De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#2032
Citaat van: Master Mack op 03/07/2022 | 17:30 uur
Wat is het voordeel van een split vliegdek? Die zie ik niet helemaal.

Als voorbeeld heb ik de MPV 120 genomen;

Air Interface
• 56.4m flight deck aft for up to 20t MTOW helicopter
• 23.5 flight deck fwd for up to 11t MTOW helicopter
• 2x Helo/UAV-hangars

Het schip heeft ruimte voor 2 heli spots op het achter dek & 1 spot op het voor dek. Wat het voordeel is van het split dek weet ik ook niet precies maar je daardoor wel meer ruimte in je opbouw t.o.v. een standaard LHD eiland concept. Ik denk dat dat ook op dit formaat schip het enige voordeel is.

Het dok is met 29 x 9 m groot genoeg voor 1 LCM/LCU en daarnaast is er nog zo'n 750  a 1000 m2 voertuigen dek, met aan de voorkant nog een luik wat groot genoeg is voor 40 voets containers. Buiten het dok om is er ruimte voor 4 12m RHIB's (FRISC) + 2 17 m lange assault crafts.

Met slechts een bemanning van 60 koppen en ruimte voor 240 opstappers is het een interessant concept dat een redelijke landings eenheid op het strand kan zetten. Het is misschien niet het ideale ontwerp voor onze vOPV/vLPD maar het is een ontwerp wat wel interessante dingen brengt. Aller eerst is het naar mijn idee iets te klein voor ons (123,8 m), het is vergelijkbaar met een enforcer 7000. Een optie zou kunnen zijn om het voorste deel van flightdeck speciaal in te richten voor (VTOL) UAV's.

Master Mack

Wat is het voordeel van een split vliegdek? Die zie ik niet helemaal.

Parera

#2030
Citaat van: Flyguy op 03/07/2022 | 11:24 uur
Volgens mij wordt er wel naar flat top ontwerp gekeken gekeken. In welke rol precies weet ik niet.

De schetsen die ik eerder poste hebben ook iets weg van een 2/3 vol dek waarbij de opbouw eigenlijk in het midden staat met daar in een hangaar die naar beide kanten open gaat. Dit is speculatie en ik heb geen idee of dat ook het plan is. Dan kom je een beetje in de richting van de Fassmer Multirole serie, een interessante serie schepen met het oog op de huidige plannen.

In deze serie is 120 m wel het grootste ontwerp, maar dat is natuurlijk ook groter te ontwikkelen. Wat op onze plannen niet terug zou moeten komen naar mijn idee dat is de RAS capaciteit. Mogelijk wel toepasbaar op de kraan om op die manier landingsvaartuigen bij te tanken.

https://www.fassmer.de/en/defence/multirole





jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2029
Citaat van: Flyguy op 03/07/2022 | 11:24 uur
Volgens mij wordt er wel naar flat top ontwerp gekeken gekeken. In welke rol precies weet ik niet.

We zullen het redelijk snel weten gezien de ontwikkelings- en bouwtijd versus de plannen, je bent vanaf schetsontwerp  tot operationele inzet zo maar 10 tot 15 jaar verder.

Als alle plannen doorgaan, dan is er in de komende periode heel veel nieuws te verwachten en ziet de Nieuwe haven er vanaf 2035(?) spectaculair anders uit.

Het lijkt mij duidelijk dat onze nationale marinebouwer (Damen) dit niet alleen kan in Nederland er zullen onderaannemers ingezet moeten worden voor al dit moois.

Overigens ben ik van mening dat we desondanks al deze mooie en interessante plannen moeten blijven gaan voor 2 extra ASWF voor een meer gebalanceerde vloot.

ASW dreiging zal er in de komende decennia absoluut niet minder op worden en vooralsnog zie ik Nederland niet investeren in nieuwe eigen MPA's, zeker niet nu Duitsland haar P8A order bijna verdubbeld.

Flyguy

Volgens mij wordt er wel naar flat top ontwerp gekeken gekeken. In welke rol precies weet ik niet.

