Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 16/06/2018 | 14:15 uur
Ja, dat vind je niet leuk. Maar wat moeten we dan doen? met je meepraten omdat je erover twittert...

Ik zou kunnen zeggen dat je even moet kijken naar de link die ik gepost heb. Dat Saab letterlijk een schip uit een lijn van korvetten aan gaat bieden in de aanbesteding, dat er nergens sprake is van een 'hoog' geweldsspectrum maar van 'semi-permissieve' omgevingen. Dat je dat 'specifiek en kostbaar' materiaal er gewoon gaat afhalen als je met die dingen piraten gaat jagen enzomeer. Maar dat maakt niet uit, want ik zit op Twitter en jij werkt bij DMO.
Dus gewoon: Ok.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 16/06/2018 | 14:13 uur
Jongens, het wordt een boot die staf kan herbergen, een heli dek heeft, een 30-76mm kanon, wat KKW systemen en high end mijnenjaag apparatuur. maar niet is bedoelt om zelf erop uit te trekken in een hoog geweldsspectrum. Daarvoor is de apparatuur en taak veel te specifiek en kostbaar. Ik weet dat hier wat mensen verschillen van mening, maar we zijn dan vooral aan het praten wat we zouden willen, en het verkondigen als waar er aan wordt gewerkt.

Visby's zijn echt totaal een ander soort schip, en een korvet wordt het gewoon niet. Beetje nutteloos om daarover te speculeren.

Is het wapen/sensor pakket al bekend? (natuurlijk mag dat niet naar buiten in details). Helidek kan ook breed zijn voor UAVs of ook NH-90 om te landen?

Visby heb je mij nooit zien schrijven, mooie schepen maar niet voor deze taak. Een echt korvet zie ik liever bij het vervangen van de OPV's maar dat is weer een andere discussie.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 16/06/2018 | 14:11 uur
Ok.

Ja, dat vind je niet leuk. Maar wat moeten we dan doen? met je meepraten omdat je erover twittert...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#673
Jongens, het wordt een boot die staf kan herbergen, een heli dek heeft, een 30-76mm kanon, wat KKW systemen en high end mijnenjaag apparatuur. maar niet is bedoelt om zelf erop uit te trekken in een hoog geweldsspectrum. Daarvoor is de apparatuur en taak veel te specifiek en kostbaar. Ik weet dat hier wat mensen verschillen van mening, maar we zijn dan vooral aan het praten wat we zouden willen en dat zo verkondigen als waar er aan wordt gewerkt.

Visby's zijn echt totaal een ander soort schip, en een korvet wordt het gewoon niet. Beetje nutteloos om daarover te speculeren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 16/06/2018 | 14:08 uur
Dat je kunt twitteren wat je wil, maar het heeft nul komma nul invloed. Dat.
Je begrijpt materieel aankoop processen niet.

Ok.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 16/06/2018 | 13:49 uur
Half gelezen, niet begrepen.

Dat je kunt twitteren wat je wil, maar het heeft nul komma nul invloed. Dat.
Je begrijpt materieel aankoop processen niet.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#670
Citaat van: Thomasen op 16/06/2018 | 13:52 uur
Qua looks of specificaties?
Want van wat ik er tot nu toe over voorbij heb zien komen valt het niet onder wat in mijn boekje een corvet is.

De vraag is vanaf wanneer noem je iets een korvet? en met welke factoren bekijk je dat?

- afmetingen?
- bewapening?
- beide ?

Hieronder staan de 3 schepen die Saab op dit moment ontwikkeld heeft ; 55 m Fast Attack Craft , 80 m MCMV en een 88 m multimission corvet.



Om te beginnen weten we dat uit de Nederlandse A-brief ongeveer waar we aan moeten denken voor de bewapening.

Citaat
De vaartuigen moeten zichzelf kunnen beschermen tegen dreigingen zoals die van kleine aanvalsbootjes. Daarentegen zijn zij voor bescherming tegen bijvoorbeeld onderzeeboten, oppervlakteschepen en vliegtuigen aangewezen op bescherming door andere eenheden zoals fregatten.

