Boeken betreffende Defensie

Gestart door Bennn, 05/10/2008 | 21:23 uur

Ace1

Marco Kroon toont kwetsbare kant in boek 'Leiderschap onder vuur'

DEN BOSCH - Volgende week komt het boek uit waarin Marco Kroon uit Den Bosch beschrijft hoe hij denkt over leiderschap. Ook spreekt de Bosschenaar zich uit over zijn ervaringen in het veld als militair. Het boek heeft de titel 'Leiderschap onder vuur'.


Kroon is drager van de Militaire Willems-Orde. Hij werd zelf geruime tijd op de korrel genomen, omdat hij in drugs en stroomstootwapens zou hebben gehandeld. Kroon werd vorig jaar april vrijgesproken van drugsbezit en hij kreeg een boete voor het bezit van stroomstootwapens.

Operatie Chitag rode draad
Het boek bevat in de praktijk beproefde lessen die voor iedereen, als leider en als mens, toepasbaar kunnen zijn, zo meldt UHB uitgevers.

De eerste nacht van Operatie Chitag in Afghanistan, waarin Kroons peloton zich in de Chora-vallei omsingeld zag door een vijandelijke overmacht, loopt als een rode draad door het boek. In het boek doet Kroon de morele dilemma's uit de doeken waarmee als leider te maken kreeg.

Bijzondere foto's
Ook wordt een kwetsbare kant getoond die slechts weinigen van hem kennen, zo meldt de uitgeverij. Het boek bevat verder zestien pagina's met uniek en persoonlijk fotomateriaal.

Het voorwoord van 'Leiderschap onder vuur' is van Mart de Kruif, luitenant-generaal en Commandant Landstrijdkrachten. Ook Peter van Uhm, generaal buiten dienst, leverde een bijdrage aan het boek.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1837691383/Marco+Kroon+toont+kwetsbare+kant+in+boek+Leiderschap+onder+vuur.aspx


boek is hier te bestellen http://www.leiderschapondervuur.nl/

Bernadette JodH

Lees een verslag over het optreden van de luchtmobiele brigade in Bosnia, in voormalig Joegoslavie: De koning van Tuzla van Arnold Jansen op de Haar.

Opeens bevindt Tijmen zich als VN-militair in een echte oorlog in Bosnië, het decor van het meest recente conflict in Europa.

Door zijn collega's, Eddy en Lex, ervaart hij een andere kant van het leven. Voor Eddy is oorlog een spel, voor Lex is ieder spel een oorlog. De koning van Tuzla niet zozeer gevechtshandelingen of tactieken, maar meer hoe de oorlog gewone mensen, soldaten en burgers, raakt.

Tijmens verhaal over het vinden van zijn identiteit in een besloten militaire omgeving wordt afgewisseld met fascinerende fragmenten van het leven in een oorlogsgebied.

Als de professionele militair die hij is, maakt Tijmen zijn eigen oorlog tot een succes en brengt al zijn mannen veilig thuis. Twee keer bouwt hij een basis op uit het niets, in Tuzla en in 'de Sapna Duim'. Op Tuzla Air Base is hij tenminste De koning van Tuzla.

Overleven Tijmens ambities deze oorlog?

Lees De koning van Tuzla nu verkrijgbaar op de Holland Park Press website.

boekje_pienter

#25
Zie onder andere Sven Hassel's roman 'Wheels of terror'.

In het Nederlands is deze vertaald als 'Pantsers des doods'. Dit boek is in 1958 voor het eerst in Nederland gepubliceerd en in maart vorig jaar nog heruitgegeven door deze uitgeverij onder ISBN 978-90-77895-71-9.



Volgens deze uitgeverij zijn van de boeken van Sven Hassel wereldwijd ruim 52 miljoen exemplaren verkocht. Zowaar geen klein bier!

bergSved

Beschreven hoe dit kat en muis spel zich gedurende de oorlog afspeelt. Vanaf het begin, toen beide partijen nog maar weinig ervaring hadden met het snachts bombarderen en onderscheppen.




