Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Zander

Citaat van: Parera op 04/04/2019 | 14:49 uur
Ja die optie is er natuurlijk ook maar waar ik dan bang voor ben is dat het dan geen tussenstop is maar een permanente oplossing en er dus geen ''eigen'' toestellen meer komen in de toekomst.
Precies wat ik bedoelde.
Den Haag kennende is de denkwijze;
Het is er al dus investeren in eigen capaciteit is niet nodig.
People are sheep

Harald

Citaat van: Parera op 04/04/2019 | 15:18 uur
Goed idee om op te trekken met GB en NOR maar beide landen hebben eigen toestellen. Als je in een NAVO pool zit met Spanje, Portugal en Griekenland dan vlieg je rondjes om de Middelandsezee.
En voor ons gaat dat niet werken.

Wat ik eigenlijk bedoel met de samenwerking GB en NO is in de vorm van mensen op laten leiden bij GB en/of NO (ik weet niet of doctrine gelijk is aan elkaar en ook visie NL) en in later stadium eventueel lease van P-8 en na lease koop van dezelfde P-8 toestellen.
Maar goed neemt niet weg de vraag ; waar je de P-8's wilt stationeren ? helaas is Valkenburg niet meer, had een goede ligging.
Ik denk dat Leeuwarden ook afvalt, geluidsnormen en belasting wordt dan te hoog. Kwa ligging prima.
 

Parera

#98
Citaat van: Harald op 04/04/2019 | 15:00 uur
idd dat is de keerzijde

Al zou NL samen optrekken met GB en Noorwegen, dat is al een winst.

Goed idee om op te trekken met GB en NOR maar beide landen hebben eigen toestellen. Als je in een NAVO pool zit met Spanje, Portugal en Griekenland dan vlieg je rondjes om de Middelandsezee.
En voor ons gaat dat niet werken.

Met een 6 tal P-8's kan Nederland haar taken goed uitvoeren, wil je de West er bij betrekken (2 stuks) dan moet je die optie van 2 extra kisten invullen. Ik heb eerder gezegd geen P-8's in de West i.v.m. noodhulp waarbij een transportkist met props nuttiger is. Maar het hele verhaal met de Russen en Chinezen in de regio maakt dat er wel eens een nieuwe behoefte komt in die regio om alles in de gaten te kunnen houden en eventueel te kunnen ingrijpen met ASW / ASuW wapens.

Daarom met de huidige situatie in Venezuela ben ik WEL voorstander van P-8's in de West en daarom 6 stuks + 2 optioneel waarbij er 4 ingezet worden op de noordzee (+ later de 2 optionele) en 2 kisten permanent in de West gaan staan. Het KWCARIB verhaal mag van mij ook onder de KLU komen te vallen met C-295 MPA's (ook KWNL) of anders civiel uitbesteden zoals het nu gebeurd.

Harald

Citaat van: Parera op 04/04/2019 | 14:49 uur
Ja die optie is er natuurlijk ook maar waar ik dan bang voor ben is dat het dan geen tussenstop is maar een permanente oplossing en er dus geen ''eigen'' toestellen meer komen in de toekomst.
idd dat is de keerzijde

Al zou NL samen optrekken met GB en Noorwegen, dat is al een winst.

Parera

Citaat van: Harald op 04/04/2019 | 14:44 uur
Als het een lease constructie wordt dan zie ik NL nog niet zomaar terugkeren met MPA, een veel te grote investering ineens.
In een NAVO pool, denk ik, het wel.

Ja die optie is er natuurlijk ook maar waar ik dan bang voor ben is dat het dan geen tussenstop is maar een permanente oplossing en er dus geen ''eigen'' toestellen meer komen in de toekomst.

Harald

Citaat van: Parera op 04/04/2019 | 14:37 uur
Ik denk niet dat ze het zien als pool, maar dat Boeing een x aantal P-8's bouwt en deze leased aan de partijen.  Net als de Duitse luchtmacht de Heron UAV's geleased heeft van IAI.
Voor Nederland zie ik het als optie om zo weer langzaam terug te komen op deze specialisatie die we toch grotendeels verloren hebben, en we moeten een hoop leren want de overstap van prop P-3's naar jet P-8's is heel groot.

