Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Sparkplug

Citaat van: Parera op 21/06/2022 | 15:39 uur
Zou een ''A-390M'' potentie hebben? Zo ja zou hier binnen Europa (Frankrijk) draagvlak voor te vinden zijn?

Mits het de A400M niet bijt.

Citaat van: Parera op 21/06/2022 | 15:39 uur
Voornamelijk de Zweden zijn interessant waarbij in 2024 nieuwe toestellen gekocht moeten gaan worden voor de vervanging van de C-130's. Op dit moment vliegen de Zweden met 5 C-130H's + 1 KC-130H.

Stond al in een ander topic. Zweden heeft vier ex-Italiaanse C-130J's gekocht. Er is nog de Zweedse wens voor twee extra ex-Italiaanse C-130J.

https://www.scramble.nl/military-news/sweden-buys-super-hercules-from-italy
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#387
Met het oog op de geklapte deal tussen Embraer & Boeing, is het denkbaar dat met meerdere Europese landen er een samenwerking komt tussen bijvoorbeeld Airbus & Embraer? De C-390 is misschien direct een concurrent van de A-400M maar toch zijn het toestellen die elkaar kunnen aanvullen. Met een (afbouw) locatie in Europa en een onderhoudscentrum in Nederland kan het potentieel wel eens een (groot) aantal gebruikers van de C-130 overnemen.

Zou een ''A-390M'' potentie hebben? Zo ja zou hier binnen Europa (Frankrijk) draagvlak voor te vinden zijn?

Op dit moment zijn er 3 (toekomstige) gebruikers van de C-390M, maar er zit natuurlijk nog behoorlijk wat potentie in de Europese markt.
Op dit moment zijn er nog de Denen, Grieken, Noren, Roemenen, Zweden waarbij een industrie voor de productie van transport toestellen ontbreekt en die rondvliegen met de C-130. De een is wat nieuwe dan de ander maar er zijn wat mij betreft zeker nog mogelijkheden voor Embraer.

Voornamelijk de Zweden zijn interessant waarbij in 2024 nieuwe toestellen gekocht moeten gaan worden voor de vervanging van de C-130's. Op dit moment vliegen de Zweden met 5 C-130H's + 1 KC-130H.  Extra interessant is dat Saab 36 Gripens heeft verkocht aan BraziliĆ« en er staan er nog 72 gepland.

Parera

Citaat van: artemivanov op 20/06/2022 | 11:32 uur
Correct, maar je leest over het woordje 'pool', als in de vergelijking met de MMU zoals door Sparkplug zich afvroeg ;)

Dat kan, het was nog vroeg  :angel:

artemivanov

Citaat van: Parera op 20/06/2022 | 10:01 uur
De C-130's vallen ook onder eatc en de c-390 vervangt de c-130. Je kan er vanuit gaan dat ook dit over genomen wordt door de c-390's.

Correct, maar je leest over het woordje 'pool', als in de vergelijking met de MMU zoals door Sparkplug zich afvroeg ;)

Parera

Citaat van: artemivanov op 20/06/2022 | 08:08 uur
Vooralsnog geen plannen gelezen om een pool van tactische transportkisten onder de EATC te hangen.

De MMU is echt een apart opgerichte club daarvoor.
(zie ook; )


De C-130's vallen ook onder eatc en de c-390 vervangt de c-130. Je kan er vanuit gaan dat ook dit over genomen wordt door de c-390's.

Huzaar1

#383
Citaat van: Kornet43 op 19/06/2022 | 13:44 uur
Woedend Embrear: Boeing Liet Deal Opzettelijk Klappen.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/woedend-embraer-boeing-liet-deal-opzettelijk-klappen

Volgens mij snap je niet wat er staat en waar de kwestie om draait. Het wordt een beetje sneu.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

artemivanov

Vooralsnog geen plannen gelezen om een pool van tactische transportkisten onder de EATC te hangen.

