OA-X "light attack" programma en ontwikkelingen

Gestart door Harald, 15/03/2017 | 08:34 uur

Oorlogsvis

Ik ben ook altijd voor als Nederland een aantal van die Light attack Super Tucano achtige vliegtuigen zou aanschaffen .

Handig op vele missies die Nederland in het buitenland heeft ...goedkoper , kan opstijgen van kleine onverharde landingsbanen
...en tegen Taliban achtige tegenstanders die zelf geen luchtmacht hebben is een F-35 zo toch overkill ...waarom stealth in dit
soort gevallen ? ze hebben niet eens een radar denk ik dan.

Gewoon een handvol Super Tucano's low budget COIN toestellen aanschaffen ...ze zijn zo goedkoop dat ze nooit de aanschaf
van de F-35 in de weg kunnen zitten ...die zijn voor een heel ander soort conflicten.

Sparkplug

Het is wel uniek als U.S. SOCOM armed fixed-wing aircraft mag aanschaffen. De USAF hield op dit punt de US Army altijd tegen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Sorry, Sierra Nevada Corp. and Textron: The US Air Force isn't buying light attack planes   (  :hrmph:  ??.... )

At long last, the U.S. Air Force has definitively stated it will not procure light attack planes, putting to bed a three-year-long debate about whether to buy upward of 300 low-cost aircraft for the counterterrorism fight.

In a statement to Defense News, Air Force spokeswoman Ann Stefanek confirmed that the service will not move forward with a program of record for light attack planes.

Instead, U.S. Special Operations Command has requested $106 million in the fiscal 2021 defense budget for its armed overwatch requirement, according to Defense Department budget materials. As part of that program, SOCOM is set to acquire as many as 75 light attack aircraft, the command stated in a Feb. 3 solicitation.

.../....

https://www.defensenews.com/smr/federal-budget/2020/02/10/sorry-sierra-nevada-corp-and-textron-the-us-air-force-isnt-buying-light-attack-planes/

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Ace1 op 11/12/2019 | 23:51 uur
Is het mogelijk om op de basis van de tekeningen een moderne versie van de A-1 Skyraider  te maken die voorzien is van een Turbo Prop motor en moderne bommen en raketten?
Denk hierbij aan een 250 pond bom zoals de Spice 250.
Gaat niet, bestaat niet Ace1.

Maar-uh, zijn die tekeningen uit de jaren 40 er nog wel ?  Indien ze er wel zijn, dan kunnen we ze nooit 1 op 1 gebruiken.  Maar puur als basis / vertrekpunt, want er moet een compleet andere motor, stuurhut, instrumenten en wat al niet meer in.  Aan het eind kom je dan uit op een compleet nieuw en ander ontwerp.
Hee, ze bouwen goeie ouwe C-47 Dakota's toch ook om met moderne turbo-prop gasturbine's ?
Jazeker, maar er worden nog steeds Dakota's ingezet door zowel civiele als militaire operators.  Dus is er ook een Maintenance - Repair and Overhaul/ Modification netwerk actief.

Vorig decennium stelden diverse mensen, waaronder een KLu kolonel, voor om de OV-10 Bronco weer in productie te nemen.  Ik zei dat die Bronco al in 1986 uit productie ging.  Dus ook hier weer moet je de oude tekeningen zien te vinden.  En ook hier weer moet je veel gaan her-ontwerpen.  Vervolgens testen en een productie-lijn opzetten en het hele MRO circus opstarten.  Natuurlijk de OV-10 Bronco is nog in heel kleine aantallen in dienst op de Filippijnen en bij wat civiele gebruikers in de VS.

