Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

HermanB

Citaat van: johandeleeuw2002 op 25/07/2015 | 21:53 uur
Ff een vraagje
Op filmpjes van airbus zie je de cougar uitgerust met 70 mm raketten en een gunpod
Is het handig om de NL cougars hier ook mee uit te rusten?
Nee. Extra gewicht is niet welkom voor de Cougar en die centen zou men beter in een upgrade van de Apaches kunnen steken.

Sparkplug

#261
Citaat van: johandeleeuw2002 op 25/07/2015 | 21:53 uur
Ff een vraagje
Op filmpjes van airbus zie je de cougar uitgerust met 70 mm raketten en een gunpod
Is het handig om de NL cougars hier ook mee uit te rusten?
Het is niet de Cougar, maar de Caracal/H225 M in dit Airbus Helicopters filmpje. Deze wordt i.c.m. gun pods en rocket pods aangeboden voor de Combat Search and Rescue (CSAR) rol.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Ff een vraagje
Op filmpjes van airbus zie je de cougar uitgerust met 70 mm raketten en een gunpod
Is het handig om de NL cougars hier ook mee uit te rusten?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Elzenga

Citaat van: Poleme op 07/07/2015 | 01:32 uur
We gaan weer even terug naar de eerste helft van de jaren 80.
De US Army is bezig met haar Light Helicopter eXperimental (LHX) programma.  De oorspronkelijke specificaties waren gelijk aan die van de Bell V-280 Valor of Sikorsky S-97 Raider.  Dus ook toen kwamen helikopter fabrikanten met concepten op de proppen zoals kantel rotors (tilt-rotors); geavanceerde contra roterende rotors met of zonder hybride duw schroef of extra straal aandrijving, etcetera.
Toen deze concepten eenmaal verder werden uitgewerkt, zag de US Army er toch vanaf.  Want veel te veel risico's en te hoge kosten.
Dus ging men vervolgens aan de slag met een conventioneel helikopter concept, maar wel in een stealthy verpakking.
De resulterende RAH-66 Comanche kwam echter nooit in productie.  Want ook deze werd gruwelijk duur.

Sinds circa 2008 ziet het Amerikaanse overheid huishoudboekje er in toenemende mate uit als dat van bepaalde EURopese landen in het Zuiden.
Dus het zou zo maar eens kunnen dat men hooguit kan voortborduren op bestaande ontwerpen zoals de Black Hawk en Apache.
Zou dit een verklaring kunnen zijn waarom men bij Airbus Helicopters eerder lijkt te werken aan het verder verbeteren van bestaande helikopter-opzet (nieuwe vorm rotors e.d.) dan een heel nieuwe concept (zoals hun X3)? Iets wat me opvalt de laatste tijd. Of loopt men daar achter in vergelijking met de Amerikanen?

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 07/07/2015 | 01:32 uur
Sinds circa 2008 ziet het Amerikaanse overheid huishoudboekje er in toenemende mate uit als dat van bepaalde EURopese landen in het Zuiden.
Dus het zou zo maar eens kunnen dat men hooguit kan voortborduren op bestaande ontwerpen zoals de Black Hawk en Apache.
Zie het al voor mij. Net zoals dat de USMC de UH-1Y en AH-1Z heeft, krijgt de US Army de 'UH-60Y' en 'AH-64Z'.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/07/2015 | 17:53 uur
Dat idee heb ik ook, en volgens mij delen de Amerikanen die gedachte ook en zal er ongetwijfeld een dedicated  Apache opvolger ontwikkeld en gebouwd worden.

Misschien als Cougar vervanger als de V-280 (of zijn concurrent) de Blackhawk gaat vervangen?
We gaan weer even terug naar de eerste helft van de jaren 80.
De US Army is bezig met haar Light Helicopter eXperimental (LHX) programma.  De oorspronkelijke specificaties waren gelijk aan die van de Bell V-280 Valor of Sikorsky S-97 Raider.  Dus ook toen kwamen helikopter fabrikanten met concepten op de proppen zoals kantel rotors (tilt-rotors); geavanceerde contra roterende rotors met of zonder hybride duw schroef of extra straal aandrijving, etcetera.
Toen deze concepten eenmaal verder werden uitgewerkt, zag de US Army er toch vanaf.  Want veel te veel risico's en te hoge kosten.
Dus ging men vervolgens aan de slag met een conventioneel helikopter concept, maar wel in een stealthy verpakking.
De resulterende RAH-66 Comanche kwam echter nooit in productie.  Want ook deze werd gruwelijk duur.

Sinds circa 2008 ziet het Amerikaanse overheid huishoudboekje er in toenemende mate uit als dat van bepaalde EURopese landen in het Zuiden.
Dus het zou zo maar eens kunnen dat men hooguit kan voortborduren op bestaande ontwerpen zoals de Black Hawk en Apache.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 06/07/2015 | 17:33 uur
Dikke onzin. Leuke gimmick, zo'n Osprey-ding, maar is nooit zo goed als een Apache.

