Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Harald

Citaat van: JdL op 25/07/2018 | 14:03 uur
Eens kijken wat Airbus ervan gaat maken. Een beetje concurrentie voor de P-8 kan geen kwaad, laat misschien de prijs wat zakken. Hopen dat dit een zelfstandig project van Airbus wordt een geen gezamenlijk europees project met teveel varianten, onderaannemers en vertraging.

idd ik ben ook zeer benieuwd
in de basis is het een zeer interessant project ook voor Europa. Ik denk dat de basis, vervanging is voor de Duitse en Franse MPA toestellen.
Laten we hopen dat het niet een NH90 fiasco wordt

JdL

Eens kijken wat Airbus ervan gaat maken. Een beetje concurrentie voor de P-8 kan geen kwaad, laat misschien de prijs wat zakken. Hopen dat dit een zelfstandig project van Airbus wordt een geen gezamenlijk europees project met teveel varianten, onderaannemers en vertraging.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Airbus introduced new A320neo M3A to fulfill a range of C4ISR roles

Airbus has introduced the concept of the A320neo M3A (Modular Multi-Mission Aircraft), which is designed to fulfill a range of C4ISR roles, including maritime patrol and anti-submarine warfare.

Airbus released imagery showing the highly-capable and cost-effective platform for ISR (intelligence, surveillance and reconnaissance) duties and as a military transport during the Farnborough International Airshow in the United Kingdom.

According to the company, the A320neo is now being considered by Airbus for new applications: as a highly-capable and cost-effective platform for ISR (intelligence, surveillance and reconnaissance) duties and as a military transport.

The variant – designated A320M3A – would be designed to fulfill a range of ISR roles, particularly maritime patrol and anti-submarine warfare. It also can be outfitted with modular roll-on/roll-off payloads for airlift missions ranging from carrying passengers, troops and VIPs to medical evacuation (medevac) and transporting cargo.

Airbus' consideration of the A320M3A is in response to market demand, spurred by the growing use of more capable ISR systems – which require physically larger host platforms with increased electrical power and more efficient cooling systems than previously were the case for C4ISR aircraft.

One of the biggest applications of the A320M3A is for maritime patrol and anti-submarine warfare, with countries in Europe and elsewhere seeking replacements for ageing aircraft – many of which will be encouraged to develop fleet commonality driven by the intensive growth of joint operations with member nations of NATO (North Atlantic Treaty Organization).

The A320M3A also benefits from being a low-risk solution: being based on Airbus' highly-mature A320 airliner family in high-rate production; and building on the company's proven capabilities in producing military derivatives of its commercial aircraft – such as the A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT), which is in use by military services around the globe.

[Source: defence-blog.com]

https://www.youtube.com/watch?v=faFxUoGt2WU

Parera

#14
Citaat van: Sparkplug op 16/07/2018 | 18:33 uur
V.w.b. ISR. Is onderstaande wat?
http://dsca.mil/major-arms-sales/kuwait-intelligence-surveillance-and-reconnaissance-king-air-350er
Dat kan leuk zijn voor de SOF maar over het algemeen vind ik een grotere kist handiger voor inzet en ook bij inzet met coalities zijn die makkelijker.
Al zou ik voor de SOF ook liever andere toestellen zien als die eigen capaciteit moeten krijgen bijvoorbeeld MC-27J of een C-295 variant.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 16/07/2018 | 17:57 uur
Naast de MPA versie zou een 2 tal ISR variant of wat de Amerikanen omschrijven als Airborne Ground Surveillance versie.

V.w.b. ISR. Is onderstaande wat?
http://dsca.mil/major-arms-sales/kuwait-intelligence-surveillance-and-reconnaissance-king-air-350er
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#12
Citaat van: Harald op 16/07/2018 | 17:11 uur
Ik zie de A320m3 ontwikkeling door Airbus primair voor Duitsland en Frankrijk, voor hun vervanging van hun MPA capaciteit door een Europees toestel. Geen VS, dus P-8A
Waar ik nog meer potentie is zien ; is een Pool MPA, op een soortgelijk manier als bij de AWACS, MRTT. Eventueel samen met Duitsland, Frankrijk, Italie, Nederland, Spanje, Portugal en eventueel Belgie.

Lees ook maar eens onderstaand artikel/studie , bladzijde 30,31, 32 van deze PDF.

http://www.iris-france.org/wp-content/uploads/2018/06/Defence-Cooperation-Europe_2018.pdf

Hier wordt ook beschreven, de MPA invulling door Nederland samen met Belgie voor de North Atlantic. Dat zou dan een invulling kunnen zijn door aanschaf van P-8A met een samenwerking met de UK en Noorwegen om het gebied Groenland, Noordpool, IJsland, Noorwegen, North + Midden Atlantische oceaan, UK.

Het liefst zie ik toch weer een "eigen" MPA invulling, welke Nederland ook in de West kan inzetten. 
   

Het zelfstandig invullen is in mijn ogen ook de beste oplossing maar de vraag is of hier budget voor is of gaat komen. En de vraag is ook nog maar of er prioriteit is voor deze systemen binnen defensie. Als Nederland een 6 stuks zou aankopen is dat ruim voldoende voor de nationale taken. Ik heb eerder gezegd dat de West niet mee gerekend moet worden in deze capaciteit, zet in de West in op kleinere toestellen zoals de C-295.

Naast de MPA versie zou een 2 tal ISR variant of wat de Amerikanen omschrijven als Airborne Ground Surveillance versie.

