Texelse schipper ontdekt onderzeeboot uit WO1

Gestart door Ace1, 16/09/2013 | 21:06 uur

SMI de Boer

Citaat van: Ros op 13/05/2014 | 12:51 uur
Ik weet niet of de DNA monsters uit 1914-1918 nog bewaard zijn gebleven...... :cute-smile:
Ik ben geen forensisch onderzoeker maar allicht vinden ze wat persoonlijks of anders identificerend. USB sticks ofzo
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

Citaat van: SMI de Boer op 12/05/2014 | 16:25 uur
Gevoelsmatig zou ik 'm op takelen en voor de nabestaande voor een afronding zorgen. Dus ook de opvarenden identificeren.
Met je statement ben ik het eens. Ik weet niet wat gebruikelijk is. Maar doorgaans wordt er op het land geruimd.

Ik weet niet of de DNA monsters uit 1914-1918 nog bewaard zijn gebleven...... :cute-smile:

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

MasterChief1971

Citaat van: Ton de Zwart op 12/05/2014 | 18:55 uur
In maritieme kringen is het gebruik wereldwijd, dat men er af blijft, na identificatie van het vaartuig. Daarna is er zelfs een duikverbod, ook in de directe omgeving. Soms is die omgeving dan gemarkeerd met boeien.  Voorbeeld: de getorpedeerde en daarop gezonken Arc Royal in  Scapa Flow op de Orkaden eilanden.
Je bedoelt de Royal Oak. Ark Royal was een carrier die is getorpedeerd bij Gibraltar (1941).
Royal Oak is getorpedeerd in Scapa Flow (1939).
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Lex

Citaat van: Ton de Zwart op 12/05/2014 | 18:55 uur
In maritieme kringen is het gebruik wereldwijd, dat men er af blijft, na identificatie van het vaartuig. Daarna is er zelfs een duikverbod, ook in de directe omgeving. Soms is die omgeving dan gemarkeerd met boeien.  Voorbeeld: de getorpedeerde en daarop gezonken Arc Royal in  Scapa Flow op de Orkaden eilanden.
Helaas ziet het er naar uit dat er sujetten zijn, die zich daar niet aan houden.
Er waren wat media berichten daarover, oa: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3562407/2013/12/14/Zorgen-over-oorlogsgraf-onderzeeer-O-16.dhtml

Ton de Zwart

In maritieme kringen is het gebruik wereldwijd, dat men er af blijft, na identificatie van het vaartuig. Daarna is er zelfs een duikverbod, ook in de directe omgeving. Soms is die omgeving dan gemarkeerd met boeien.  Voorbeeld: de getorpedeerde en daarop gezonken Arc Royal in  Scapa Flow op de Orkaden eilanden.

SMI de Boer

Citaat van: Ton de Zwart op 16/09/2013 | 21:55 uur
Hopelijk zal met na verificatie van de identiteit van deze onderzeeër, er verder van af blijven.  Het is een oorlogsgraf.

Gevoelsmatig zou ik 'm op takelen en voor de nabestaande voor een afronding zorgen. Dus ook de opvarenden identificeren.
Met je statement ben ik het eens. Ik weet niet wat gebruikelijk is. Maar doorgaans wordt er op het land geruimd.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

dudge

Ik hoop dat identificatie mogelijk is. Is toch altijd beter om te weten wat er gebeurd is en waar precies.

Wel benieuwd wat de missie was van dat schip, zo bij het neutrale Nederland.

Ton de Zwart

Hopelijk zal met na verificatie van de identiteit van deze onderzeeër, er verder van af blijven.  Het is een oorlogsgraf.

Ace1

Een Texelse schipper heeft vorige week zondag mogelijk een onderzeeër uit de Eerste Wereldoorlog aangetroffen bij de Razende Bol.
De 70-jarige Hans Eelman uit Oudeschild voer langs de plek waar vorig jaar nog de bultrug Johannes aanspoelde. Sonarbeelden toonden een groot metalen object op zo'n 8 meter diepte.

'Eerst dacht ik: daar liggen twee nieuwe bultrugwalvissen naast elkaar', grapt Eelman. 'Maar ik denk zeker te weten dat het om een Britse onderzeeër van het type E36 gaat. Die werd in 1917 overvaren door een Engels zusterschip op weg naar Terschelling. Al bijna een eeuw ligt dat ding daar. Toen ik de sonarbeelden zag, heb ik als strandvonder de vondst direct bij de politie gemeld.'

Aan boord van het wrak zouden zich nog vijf torpedo's kunnen bevinden, zegt de schipper. 'Dat betekent dat we wellicht voorzichtig moeten zijn. Verder vermoed ik dat het hele ding vol ligt met zand. Dat spul kruipt overal in, zeker na zoveel jaren. En mogelijk worden nog menselijke resten aangetroffen. Dat lijkt me geen prettige zaak.'

De zeediensten in Den Helder houden rekening met de vondst, zegt de 70-jarige eilander. Het gebied moet met boeien worden afgezet en veel schepen die in de garnalenvisserij worden ingezet, worden geadviseerd hun vaarroutes aan te passen.

Volgens een woordvoerder van de marine wordt er komende week serieus gekeken naar de vondst. 'De melding over het wrak komt van iemand van wie wij weten dat hij verstand van zaken heeft. Dankzij onder andere nieuwe windmolenparken in zee veranderen de vaarroutes en dat levert soms nieuwe ontdekkingen op.'

Nader onderzoek kan pas van start gaan als de weersomstandigheden het toelaten. 'Bij die operatie moeten verschillende organisaties in actie komen', meldt de marinewoordvoerder. 'De kustwacht zal vissers informeren over de toestand ter plaatse. De marine zal zich ontfermen over de mogelijkheid dat er explosieven aan boord zijn en houdt indien nodig contact met de Britten, want dit gaat om hun onderzeeër.'

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3510027/2013/09/15/Texelse-schipper-ontdekt-onderzeeboot-uit-WO1.dhtml