------------------------------
Niveau Omhoog Games

pewe64

De boeken van Sven Hassel zijn ook goed te lezen. beschrijven de oorlogshandelingen vanuit de Duitse zienswijze en zijn zeer luchtig geschreven. Ook een aanrader

Nikehercules


Het is misschien niet helemaal wat de topic starter zoekt, maar voor iedereen die de luchtoorlog in de 2e wereld oorlog aanspreek is ''The other battle'' van peter hinchliffe zeker een aanrader.
Dit boek gaat niet over de battle of britain zoals veel boeken (vandaar de titel) maar over de strijd tussen het britse bomber command en de duitse nachtjagd.
Vanaf het begin, toen beide partijen nog maar weinig ervaring hadden met het snachts bombarderen en onderscheppen, is beschreven hoe dit kat en muis spel zich gedurende de oorlog afspeelt.

hdevreij

#21
Soldaat in Uruzgan

door Hans de Vreij, Wereldomroep

Wat maakt een militair mee die voor vier of zes maanden naar Uruzgan wordt uitgezonden? Tot nu toe moeten we dat opmaken uit officiële publicaties van het ministerie van  Defensie; schaarse en gecensureerde weblogs, een enkel interview. Maar daarin is verandering gekomen met de publicatie van het boek 'Soldaat in Uruzgan'.

"Papa, ben jij een moordenaar?" Vik kijkt opzij. Zijn dochter zit rechtop in haar bed en kijkt hem angstig aan, wachtend op het antwoord. "Natuurlijk niet, Muppet. Hoe kom je daarbij?" "Een kindje uit groep 4 heeft op het schoolplein tegen me gezegd dat je een moordenaar bent, want in Afghanistan heb je mensen doodgeschoten".

Een paar zinnen uit de proloog van 'Soldaat in Uruzgan', geschreven door majoor Niels Roelen, die in 2007 een aantal maanden plaatsvervangend compagniescommandant was binnen de zogeheten Battle Group. Dat zijn de circa 500 mannen en vrouwen van de gevechtseenheden die in Uruzgan zijn om er voor de veiligheid te zorgen.

Roelen heeft qua literaire vorm gekozen voor het verhaal van een fictieve hoofdpersoon, 'kapitein Vik de Wildt' . In alle details overigens het alter ego van Niels Roelen, en ook de militairen met wie hij in Uruzgan werkte komen onder andere (voor)namen in het boek voor.

Het bijzondere van 'Soldaat in Uruzgan' is dat nooit eerder op zo'n  persoonlijke en voor een breed publiek toegankelijke manier geschreven over wat de gevechtseenheden meemaken in Uruzgan. Contacten met de plaatselijke bevolking en het eigen 'thuisfront' van de militairen; gevechten met de Taliban en hun interne radioverkeer dat wordt afgeluisterd, en zelfs een geval van 'eigen vuur' waarbij de ene Nederlandse eenheid met mortieren op een andere schiet. Dit alles beschreven zonder al te veel militair jargon.

Zowel de fictieve Vik de Wildt als de echte Niels Roelen hebben in Uruzgan de dood in de ogen gekeken. Een fragment uit de beschrijving van een hinderlaag waarin hij met een aantal van zijn ondergeschikten terecht was gekomen. Van korte afstand worden ze massaal onder vuur genomen. Kapitein Vik durft zijn hoofd niet te draaien, zo dicht vliegen de kogels om hem heen. Ze weten zich uit de hinderlaag te vechten en beseffen achteraf dat er een paar geluksengeltjes op hun schouders hebben gezeten.

"In amper een kwartier tijd hebben ze met negen man zo'n tweeduizend kogels verschoten en een stuk of tien handgranaten gegooid. Dat is veel. Ko is geraakt door een kogel die in zijn mitrailleurmagazijn is blijven steken. Pat blijkt in het midden voor op zijn helm te zijn geraakt. In de jas van Brugge zitten kogelgaten onder de oksel, maar zelf is hij niet geraakt."

Het boek is ook eerlijk - zo lezen we hier voor het eerst dat sommige soldaten tijdens een vuurgevecht aanvankelijk verstijfd van angst aan de grond genageld blijven staan. In een heel andere zin maakt kapitein Vik alias Niels Roelen van zijn hart ook geen moordkuil. Na een zwaar vuurgevecht merkt een collega op dat zijn ploeg veel geluk heeft gehad. Kapitein Vik:

"Misschien dwing je geluk ook wel af. Ik weet het niet. Het gekke is.....hoe zeg ik dit?  Die momenten waren superintens....Eigenlijk heb ik me nog nooit zo springlevend gevoeld als op het moment dat ik dacht dat ik doodging."

Niels Roelen is niet bezweken voor de verleiding om breder uit te weiden over de situatie in Uruzgan in de tweede helft van 2007. De beschreven voorwaartse posten Poentjak en Volendam zijn inmiddels opgeheven; de felle gevechten bij het plaatsje Deh Rawod en Sorkh Murghab die hij beschrijft  behoren sinds vorig jaar ook tot het verleden. Het maakt het boek er niet minder lezenswaardig op, in tegendeel.

