First F-35 For The Netherlands Rolls Out Of F-35 Production Facility

Gestart door andré herc, 04/04/2012 | 20:05 uur

FritsV

En op jsfnieuws.nl kun je lezen wat we voorlopig met die testtoestellen kunnen:

Nederland heeft twee toestellen besteld uit de voorseries (uit voorserie 3 of LRIP3 en uit voorserie 4 of LRIP4). Deze toestellen zijn op het moment dat ze van de productielijn al te bestempelen als potentiële hangar-koninginnen.

De ontdekking van bulkhead cracks in november 2010 betekent complexe (dus dure) modificatie van onze LRIP3 F-35A en LRIP4 F-35A. De in 2012 ontdekte problemen komen hier nu nog bij. Dit werd in het rapport van december 2011 al bevestigd: "Significante modificaties nodig om ze op Block 3 te krijgen" . Dit vergt volgens het vorige rapport aanzienlijke "downtime" en is noodzakelijk om deze toestellen mee te laten doen aan de operationele testfase ( IOT&E) waar ze voor gekocht zijn.
Dit toont dat de beslissing van Nederland om in 2009 en 2010 de beslissing te nemen vroege toestellen te kopen foutief is geweest. De IOT&E fase start niet, zoals toen ten onrechte beweerd in 2012/2013, maar jaren later. Een dure, tientallen miljoenen euro's kostende, misvatting.

yelloow

Er is net een onderzoek uitgekomen van de Algemene Rekenkamer waarin staat dat dit juist niet te doen zolang er geen beslissing genomen wordt.

Verder vraag ik me af of je een defensie aankoop een goede investering kunt noemen alleen aan de hand van kostenplaatjes. Het gaat hier niet om wasmachines..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: SayCet op 09/04/2012 | 20:42 uur
Weet iemand hoeveel het kost om de komende jaren de f16's draaiende te houden?
Als we die berekening afzetten tegen de komst van een nieuw type toestel met de bijbehorende kosten zouden we misschien daadwerkelijk kunnen zeggen of het een goede of slechte investering is..



Zie: Re:Vervanging huidige F-16's, deel 6 « Antwoord #1340 Gepost op: 03/04/2012 | 18:14 uur »

SayCet

Weet iemand hoeveel het kost om de komende jaren de f16's draaiende te houden?
Als we die berekening afzetten tegen de komst van een nieuw type toestel met de bijbehorende kosten zouden we misschien daadwerkelijk kunnen zeggen of het een goede of slechte investering is..

SGT AMV, Flight Nurse

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nogmaals dezelfde foto als bij het rolls out artikel maar nu in hoge resolutie.

Uit LinkedIn

Ian Knight • http://dl.dropbox.com/u/9967551/AN-1%20Roll%20Out%2004.jpg

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 04/04/2012 | 23:03 uur
30 toestellen voor 15 miljard (wat je als ik de Noorse cijfers moet geloven niet eens gaat redden) is mij aanstellen?

Niet alleen heeft en zal de krijgsmacht als geheel voor deze blunder op kunnen draaien.

Daarnaast kan ik als zijnde belastingbetaler kan dit op zijn zachts gezegd niet waarderen.
Thatcher zij eens iets in de zin van 'Er bestaat geen publiek (overheids) geld, er bestaan alleen het geld van de belastingbetaler, daarom heeft de staat de plicht om al het geld wat ze bij de burger wegpakken op een wijze manier te besteden.' En ik maar denken dat de VVD ook rechts-liberaal was...  :mad:

Nu is Thatcher niet echt het lichtend voorbeeld als het gaat om de besteding van Brits belastingeld maar ik ben het met je eens dat "we" slim moeten omgaan met het publieke geld.

Maar wat is slim omgaan met publiek geld?

Zoals we in een ander topic hebben kunnen zien kost de zorg (bij huidig budget) ruim 2 JSF's per dag, dat is over een periode van 30 jaar meer dan 21.900 nieuwe JSF's (exclusief exploitatiekoste)

Kortom: het zijn keuzes en in mijn keuze zou ik kiezen voor een defensiebudget van (minimaal) 2% van het BNP

IPA NG

Citaat van: HermanB op 04/04/2012 | 22:47 uur
Citaat van: IPA NG op 04/04/2012 | 20:26 uur
Nou... leuk...

Een zwarte dag voor de krijgsmacht als geheel.
Stel je niet zo aan man.

30 toestellen voor 15 miljard (wat je als ik de Noorse cijfers moet geloven niet eens gaat redden) is mij aanstellen?

Niet alleen heeft en zal de krijgsmacht als geheel voor deze blunder op kunnen draaien.

Daarnaast kan ik als zijnde belastingbetaler kan dit op zijn zachts gezegd niet waarderen.
Thatcher zij eens iets in de zin van 'Er bestaat geen publiek (overheids) geld, er bestaan alleen het geld van de belastingbetaler, daarom heeft de staat de plicht om al het geld wat ze bij de burger wegpakken op een wijze manier te besteden.' En ik maar denken dat de VVD ook rechts-liberaal was...  :mad:
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

HermanB


andré herc

Eerste Nederlandse test-JSF rolt uit hangar  De eerste Nederlandse JSF in aanbouw 

FORT WORTH (ANP) - Het eerste Nederlandse testtoestel van de Joint Strike Fighter (JSF/F-35) is klaar. Het toestel werd woensdag opgeleverd in de fabriek van Lockheed Martin in Fort Worth, Texas.

Het toestel gaat nu naar een Amerikaanse luchtvaartbasis in Florida, waar de Nederlandse luchtmacht het deze zomer gaat gebruiken voor training van piloten en onderhoudspersoneel. Het eerste testtoestel werd nog door het vorige kabinet gekocht en aanbetaald. Het tweede toestel is vorig jaar april besteld en kost maximaal 90 miljoen euro.

De JSF is voor de luchtmacht de gedroomde opvolger van het F-16-gevechtsvliegtuig. Dit kabinet heeft echter besloten geen knoop door te hakken over de opvolging van de F-16, die bovendien 3 jaar langer blijft doorvliegen. Wel is er 800 miljoen dollar in de ontwikkeling van de JSF gestoken. In ruil daarvoor ontvangt het Nederlandse bedrijfsleven opdrachten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11851801/__Eerste_NL_se_JSF_is_klaar__.html
Foto: Defensie
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

IPA NG

Als dat een multirole variant is die de helft minder kost en in de exploitatie 1/5e deel kost dan vind ik het prima.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 04/04/2012 | 20:26 uur
Nou... leuk...

Een zwarte dag voor de krijgsmacht als geheel.

We kunnen het ook de F35NG noemen... wellicht lucht dat op.  :devil:

IPA NG

Nou... leuk...

Een zwarte dag voor de krijgsmacht als geheel.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

andré herc

First F-35 For The Netherlands Rolls Out Of F-35 Production Facility


FORT WORTH, Texas, April 4, 2012 – The first F-35 Lightning II for The Netherlands rolled out of the F-35 production facility on April 1. This is the latest step in the production process leading to its eventual assignment to Eglin AFB, Fla., later this summer. The Netherlands will use the conventional takeoff and landing (CTOL) jet, known as AN-1, for training and operational tests for pilots and maintainers. AN-1 will undergo functional fuel system checks before being transported to the flight line for ground and flight tests in the coming weeks. The Royal Netherlands Air Force continues to be at the forefront of flight testing and pilot training and remains at the leading edge of advanced 5th Generation fighter technology.

http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2012/april/04042012ae_f35-netherlandrollsout.html
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.