Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

DvdW

Citaat van: Sparkplug op 02/09/2015 | 09:12 uur
Een van de antwoorden op vraag 5: "Stealth maakt niet geheel onzichtbaar, maar verkleint de kans op detectie." Dit is toch wel iets dat de afgelopen decennia genoeg is verteld.
Aan de andere kant, dat was wel één van de key selling points waar men in het begin steeds mee op de proppen kwam. "Ja, maar.... Hij is stealth..."
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Sparkplug

Vraag mij af of men de al bestaande informatie heeft gelezen.

Een paar voorbeelden van vragen:
3. Deelt u de conclusie dat de beperkte wapenlast die de JSF bij zich kan dragen de effectiviteit van het toestel ernstig beperkt? Zo nee, waarom niet?
5. Deelt u de conclusie dat het belangrijkste beschermingsmechanisme van de JSF, de stealth-technologie, aan effectiviteit heeft ingeboet door de ontwikkeling van onder meer VHF-radarsystemen en infrarood (IRST) waarnemingssystemen? Is de JSF nog wel volledig onzichtbaar? Zo nee, waarom niet?
7. Bent u van mening dat Nederland een kat in de zak heeft gekocht nu blijkt dat de JSF een draaicirkel van een vrachtwagen heeft, door moderne radarsystemen eenvoudig wordt opgepikt, en onvoldoende munitie bij zich draagt om potentiële tegenstanders uit de lucht te schieten?

Een van de antwoorden op vraag 5: "Stealth maakt niet geheel onzichtbaar, maar verkleint de kans op detectie." Dit is toch wel iets dat de afgelopen decennia genoeg is verteld.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Antwoord op vragen van het lid De Roon over tekortkomingen van de Joint Strike Fighter (JSF) ten opzichte van potentiële tegenstanders

Het antwoord.

Kamerbrief, 01-09-2015

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Blog F-35-vlieger majoor Pascal Smaal

Zaterdag 29 augustus
Star Wars in de cockpit

Mijn vliegerhelm komt regelrecht uit Star Wars. Supercool. Het vliegtuig heeft geen head-up display meer. Alle informatie die je als vlieger nodig hebt, wordt gewoon aan de binnenkant van mijn vizier geprojecteerd. Daar zie ik ook allerlei soorten tactische informatie. Denk aan data van mijn radar en van allerlei andere sensoren, maar ook de informatie die mijn wingman met zijn sensoren ziet.

Als het donker wordt, kan ik beelden van de infraroodcamera's van de F-35 projecteren op mijn vizier. Deze camera's geven mij continu een 360 graden beeld rondom het vliegtuig. Overal waar ik mijn hoofd beweeg, zie ik in groentinten een infraroodbeeld van de wereld. Ook onder de kist zit een camera. Dus als ik naar beneden kijk, zie ik niet mijn benen, maar kijk ik dwars door het vliegtuig heen. Je kijkt recht naar de wereld die zich onder je bevindt.

Behalve het infraroodbeeld kan ik ook een nachtzichtfilter selecteren. Zoals ook mijn F-16 collega's en andere aircrews dat hebben als ze met zogeheten night vision goggles vliegen. Dat geeft mij ook 's nachts 360 graden zicht op mijn omgeving. Dat klinkt niet alleen ontzettend cool, maar zorgt ook bij nacht een optimaal omgevingsbewustzijn, of zoals wij zeggen: situational awareness.

De helm zit erg comfortabel. De binnenshell is op mijn hoofd gegoten, dus het past perfect. Daarbij is de helm ook betrekkelijk licht. Dat is met alle G-krachten die vrijkomen tijdens een vlucht natuurlijk ontzettend belangrijk.

Er zit ook een ingebouwd active noise reduction-systeem in mijn helm. Dat produceert een soort tegengeluid. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de herrie van de motoren gedempt wordt. Ten slotte is er ook nog de optie om met voice commands te werken. Radiokanalen wisselen of navigatiepunten instellen, het kan allemaal stemgestuurd. Kortom, de F-35 is een vliegtuig van de 5e generatie, maar ook de F-35-vliegerhelm is zijn tijd ver vooruit.

