Damen Crossover ultimate mission modular naval concept

Gestart door Flyguy, 25/03/2014 | 18:26 uur

StrataNL

Citaat van: jurrien visser op 12/05/2014 | 18:40 uur
Uit betrouwbare bron vernomen: XO's zijn hybride (diesel/elektrisch) waarbij de opgeslagen batterij energie "voldoende" vermogen geeft voor een snelle acceleratie. (maar geen M vervanger)

Wat dan wel als M vervanger? Dit lijkt mij een beter concept dan dat 3d geprinte onding wat toen gepresenteerd werd...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 12/05/2014 | 18:40 uur
Uit betrouwbare bron vernomen: XO's zijn hybride (diesel/elektrisch) waarbij de opgeslagen batterij energie "voldoende" vermogen geeft voor een snelle acceleratie. (maar geen M vervanger)
Da's mooi. En als men in Politiek Den Haag verstandig wil zijn...zou ik deze Crossover maar wel kiezen als opvolger van de M's. Samen met mogelijk enkele exportorders krijg je dan een stel prima en betaalbare fregatten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Uit betrouwbare bron vernomen: XO's zijn hybride (diesel/elektrisch) waarbij de opgeslagen batterij energie "voldoende" vermogen geeft voor een snelle acceleratie. (maar geen M vervanger)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Interview met Hein van Ameijden  (directeur, DSNS) waar in geschetst wordt dat de Crossover geen MFF vervanger wordt. Het  interview uit december 2013 heb ik geplaatst in het topic: Nederlandse defensie industrie.

DSNS bedient vele markten

http://www.maritiemnederland.com/opinie-debat/balanceren-tussen-export-en-thuismarkt/item1274

Harald

Citaat van: Strata op 31/03/2014 | 15:58 uur
Ik kwam nog twee plaatjes tegen van de "multimission bay"




Dit lijkt me een verkorte versie dan de foto van de achterzijde van het gehele model.
Mooi systeem ! Je kunt goed zien hoe ze het bedacht hebben en de flexibiliteit. Zijn dat nu 2 liften ?

Zou zelf voor het grotere model van de multi mission ba gaan.

StrataNL

Ik kwam nog twee plaatjes tegen van de "multimission bay"



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: jurrien visser op 31/03/2014 | 14:34 uur
Vermits, zeker in het kader van ASubW, het model is voorzien van een aandrijving inclusief gasturbine!

Ik zit nog op de specs te wachten, met gasturbine: prima MFF vervanger, zonder gasturbine dan is dit een concept waaruit we wellicht kunnen afleiden hoe een toekomstig M fregat er uit gaat zien.

precies, met gasturbine. Dit is/was al eens onderzocht en CODLAG opstelling was als beste motoren-combi ook voor de MFF.
Dus een snelheid van 30+

http://en.wikipedia.org/wiki/Combined_diesel-electric_and_gas

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#84
Citaat van: Harald op 31/03/2014 | 14:25 uur
maar de basis blijft dat het schip voorzien is met wapensystemen voor Anti-Air, Anti-Ship en ASubW

Vermits, zeker in het kader van ASubW, het model is voorzien van een aandrijving inclusief gasturbine!

Ik zit nog op de specs te wachten, met gasturbine: prima MFF vervanger, zonder gasturbine dan is dit een concept waaruit we wellicht kunnen afleiden hoe een toekomstig M fregat er uit gaat zien.

Harald

Citaat van: Elzenga op 31/03/2014 | 13:09 uur
ik ben ook benieuwd hoe groot de hangaar is. Niet over de hele breedte in ieder geval..(door schoorstenen)..Zou mooi zijn als daar meer dan 1 NH90 in kan.

Als je nu naar het model kijkt dan is het een "standaard" hangaar voor 1 helicopter, maar het Crossover-model is/kan aan 1 zijde voorzien worden van een RO-RO, dus kan je ook materieel rollend (bijvoorbeeld : BvS 10 Vikings) in de onderdekse hangaar brengen/bergen. Maar dit kan ook met een NH90 en deze met/door een lift (15 tons) later naar boven brengen.

Het voordeel van een "kleine" lift is dat je materieel, materiaal en containers makkelijk onderdeks kun brengen, zo ook je UAV e.d. deze hoef je dan niet in je hangaar te stallen. (een liftconstructie kost wel meer, maar heeft zo ook zijn voordelen)

Tevens als je de hangaar voor 1 helicopter geschikt maakt dan hou je wat meer ruimte over om naast de hangaar eventueel wapensystemen te herbergen, zoals een VLS.

Het Crossover-model is voorzien van landingsvaartuigen aan de zijkant hangend in davits, in zo'n LCVP kan divers materieel en materiaal afzetten op het strand/haven. Maar als een LCVP erin kan van 16 meter lang en 4,5 meter breed, dat kun je ook een vaartuig zoiets als een CB90, SRC90E, in de davits hangen voor ondersteuning van SF missie's en anti-piraten.

Ik zie ook een Crossover-model schip niet als vervanger van een LPD (dat nooit), maar door zijn Multi-Missie capaciteiten ruimer inzetbaar, maar de basis blijft dat het schip voorzien is met wapensystemen voor Anti-Air, Anti-Ship en ASubW

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 31/03/2014 | 13:09 uur
ik ben ook benieuwd hoe groot de hangaar is. Niet over de hele breedte in ieder geval..(door schoorstenen)..Zou mooi zijn als daar meer dan 1 NH90 in kan.

1x NH90 + 2x VTOL UAV's + 1x UAV (ScanEagle/Blackjack) lijkt mij uitstekende mix.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 31/03/2014 | 13:00 uur
Lekker ruim wel ja.
ik ben ook benieuwd hoe groot de hangaar is. Niet over de hele breedte in ieder geval..(door schoorstenen)..Zou mooi zijn als daar meer dan 1 NH90 in kan.

dudge

Citaat van: Harald op 31/03/2014 | 12:24 uur


De foto van het Damen Crossover concept model met opengewerkte achtersteven, deze foto kreeg ilk laatst niet geplaatst, dus nu wel en bij deze.
Goed te zien hoe het mission bay concept is uitgewerkt en nog verder doorgevoerd dan bij het type 26 fregat

Lekker ruim wel ja.

Harald



De foto van het Damen Crossover concept model met opengewerkte achtersteven, deze foto kreeg ilk laatst niet geplaatst, dus nu wel en bij deze.
Goed te zien hoe het mission bay concept is uitgewerkt en nog verder doorgevoerd dan bij het type 26 fregat

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 27/03/2014 | 22:58 uur
Nogmaals..het is niet objectief te bepalen of iets gelijke geschiktheid heeft of niet.

En daarom benoem ik expliciet ''in jouw ogen''

Citaat van: Elzenga op 27/03/2014 | 22:58 uur
Of materiaal dat niet geschikt is voor de taak die vervuld moet worden maar wel made in EU is. Laat dat nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn.

Dat heeft volgens mij hier ook nog nooit iemand beweerd.

Citaat van: Elzenga op 27/03/2014 | 22:58 uur
Maar ik kies nooit bewust voor inferieur materiaal.

Houd ik je aan ;)