Dat idee heb ik ook, en volgens mij delen de Amerikanen die gedachte ook en zal er ongetwijfeld een dedicated  Apache opvolger ontwikkeld en gebouwd worden.

Misschien als Cougar vervanger als de V-280 (of zijn concurrent) de Blackhawk gaat vervangen?

5m@sh_1up

Dikke onzin. Leuke gimmick, zo'n Osprey-ding, maar is nooit zo goed als een Apache.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#254
Citaat van: johandeleeuw2002 op 06/07/2015 | 15:16 uur
laten we terug gaan naar de topic en het hebben over de upgrade/vervanging van de cougar

Een (interessante) optie, eventueel niet alleen als vervanger van de Cougar maar ook de Apache... Het past in het time frame.

Bell sees V-280 Valor as common attack-utility platform

http://www.flightglobal.com/news/articles/bell-sees-v-280-valor-as-common-attack-utility-platform-414269/

JdL

Citaat van: Strata op 05/07/2015 | 00:10 uur
Nou nou... vaak? Het zijn meestal dezelfde serials die terug komen, dus dat valt wel mee. In 5 jaar zijn er blijkbaar 2 of misschien drie gewisseld omdat de floatation op een kist zat die in de storage ging, dus dat is zo vreemd nog niet...
ik denk dat er meer dan 3 X gewisseld is maar dit is geen heel belangrijk verschil van mening
laten we terug gaan naar de topic en het hebben over de upgrade/vervanging van de cougar
P.S. waarom staat dit topic niet bij het board van KLU?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: johandeleeuw2002 op 04/07/2015 | 20:33 uur
als ik dit zo ziet zullen die kits idd uitgewisseld worden want je ziet ook vaak camo's op de LPD's
terwijl er hier maar één van de 6 camo is

Nou nou... vaak? Het zijn meestal dezelfde serials die terug komen, dus dat valt wel mee. In 5 jaar zijn er blijkbaar 2 of misschien drie gewisseld omdat de floatation op een kist zat die in de storage ging, dus dat is zo vreemd nog niet...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: Strata op 04/07/2015 | 16:05 uur
I know, maar het is toch opvallend te noemen dat in 2011/12 alleen "camo" heli's stilgezet werden?
Deze zijn zover ik kan vinden nu actief; de overige 6 die nog steeds in storage staan (of onderhoud?) zijn allemaal camo bakken.

S-419 Camo (Incl floatation)
S-440 Camo
S-441 Grijs
S-442 Camo,  ex-storage
S-445 Grijs (Incl floatation)
S-447 Grijs (Incl floatation)
S-453 Grijs (Incl floatation)
S-454 Grijs (Incl floatation)
S-456 Camo, ex-storage
S-457 Camo (Incl floatation)
S-459 Camo, ex-storage

als ik dit zo ziet zullen die kits idd uitgewisseld worden want je ziet ook vaak camo's op de LPD's
terwijl er hier maar één van de 6 camo is
dus dat is duidelijk
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2015 | 17:23 uur
:angel: gelukkig maar.

Zo lijkt een door budget gedreven foute keuze uit het recente verleden redelijk geruisloos voor een aanzienlijk deel hersteld te worden, nu maar hopen dat de Cougars over 10/15 jaar ook vervagen worden.
als je ze pas over 10/15 jaar wilt vervangen mogen we hopen dat ze in die tijd wel een upgrade krijgen
maar daar hoor ik tot nu toe nog niks van
van mij mogen ze gewoon de franse upgrade overnemen zonder aanpassingen
maar meestal denkt NL het weer beter te weten en moeten we zo nodig een enorm afwijkend peperduur aanpassingspakket nemen :cute-smile:
laten we hopen dat dat nu niet gaat gebeuren
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#250
Citaat van: Strata op 04/07/2015 | 17:07 uur
Wie weet. Ook hier weer toeval dat de meeste operationele kisten floatation hebben? Blijkbaar vindt men bij het DHC de inzet in de Carib en aan boord van de LPD's toch wel belangrijk?

:angel: gelukkig maar.

Zo lijkt een door budget gedreven foute keuze uit het recente verleden redelijk geruisloos voor een aanzienlijk deel hersteld te worden, nu maar hopen dat de Cougars over 10/15 jaar ook vervagen worden.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 04/07/2015 | 17:00 uur
Dan is er dus nog één floatation kit over, want er zijn indertijd zeven gekocht.

Jup, maar ben dit nog aan het actualiseren. Aangezien van sommige heli's geen recente info/foto's te vinden zijn.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2015 | 17:04 uur
Voor de 12e operationele kist?

Wie weet. Ook hier weer toeval dat de meeste operationele kisten floatation hebben? Blijkbaar vindt men bij het DHC de inzet in de Carib en aan boord van de LPD's toch wel belangrijk?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 04/07/2015 | 17:00 uur
Dan is er dus nog één floatation kit over, want er zijn indertijd zeven gekocht.

Voor de 12e operationele kist?