Smiley

https://www.defensie.nl/onderwerpen/f-35-en-f-16-oefenen-samen/inhoud/blog-gevechtsvlieger
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#258
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/08/2015 | 19:37 uur
The Netherlands already had two F-35 A-model jets, which are being used for the testing, and it plans to order 37 more in coming years. The planes due to go into service in 2019.

http://www.reuters.com/article/2015/08/28/lockheed-fighter-netherlands-idUSL1N11310720150828
Reuters weet iets over de totale kwantiteit wat de rest niet weet  ;)  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Tests show F-35s can share data with older aircraft

WASHINGTON  |  By Andrea Shalal

Aug 28 Two weeks of joint testing of the Lockheed Martin Corp F-35 fighter jet at a California air base by the Royal Netherlands Air Force showed that the new stealthy jets are able to share a significant amount of data with older warplanes, the pilot in charge of Dutch F-35 testing told Reuters.

Colonel Albert De Smit, commander of the Netherlands operational test detachment, said the testing sought to validate that the new fifth-generation F-35s could share useable data with older F-16s and aerial refueling aircraft via the Link 16 system.

He said the results showed that during combat, the F-35 could help relay key targeting, surveillance and other data to less capable F-16s and other planes, in much the same way that the U.S. Air Force's F-22 fighter jets work with older aircraft.

"The amount of information that we can share is very promising," De Smit said in a telephone interview this week. "It provides fourth generation aircraft with information that they normally would not have ... It looks like they're going to be able to execute a better mission" if used together with F-35 jets.

He added that it could take months to fully evaluate the results of the tests, which involved two to three Dutch and British F-35s, as well as Dutch F-16s, refueling planes and a small fleet of A-4 Skyhawks posing as enemy aircraft.

The Netherlands is one of the eight countries that joined the United States in funding development of the F-35 Joint Strike Fighter, and its military is a formal part of the F-35 operational test community, along with the U.S. Navy, Air Force, and Marine Corps, as well as Britain and Australia.

The Netherlands already had two F-35 A-model jets, which are being used for the testing, and it plans to order 37 more in coming years. The planes due to go into service in 2019.

De Smit said most of the problems with the complex F-35 helmet, which fuses all sensor data from the aircraft and displays it on a pilot's visor, had been worked out in a new model that is slated for operational testing next year.

Night vision and data fusion issues in the current helmet had not affected this round of testing, he said.

De Smit said the F-35 program still faced challenges, but there were mitigation plans and ample time to resolve any residual issues.

http://www.reuters.com/article/2015/08/28/lockheed-fighter-netherlands-idUSL1N11310720150828

Sparkplug

A-4 Skyhawks support F-35 operational testing

By Rebecca Amber, Staff writer | August 27, 2015

EDWARDS AIR FORCE BASE, Calif.  -- A-4 Skyhawks have taken to the skies over Edwards in support of operational test of the F-35A for the Royal Netherlands Air Force. They are part of a tactics development and evaluation exercise initiated by the 323nd Test and Evaluation Squadron and supported by the Joint Strike Fighter Operational Test Team from Aug. 17-28.

"Each service and each country has their own specific test events that they want to test for themselves, for their own service and their own country requirements," said Rich Radvanyi, JOTT Planning Cell chief.

The JOTT has five operational test squadrons composed of the 31st Test and Evaluation Squadron, the Marines' VMX-22 squadron, the United Kingdom squadron 17(R), the Dutch 323nd Test and Evaluation Squadron and Navy squadron VX-9.

In support of the exercise, the Royal Netherlands Air Force also brought in six F-16s from the 162nd Fighter Wing, Arizona Air National Guard to serve as either allied or adversary aircraft, along with a KDC-10 Air Refueling tanker from the Royal Netherlands Air Force 334th Transport Squadron at Eindhoven Airport, Netherlands. The JOTT contracted Draken International to provide the small fleet of A-4s that were employed as adversary aircraft with a variety of types of mission sets.

For instance, if the test plan required the F-35 pilot to fly against Russian tactics, the Draken pilots would present the same tactics that a Russian fighter pilot would present.

"A lot of the Draken pilots are former military or some are even current guard or reserve pilots. A lot of them had been adversary air pilots before, so they replicate the tactics of different adversary countries," said Radvanyi.

Draken International pilot Jeff Scott, who retired as a lieutenant colonel after 27 years in the Marine Corps, has been flying for 17 years and received his wings in an A-4.

"I flew F-35s before I retired and now I'm on the other side flying against them," said Scott.

The test event will enable an initial assessment of 4th and 5th generation fighter integration, including Link-16 interoperability aspects.

The lessons learned will lay the ground work for future cooperation between 4th and 5th generation fighters and will help shape F-35A tactics for the RNLAF.

"There's really nothing better than actually going out there and flying and putting the actual aircraft against an actual threat and seeing how it works," Radvanyi said. "This has been very, very beneficial."