Maar we hebben natuurlijk wel te maken met een volle markt, waarop de A-29 Super Tucano, AT-6B varianten en de IOMAC Archangel al in productie zijn en aangeboden worden.  Bedenk ook dat het US State Department (Buitenlandse Zaken) tot in de jaren 80 de OV-10 Bronco inzette in clandestiene operaties.  Waarbij allerlei opium en coca akkers werden bespoten met Round-Up.  Deze kisten werden geëscorteerd door bewapende Bronco's.  Maar de ervaringen leerden dat deze 2-motorige machine in-adequate vlieg-eigenschappen had met een van de motoren uitgevallen.  En ze bleken te kwetsbaar voor vijandelijk vuur.  Dus werden ze vervangen door 1-motige Ayers TurboThrush Round-Up agrarische sproei vliegtuigen.  En daarop werd de gepantserde en bewapende V-1 Vigilante gebaseerd.

Net als de A-1 Skyraider, zijn agrarische sproei vliegtuigen ook bakbeesten.  Dit soort kisten heeft een enorm robuust casco, bestaande uit een stalen buizen-frame.  Dat sterk genoeg is, zodat de piloot na een crash er bij van wijze spreken, zo weg loopt.  Het brandstof systeem is uitgevoerd met een flink aantal veiligheid terugslag kleppen en een peut-pomp die ook stopt, als de turbo-prop ermee ophoudt.  Dat moet een (post) crash fire voorkomen.  De turbo-prop motoren van sproei-vliegtuigen zijn aangepast en kunnen zowel op Jet fuel A-1 vliegen, als wel de diesel die jij in je auto, vrachtwagen, tractor, trein of aggregaat gooit.  Dus dat en een eenvoudig ontwerp, dus gemakkelijk te onderhouden en te repareren, maakt de logistiek gemakkelijker.  Dus niet alleen goedkoop in de aanschaf, maar ook in het gebruik.
Een sproei-vliegtuig moet niet alleen een zware lading mee kunnen torsen.  Maar moet op lage hoogte ook zeer wendbaar zijn.  En de stuurhut kap moet zo ontworpen zijn, dat de piloot 360 graden rondom een uitstekend uitzicht heeft.  Een hele grote vleugel en een zeer stevig landingsgestel met grote lage-druk banden, maakt dat deze ook op zeer korte en ruwe baantje uit de weg kan.
Allemaal kenmerken, die zeer goed van pas komen bij een licht aanvals-, en surveillance vliegtuig.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Poleme op 11/12/2019 | 23:02 uur
De A-1 Slyraider gebruikte hetzelfde motor type als de B-29 !   Was dan ook een bakbeest, dat 8,000 lbs / 3.629 kg aan externe lasten kon meetorsen.

Over die fysieke kenmerken heb ik het echter niet.  De Super Tucano is dan wel kleiner en lichter dan de Skyraider.  Hoewel vergeleken met bijvoorbeeld de T-6 Texan II, is deze ook flink aan de maat en aanzienlijk zwaarder.

Het gaat juist over hoe de A-1 'Spad' zijn missies boven Vietnam uitvoerde.  Gemiddeld waren dat 4 - 6 uur lange missies.  Met een veel lichtere wapenlast dan in de conventionele bommenwerper rol.  Waarbij surveillance en observatie ook een grote rol speelde.
Toen het Korps Mariniers in Al-Muthana, Zuid-Irak zat, vonden zij dat er behoefte was aan een surveillance / observatie en eventueel licht aanvalsvliegtuig met een minimale vliegduur van 4 uur.
Generaal James Mattis had het ook over missies van 4 tot 6 uur, waarbij de wapenlast niet zo hoog hoeft te zijn.

Is het mogelijk om op de basis van de tekeningen een moderne versie van de A-1 Skyraider  te maken die voorzien is van een Turbo Prop motor en moderne bommen en raketten?
Denk hierbij aan een 250 pond bom zoals de Spice 250.

https://www.rafael.co.il/wp-content/uploads/2019/03/Spice250.pdf

Zie 00.30min


Poleme

Citaat van: Harald op 11/12/2019 | 16:31 uur
Maar een A-1 Skyraider is toch wel een maatje groter dan de A-29, AT-6C !! kwa bewapening
en welke prop-kist welke nu reeds bestaat is te vergelijken met een A-1 Skyraider ??...  :hrmph:

zijn er nog andere alternatieven ?

