Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 03/09/2019 | 22:23 uur
Voor de Belgen best een strak plan dit. Maar dan gaat dus de slagkracht bij de SOF zitten. Einde reguliere BL denk ik.

Behalve dan die medium brigade natuurlijk.

Huzaar1

Voor de Belgen best een strak plan dit. Maar dan gaat dus de slagkracht bij de SOF zitten. Einde reguliere BL denk ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/09/2019 | 21:46 uur
interessant speelgoed, maar ongeleid? Dat wordt leuk, soort mini GRAD.

Ze hebben natuurlijk Forges de Zeebrugge die 70 mm's ontwikkeld geleid en ongeleid.

Een geleide variant is voor SOF operators vrij simpel met een laser designator het doel te bestralen en een barrage van 70 mm's op het doel te vuren vanaf de Unimog. Als ik het zo tel dan zitten er +/- 24 70 mm's in die lanceermodule.

https://fz.be/laser-guided-rocket

Huzaar1

Citaat van: DiepFries op 03/09/2019 | 20:06 uur
Vervanger van de Unimog JACAM.

met wat lijkt op lanceerpod voor veel geleide 70mm.



https://twitter.com/ForcesOperation/status/1168929654046150656

interessant speelgoed, maar ongeleid? Dat wordt leuk, soort mini GRAD.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#197
Citaat van: DiepFries op 03/09/2019 | 20:06 uur
Vervanger van de Unimog JACAM.

met wat lijkt op lanceerpod voor veel geleide 70mm.



https://twitter.com/ForcesOperation/status/1168929654046150656

Ik zag het ook staan, opvallende keuze om zo'n MLRS te plaatsen op dit voertuig. Het geeft de SOF natuurlijk wel een vuursteun capaciteit bij de hand. Voorop de Rheinmetall Rosy rookgranaat werper.

Jankel heeft zelf ook een persbericht online gezet

http://www.jankel.com/new-light-tactical-transport-vehicle.html

DiepFries

Vervanger van de Unimog JACAM.

CitaatEerste LTTV 3D visual onthuld door @JankelArmouring volgende week op #DSEI. 199 besteld door #Belgium, 1e verwachte leveringen voor 2019. 3 ton laadvermogen, 3 varianten voor SOF inclusief ambulance, pantserkits, Roll-Over-Protection System, etc.

met wat lijkt op lanceerpod voor veel geleide 70mm.



https://twitter.com/ForcesOperation/status/1168929654046150656


Huzaar1

Ik denk dat de Belgen op het tournooi zich niet voor dezelfde wedstrijd hebben ingeschreven als NL.

Zou ook veel verklaren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 25/07/2019 | 20:47 uur
De regering van België, en haar bevolking, willen geen zware landmacht, punt.
Dat gebeurt pas als andere landen wegens verplichtingen a la artikel 5 gaan mobiliseren, en de EFP wordt versterkt met de VJTF, daarna de NRI, en aanvolgens de FUF.
En ja dat is te laat.

Ik heb ook niet het idee dat de belgen een zware landmacht gaan krijgen maar dat een aantal middelen zeker wel haalbaar moeten zijn. Als je kijkt naar het aantal Griffon & Jaguar's in verhouding met VBCI's is het aantal van die laatste schrikbarend laag bij de Fransen.

- 248x Jaguar
- 1722x Griffon 6x6
- 400x Griffon 4x4
- 628x VBCI

Voor elke VBCI koopt Frankrijk dus 3,77 Jaguar /Griffon's.

Zou je dus een zelfde berekening maken voor België kom je uit op 60x Jaguar + 417x Griffons. Dan zou België zo'n 125 VBCI's kunnen aankopen.

Wat betreft de artillerie hebben ze nu 24 stuks LG1 105 mm's in gebruik, er vanuit gaan dat die samen 1 bataljon vormen. Misschien dat de nieuwe ingeving van een bataljon gaat bestaan uit 12x Ceasar + 12x getrokken 155 mm howitzers. Frankrijk heeft ook slechts 77 Ceasars in dienst, maar daarnaast hebben ze nog 32x AMX-30 AuF1's + 12x M270 MLRS +12x TRF-1's.


Huzaar1

Citaat van: Parera op 25/07/2019 | 16:10 uur
We gaan zien wat er uit dit CAMO project gaat komen.  Die 155 mm zie ik ook niet als onmogelijk maar zolang het zo vaag blijft (plannen maken) blijf ik twijfel houden.
Een nieuwe MBT  voor België zie ik als een vrij onhaalbaar plan op dit moment, als dat er moet komen dan moet de hele organisatie er omheen eerst opgetuigd zijn.

Je ziet al hoeveel moeite het bij Nederland kost om de MBT terug te krijgen, en wij doen ook echt niet alles goed en er zijn grote fouten gemaakt bij ons. Ik heb alleen wel het idee dat België er nog iets meer moeite mee heeft. Een vervolg door de aankoop van VBCI's samen met Ceasar's zou een goede stap zijn voor de Belgen.

Toevoeging : Misschien is een VBCI i.c.m. met een (CMI Defence) 120 mm toren een goed haalbare tank destroyer voor België in plaats van een complete MBT.

De regering van België, en haar bevolking, willen geen zware landmacht, punt.
Dat gebeurt pas als andere landen wegens verplichtingen a la artikel 5 gaan mobiliseren, en de EFP wordt versterkt met de VJTF, daarna de NRI, en aanvolgens de FUF.
En ja dat is te laat.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 25/07/2019 | 20:31 uur
Dit is een interpretatie van jou, ik denk dat het een vervanging betreft, er is absoluut geen personele capaciteit een 2e bataljon te bemannen, evenals het geld. Daarnaast is 105mm irrelevant hedendaags. De enige reden dat dit wordt gebruikt is het gebrek aan financiële draagkracht.

