Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

StrataNL

Eerste 2 nieuwe Chinooks (F-versie) zijn overgedragen aan de Defensie Materieel Organisatie.

(Dit is de reeks van 6 F's welke al besteld waren, niet de mogelijke bestelling van 11 ter vervanging van de D's) Zie ander onderwerp.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sandgroper

Citaat van: 5m@sh_1up op 20/06/2012 | 10:14 uur
Ten eerste: Ik heb nog nooit een F16 vlieger een kist een bul horen noemen... Maar goed, het zal wel. Mij klinkt het Belgisch in de oren.
Nou, ik heb oud KLu officier Steve Netto vroeger toch vaak horen praten over bul of bullen als hij het over (jacht)vliegtuigen had.

5m@sh_1up

Ten eerste: Ik heb nog nooit een F16 vlieger een kist een bul horen noemen... Maar goed, het zal wel. Mij klinkt het Belgisch in de oren.

Er zijn geen precieze cijfers te noemen voor wat betreft er meegenomen kan worden aan vracht en/of passagiers, aangezien dit van heel veel variabelen afhankelijk is, zoals bepakking troepen, armour plates, hoeveelheid brandstof, temperatuur, elevatie, configuratie (tanks+wapens) etc etc.
Ik kan niet zeggen wat de maximale uitzendmogelijkheid is. Uiteindelijk is alles mogelijk. Alleen moet je dan de balans opmaken tussen wat je allemaal wilt eisen van een squadron, en wat je daarmee allemaal kapot maakt. En met 12 maanden lang 3 chinooks op uitzending maak je op dit moment helaas meer kapot dan je zou moeten willen. Ervan uitgaande dat het een uitzending zoals ISAF is. Een wat minder zware uitzending zou wat meer voor de hand liggen wat dat betreft.
En hoeveel Chinooks zijn er dagelijks inzetbaar, zou je denken? Want je stelt heel gemakkelijk 11 Chinooks, 3 in hoger onderhoud. Dit suggereert 8 vliegbare heli's. In werkelijkheid zijn dit er 2 of 3 per dag. En dan gaat het goed. Er zijn slechtere periodes geweest.

Poleme

Citaat van: 5m@sh_1up op 20/05/2012 | 20:32 uur
Citaat van: Poleme op 20/05/2012 | 19:30 uur
Bij de bezuinigingsronde van 08-04-11, was er een keuze tussen de beleidsoptie "Veelzijdig Inzetbare Krijgsmacht" of een krijgsmacht voor "Kort en Krachtig" optreden.  De VIK optie leverde te weinig op, dus kon volgens de KeK optie stevig bezuinigd worden op de logistieke middelen van onze krijgsmacht.  Dus werden het DC-10 bul en een bevoorradingsschip afgestoten, met als gevolg een aanzienlijk kleiner voortzettingsvermogen.  Dat betekend dus dat toekomstige uitzendingen niet meer zo lang kunnen worden volgehouden zoals in Afghanistan.  Toekomstige uitzendingen zullen waarschijnlijk maximaal een jaar duren.   Dus kan je vervolgens ook een bezuiniging doorvoeren op je transport helikopter vloot.
De 8 TransportNFH-90's zijn een hele verbetering ten opzichte van de Lynx in de transport rol.  De TNFH-90 kan 2x zoveel coniferenbroeders meenemen en heeft een laadvermogen van 1.641 - 1.964 kg tegenover 732 - 907 kg van de Lynx.  Dus uitbreiding van de maritieme heli transport capaciteit is niet nodig.
Er gaan 17 Cougars uit: 17 x 12 pax = -/- 204 pax.  Er stromen 6 Chinooks in: 6 x 34 pax = +/+ 204 pax = 0,00 vervoers capaciteit verlies qua passagiers.
17 Cougars x 1.740 kg lading = -/- 29.580 kg.    6 Chinooks x 9.434 kg lading (beide exclusief bemanning & bewapening)= +/+ 56.604 kg = 27.024 kg extra totaal vracht capaciteit.
Van de 11 huidige Chinooks zijn er 3 structureel in hoger onderhoud.  Zodra deze vloot bestaat uit 17 bullen, dan zijn er 4 a 5 structureel in hoger onderhoud + 3 leskisten in de VS.  Het restant is dan voldoende om bijvoorbeeld 12 maanden lang constant zeker 3 Chinooks op uitzending te hebben.
Ten eerste, what the fuck zijn bullen?   Ennuh, verder klopt je rekensommetje van geen kant. Je cijfers kloppen geen van allen, en zijn tevens niet toegespitst op de waarschijnlijke hot 'n high condities van een uitzending.
En heel leuk dat jij denkt uitgerekend te hebben dat er 12 maanden lang constant 3 chinooks op uitzending kunnen zijn: Daar is het personeel niet voor.
Met andere woorden: De realiteit is heel anders.
Synoniem van bullen (KLu jachtvlieger jargon)= kisten, kratten, toestellen.  In gewoon Nederlands luchtvaarttuigen.
De gewichten zijn overgenomen uit de "Integrale Helikopter Studie" uit 2003, met uitzondering van van die van de Lynx, die zijn afkomstig van Jane's. Ik lees graag de echte huidige gewichten, geleverd door jou.     De werkelijke rekensom is natuurlijk veel complexer en uitgebreider.  MIjn rekensom is alleen om een korte en eevoudige illustratie te geven hoe de Cougar letterlijk en figuurlijk werd weggecijfert.
Ik heb ook helemaal niet uitgerekend dat er 12 maanden lang 3 detachementen van elk 3 Chinooks  kan worden uitgezonden.
Dat is een ambitie uit Den Haag.  Ook hier hoor ik graag van jou, wat de maximale uitzend mogelijkheden zijn, zodra de nieuwe Chinooks Full Operational Capable zijn.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