During the two-week test event, the JOTT organized one large force engagement each day with as many as 12 aircraft flying at a time. While only four Skyhawks flew at a time, there were up to six on the ramp at times.

"It's been a unique opportunity to see a type of adversary aircraft that you wouldn't normally see," said Radvanyi. "The A-4 Skyhawk is not in service with the U.S. military anymore so it's something that would not normally be seen by the crews that are flying here now."

According to Scott, Draken International purchased their A-4s from the Royal New Zealand Air Force. Their fleet differs from the A-4s that were once use by the U.S. Navy and Marine Corps because they have been upgraded with F-16A avionics like APG-66 radars, radar warning receivers, heads-up displays and a digital data bus.

They also have electronic attack pods that can be used to simulate special presentation requirements for test events.

"It's a very reliable airplane," said Scott, adding that the team at Edwards has been "excellent, everyone has been very supportive."

Skyhawks were mainly flown by the U.S. Navy and Marine Corps. The Navy's Blue Angels flight demonstration squadron flew the A-4 Skyhawk II from 1974 to 1986. Skyhawks were also used by the armed forces of Argentina, Australia, Israel, Kuwait, Singapore, Indonesia, Malaysia and New Zealand, and they remained active with several air services into the 2000s.

http://www.edwards.af.mil/news/story.asp?id=123456902

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DvdW

Zoals elders ("Defensie op tv") al voorbijkwam geldt ook hier: Zeggen wat je mag zeggen van hogerhand. De realiteit? die zal wel ergens in het midden liggen....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Sparkplug

#254
Blog F-35-vlieger majoor Pascal Smaal

Donderdag 27 augustus
Geen verrassingen

"Dit heb ik gisteren al gezien", dacht ik bij mijn eerste vlucht met de F-35, op 18 november 2014. De dag ervoor had ik mijn ´first flight rehearsal´ in de simulator. Daarin vloog ik exact de trip die ik de volgende dag in het echt zou maken.

De F-35-simulator is extreem goed, gewoon levensecht. Bij de F-35 kun je in tegenstelling tot de F-16 niet meevliegen. Dus oefen je het basisvliegen, iedere noodprocedure en elke missie uitgebreid op een simulator. En je eerste vlucht is meteen voor het 'echie'.

Vooraf wist ik dat het gaaf zou zijn, maar eenmaal zelf in de sim vond ik het al helemaal super. De virtuele wereld om je heen is ontzettend realistisch. Identiek aan de echte situatie, tot en met de weersomstandigheden aan toe.

Op de dag zelf was eigenlijk alleen het instappen nieuw. Op het vliegen zelf was ik perfect voorbereid. Ik zette de startmotor aan, sloot de canopy, riep de toren op en vanaf dat moment was het gewoon oke. Geen zenuwen, geen verrassingen: ik wist perfect wat ik moest doen.

Alleen het instappen is bewerkelijk. Je klikt je 5-puntsgordel vast, verbindt connectoren met onder andere je zuurstof, communicatieapparatuur en overlevingskit. En dan nog je helm. Zo opgesomd lijkt het een hele exercitie, maar ook dat went snel.

De cockpit is groter en ruimer dan in de F-16. Bij missies boven Afghanistan zat ik soms ingebouwd tussen al mijn kaarten, lunchpakketten en drinken. Nu heb ik veel meer ruimte. Ten opzichte van de F-16 zijn er veel minder knoppen en schakelaars. Voor me heb ik een soort mega-iPad. De meeste knoppen zitten op mijn throttle en mijn stick. Daarmee leren werken is als leren pianospelen: je moet vingervlug worden en daarna gaat alles op intuïtie.

Smiley

https://www.defensie.nl/onderwerpen/f-35-en-f-16-oefenen-samen/inhoud/blog-gevechtsvlieger
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vliegers lyrisch over testen JSF

F-35 aan tand gevoeld in eerste luchtgevecht

Amsterdam | Charles Sanders | 27 augustus 2015

Kolonel Bert de Smit is een van de vier Nederlandse JSF-vliegers. ,,Het verschil met en zonder Lightning II erbij is groot."

Hollands glorie boven Edwards Air Force Base in Californië. Beide Nederlandse F-35 Lightning II (JSF)-jachtvliegtuigen voerden daar deze week operationele testen uit met F-16's en een KDC-10-tanker, eveneens van de Koninklijke Luchtmacht.