Master Mack

Zou je een hoekdek of dubbelhoekdek voor grote UAV's op een crossover ontwerp kunnen leggen.? Zou een mooi alternatief zijn

Parera

Citaat van: silvester herc op 01/07/2022 | 11:03 uur
Dat Portugese ontwerp in het andere tropic van buitenlandse marine gaat al aardig in de buurt komen van een LPX carrier ;)

Daar heb je een punt, en ook de Portugese fregatten zijn ooit aan vervanging toe. Met de 3 MEKO en 2 MFF's zou een 4 tal nieuwe ASWF's gecombineerd met een LPX een mooie samenwerking op kunnen leveren.

silvester herc

Citaat van: Parera op 01/07/2022 | 10:49 uur
Jammer genoeg is er niets meer te vinden (op dit moment) op het www.

Toch zijn dit interessante scheepjes, met zoals het lijkt achterop ruimte voor 2 NH90's en mogelijk voor op de boeg een extra helipad (voor UAV's?), eventueel zelfs een lanceer plek (met skijump) voor grotere STOL UAV's? De bewapening ziet er op dit oog uit als de basis 76 mm en RAM, mogelijk zitten er nog VLS cellen ergens in het ontwerp verwerkt maar dat is niet zichtbaar.
Dat Portugese ontwerp in het andere tropic van buitenlandse marine gaat al aardig in de buurt komen van een LPX carrier ;)

Parera

#2024
Citaat van: Flyguy op 01/07/2022 | 09:04 uur
Yep, en er was nog veel meer

Jammer genoeg is er niets meer te vinden (op dit moment) op het www.

Toch zijn dit interessante scheepjes, met zoals het lijkt achterop ruimte voor 2 NH90's en mogelijk voor op de boeg een extra helipad (voor UAV's?), eventueel zelfs een lanceer plek (met skijump) voor grotere STOL UAV's? De bewapening ziet er op dit oog uit als de basis 76 mm en RAM, mogelijk zitten er nog VLS cellen ergens in het ontwerp verwerkt maar dat is niet zichtbaar.

Uiteraard is dit niet het definitieve ontwerp of komt dit überhaupt ook maar in de buurt van wat er definitief gaat varen maar het geeft een beeld van waar men op dit moment naar kijkt en aan denkt.

Flyguy


Parera

Citaat van: Flyguy op 30/06/2022 | 22:04 uur
Nein. Dit is een vergelijkbaar concept, maar dan met bestaande Damen ontwerpen en geen concepten van de toekomstige schepen.

Dan moet dit hem (deels) zijn ;)



https://www.navalnews.com/naval-news/2022/06/dutch-marin-opens-new-defense-department/

Flyguy

Citaat van: Parera op 30/06/2022 | 19:39 uur
Zien we hier de ''stan patrol achtige'' waar Flyguy over sprak?



Nein. Dit is een vergelijkbaar concept, maar dan met bestaande Damen ontwerpen en geen concepten van de toekomstige schepen.

Huzaar1

Ik hint ook naar de vlcf
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#2019
Citaat van: Huzaar1 op 30/06/2022 | 19:49 uur
Zie ik op dat plaatje niet de boten die de duitsers krijgen.
Idd dat dacht ik ook al, kwa ontwerp, vorm zijn ze gelijkend.
Misschien de toekomstige LCF vervanger

Die kleine lijken wel op Stan patrols en die andere  de ASWF fregatten..  ;)

Parera

Citaat van: Ace1 op 30/06/2022 | 19:48 uur
Ik mis dan wel de LPD vervanger.

Ik zeg ook niet dat dit de afbeelding is die Flyguy gezien heeft, maar er staan wel een soort van (onbemande) stan patrols op  ;)

Citaat van: Huzaar1 op 30/06/2022 | 19:49 uur
Zie ik op dat plaatje niet de boten die de duitsers krijgen.
Ja dat lijken mij de F-126's van de Duitsers.