Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2023 | 12:34 uurEr werden ook geen F-16's aangeboden ter training, wel stonden ze open voor deelname om piloten te trainen. Dit is nu uitgebreid met het eventueel leveren van toestellen ter training.


Er is nooit gezegd dat er geen opleidingstoestellen konden worden aangeboden. Wel in tegendeel, ik heb hier quasi onmiddellijk gezegd dat wij nog over een OCU beschikken die een rol kon spelen.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 18/09/2023 | 12:32 uurVolgens mij is participatie aan het trainingsprogramma ook nooit het probleem geweest voor België. Ze hebben vrijwel direct aangegeven dat ze daar wel voor open stonden. Het gaat meer om toestellen. België wil gewoon absoluut geen F16's leveren zelfs niet als schroot.

Er werden ook geen F-16's aangeboden ter training, wel stonden ze open voor deelname om piloten te trainen. Dit is nu uitgebreid met het eventueel leveren van toestellen ter training.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2023 | 10:04 uurZal wel niets te maken hebben met alle internationale kritiek op Belgie, aangaande hun steun aan Oekraïne :angel: en grappig dat er nu ineens 2 toestellen kunnen gaan opleiden, terwijl dit ab-so-luut niet mogelijk was een week geleden want dit en dat en sodom en gamorra zouden neerdalen..

Heilige goden wat een blamage.

En een zwaktebod om te leuren met een dankbrief van een land in oorlog in nood, " kijk eens naar die brief die we hebben ontvangen uit Oekraine, hoe dankbaar ze zijn'.

Een trap in de ballen van elke Oekrainer. Natuurlijk zijn ze dankbaar, al stuur je 4000 bic pennen, of zeg.. een paar honderd ton strooizout.


Volgens mij is participatie aan het trainingsprogramma ook nooit het probleem geweest voor België. Ze hebben vrijwel direct aangegeven dat ze daar wel voor open stonden. Het gaat meer om toestellen. België wil gewoon absoluut geen F16's leveren zelfs niet als schroot.

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2023 | 10:04 uurZal wel niets te maken hebben met alle internationale kritiek op Belgie, aangaande hun steun aan Oekraïne :angel: en grappig dat er nu ineens 2 toestellen kunnen gaan opleiden, terwijl dit ab-so-luut niet mogelijk was een week geleden want dit en dat en sofom en gamorra zouden neerdalen..

Heilige goden wat een blamage.

En een zwaktebod om te leuren met een dankbrief van een land in oorlog met giga nood, " kijk eens naar die brief die we hebben ontvangen uit Oekraine, hoe dankbaar ze zijn'.

Een trap in de ballen van elke Oekrainer. Natuurlijk zijn ze dankbaar, al stuur je 4000 bic pennen, of zeg.. een paar honderd ton strooizout.





Nou zou er zelf niet raar van opkijken als we over een aantal jaar gaan zien dat de Belg zowel de F16 als de F35 gaat gebruiken naast elkaar, om de operationele kosten lager te houden. Dan zitten ze niet te wachten dat "hun" F16 gaan worden "weggeven", hun doel is ff nog onbekend maar zal in de loop der tijd duidelijk worden.

Huzaar1

#1361
Zal wel niets te maken hebben met alle internationale kritiek op Belgie, aangaande hun steun aan Oekraïne :angel: en grappig dat er nu ineens 2 toestellen kunnen gaan opleiden, terwijl dit ab-so-luut niet mogelijk was een week geleden want dit en dat en sodom en gamorra zouden neerdalen..

Heilige goden wat een blamage.

En een zwaktebod om te leuren met een dankbrief van een land in oorlog in nood, " kijk eens naar die brief die we hebben ontvangen uit Oekraine, hoe dankbaar ze zijn'.

Een trap in de ballen van elke Oekrainer. Natuurlijk zijn ze dankbaar, al stuur je 4000 bic pennen, of zeg.. een paar honderd ton strooizout.



"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Belgian Defense starts participation in F-16 coalition to support Ukraine

Belgian Minister of Defense, Ludivine Dedonder, announced that "On Friday, September 15, 2023, the restricted Council of Ministers made a series of decisions that reaffirm our steadfast support for Ukraine and our role as a partner country within the international coalition to support Ukraine. As part of our participation in the international F-16 coalition, the restricted Council of Ministers confirmed our involvement in training Ukrainian F-16 pilots. Thus, I can confirm that six instructors and four mission planners will be trained in our country to subsequently provide training for Ukrainian pilots and other personnel. Furthermore, Defense will deploy a team of three military personnel to a training center for Ukrainian F-16 pilots in Denmark in the coming weeks".

In 2024, the Belgian Defense will deploy two F-16 aircraft – two-seater training aircraft – in Denmark for advanced training, along with a detachment of around fifty military personnel, primarily technical staff, to facilitate the deployment of the F-16s. "In addition to this significant contribution to the training and operational readiness of fighter aircraft, BMinister Dedonder adds, our government formally expresses its support for assisting in the establishment of this new capability, essential for the modernization of the Ukrainian armed forces. In this context, Belgium will support the service proposal put forward by our industry, which has demonstrated its expertise over several decades. I will continue to support and facilitate these contacts".

"These new decisions complement the support we have already provided and continue to provide to Ukraine. As I mentioned, this support is always within a broader international framework, in complementarity and coordination with our partners. In this way, as a member of the international community, we strengthen Ukraine's resilience and military capacity".

