Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

RTB

Wellicht dat NL dan ook voor de TRS-4D kiest als compensatieorder voor de Duitsers. Specs lijken iig minstens zo goed als de SM400 te zijn (al zullen ze daar in Hengelo ook wel met een opvolger aan de slag zijn gegaan).

Parera

Citaat van: RTB op 25/06/2020 | 15:31 uur
Via Marineschepen:
Gezien alleen de APAR Block II wordt vernoemd en niet de SM400, heb ik zo'n vermoeden dat de er voor de Duitsers de TRS-4D als longrange radar wordt gebruikt binnen het Thales AWWS systeem.

Dat is natuurlijk heel erg goed mogelijk en ook te verklaren ; Duitse technologie.

Daarnaast is het op zich geen probleem want we blijven wel samenwerken op het AWWS gebied alleen de ''sensor'' is anders, APAR Block II is een prachtig systeem.

Factsheet APAR

Factsheet APAR Block II

RTB

Via Marineschepen:
CitaatAls het gaat om de sensoren, wapen- en commandosystemen (SEWACO), is er nog veel niet bekend. Op de arist impression staan weliswaar te herkennen systemen, maar dat zegt niets over welk wapen of sensor er op zal komen. Veel systemen zijn nog in aanbesteding. "Maar je kan het scheepsontwerp niet laten wachten tot de aanbestedingen zijn afgerond," zegt Zuiddam. "Dus zetten we er het grootste systeem op en dan past de kleinste ook."

Een paar systemen zijn wel zeker. Zuiddam: "ESSM Block 2 staat gewoon in de opdracht. Dus komt er een VLS [verticale lanceerinrichtin, JK] op en die keten moet je aansturen. Dat doe je met sensoren gebaseerd op AWWS, die nu worden ontwikkeld met de laatste technieken en laatste dreigingsscenario's. Hetzelfde systeem komt op de Duitse MKS 180 fregatten, inclusief APAR Block 2."

Gezien alleen de APAR Block II wordt vernoemd en niet de SM400, heb ik zo'n vermoeden dat de er voor de Duitsers de TRS-4D als longrange radar wordt gebruikt binnen het Thales AWWS systeem.

Harald

Germany sets dates for delivery of new MKS 180 combat ships

With the signing of the contract by the German MoD for the procurement of four MKS 180 multipurpose combat ships, the saga as to what will replace the F123 Brandenburg-class frigates seems to have finally been concluded.

Prime contractor for the programme is Netherlands shipbuilder Damen Shipyards, which will partner German yards in the manufacturing process, while Thales Netherlands will provide radar and other sensors. The contract is worth an initial €4.6 billion ($5.2 billion), potentially rising to €6 billion, with an option for two more vessels.

The 19 June announcement by the German MoD followed approval by the German parliament to proceed with the initial award, which itself was made in January this year.

The original decision was challenged by the rival bid led by German Naval Yards and ThyssenKrupp Marine Systems, although the merger in May between the former company and German shipyard Lürssen, looks to have played a part in finding a resolution.

A spokesperson for the German MoD told Shephard that delivery of the first vessel (frigate-sized but not officially designated as such) was 'contractually agreed 96 months after the conclusion of the contract', with the other three vessels being delivered 117, 128 and 138 months after the award. Construction of the first-in-class MKS 180 will begin in 2023.

This should see delivery of the first vessel in 2028, with ship two following in late-2029, ship three by mid-2030 and ship four in the second half of 2031. The two  extra vessels would therefore follow from 2032 if the option is taken up.

'[The] MKS 180 will relieve the class 123 frigates from service. Especially, they will fill a gap in long range anti-submarine warfare, being the first German ships carrying an active towed array sonar system,' the spokesperson revealed.

In addition, short- and medium-range air defence systems will be incorporated onto the platform, which will be able to support special forces detachments and two NH90 helicopters as an embarked rotary component.

Initial images from Damen Shipyards indicate a 76mm main gun and a forward vertical-launch system for medium-range air defence. A point defence air warfare system such as SeaRAM will also be fitted to the MKS 180 platforms.