Skyraider 2? The Air Force may bring back Vietnam-style combat plane
https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2017/10/17/skyraider-2-the-air-force-may-bring-back-vietnam-style-combat-plane/
De A-1 Slyraider gebruikte hetzelfde motor type als de B-29 !   Was dan ook een bakbeest, dat 8,000 lbs / 3.629 kg aan externe lasten kon meetorsen.

Over die fysieke kenmerken heb ik het echter niet.  De Super Tucano is dan wel kleiner en lichter dan de Skyraider.  Hoewel vergeleken met bijvoorbeeld de T-6 Texan II, is deze ook flink aan de maat en aanzienlijk zwaarder.

Het gaat juist over hoe de A-1 'Spad' zijn missies boven Vietnam uitvoerde.  Gemiddeld waren dat 4 - 6 uur lange missies.  Met een veel lichtere wapenlast dan in de conventionele bommenwerper rol.  Waarbij surveillance en observatie ook een grote rol speelde.
Toen het Korps Mariniers in Al-Muthana, Zuid-Irak zat, vonden zij dat er behoefte was aan een surveillance / observatie en eventueel licht aanvalsvliegtuig met een minimale vliegduur van 4 uur.
Generaal James Mattis had het ook over missies van 4 tot 6 uur, waarbij de wapenlast niet zo hoog hoeft te zijn.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 11/12/2019 | 16:31 uur
Maar een A-1 Skyraider is toch wel een maatje groter dan de A-29, AT-6C !! kwa bewapening

en welke prop-kist welke nu reeds bestaat is te vergelijken met een A-1 Skyraider ??...  :hrmph:

De A-1 Skyraider was voor de US Navy/USMC dan ook een medium attack aircraft. Een rol die later door de A-6 Intruder werd overgenomen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Poleme op 11/12/2019 | 16:01 uur
  ......Er is dus wederom behoefte aan zoiets als de A-1 Skyraider, maar dan in de vorm van een kist die al in productie is en zich ook heeft bewezen.

Maar een A-1 Skyraider is toch wel een maatje groter dan de A-29, AT-6C !! kwa bewapening

en welke prop-kist welke nu reeds bestaat is te vergelijken met een A-1 Skyraider ??...  :hrmph:

zijn er nog andere alternatieven ?

Skyraider 2? The Air Force may bring back Vietnam-style combat plane
https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2017/10/17/skyraider-2-the-air-force-may-bring-back-vietnam-style-combat-plane/

Poleme

Citaat van: Harald op 12/09/2019 | 12:03 uur
House Members Seek NDAA Language to Force Light-Attack Aircraft Buy

Phil Clay, a former Navy test pilot for the Imminent Fury/Combat Dragon close air support experiments, says the Air Force should purchase "at least a wing" (20 planes) of the Light-Attack Aircraft for SOCOM and the so-called foreign internal defense (FID) mission to combat insurgencies. 

A handful of congressmen are pushing hard for the House-Senate Conference Committee on the 2020 NDAA to include a provision that would transfer procurement authority for the Light-Attack Aircraft (LAA) to Special Operations Command if the Air Force does not proceed with a buy.

"My frustration is almost palpable at why it is taking so long to get this platform out where the warfighters need it," Rep. Mike Waltz, a retired Green Beret and a member of the House Armed Services Committee (HASC), told a Mitchell Institute briefing today. "In that vein, if the Air Force can't or doesn't want to or isn't moving fast enough to get it out there, then we've introduced legislation to shift that authority over to Special Operations Command."     .../...

https://breakingdefense.com/2019/09/house-members-seek-ndaa-language-to-force-light-attack-aircraft-buy/
De US Air Force heeft al een hekel aan de Close Air Support rol.  En heeft ook duidelijk geen zin in Counter Insurgery (COIN), want hun core-business ligt op bommenwerpers en verdediging van het luchtruim.  Het US Marine Corps vertrouwde de US Navy na de slag om Guadalcanal in WO 2 niet meer, omdat de US Navy operaties elders belangrijker vond.  Dus kregen ze hun eigen luchtmacht die direct onder het USMC viel.  Dit is voor de USAF vloeken in de kerk, landstrijdkrachten horen niet hun eigen luchtmacht te bezitten.