Wat ik hier uit op maak is dat ze waarschijnlijk een 30 mm kanon (marlin) en .50 cal's (Hitrole / Sea Defender) krijgen. Misschien dat er nog decoys opzitten in de vorm van MASS, dit is voornamelijk gericht op anti-scheeps raketten maar kan ook ingezet worden als torpedo decoy launcher en ook voor het afvuren van rookgranaten.

Veel meer hoeven we niet te verwachten (in de basis), hooguit provisions for maar dat ligt niet in mijn verwachting. Ondanks dat bijna alle ontwerpen rekening houden met 57 mm (behalve het Frans-Belgische ontwerp) zie ik dat ook niet zo snel gebeuren al zou het in mijn ogen zeker welkom zijn i.p.v. de 30 mm marlin zou dat veel meer verdediging bieden.

Stoonbrace

http://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/5760-saab-mcmv-80-next-generation-multi-function-mine-counter-measure-vessel.html

"MCMV 80 is part of a broader new family dubbed "Next Generation Corvettes" designed by Kockums with future Swedish Navy needs in mind. The hull profile actually shares some similarities with the Visby and LMV classes. However, if a customer prefers a non-composite hull, Kockums can offer the vessel with a steel hull."


Parera

#668
Citaat van: Huzaar1 op 16/06/2018 | 13:35 uur
Zo werken die processen niet Stoonbrace.
Ik denk eerlijkgezegd dat de Belgische defensie materieel organisatie kijkt naar waar jij het over hebt als ik het project hier volg. Iig geen korvet, laat staan visby.
Misschien niet direct een korvet maar als ik kijk naar de ontwerpen van Damen en die van Saab dan komt dat meer in de buurt van een korvet dan de 2 andere dat zijn meer omgebouwde offshore schepen. In elk geval ruimte voor uitbreiding van de (wapen) systemen lijkt mij niet meer dan slim.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 16/06/2018 | 13:35 uur
Zo werken die processen niet Stoonbrace.
Ik denk eerlijkgezegd dat de Belgische defensie materieel organisatie kijkt naar waar jij het over hebt als ik het project hier volg. Iig geen korvet, laat staan visby.

Half gelezen, niet begrepen.

Huzaar1

#666
Citaat van: Stoonbrace op 16/06/2018 | 13:02 uur
Ik mag het hopen. Ik ga het alvast onder de aandacht blijven brengen, ook bij de politiek.

Zo werken die processen niet Stoonbrace.
Ik denk eerlijkgezegd dat de Belgische defensie materieel organisatie niet kijkt naar waar jij het over hebt als ik het project hier volg. Iig geen korvet, laat staan visby.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 16/06/2018 | 13:05 uur
Ik ben niet alleen actief op Twitter.

We zullen zien of het iets gaat veranderen. Ik twijfel ook aan het bedrijf EDR, ze kunnen nu misschien de schepen afbouwen maar zijn ze over 10 jaar nog in staat om het onderhoud uit te voeren?
Is de werf levensvatbaar of een bubbel van de politiek om de Belgische scheepsindustrie nieuw leven in te blazen?

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 16/06/2018 | 13:04 uur
Ik verwacht niet dat ze gaan luisteren naar iemand op twitter maar goed wie niet probeert dan gebeurd er zeker niets.
Ik heb de vraag neergelegd bij Damen of men wel mee doet aan de aanbesteding, wacht nog op een antwoord.

Ik ben niet alleen actief op Twitter.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 16/06/2018 | 13:02 uur
Ik mag het hopen. Ik ga het alvast onder de aandacht blijven brengen, ook bij de politiek.

Ik verwacht niet dat ze gaan luisteren naar iemand op twitter maar goed wie niet probeert dan gebeurd er zeker niets.
Ik heb de vraag neergelegd bij Damen of men wel mee doet aan de aanbesteding, wacht nog op een antwoord.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 16/06/2018 | 12:53 uur
Voor jou wel maar is dat ook duidelijk voor de Belgische politiek / materiaal inkoop mensen?

Ik mag het hopen. Ik ga het alvast onder de aandacht blijven brengen, ook bij de politiek.