Dit is geen interpretatie maar de letterlijke bewoordingen van een paar mensen die het kunnen weten. 105mm is natuurlijk gigantisch handig als je een SOR van 1500 pax hebt.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 25/07/2019 | 15:35 uur
De eerste voorbereidingen voor de terugkomst van 155mm zijn al begonnen met plannen voor een 2de artillerie bataljon. Caesar komt er 99% zeker.

Dit is een interpretatie van jou, ik denk dat het een vervanging betreft, er is absoluut geen personele capaciteit een 2e bataljon te bemannen, evenals het geld. Daarnaast is 105mm irrelevant hedendaags. De enige reden dat dit wordt gebruikt is het gebrek aan financiële draagkracht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#190
Citaat van: Stoonbrace op 25/07/2019 | 15:55 uur
Ik ga even onze Land Component Commander quoten: "Op zich vervangen we geen voertuigen. Het is ook anders werken en een andere doctrine. Maar dit is een eerste stap. Strategische Visie voorziet nog andere investeringen die onder hetzelfde akkoord kunnen verwezenlijkt worden #CAMO"

https://twitter.com/general_thys/status/1151459012732477440?s=20

We gaan zien wat er uit dit CAMO project gaat komen.  Die 155 mm zie ik ook niet als onmogelijk maar zolang het zo vaag blijft (plannen maken) blijf ik twijfel houden.
Een nieuwe MBT  voor België zie ik als een vrij onhaalbaar plan op dit moment, als dat er moet komen dan moet de hele organisatie er omheen eerst opgetuigd zijn.

Je ziet al hoeveel moeite het bij Nederland kost om de MBT terug te krijgen, en wij doen ook echt niet alles goed en er zijn grote fouten gemaakt bij ons. Ik heb alleen wel het idee dat België er nog iets meer moeite mee heeft. Een vervolg door de aankoop van VBCI's samen met Ceasar's zou een goede stap zijn voor de Belgen.

Toevoeging : Misschien is een VBCI i.c.m. met een (CMI Defence) 120 mm toren een goed haalbare tank destroyer voor België in plaats van een complete MBT.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 25/07/2019 | 15:38 uur
:omg: Weegt dat ding 17 ton?! Nee ik ging er vanuit dat het gewoon een simpele 4x4 was vergelijkbaar met de Thales Hawkei.
Nee dan is dat geen logische keuze, al hebben jullie de Dingo (tot 11 ton) ook vervangen door de Griffon van 25 ton.
Ik denk ook dat door de keuze voor Griffon en Jaguar België weinig andere keuze heeft dan integratie / aansluiting met de Franse landmacht. Wat overigens een goede keuze is in mijn ogen.
Maar dan moet er ook wel verder geïnvesteerd worden om een fatsoenlijke brigade op te tuigen, met eigen vuursteun en artillerie.
We gaan het zien, voorlopig zie ik vooral berichten in de media van geld te kort, personeel tekort dus zolang dat niet opgelost is kan je die Ceasars aankopen maar staan ze mooi in de stalling.

Ik ga even onze Land Component Commander quoten: "Op zich vervangen we geen voertuigen. Het is ook anders werken en een andere doctrine. Maar dit is een eerste stap. Strategische Visie voorziet nog andere investeringen die onder hetzelfde akkoord kunnen verwezenlijkt worden #CAMO"

https://twitter.com/general_thys/status/1151459012732477440?s=20


Parera

Citaat van: Stoonbrace op 25/07/2019 | 15:28 uur
We gaan geen voertuig van 7 ton vervangen door eentje van 17 ton.

:omg: Weegt dat ding 17 ton?! Nee ik ging er vanuit dat het gewoon een simpele 4x4 was vergelijkbaar met de Thales Hawkei.
Nee dan is dat geen logische keuze, al hebben jullie de Dingo (tot 11 ton) ook vervangen door de Griffon van 25 ton.


Citaat van: Stoonbrace op 25/07/2019 | 15:32 uur
Het lijkt me duidelijk dat de landmacht een gok doet: met de Griffon en Jaguar ben je op zich natuurlijk helemaal niets, maar het zet wel de deur open om in het kader van 'partnerschap met Frankrijk' gaandeweg alle andere elementen van het GTIA-concept te integreren. Caesar, VBCI 2, MGCS,...

Ik denk ook dat door de keuze voor Griffon en Jaguar België weinig andere keuze heeft dan integratie / aansluiting met de Franse landmacht. Wat overigens een goede keuze is in mijn ogen.
Maar dan moet er ook wel verder geïnvesteerd worden om een fatsoenlijke brigade op te tuigen, met eigen vuursteun en artillerie.

Citaat van: Stoonbrace op 25/07/2019 | 15:35 uur
De eerste voorbereidingen voor de terugkomst van 155mm zijn al begonnen met plannen voor een 2de artillerie bataljon. Caesar komt er 99% zeker.
We gaan het zien, voorlopig zie ik vooral berichten in de media van geld te kort, personeel tekort dus zolang dat niet opgelost is kan je die Ceasars aankopen maar staan ze mooi in de stalling.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 25/07/2019 | 15:12 uur
Het concept is prima voor Afrika inderdaad zoals de Fransen het invullen maar de Belgen houden er op dit moment een low-budget army variant op na. Het Franse concept is ook nog veel sterker door de vuursteun van de Ceasar die ze hebben. De Belgen hebben daar wel plannen voor maar of die er ooit echt gaan komen is nu nog niets over te zeggen.

De eerste voorbereidingen voor de terugkomst van 155mm zijn al begonnen met plannen voor een 2de artillerie bataljon. Caesar komt er 99% zeker.