'The vessels are designed as multirole combat ships. They can stay for up to two years in an operation area, change mission modules in any base and act in stabilisation operations as well as high-intensity conflicts,' the spokeswoman stated.

A 19 June release from Damen Shipyards stated that its programme partners would be Thales and German shipyard Blohm+Voss. With the 'necessary financial resources' released by the German parliament budget committee on 17 June, this marked the the start of the design and construction phase.

Further, approximately 80% of the project's investment will remain in Germany, with the vessels being built at Blohm+Voss in Hamburg, but partly also at other shipyard locations in Germany, including Bremen, Kiel and Wolgast.

Hein van Ameijden, managing director at Damen Schelde Naval Shipbuilding, stated: 'It is a German-Dutch project. We are already working well with our partners in Germany; Luerssen [sic], Blohm+Voss, and Thales.'

Van Ameijden added that the MKS 180 programme also offered prospects for further European cooperation with the company, should the Netherlands itself 'continue to invest in innovative projects for its own navy', further expanding Damen's role in naval construction.

'That's good for the Netherlands' strategic role, which fits in with the Defence Industry Strategy,' van Ameijden said.

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/premium-dates-set-delivery-german-navys-new-mks-18/


https://assets.shephardmedia.com/live/shephard/media/images/featured_articles/MKS_v_Brandenburg_large_YOcLlNR.jpg

Harald

Germany bucks the European trend with ambitious frigate programmes

Even before the COVID-19 pandemic struck, European navies were feeling the strain of procuring expensive platforms at the cost of fleet sizes. Ambitions to replace aging platforms with high-end vessels are being scaled back by some European navies – ongoing programmes such as Type 26 frigate in the UK may be trimmed back in favour of cheaper and less capable platforms if defence budgets are negatively impacted.

However, German frigate programmes seem relatively unscathed. For example, Shephard Defence Insight expects the Mehrzweckkampfschiff 180 (MKS 180) project to be the most expensive European frigate platform over the next ten-year forecast period. Following the completion of the F125 Baden Württemberg-class frigates, spending for the MKS 180 project will dominate as the largest procurement programme in the history of the German Navy. 

The navy is in the process of strengthening its capabilities by adding at least one surface combatant to its fleet per year until 2031; such a plan inevitably requires increased defence spending.

As the newest frigate procurement programme for Germany, four MKS 180 high-end multirole combat ships with global deployability are intended fill the navy's desire to become more engaged on the international scene.

The contract with Damen, announced on 17 June, includes the option to build two more MKS 180 frigates, despite EU-wide fears that defence budgets will be slashed as a result of the ongoing COVID-19 pandemic.

The problematic F125 frigate programme, in which four destroyer-sized vessels are replacing the eight F122 Bremen-class frigates at half the size, is also soaking up money.

On the one hand, it seems relatively unaffected by the COVID-19 pandemic as the second of four F125 frigates was commissioned on 10 June. However, the capability of these frigates falls far short of a top-end surface combatant, despite their top-end price tag.

An initial order for four ships was placed in 2007 at an estimated $600 million per vessel, but a 1.3° starboard list in the ships caused costs to balloon to an estimated $900 million each. Their entry into service has also been significantly delayed, which in turn affected the procurement decision timeline on the MKS 180.

MKS 180 appears to be a promising procurement programme over the coming decade, adding a high-end frigate as the German Navy moving to a high/medium mix of capabilities.

But while COVID-19 has had little effect so far on MKS 180, the sour taste left from the F125 problems saw ThyssenKrupp Marine Systems barred from the programme. Clearly, the German Navy does not want to risk any further cost increases or delays to this high-value programme.

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/germany-bucks-european-trend-ambitious-frigate-pro/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 19/06/2020 | 22:09 uur
Maar dat de toekomst zal bestaan uit grote , snelle schepen met een zware bewaping is denk ik een juiste aanname.
En idd .... misschien moeten die wel Battlecruizers genoemd worden..

Voor NL een project 2047...   ;). Iets gelijknamigs en werd ook samen met de Duitsers ontwikkeld.

Ergens denk k dat we tzt gaan naar grotere eenheden met veel soorten vuurpijlen welke ook zullen acteren als drone moederschip in de diverse domeinen. Een beperkt aantal bemande schepen en een veelvoud aan onbemand.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/06/2020 | 21:16 uur
Eem fors fregat als opvolger van LCF en F124 is zeker te verwachten al was het maar omdat je in een primair AAW schip niet meer wegkomt, zeker niet in het volgende decennium, met enkele tientallen VLS cellen, zie in deze ook de Amerikaanse en Chinese trend.

Zijn toekomstige AAW schepen, de battle cuisers van de 21ste eeuw?
In de toekomst meer VLS systemen  lijkt me idd een must.
Maar of NL zover gaat om een 10k+ schip te ontwikkelen, dat weer ik niet...

Maar dat de toekomst zal bestaan uit grote , snelle schepen met een zware bewaping is denk ik een juiste aanname.
En idd .... misschien moeten die wel Battlecruizers genoemd worden..

Voor NL een project 2047...   ;). Iets gelijknamigs en werd ook samen met de Duitsers ontwikkeld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#579
Citaat van: Parera op 19/06/2020 | 20:51 uur
De Impressie van het F127 fregat laat zo'n 80 a 96 VLS cellen zien maar dat is zomaar een wilde schets maar als je aan dat soort aantallen wilt zitten mag je toch wel rekenen met 8.000 a 12.000 tons schepen i.c.m. de zware luchtdoel radars (BMD). Ik verwacht ook niet dat we de SMART-L gaan terug zien op de vLCF's maar eerder een variant in een mast of zoals de Amerikaanse Burkes in de opbouw geïntegreerd i.v.m. de ruimte /gewicht.

Eem fors fregat als opvolger van LCF en F124 is zeker te verwachten al was het maar omdat je in een primair AAW schip niet meer wegkomt, zeker niet in het volgende decennium, met enkele tientallen VLS cellen, zie in deze ook de Amerikaanse en Chinese trend.

Zijn toekomstige AAW schepen, de battle cuisers van de 21ste eeuw?

Parera

#578
Citaat van: RTB op 19/06/2020 | 20:09 uur
Er staat letterlijk supplying dus dat is wel wat meer dan pluggen.

Verder mogen we blij zijn dat vMFF niet op basis van de MKS180 is want €5,7 miljard voor deze 4 schepen is natuurlijk belachelijk.

Inderdaad je hebt gelijk, volgens Henshold leveren ze dus de TRS-4D radar voor het MKS-180 project. Dit betekend dus dat het Thales AWWS kan werken met radars van derde.
En ja je hebt helemaal gelijk dat het bedrag volledig idioot is maar de prijs zakt natuurlijk wel als je grotere hoeveelheden gaat bouwen.  De prijs zakt maar zal nooit (ver) onder de 1,4 miljard per stuk zakken. Bij een serie van 4x DEU, 2x NL & 2x BE (in theorie) zou je ongeveer uitkomen op een prijs van 1,44 miljard (tegenover 1,46 miljard nu).

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/06/2020 | 20:15 uur
Hier zie ik idd ook de nodige raakvlakken, op basis van de romp zou het denk ik geen enkel probleem zijn. 2 locaties voor VLS cellen (minimaal 64) moet je met gemak, naast de zware LW installatie, kwijt kunnen op een schip van 9.000 ton en 150 meter.
Het er inpassen is allemaal geen probleem de vraag is alleen wat wil je er voor opofferen ?

De Impressie van het F127 fregat laat zo'n 80 a 96 VLS cellen zien maar dat is zomaar een wilde schets maar als je aan dat soort aantallen wilt zitten mag je toch wel rekenen met 8.000 a 12.000 tons schepen i.c.m. de zware luchtdoel radars (BMD). Ik verwacht ook niet dat we de SMART-L gaan terug zien op de vLCF's maar eerder een variant in een mast of zoals de Amerikaanse Burkes in de opbouw geïntegreerd i.v.m. de ruimte /gewicht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

In de herhaling, een concept gedachte van de Duitsers m.b.t. vF124, vanwege de actualiteit ook geplaatst in de het topic: de marine van morgen.

Re: Duitse fregat ontwikkelingen
« Reactie #520 Gepost op: 16/01/2020 | 22:08 uur »

Klasse 127: Neue Marine-Kampf-Fregatte
schiesst bis ins All

https://www.bild.de/regional/bremen/bremen-aktuell/mehrzweckkampfschiff-mks-180-neue-marine-kampf-fregatte-schiesst-bis-ins-all-67343462.bild.html?wtmc=twttr.shr

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 19/06/2020 | 20:06 uur

De MKS180 is niets als M fregat vervanger, maar zou best aks basis kunnen dienen in de LCF vervanging. Alleen zal de bewapening flink aan gepast moeten worden.

Hier zie ik idd ook de nodige raakvlakken, op basis van de romp zou het denk ik geen enkel probleem zijn. 2 locaties voor VLS cellen (minimaal 64) moet je met gemak, naast de zware LW installatie, kwijt kunnen op een schip van 9.000 ton en 150 meter.

RTB

Citaat van: Parera op 19/06/2020 | 18:24 uur
Henshold is blij met het mogen leveren van de AESA radars voor de EF Typhoons die in het zelfde pakket zijn goedgekeurd. En zo tussendoor pluggen ze ook nog even hun marine afdeling. :silent:
Er staat letterlijk supplying dus dat is wel wat meer dan pluggen.

Verder mogen we blij zijn dat vMFF niet op basis van de MKS180 is want €5,7 miljard voor deze 4 schepen is natuurlijk belachelijk.

Harald

Even los van de specs van de MKS180, vind ik de looks ervan erg goed.

De MKS180 is niets als M fregat vervanger, maar zou best aks basis kunnen dienen in de LCF vervanging. Alleen zal de bewapening flink aan gepast moeten worden.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/06/2020 | 19:07 uur
Ik vind het een prachtig multifunctioneel schip, al ontbreekt het m.i. aan specialisatie als ASW of AAW. Voor het formaat en de prijs vind ik de bewapening, vooralsnog, veel  te mager al is het voortzettingsvermogen dik in orde.

Ik ben het voor een deel met je eens, het ontbreekt voor zijn formaat gigantisch aan bewapening maar als je gaat kijken dat het gewoon een fregat is dan vind ik het nog wel mee vallen.
Waarschijnlijk kan je met een beetje creatief zijn de bewapening nog wel wat uitbreiden.

Het grootste punt is voor mij het ontbreken van de standaard torpedobuizen maar dit zien we ook bij het Type 26 fregat van de Britten. En voor het vMFF is dit ook nog nergens bevestigd (niks overigens).

De Duitsers geven aan dat het wel degelijk een ASW specialisatie heeft maar wel als het is uitgerust met de ASW module (VDS), als ik kijk naar het vMFF op basis van dit schip dan kunnen we er voor kiezen om die module ''permanent'' te instaleren en op die manier wel over een VDS te beschikken. De grote vraag is of het schip een boeg sonar heeft, het basis Omega ontwerp wel maar van het MKS 180 is nog geen informatie /beelden van het onderwaterschip. Voeg daarnaast de 2x twin MK32 torpedobuizen toe (eventueel door te snijden in heli capaciteit 2 > 1 + UAV) en de keuze voor VL-ASROC + ESSM.

Het ESSM verhaal kan je nog wel aanpassen door (indien gewenst) een aantal mk56 modules aan te schaffen op een 20 voets container voet. De mk56 is in gebruik bij de Denen voor hun STANFLEX. Per mk56 module kan je 2 tot 16 ESSM's toevoegen. Zoals ik aangaf moet je een beetje creatief zijn maar het is mogelijk.


Mk56 VLS zoals op de Deense Absalon's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 19/06/2020 | 18:42 uur
Qua bewapening missen we alleen de mk54's en verder komt het overeen met het vMFF.

Ik vind het een prachtig multifunctioneel schip, al ontbreekt het m.i. aan specialisatie als ASW of AAW. Voor het formaat en de prijs vind ik de bewapening, vooralsnog, veel  te mager al is het voortzettingsvermogen dik in orde.