"I would also like to remind you that I recently received a letter of thanks from the former Ukrainian Minister of Defense, Oleksiy Reznikov, in which he expressed his gratitude to Belgium and our Defense for our ongoing support for Ukraine, particularly for our involvement in the F-16 Coalition. This demonstrates the value of our commitment and the positive impact of our actions".

"In addition to our participation in the international F-16 coalition, Defense also provides support in many other areas. We will continue to consider each request for support from Ukraine based on our own available stocks and the availability of the Belgian defense and security industry. We always do this in consultation with our partner countries who support Ukraine within the Contact Group on Ukraine Defense, where we regularly meet to coordinate our support. Complementarity is the key here: a coordinated approach rather than an isolated one. Belgian and international solidarity with Ukraine remains intact, and we will continue to support Ukraine for as long as necessary".

.../...

https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2023-news-aviation-aerospace/september/9236-belgian-defense-starts-participation-in-f-16-coalition-to-support-ukraine.html

Huzaar1

Zal vast niet het resultaat zijn van veel kritiek  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87


Huzaar1

#1357
Het is al meerdere malen aangehaald in dit topic dat ook niet luchtwaardige airframes een enorme toevoeging zouden zijn voor de UAF. Op welke manier mogen de Oekrainers bedenken, reserveonderdelen, instructies, grondtraining of onbelaste vliegbewegingen voor weet ik welk doel.

Maar daar gaat het met geen woord over.  Dat is tekenend. Maargoed, de Oekrainers mogen de Belgen maar dankbaar zijn.  Levensgevaarlijk om ze die F-16's te sturen. Je kunt beter een bom op je dak krijgen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Het is fijn om in een maatschappij te leven waar we op een forum als dit de acties van het ministerie kunnen duiden en wegen, en kritisch kunnen en mogen zijn. Om zodoende verder te kunnen kijken dan de politieke saus die kromme bananen recht moet praten.

Ik kan alleen maar de conclusie trekken dat dit niet het geval is bij de vertegenwoordiging van onze zuiderburen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Twee dingen:

We hebben elke Belgische F-16 tot 8000 vlieguren nodig in de huidige planning van transitie naar de F-35 willen we ons ambitieniveau aanhouden. Dat is een feit. Iedere luchtmachter die ik spreek brengt hetzelfde verhaal. De enige manier om F-16's met minder dan 8k vlieguren aan Oekraïne te leveren is het versnellen van de transitie met 2 jaar (omdat versnelde levering alleen mogelijk is in 2027 en 2028).

Het aanleveren van toestellen die de 8000 vlieguren hebben bereikt is een politieke keuze. De luchtmacht rekent ook op die toestellen voor diverse redenen (technisch onderricht, wisselstukken, etc.) maar die nood is veel minder absoluut dan wat betreft de toestellen met minder dan 8k vlieguren.

Huzaar1

#1354
Citaat van: Stoonbrace op 05/09/2023 | 14:39 uurEr is geen protocol met goedkeuring van LM na de 8000 vlieguren.

Vooraf tekenen we bij donaties, welke gecoördineerd worden via de IDCC met Oekraine End-user-verklaringen. Hierin wordt alle verantwoordelijkheid van gebruik bij Oekraïne gelegd.

Dit is voornamelijk van toepassing doordat we niet verantwoordelijk willen kunnen worden gesteld aan eventuele mankementen, disfunctioneren of/en verkeerd gebruik, met slachtoffers tot gevolg.

Daarnaast, hoeven de kisten helemaal niet perse luchtwaardig te zijn, enige certificering te hebben of wat dan ook. Ze kunnen prima dienen t.b.v. reserveonderdelen, opleidingen of instructies. Het gaat allemaal voorbij aan de opvatting dat Belgie simpelweg niet wil leveren en nu de luchtwaardigheid gaat gebruiken als argument.  Directeur materieel naar voren geschoven om dit varkentje te wassen.




"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: StrataNL op 04/09/2023 | 17:30 uurZonder check-up zal dat vast, maar dat betekent niet dat ze dan niet meer zouden kunnen vliegen...
Als je die kisten door SABCA laat inspecteren en luchtwaardig laat maken zullen er vast een paar afgekeurd worden, maar echt niet allemaal.
Er is geen protocol met goedkeuring van LM na de 8000 vlieguren.

Huzaar1

Ik denk dat de Oekrainers blij zijn met die 'luchtonwaardige' Belgische F-16's. Reserveonderdelen, training, of besluiten zelf op te lappen.

Het is een beetje sadistisch dat een west europees land die haar F16's afdankt die niet wil doneren omdat luchtwaardigheid, maar tegelijkertijd de capaciteit (SABCA) bezit om daar wat aan te doen. Aan al het Nederlands gestuurd materieel wordt eerst groot onderhoud en herstel gedaan voordat het op transport wordt gezet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 04/09/2023 | 09:34 uurEhm..volgens veel mensen (hier) waren de Belgische F16's toch nog 'jonger' in hun uren/last dan de Nederlandse?
Er is nog een andere mogelijkheid: dat het niet de vlieguren zijn die de bakken parten spelen, maar ondermaats onderhoud van de afgelopen decennia door te weinig geld. De situatie bij de Belgen is financieel immers altijd veel slechter geweest dan bij ons en dat wil wat zeggen. Dus als het onderhoud ondermaats is geweest dan kan ik me wel voorstellen dat de Belgische F-16's sneller zijn versleten dan de Nederlandse. Ik zou dan alleen wel verwachten dat er hier en daar zo nu en dan eentje uit de lucht komt vallen.