Als het een lease constructie wordt dan zie ik NL nog niet zomaar terugkeren met MPA, een veel te grote investering ineens.
In een NAVO pool, denk ik, het wel.

Parera

Citaat van: Harald op 04/04/2019 | 14:32 uur
als NAVO pool ?
net zo'n constructie als met de NAVO AWACS ?

Standplaats ?  IJsland, GB (schotland), Italie ?

Denk daarbij dat je dan 3 gebieden heb :
1) GIUK gap, gebied Noordpool, IJsland, Groenland, Noordzee
2) Middellandse zee
3) gebied Atlantische oceaan, westelijk van GB, Spanje, Portugal (overlapping met 1)

Ik denk niet dat ze het zien als pool, maar dat Boeing een x aantal P-8's bouwt en deze leased aan de partijen.  Net als de Duitse luchtmacht de Heron UAV's geleased heeft van IAI.
Voor Nederland zie ik het als optie om zo weer langzaam terug te komen op deze specialisatie die we toch grotendeels verloren hebben, en we moeten een hoop leren want de overstap van prop P-3's naar jet P-8's is heel groot.

Harald

als NAVO pool ?
net zo'n constructie als met de NAVO AWACS ?

Standplaats ?  IJsland, GB (schotland), Italie ?

Denk daarbij dat je dan 3 gebieden heb :
1) GIUK gap, gebied Noordpool, IJsland, Groenland, Noordzee
2) Middellandse zee
3) gebied Atlantische oceaan, westelijk van GB, Spanje, Portugal (overlapping met 1)

Parera

#92
Citaat van: Zander op 04/04/2019 | 14:06 uur
Tijdelijk of lekker makkelijk, daar hoeven we verder zelf niets meer in te investeren.

Je kan het inderdaad ook zien als tussenoplossing, er zijn binnen defensie zoveel dingen die vernieuwd,vervangen of verbeterd moeten worden dat er op dit moment geen budget is voor dit soort aankopen terwijl ze eigenlijk nodig zijn. Als we nu tussen 2025 - 2035 gebruik kunnen maken van NATO P-8's kunnen we onze kennis weer opbouwen zodat we misschien vanaf 2030 ons eerste eigen toestel kunnen ontvangen.

Ik verwacht dat het hier gaat om een groep landen die nu de P-3 vliegen en deze wel willen vervangen maar ook hiervoor het budget niet hebben + Nederland als voormalige gebruiker.
Het gaat volgens het artikel over 20 landen die gebriefed zijn over het toestel! Dat is voor Boeing een ideale kans om een mooi aantal P-8's te mogen leveren en verleasen.

- Canada (14x P-3)
- Duitsland* (8x P-3)
- Griekenland (4x P-3)
- Nederland (0x P-3)
- Portugal (5x P-3)
- Spanje (4x P-3)

Samen hebben deze landen 35 P-3's.

Als Nederland nu eens vanaf 2025 t/m 2035 4 P-8's gaat leasen van Boeing met de intentie om er tussen 2030 - 2040 6 + 2 optioneel af te nemen. Dan is dat in mijn ogen een goede MPA vloot.

*mogelijk maar werkt aan de Airbus MPA met Frankrijk

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/04/2019 | 14:07 uur
Je zou het ook als eventuele kans voor Nederland kunnen zien....
Dit oogt meer als kans verkeken.
Zelf doen is pas een kans!
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 04/04/2019 | 14:06 uur
Tijdelijk of lekker makkelijk, daar hoeven we verder zelf niets meer in te investeren.

Je zou het ook als eventuele kans voor Nederland kunnen zien....

Zander

Citaat van: Sparkplug op 04/04/2019 | 13:33 uur
NATO considers Boeing P-8 maritime patrol aircraft as temporary gap filler until 2035

https://www.janes.com/article/87674/nato-considers-boeing-p-8-maritime-patrol-aircraft-as-temporary-gap-filler-until-2035
Tijdelijk of lekker makkelijk, daar hoeven we verder zelf niets meer in te investeren.
People are sheep

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.