De MMU is echt een apart opgerichte club daarvoor.
(zie ook; )

Harald

Citaat van: Sparkplug op 19/06/2022 | 22:55 uur
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/06/16/defensie-vindt-opvolger-voor-c-130-hercules

De C-390M blijft hopelijk toch wel eigen bezit en dus niet dezelfde constructie zoals met de KC-30M?
Daar ga ik eigenlijk wel vanuit. Net als dat de Hercs eigenlijk bezit zijn.

Sparkplug

CitaatDe bedoeling is dat de C-390M ook deelneemt aan het European Air Transport Command. Dit is een samenwerkingsverband op het gebied van luchttransport van 7 Europese landen. De C-390M eraan toevoegen komt de pooling and sharing van capaciteiten in Europees verband te goede. Dit gebeurt met gelijksoortige maar ook verschillende typen transportvliegtuigen.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/06/16/defensie-vindt-opvolger-voor-c-130-hercules

De C-390M blijft hopelijk toch wel eigen bezit en dus niet dezelfde constructie zoals met de KC-30M?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: ridivek op 18/06/2022 | 17:35 uur
De C-130 Hercules heeft voordelen van grootschalig gebruik. De Embraer (K)C-390 heeft deze voordelen niet. Hierdoor zijn vervangende onderdelen erg duur.
Laat de C-390 nu COTS motoren hebben waar er ruim 8.000 van geproduceerd zijn. Hoezo geen economy of scale?

Citaat van: ridivek op 18/06/2022 | 17:31 uur
Hebben de Nederlandse NLR en DNW (Duits Nederlandse Windturbines) niet een aanzienlijke bijdrage gehad in de ontwikkeling van de Embraer C390?
De windtunnel tests zijn toch in Nederland
uitgevoerd. Zo vreemd is deze keuze dus niet.
Geen argument, dan hadden we ook de A400M kunnen kopen, volgens mij heeft het NLR daar meer werk aan gehad.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Kornet43 op 19/06/2022 | 13:44 uur
Woedend Embrear: Boeing Liet Deal Opzettelijk Klappen.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/woedend-embraer-boeing-liet-deal-opzettelijk-klappen


Zoals ik al eerder aangaf heeft Boeing geld nodig om de problemen met de 737 MAX op te lossen  daardoor heeft Boeing de stekker eruit getrokken, je hoeft geen hoger wiskunde gestudeerd te hebben om dit begrijpen.

Kornet43

Citaat van: Umbert op 19/06/2022 | 11:06 uur
Is het misschien voor Embrear niet geworden wat ze ervan verwachten want het 'grote' Boeing is nu op dit moment nou niet een stevige rots in de branding, (ja ze zijn to big to fall, maar wat moeten ze ervoor gaan laten) of het veilige droge dok wat ze zochten.

Woedend Embrear: Boeing Liet Deal Opzettelijk Klappen.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/woedend-embraer-boeing-liet-deal-opzettelijk-klappen

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 19/06/2022 | 11:06 uur
Is het misschien voor Embrear niet geworden wat ze ervan verwachten want het 'grote' Boeing is nu op dit moment nou niet een stevige rots in de branding, (ja ze zijn to big to fall, maar wat moeten ze ervoor gaan laten) of het veilige droge dok wat ze zochten.
Ach, ga er niet op in. klok klepel met een toetsbord en een internetverbinding.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Kornet43 op 18/06/2022 | 12:07 uur
Boeing en Embrear zijn niet langer partners, Boeing heeft het zinkende schip verlaten.

Is het misschien voor Embrear niet geworden wat ze ervan verwachten want het 'grote' Boeing is nu op dit moment nou niet een stevige rots in de branding, (ja ze zijn to big to fall, maar wat moeten ze ervoor gaan laten) of het veilige droge dok wat ze zochten.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 18/06/2022 | 12:07 uur
Boeing en Embrear zijn niet langer partners, Boeing heeft het zinkende schip verlaten.

Ok
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"