Vervanging huidige F-16's, deel 7

Gestart door Lex, 22/04/2012 | 13:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/01/2013 | 21:14 uur
heb je toch mijn blog niet goed gelezen ;)...ik opteer voor de Gripen NG of de laatste versie van de F-16. Minimum aantal 61.

Ik heb je blog goed gelezen en met 60+ per omgaande een van de door jou genoemde alternatieven bestellen met 40- zie ik liever een kist met meer capaciteiten.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 14/01/2013 | 21:04 uurOver ongezonde fixatie gesproken...  :sick:

De een wil de F35 ten kosten van alles en de ander een prototype wat als nog kan crashen van Zweedse makelij zelfs al duikt het aantal onder de 30.
heb je toch mijn blog niet goed gelezen ;)...ik opteer voor de Gripen NG of de laatste versie van de F-16. Minimum aantal 61.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/01/2013 | 20:57 uur
+1

Over ongezonde fixatie gesproken...  :sick:

De een wil de F35 ten kosten van alles en de ander een prototype wat als nog kan crashen van Zweedse makelij zelfs al duikt het aantal onder de 30.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 14/01/2013 | 20:40 uur
Als we onder de 30 gaan duiken ben ik om, bestel die Gripens dan, kunnen we tenminste nog wat samenwerken met de zweden en zwitsers. Rafale leuk en aardig maar samenwerking met de fransen ziet ik al helemaal niet zitten...

Als het verschil in budget (aanschaf en exploitatie) ten goede zou komen aan defensie dan zou dat een overweging kunnen zijn, iets vertel mij, noem het een vermoeden, dat dit ook niet het geval zal zijn.

Onder de 30 dan heb ik maar één alternatief, maar dit zal wel weer als te duur, te agressief, te groot en te ambitieus worden bestempeld.

Laten we eerst maar eens op de nieuwe "visie" wachten...

Elzenga

Citaat van: Strata op 14/01/2013 | 20:40 uur
Als we onder de 30 gaan duiken ben ik om, bestel die Gripens dan, kunnen we tenminste nog wat samenwerken met de zweden en zwitsers. Rafale leuk en aardig maar samenwerking met de fransen ziet ik al helemaal niet zitten...
+1

StrataNL

Als we onder de 30 gaan duiken ben ik om, bestel die Gripens dan, kunnen we tenminste nog wat samenwerken met de zweden en zwitsers. Rafale leuk en aardig maar samenwerking met de fransen ziet ik al helemaal niet zitten...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

24 tot max 57 nieuwe gvechtsvloegtuigen? Belachelijk!

Met deze getallen, laten we het het grofweg middelen op 32 tot 42, kunnen ze wat mij betreft 2 offertes opvragen, bij Boeing, voor de meest recente F15 variant en bij Dassault voor de meest recente Rafale.

Bij 60+ is het natuurlijk weer een ander verhaal.




IPA NG

Citaat van: Flyguy op 14/01/2013 | 20:03 uur
Citaat van: Poleme op 14/01/2013 | 19:42 uur
Want het uitgebreide sensoren pakket van de F-35A kan volgens de KLu worden gebruikt om de Nationale Veligheid te waarborgen vanuit de lucht.  Tja, ideeën kunnen het waarnemings vermogen erorm verminderen.
Als het om sensoren gaat dan moet je bij de Lcf's zijn, die kunnen heel west-Europa in de gaten houden. Dat argument gaat toch niet op? ;D

Zet een Smart-L bovenop het binnenhof, veel goedkoper als die 6 inzetbare F-35's die we straks krijgen a 15 miljard.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Flyguy

Citaat van: Poleme op 14/01/2013 | 19:42 uur
Want het uitgebreide sensoren pakket van de F-35A kan volgens de KLu worden gebruikt om de Nationale Veligheid te waarborgen vanuit de lucht.  Tja, ideeën kunnen het waarnemings vermogen erorm verminderen.
Als het om sensoren gaat dan moet je bij de Lcf's zijn, die kunnen heel west-Europa in de gaten houden. Dat argument gaat toch niet op? ;D

Elzenga

Citaat van: Poleme op 14/01/2013 | 19:42 uurHet  aantal van 85 heeft te maken met de opzet van de JSF System Development and Demonstration business case.  En niets met de omvang van de toekomstige KLu jachtviegtuig vloot.
In 2001 - 2002 ging de KLu intern al uit van een vloot F-16 vervangers van tussen de 52 en 66 kisten.
Later is dat verlaagd tot 36 - 57 F-35A's inclusief testkisten.  Nu houd men al rekening met een toekomstige vloot van ruwweg 24 F-35A's.
Dit flotttielje F-35A's kan voor het overgrote deel alleen maar worden ingezet voor de Quick Reaction Alert taak.
Toch houd de KLu dan nog vast aan de aanschaf van F-35A's.  Want het uitgebreide sensoren pakket van de F-35A kan volgens de KLu worden gebruikt om de Nationale Veligheid te waarborgen vanuit de lucht.  Tja, ideeën kunnen het waarnemings vermogen erorm verminderen.
"ideeën"?! Ik zou inmiddels spreken van een ongezonde "fixatie".....

Poleme

Citaat van: jurrien visser op 13/01/2013 | 17:10 uur
Het getal 85 lijken we (vrees ik) definitief los te moeten laten, als het aantal F16's reeds is terugebracht naar 68 dan verwacht ik, met welke vervanger dan ook, geen "uitbreiding".
Ik hou het, helaas, op een aantal F-35A's tussen de 42 en 68.
Het  aantal van 85 heeft te maken met de opzet van de JSF System Development and Demonstration business case.  En niets met de omvang van de toekomstige KLu jachtviegtuig vloot.
In 2001 - 2002 ging de KLu intern al uit van een vloot F-16 vervangers van tussen de 52 en 66 kisten.
Later is dat verlaagd tot 36 - 57 F-35A's inclusief testkisten.  Nu houd men al rekening met een toekomstige vloot van ruwweg 24 F-35A's.
Dit flotttielje F-35A's kan voor het overgrote deel alleen maar worden ingezet voor de Quick Reaction Alert taak.
Toch houd de KLu dan nog vast aan de aanschaf van F-35A's.  Want het uitgebreide sensoren pakket van de F-35A kan volgens de KLu worden gebruikt om de Nationale Veligheid te waarborgen vanuit de lucht.  Tja, ideeën kunnen het waarnemings vermogen erorm verminderen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 14/01/2013 | 15:26 uur
Defensie wordt simpelweg gerund door een stel idioten. Maar dat ligt denk ik vooral bij die mensen van het ministerie dan bij de daadwerkelijke militairen. Daar heb ik nog wel wat vertrouwen in.

Ik denk ook dat je bij de burgers moet zijn met een korte houdbaarheidsdatum, zij die met het petje met de tekst "eigenbelang" rondlopen.

IPA NG

Defensie wordt simpelweg gerund door een stel idioten. Maar dat ligt denk ik vooral bij die mensen van het ministerie dan bij de daadwerkelijke militairen. Daar heb ik nog wel wat vertrouwen in.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

dudge

Citaat van: Nikehercules op 13/01/2013 | 22:20 uur
En daar komt bij dat Volkel qua bebouwing zo ongeveer splinternieuw is. Niet dat defensie daar altijd een boodschap aan heeft, maar toch...

Wat je zegt klopt helemaal, daar heeft defensie (of de politiek) geen boodschap aan. Denk aan de Prinses Juliana Kazerne, voor tientallen miljoenen euro's verbouwd een paar jaar terug, ontegenzeggelijk een van de mooiste defensielocaties, gaat dicht. IDL in Delft, net een paar jaar open, gaat dicht (verhuisd naar Breda). De Alexander Kazerne in Den Haag, stond een van de grootste en jongste legeringen van Defensie, de 'Citadel', welke na een jaar of 4 trouwe dienst gesloopt is om vervolgens een vergelijkbaar gebouw op te bouwen op de Frederik Kazerne, een metertje of 1500 verderop. Niet te vergeten die mooie zet in Bergen, waar ongeveer 2/3 van de grond verkocht werd, maar het ombouwen van de beveiliging, elektriciteit e.d. er uiteindelijk voor zorgde dat er geld op toegelegd moest worden. Of die hele escapade rond de Kromhoutkazerne....nee, wat dat betreft, voor die paar B61's wordt wel een nieuw keldertje gebouwd. Of eigenlijk, een loods, liggen ze ook droog, en de wereldvrede is toch uitgebroken in Nederland....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 14/01/2013 | 12:43 uur
Ligt er maar net aan welke politieke haantjes er op dat moment het voor het zeggen heeft. En een basis open houden omdat er een beetje Amerikaanse handel ligt dat voor 99,9% nooit gebruikt zullen worden lijkt mij niet denkbaar. Koppel daarbij dat de JSF deal niet door zal gaan, Yanks boos, halen de handel zelf weg.

Een JSF deal die van de rails loopt kan ik me voorstellen maar als Leon Panetta, of beter nog, Barack Obama met het zittende haantje in het torentje belt met de vraag waar wij nu toch weer allemaal mee bezig zijn dan vermoed ik dat het snel geregeld is.