourcing komt steeds vaker voor. En dan nog. De 3400-uurs/12-jaars fase van de Allouette zal nog steeds veeeeeel goedkoper zijn dan het grote fase onderhoud van een nieuwere heli, laat staan de aanschaf van een nieuwere heli.
Bottom line blijft dat het een hersenloze bezuiniging is, dat niets tot weinig oplevert, en veel kost.
De Alouette III is inderdaad enorm bruikbaar, want het best inzetbaar.  En ook er benodigd, tot eind 2003 hadden we nog 27 Bo-105's.  Er waren toen wel 12 - 14 Lichte Utiliteit Heli's (LUH) gepland, maar in de Defensie Hoofdlijnen notitie uit eind jaren 90 ging men nog uit van een toekomstige behoefte van ca. 32- 36 LUH's !

Jij zegt dat de Alouette III hartstikke goedkoop is.
In 2004 bedroegen de totale exploitatie kosten nog EUR 1,66 miljoen.  Gaan we uit van een gemiddelde inflatie van 3% per jaar.  Dan komen we in 2015 uit op EUR 2,3 miljoen / 800 vlieguren = EUR 2.872 Cost Per Flight Hour.

Kom, we gaan eens kijken wat Heli Holland berekend voor heli inhuur exclusief BTW:

Type                                                Toepassing                                  Aantal Passagiers                                    Tarief per uur
Schweizer 300                     Foto/Film, Inspectie, Training                         Max 2 pax                                              € 450,=

Schweizer 330                     Foto/Film, Inspectie, Training                         Max 3 pax                                              € 595,=

Bell 206 Jetranger                Foto/Film, Personen, Inspectie                       Max 4 pax                                              € 850,=

Bell 206 Longranger             Foto/Film, Personen                                      Max 5 pax                                              € 1.250,=

AS355                                Foto/Film, Inspectie, Medisch                         Max 5 pax                                              € 1.500,=

EC120                                Foto/Film, Personen                                      Max 4 pax                                              € 885,=

EC130                                Foto/Film, Personen                                      Max 6 pax                                              € 1.450,=

EC155                                Offshore, Super VIP                                      Max 12 pax                                             € 5.000,=

De inhuur van de Bell 206 JetRanger zou dus 800 uren x 850,0 = EUR 680.000 per jaar kosten.
Uiteraard komen daar bijvoorbeeld opleidingskosten en overhead kosten bij.

Maar het geeft te denken !

Leasen is aanzienlijk duurder dan aanschaf.  Maar ik blijf erbij,  aanschaf van 4 Bell 407GXP's, AS355's, EC120's of EC130's is uiteindelijk kosten-effectiever dan aanhouden van de Alouette III's.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: StrataNL op 25/12/2015 | 02:38 uur
Citaat van: Poleme op 24/12/2015 | 15:34 uur
De inhuur van de Bell 206 JetRanger zou dus 800 uren x 850,0 = EUR 680.000 per jaar kosten.
Uiteraard komen daar bijvoorbeeld opleidingskosten en overhead kosten bij.

Maar het geeft te denken !

Leasen is aanzienlijk duurder dan aanschaf.  Maar ik blijf erbij,  aanschaf van 4 Bell 407GXP's, AS355's, EC120's of EC130's is uiteindelijk kosten-effectiever dan aanhouden van de Alouette III's.

De KLu vliegers krijgen hun basisopleiding toch op de JetRanger in de VS? Voordat ze naar de Blackhawk gaan? Enig idee wat dat kost? Is in principe ook gewoon inhuur.
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: JdL op 25/12/2015 | 15:44 uur
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/12/24/commandant-der-strijdkrachten-met-lekkernij-naar-kerstwerkers

vandaag de allerlaatste  vlucht van de alouette
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Cap op 04/01/2016 | 23:03 uur
Wat gaat er eigenlijk met de 4 kisten gebeuren?
Heb wel eens gehoord dat er één naar de luchtmacht historische vlucht zou gaan?
Titel: Re:Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Ros op 05/01/2016 | 00:46 uur
Citaat van: Cap op 04/01/2016 | 23:03 uur
Wat gaat er eigenlijk met de 4 kisten gebeuren?
Heb wel eens gehoord dat er één naar de luchtmacht historische vlucht zou gaan?

Als "static display" ? Als er mee gevlogen wil worden zal de overhaul uitgevoerd moeten worden met alle toeters, bellen en €€€'s
Titel: Re: Einde Alouette III in NL dienst
Bericht door: Sparkplug op 24/11/2020 | 22:53 uur
Alouette III's keren terug op Nederlandse bodem

Na 23 jaar opslag in het Zweedse Aeroseum kwamen op 14 november 5 Alouette III's terug naar Nederland. Het Alouette Museum Barneveld (AMB) nam de helikopters over. Het gaat om de A-208, A-350, A-494, A-495 en A-500. Geen van de toestellen heeft nog een hoofd- en staartrotor; 2 ervan (de A-350 en A-494) missen ook de staartboom.

Met 3 vrachtwagens vervoerden medewerker van het Barneveldse museum de toestellen naar 'huis'. In ruil voor de helikopters helpt het AMB met de restauratie van de A-218 die in het Aeroseum is gebleven. De eigenaren van het Barneveldse museum willen ook de 'nieuwe' Nederlandse helikopters graag restaureren, te beginnen met de A-208. Dat was op 26 juni 1963 de eerst afgeleverde Alouette in Nederland. Na 7.072,2 vlieguren ging het toestel op 31 oktober 1996 uit dienst. Voor restauratie is het AMB mede afhankelijk van donateurs en vrijwilligers. Wie interesse heeft in een donateurschap of op technisch gebied kan helpen bij de restauratie, kan contact opnemen met het Alouette Museum Barneveld via mail op info@alomb.nl of door te bellen naar 06-23010954. Foto's: Rob Hoogboom

(https://magazines.defensie.nl/binaries/medium/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2020/11/9-dingen/collage_alouette_museum_barneveld_1_640.png)

de Vliegende Hollander 11 | 2020, dinsdag 24 november 2020

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2020/11/09_negen-dingen