De US Navy testte rond 2010 in het Imminent Furry project de inzet van een A-29 Super Tucano.  Maar dat werd onder druk van het congres stopgezet, want er moest en zou een AT-6 Wolverine komen.  Want de Super Tucano "Is Not Invented In The USA".  Terwijl de ontwerpers van de Super Tucano van het begin af aan, deze niet alleen als les-vliegtuig zagen, maar ook als vervanger van de in vele Zuid-Amerikaanse landen gebruikte lichte aanvalsvliegtuigen zoals de A-37B Dragonfly's en Pucara.
Is en blijft de AT-6 nog steeds geen ideaal licht aanvalsvliegtuig, omdat het ontwerp daar eenvoudig niet in voorzien heeft.
Dus zitten ze nu in een tot niets leidend 'rond het kampvuur dans' met alleen politieke en industriële belangen en blijven door klooien met zowel Super Tucano, AT-6 als IOMAX Archangel.

Wa zeggen de krijgers die met de poten in de modder staan / stonden:
defense.info/re-thinking-strategy/2018/09/general-mattis-on-imminent-fury-ii-how-to-alter-the-conduct-of-the-afghan-war/

Er is dus wederom behoefte aan zoiets als de A-1 Skyraider, maar dan in de vorm van een kist die al in productie is en zich ook heeft bewezen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Congress Wants USAF, SOCOM to Work Together on Light Attack

https://www.airforcemag.com/congress-wants-usaf-socom-to-work-together-on-light-attack/


Lt. Col. Terrance Keithley, right, a test pilot for the 416th Flight Test Squadron at Edwards AFB, Calif., receives pre-flight briefing information from an instructor pilot for the Beechcraft AT-6 experimental aircraft on Aug. 1, 2017. Air Force photo by Ethan D. Wagner.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#124
How AFSOC Plans to Use Its Light Attack Aircraft

http://airforcemag.com/Features/Pages/2019/November%202019/How-AFSOC-Plans-to-Use-Its-Light-Attack-Aircraft.aspx


​An A-29 Super Tucano taxis in, April 26, 2018, at Moody AFB, Ga. Air Force photo by A1C Erick Requadt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#123
Air Force Releases Light-Attack RFP for Small Numbers of AT-6s, A-29s

http://airforcemag.com/Features/Pages/2019/October%202019/Air-Force-Releases-Light-Attack-RFP-for-Small-Numbers-of-AT-6s-A-29s.aspx


​USAF plans to purchase two to three of both the Textron AT-6B Wolverine (shown at top) and the Sierra Nevada-Embraer A-29 Super Tucano to continue work on the light-attack aircraft effort. Air Force photos.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

House Members Seek NDAA Language to Force Light-Attack Aircraft Buy

Phil Clay, a former Navy test pilot for the Imminent Fury/Combat Dragon close air support experiments, says the Air Force should purchase "at least a wing" (20 planes) of the Light-Attack Aircraft for SOCOM and the so-called foreign internal defense (FID) mission to combat insurgencies. 

A handful of congressmen are pushing hard for the House-Senate Conference Committee on the 2020 NDAA to include a provision that would transfer procurement authority for the Light-Attack Aircraft (LAA) to Special Operations Command if the Air Force does not proceed with a buy.

"My frustration is almost palpable at why it is taking so long to get this platform out where the warfighters need it," Rep. Mike Waltz, a retired Green Beret and a member of the House Armed Services Committee (HASC), told a Mitchell Institute briefing today. "In that vein, if the Air Force can't or doesn't want to or isn't moving fast enough to get it out there, then we've introduced legislation to shift that authority over to Special Operations Command."

.../...

https://breakingdefense.com/2019/09/house-members-seek-ndaa-language-to-force-light-attack-aircraft-buy/

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.