#170
Citaat van: Ace1 op 31/05/2012 | 22:37 uur
Stel je hebt een  tegenstander  die 35mm Anti-aircraft warfare kanonnen heeft opgesteld hoe hoog moet je dan vliegen?

1500 meter. Tenminste dat was het plafond van de PRTL.

Edit: Of 2500 meter... weet het niet zeker meer, ik begin te twijfelen. Het is al lang geleden.

Avia101

Citaat van: Ace1 op 31/05/2012 | 17:32 uur
Citaat van: Lex op 31/05/2012 | 17:27 uur
Ace1, heb je hier voorbeelden van?  :angel:

Uit betrouwbare bron weet ik dat er 2 Cougars op de Kooy staan voor Sar taken.

CITAAT IN CITAAT VERWIJDERD!!

Rob
Forumbeheerder


Ook gezien?

Ace1

Citaat van: Poleme op 31/05/2012 | 20:01 uur
Stel je tegenstander heeft veel 7,62 mm MAG achtige en 12,7mm wapens.  Dan moet je al ten opzichte van de grond een vlieghoogte aanhouden van 3.000 voet / 915 meter.  Heb je een RPG dreiging?  Dan moet je minimaal 1.500 voet / 458 meter hoog vliegen.

Stel je hebt een  tegenstander  die 35mm Anti-aircraft warfare kanonnen heeft opgesteld hoe hoog moet je dan vliegen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Oerlikon_35_mm_twin_cannon




dudge

Citaat van: Poleme op 31/05/2012 | 20:01 uur
Tijdens de Korea en Vietnam oorlog werd de US Army geconfronteerd met helikopters die aanzienlijke beperkingen hadden bij Hot and high missies.  Deze heli prestatie beperkingen hadden vervolgens grote gevolgen voor het plannen van diverse operaties waarbij helikopters werden ingezet.
Goin' Hot.
Alreeds tijdens de Vietnam oorlog besloot de US Army dat haar toekomstige transport helikopters geen beperkingen mochten hebben bij een temperatuur van 35 graden Celsius en een vlieghoogte van 4.000 voet / 1.220 meter.  Waarom die hoge / tropische temperatuur?  Eenvoudig, statistisch gezien worden 95% van alle conflicten uitgevochten in tropisch gebied.
Goin' high altitude.
Stel je tegenstander heeft veel 7,62 mm MAG achtige en 12,7mm wapens.  Dan moet je al ten opzichte van de grond een vlieghoogte aanhouden van 3.000 voet / 915 meter.  Heb je een RPG dreiging?  Dan moet je minimaal 1.500 voet / 458 meter hoog vliegen.