Nederlandse vliegers kunnen de F-35 aan de tand voelen in het luchtgevecht en het neutraliseren van vijandelijke wapensystemen en dat is een primeur. Voor het luchtgevecht zijn met speciale apparatuur uitgeruste A-4 Skyhawk-straaljagers ingehuurd die als 'Red Air'-vijand fungeren.

,,Het verschil mét of zonder de Lightning II erbij is groot", zegt kolonel Bert de Smit, één van de vier Nederlandse vliegers op het ultramoderne toestel en detachementscommandant van de F-35-eenheid. ,,Dankzij het enorme sensorpakket is de Lightning II van ongekende meerwaarde."

Want in de F-35-cockpit ziet De Smit door de sensoren, waaronder de geavanceerde AN/APG81-radar, vele tientallen kilometers verder dan een F-16 vlieger. Elke actie van de 'vijandelijke' Skyhawk-straaljagers kon daardoor al in een extreem vroeg stadium worden gepareerd.

,,Het is voor het eerst dat we door de ultrasterke F-35-sensoren opgevangen informatie delen met onze eigen KDC-10 en in de VS voor opleidingsdoeleinden gestationeerde luchtmacht-F-16's", aldus De Smit. ,,Beschouw het als digitaal 'praten' met die andere toestellen. Bevriende crews krijgen zo voor hun essentiële informatie over bijvoorbeeld dreigend gevaar of uit te schakelen doelen."

De Skyhawks bleken elke keer kansloos door de aanwezigheid van de Nederlandse F-35's. Beide Lightning II's werden in de lucht bijgetankt door Amerikaanse tankers.

De Nederlandse KDC-10 vloog vooral mee om te kunnen checken of de F-35 informatie op goede wijze werd gedeeld. Op korte termijn zal ook de KDC-10 gecertificeerd zijn om de Lightning II in de lucht bij te tanken.

Nederland heeft vooralsnog 37 Joint Strike Fighters bij fabrikant Lockheed Martin besteld. Ze moeten vanaf 2017 de op hun tandvlees vliegende F-16's vervangen.

http://eservice-data.solidam.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/publication/telegraaf/native-app/issue/2015/08/27/0001/public/frame/aab6795c61bf956af0cd5055426793c96f8b2828.html

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 26/08/2015 | 10:12 uur
Het hoeft ook niet in detail of in meters precies....maar ik zou het wel sterk vinden staan in het verhaal over de voordelen van de F35 tov de F16.
Ook als ze de details nu al kenbaar zouden maken, dan nog wordt op dit moment een beperkte F-35A met een F-16AM vergeleken.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/08/2015 | 10:31 uur
Er zijn vast meer die deze geclassificeerde informatie (voor zover deze niet gehacked is) willen weten.
Wie zegt dat dit niet zo is, liegt  ;D

323 Sqn gaat in ieder geval alles meemaken wat de Block softwares betreft. Het verschil tussen nu en Block 3F (of zelfs Block 4) wordt alleen maar groter.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 26/08/2015 | 10:12 uur
Het hoeft ook niet in detail of in meters precies....maar ik zou het wel sterk vinden staan in het verhaal over de voordelen van de F35 tov de F16.

Er zijn vast meer die deze geclassificeerde informatie (voor zover deze niet gehacked is) willen weten.

Elzenga

Citaat van: Zeewier op 25/08/2015 | 19:43 uur
Forget it. Wij zullen nooit iets meekrijgen over de detectieafstand. ...
Het hoeft ook niet in detail of in meters precies....maar ik zou het wel sterk vinden staan in het verhaal over de voordelen van de F35 tov de F16.

Zeewier

#249
Citaat van: Elzenga op 25/08/2015 | 17:01 uur
Ook daar weer opvallend veel aandacht voor de moderne sensoren...die de F35 nu juist niet bijzonder maakt...(wel up-to-date). Zou toch interessanter zijn om te lezen dat de "oude" F16s de nieuwe F35 nauwelijks of pas heel laat kon waarnemen tijdens de vluchten...want dat is wel waar de F35 bijzonder in is....
Forget it. Wij zullen nooit iets meekrijgen over de detectieafstand. Het rees bij mij wel de vraag of we wel QRA's moeten uitvoeren met de F-35... We stellen daarmee toch onze sensoren bloot, ook wanneer ze dood zijn. Had voor dat "domme" werk graag een setje F/A-50 Golden Eagles erbij gezien.

edit: Ach die heeft de range niet om voor langere tijd te escorteren. Gehannes met external feultanks etc. Misschien toch niet zo'n goed doordacht idee.