'Soldaat in Uruzgan' is voorzien van een uitgebreid voorwoord van schrijver Arnon Grunberg die tijdens een bezoek aan Uruzgan door Niels Roelen 'buiten de poort' is begeleid. Delen van het boek hebben hun oorsprong in het officiële landmacht-weblog dat (toen nog ritmeester) Roelen heeft bijgehouden.

Niels Roelen: Soldaat in Uruzgan. Uitgeverij Carrera. 271 pagina's. ISBN 9789048802319.

Links
Niels' Landmacht Log http://www.defensie.nl/landmacht/actueel/landmacht_log/archief/niels

(Zie voor een 'opgemaakte' versie http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/openhartig-relaas-uit-uruzgan)

pewe64


Lex

Ter info: ISBN 9789048802319.
De prijzen via de diverse verkooppunten zijn zeer verschillend.


hdevreij

'Soldaat in Uruzgan' al verkrijgbaar

Het boek 'Soldaat in Uruzgan', geschreven door majoor der Cavalerie Niels Roelen, wordt volgende week officieel gelanceerd. Maar het blijkt nu al bij de Bruna-winkels te koop te zijn.

'Soldaat in Uruzgan' is het eerste uitgebreide relaas (271 pagina's) van een van de duizenden militairen die sinds de start van de missie op 1 augustus 2006 gediend hebben bij de Battle Group, het onderdeel dat de poort uitgaat en, zoals uit het boek blijkt, soms in felle gevechten verwikkeld raakt.

Het is geschreven in literaire vorm en geen droge opsomming van feiten. De fictieve hoofdpersoon, kapitein Vik de Wildt, vertoont overigens opvallende gelijkenissen met Niels Roelen. Schrijver Arnon Grunberg heeft een uitgebreid voorwoord bij het boek geschreven.

Samenvatting door uitgeverij Carrera:

"Vanaf het moment dat de eerste kogels hem om de oren vliegen, weet kapitein Vik de Wildt dat alles anders is dan hij zich had voorgesteld. Een jaar lang hebben zijn 150 mannen zich kunnen voorbereiden op deze missie. Toen de politiek besloot deel te nemen aan de oorlog in Afghanistan, stond hun leven opeens in het teken van dat ene doel: de uitzending. Vanaf dat moment trainden, leefden, aten en dronken ze Afghanistan.

Soldaat in Uruzgan volgt de missie van kapitein Vik de Wildt en geeft een indringend beeld van de fysieke en psychische strijd van soldaten die uitgezonden worden. Met veel oog voor detail volgen we de soldaten vanaf het vertrek van een winderige militaire basis in Nederland naar het bloedhete zuiden van Afghanistan: Uruzgan. Nachtelijke patrouilles door onherbergzaam gebied, onverwachte aanvallen van de taliban, de onberekenbare dreiging van bermbommen, een bevolking die snakt naar hulp en rust, het eerste begin van infrastructurele wederopbouw en vooral de prestaties van soldaten onder extreme druk."


(weblog Vrede en Veiligheid, Wereldomroep)

013 Remco

Er is heel recent een nieuw boek uitgekomen over de oorlog in Afganistan. Is geschreven door een journalist die werkzaam is bij de NOS. Dus gewoon een nederlands boek, wel zo handig voor sommige :angel:

http://www.bol.com/nl/p/boeken/kabul-kamp-holland/1001004006165486/index.html
16-02-2009 Opkomst KMS Weert

bennovan

Citaat van: lex op 23/11/2008 | 16:22 uur
Citaat van: bennovan op 21/11/2008 | 11:03 uur
En wat is je reden daarvoor als ik vragen mag??
Ik heb het toneelstuk gezien. ::)


Viel tegen blijkbaar??

Wat ik er van te voren over las was wel positief, maar zelf ben ik er niet geweest.

Lex

Citaat van: bennovan op 21/11/2008 | 11:03 uur
En wat is je reden daarvoor als ik vragen mag??
Ik heb het toneelstuk gezien. ::)

bennovan

Citaat van: lex op 20/11/2008 | 23:30 uur
Eenieder moet zich een eigen mening vormen, maar ik zal het boek niet lezen.

En wat is je reden daarvoor als ik vragen mag??
Houd je niet van boeken/kloppen dit soort boeken over het algemeen niet met de werkelijkheid (vind ik zelf wel een belangrijk punt trouwens)/etc.?

De stip

#13
Citaat van: Bennn op 28/10/2008 | 21:24 uur
Zijn er ook boeken van Nederlandse militairen? Vrij recente dan? Uit Bosnie of wellicht uit Uruzgan?

Qua Patet Obelix

http://www.lulu.com/content/874180



Lex

Eenieder moet zich een eigen mening vormen, maar ik zal het boek niet lezen.

bennovan

Heeft toevallig iemand het boek 'Tragische Helden' gelezen??
Het gaat om dit boek.
Lijkt mij wel interessant, tis alleen wel handig om van te voren te weten of het ook wel écht interessant is ;).

Bennn

Zijn er ook boeken van Nederlandse militairen? Vrij recente dan? Uit Bosnie of wellicht uit Uruzgan?

Erik M.


BadMuts

Citaat van: Sine Pari op 07/10/2008 | 09:35 uur
"Black Hawk Down" - Mark Bowden
"Six Minutes To Freedom" - Kurt Muse
"In the Company of Heroes" - Michael Durant
"Vom Kriege" - Carl von Clausewitz
"In Search of the Warrior Spirit" - Richard Strozzi-Heckler
"Leadership and Training for the Fight" -  Paul Howe
"Sharpening the Warriors Edge" - Bruce Siddle
"On Killing" - Dave Grossman


Heb de eerste drie boeken met dank betuigingen van de autoren.

Black hawk down gebaseerd op de film? (of vice versa...)

Sine Pari

"Black Hawk Down" - Mark Bowden
"Six Minutes To Freedom" - Kurt Muse
"In the Company of Heroes" - Michael Durant
"Vom Kriege" - Carl von Clausewitz
"In Search of the Warrior Spirit" - Richard Strozzi-Heckler
"Leadership and Training for the Fight" -  Paul Howe
"Sharpening the Warriors Edge" - Bruce Siddle
"On Killing" - Dave Grossman


Heb de eerste drie boeken met dank betuigingen van de autoren.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

BadMuts

Citaat van: Akoena op 06/10/2008 | 11:08 uur
bravo two zero - andy mcnab

stuk voor stuk engelse boeken, een aantal zijn er vlgs mij in het nederlands vertaald, maar het is tovh leuker om ze in het engels te lezen  ;)

die is aan te raden. Heb 'm zelf ook in de kast staan.
Overigens heb ik 'm in het Nederlands. Heb zelf geen voorkeur voor het engels of in het nederlands...

pvt_Baldrick

De bijgevoegde link verwijst naar het Nederlands Instituut voor Militaire Historie, en zij hebben een aantal leeswijzers samengesteld met goede boeken over militair optreden onderverdeeld naar niveau van optreden. Daarnaast zijn er wat thematische leeswijzers, zoals Afrika en Afghanistan.

Voor de serieuze lezer een echte aanrader!

http://www.nimh.nl/nl/publicaties/leeswijzers/index.aspx

Akoena

the one who got away - chris ryan
immediate action - andy mcnab
bravo two zero - andy mcnab
seven troop - andy mcnab
sniper one - dan mills
bloody heroes - damien lewis

stuk voor stuk engelse boeken, een aantal zijn er vlgs mij in het nederlands vertaald, maar het is tovh leuker om ze in het engels te lezen  ;)

Roeland

Platoon leader van McDonough (vietnam)
The Heights of Courage van Kahalani (yom kippur oorlog)
March Up van Smith (Iraq 2003)

Nederlands:

Mariniers in aktie op oost-java van Willem Moraal
De laatste man van Wim Hornman (ook mariniers in NL-Indie)

Zijn wat aanraders die ik zo uit het blote hoofd weet..
- Catch you on the flip side -

Lex

Vanwege het feit dat je aangeeft, verder te willen gaan dan de KL, door o.a. de verwijzing naar Delta Force en de Mossad wordt dit topic verplaatst naar: "Van alles en nog wat".

Lex
Forumbeheerder.

Bennn

Zijn d'r eigenlijk veel boeken over de Nederlandse lachtmacht. Ik bedoel dan niet van dit is een Helm en dit is een kogel vrijvest ofzo. Maar meer boeken van personen die daarin hebben beschreven wat ze allemaal mee hebben gemaakt. Ik ken Westerlings oorlog, en ook wat Amerikaanse waaronder Inside Delta Force. Kennen jullie mss nog aardige boeken? Mss een beetje off topic, maar altijd interessant om te lezen vind ik.

Buitenlandse vind ik trouwens ook goed :P boeken over de mossad ofzo.