In dat geval kan ik mij inderdaad voorstellen dat er gevlogen moet worden op hoogtes van 4000 foot of zelfs meer.

Poleme

#166
Citaat van: dudge op 20/05/2012 | 20:39 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 20/05/2012 | 20:32 uur
en zijn tevens niet toegespitst op de waarschijnlijke hot 'n high condities van een uitzending.
Hoezo waarschijnlijk? Hot is waarschijnlijk, maar het merendeel van de 'gordel van instabiliteit' kent niet de hoogtes die Afghanistan kent. Derhalve is het prima mogelijk dat we in een 'hot but not high' gebied komen. Al-Muthanna was meen ik niet echt hoog te noemen?
Tijdens de Korea en Vietnam oorlog werd de US Army geconfronteerd met helikopters die aanzienlijke beperkingen hadden bij Hot and high missies.  Deze heli prestatie beperkingen hadden vervolgens grote gevolgen voor het plannen van diverse operaties waarbij helikopters werden ingezet.
Goin' Hot.
Alreeds tijdens de Vietnam oorlog besloot de US Army dat haar toekomstige transport helikopters geen beperkingen mochten hebben bij een temperatuur van 35 graden Celsius en een vlieghoogte van 4.000 voet / 1.220 meter.  Waarom die hoge / tropische temperatuur?  Eenvoudig, statistisch gezien worden 80 % van alle conflicten uitgevochten in tropisch gebied.
Goin' high altitude.
Stel je tegenstander heeft veel 7,62 mm MAG achtige en 12,7mm wapens.  Dan moet je al ten opzichte van de grond een vlieghoogte aanhouden van 3.000 voet / 915 meter.  Heb je een RPG dreiging?  Dan moet je minimaal 1.500 voet / 458 meter hoog vliegen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

michielnr

De (week)overzichten zijn ook altijd publiek te vinden, zoals hier
NR

Lex

Citaat van: 5m@sh_1up op 31/05/2012 | 17:55 uur
Als de AB412 én Lynx niet beschikbaar zijn voor patientenvervoer en SAR, dan wordt dit overgenomen door de Cougar. Dit is al een aardig tijdje zo, en voorbeelden zijn er zat te vinden, zoals in wekelijkse overzichten op intranet.
De overzichten op intranet zijn niet voor iedereen te lezen.  :angel:

5m@sh_1up

Als de AB412 én Lynx niet beschikbaar zijn voor patientenvervoer en SAR, dan wordt dit overgenomen door de Cougar. Dit is al een aardig tijdje zo, en voorbeelden zijn er zat te vinden, zoals in wekelijkse overzichten op intranet.

Ace1

#162
Citaat van: Lex op 31/05/2012 | 17:27 uur
Ace1, heb je hier voorbeelden van?  :angel:

Uit betrouwbare bron weet ik dat er 2 Cougars op de Kooy staan voor Sar taken.

CITAAT IN CITAAT VERWIJDERD!!

Rob
Forumbeheerder

Lex

Citaat van: Ace1 op 31/05/2012 | 17:24 uur
Die worden al gebruikt voor  SAR taken.....
Ace1, heb je hier voorbeelden van?  :angel:

Ace1

Citaat van: Northern_Darkness op 31/05/2012 | 10:03 uur
Hoe zit het met de 7 Cougars die geschikt gemaakt zijn voor maritieme operaties? Kunnen die niet gebruikt gaan worden voor SAR taken (stoot de Agusta Bell af!) en zijn ook goed bruikbaar voor de taken die nu door de Allouettes worden uitgevoerd.

Die worden al gebruikt voor  SAR taken en de  3 Agusta Bell heli´s worden volgende jaar afgestoten.