Harald

Ik zie de A320m3 ontwikkeling door Airbus primair voor Duitsland en Frankrijk, voor hun vervanging van hun MPA capaciteit door een Europees toestel. Geen VS, dus P-8A
Waar ik nog meer potentie is zien ; is een Pool MPA, op een soortgelijk manier als bij de AWACS, MRTT. Eventueel samen met Duitsland, Frankrijk, Italie, Nederland, Spanje, Portugal en eventueel Belgie.

Lees ook maar eens onderstaand artikel/studie , bladzijde 30,31, 32 van deze PDF.

http://www.iris-france.org/wp-content/uploads/2018/06/Defence-Cooperation-Europe_2018.pdf

Hier wordt ook beschreven, de MPA invulling door Nederland samen met Belgie voor de North Atlantic. Dat zou dan een invulling kunnen zijn door aanschaf van P-8A met een samenwerking met de UK en Noorwegen om het gebied Groenland, Noordpool, IJsland, Noorwegen, North + Midden Atlantische oceaan, UK.

Het liefst zie ik toch weer een "eigen" MPA invulling, welke Nederland ook in de West kan inzetten. 
   

Parera

Citaat van: StrataNL op 16/07/2018 | 15:56 uur
Je kon er op wachten.
Interessante ontwikkeling die ook wel te verwachten was; niet enkel een MPA op basis van de A320. De A320M3 (modular multi-mission) kan naast de MPA uitvoering ook gekocht worden in airborne early warning, intelligence, surveillance and reconnaissance and signals intelligence-gathering varianten. Dit zien we ook bij de P-8 waar ook andere varianten van zijn / komen. Zeer interessant voor Nederland als je het mij vraagt.

Wat een voordeel kan zijn is dat Airbus het project zelf ontwikkeld en dus niet afhankelijk gaat zijn van de Fransen en/of Duitsers mochten wij eerder opzoek zijn naar MPA's zullen ze waarschijnlijk eerder klaar zijn met de ontwikkeling dan dat die 2 landen zover zijn.

StrataNL

Citaat van: Harald op 16/07/2018 | 14:25 uur
FARNBOROUGH: Airbus details maritime patrol plans for A320

Je kon er op wachten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

FARNBOROUGH: Airbus details maritime patrol plans for A320

Airbus Defence & Space is advancing plans to adapt the top-selling A320 for a broad range of military applications, with the need to replace ageing maritime patrol aircraft fleets in Europe driving early activities.

The company is using the Farnborough air show to outline the potential of its planned modular multi-mission product – dubbed the A320M3 – in roles that could also cover airborne early warning, intelligence, surveillance and reconnaissance and signals intelligence-gathering.

A leading application could come via a Franco-German requirement to replace the nations' existing Dassault ATL-2 Atlantique and Lockheed Martin P-3 Orion platforms. The partners earlier this year confirmed their intention to pursue a future maritime airborne warfare system, to enter use from around 2035.

"We are at the beginning of understanding exactly what that common requirement could be, but believe we have a platform which can easily be turned into a system which can match it," says Airbus Defence & Space head of strategy Antoine Noguier. Beyond the needs of the European partners, he sees "a huge requirement with regard to replacing old maritime patrol aircraft", including those with other NATO nations.

"If you look at our portfolio, we have a very successful C295, which we turned into a very cheap, reliable multi-mission aircraft, and then we have the A330, which is a tanker but can do much more," Noguier says. "We have a gap in between, and we believe that the A320 can nicely fill this gap."

"In the past, we have been trying to promote the C295 maritime patrol aircraft in different parts of the world. Frequently, we come to the point where the C295's legs are too short: some nations need a bigger platform," says head of military aircraft Fernando Alonso. "Why not use the availability, reliability and simplicity of the A320 and build more capabilities on it?"

Internally funded design studies are under way and the company expects to receive its first financial backing soon from the French and German governments to advance the activity.

Alonso says Airbus is also assessing whether to best serve the market by offering new-build Neo aircraft, or offering conversions of second-hand airframes. Key questions facing the company include where to perform such modification work, and conducting design studies on integrating a bomb bay and other sensors onto the narrowbody.

The A320M3 will enter the market after Boeing's 737NG-based P-8A Poseidon. The maritime patrol and anti-submarine warfare derivative has already entered use with the US Navy and Australian and Indian militaries, with other future operators to include New Zealand, Norway and the UK. An AEW version of the 737 has also been delivered to the air forces of Australia, South Korea and Turkey.

https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-airbus-details-maritime-patrol-plans-fo-450258/

Parera

Citaat van: StrataNL op 09/07/2018 | 14:40 uur
Volgens mij geeft de dikke C-130 en C-27 transport romp teveel weerstand om een efficiënt lange afstands maritiem patrouillevliegtuig te zijn. Ook de vleugel is daar niet voor geoptimaliseerd.
Het werkt als tussen oplossing maar om nou C-130's aan te passen en dan te gebruiken tot je echte MPA komt is een duur grapje.
Dan zou ik eerder kiezen voor C-295 in MPA vorm en ze later ombouwen naar transport toestellen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 09/07/2018 | 14:40 uur
Volgens mij geeft de dikke C-130 en C-27 transport romp teveel weerstand om een efficiënt lange afstands maritiem patrouillevliegtuig te zijn. Ook de vleugel is daar niet voor geoptimaliseerd.

Volgens mij ook... de militaire variant van een burger oplossing is the way to go wvb MPA's.

StrataNL

Volgens mij geeft de dikke C-130 en C-27 transport romp teveel weerstand om een efficiënt lange afstands maritiem patrouillevliegtuig te zijn. Ook de vleugel is daar niet voor geoptimaliseerd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation