Vervanging huidige F-16's, deel 7

Gestart door Lex, 22/04/2012 | 13:50 uur

Ros

#1470
Ligt er maar net aan welke politieke haantjes er op dat moment het voor het zeggen hebben. En een basis open houden omdat er een beetje Amerikaanse handel ligt dat voor 99,9% nooit gebruikt zullen worden lijkt mij niet denkbaar. Koppel daarbij dat de JSF deal niet door zal gaan, Yanks boos, halen de handel zelf weg.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1469
Citaat van: Flyguy op 14/01/2013 | 08:04 uur
Ik wou net zeggen...  :sick:

Lijkt mij ook.

Daarnaast ben ik van menining dat het, officieel onbevestigde, Amerikaanse speelgoed voor Volkel positief zal uitpakken, zodra men de intentie zal uitspreken dat Volkel dicht gaat volgt wellicht een Amerikaans telefoontje richting Den Haag waarna de partij haantjes als een blad aan een boom zullen omdraaien.

Flyguy

Citaat van: Nikehercules op 13/01/2013 | 22:20 uur
En daar komt bij dat Volkel qua bebouwing zo ongeveer splinternieuw is. Niet dat defensie daar altijd een boodschap aan heeft, maar toch...
Ik wou net zeggen...  :sick:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Turkije verbaast JSF wereld met beslissing tot uitstel aankoop

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 3:55 onder Aanschaf JSF, Andere JSF landen

Kesteren – In Turkije is vrijdag bekend geworden, dat de aankoop van de eerste Joint Strike Fighter F-35 toestellen zal worden uitgesteld vanwege de technische problemen en de stijgende kosten. Tot voor kort was Turkije een van de meest toegewijde JSF partnerlanden. De beslissing roept dan ook de nodige vraagtekens op bij analisten.

Technische problemen en stijgende prijs de oorzaak

Op 3 januari 2012 is in een vergadering van het Defense Industry Executive Committee tot uitstel van de F-35 aankoop besloten. Het Defense Industry Executive Committee is het hoogste orgaan van Turkije inzake defensie aankopen, waar ook eerste minister Recep Tayyip Erdogan, defensie minister Ismet Ylmaz, chef generale staf generaal Necdet Özel en defensie aankoop chef Murad Bayar deel van uitmaken.
Op vrijdag 11 januari is de beslssing in een persverklaring naar buiten gebracht. Als oorzaken worden genoemd de huidige technische status van de Joint Strike Fighter, prestatieproblemen, de stijgende kosten en de status van de huidige contractonderhandelingen. Daarom is besloten om de eerste order, waartoe vorig jaar op 5 januari 2012 opdracht was gegeven, tot nader order in te trekken. Persbureau Agence-France Presse in Ankara heeft het bericht bevestigd.

Turkije heeft de op zeven na grootste defensiemacht in de wereld en een van de grootste bondgenoten van de USA binnen de NATO en is tevens een grote afnemer van de Amerikaanse wapenindustrie. Turkije is sinds 2001 een van de deelnemende landen in het JSF programma en heeft in 2006 toegezegd 100 toestellen te zullen afnemen, met een optie voor nog eens 16 toestellen. De F-35 moet in de Turkse luchtmacht de verouderde F-4 Phantom (uit het Vietnam tijdperk) vervangen.

Turkije tot voor kort grote en meest trouwe JSF partner

Turkije investeerde US$ 175 miljoen in de ontwikkelingsfase (ter vergelijking Nederland US$ 800 miljoen) en haalde reeds voor US$ 4 miljard aan industrieel werk binnen, aanzienlijk meer dan Nederland. Ondanks dit grote industriële profijt heeft Turkije tot op heden nog geen enkele vaste order geplaatst voor de F-35 en de aankoop steeds voor zich uitgeschoven. Tot voor kort was Turkije een van de meest trouwe JSF partnerlanden, geen enkel signaal duidde op uitstel of vermindering. Bovendien floreert de Turkse economie en is van defensiebezuinigingen geen sprake. Nog in 2009 was het de bedoeling, dat te beginnen met zesde productieserie (LRIP6) Turkije 10 toestellen per jaar zou afnemen. In 2010 werd het begintijdstip met een jaar uitgesteld en verminderd van 10 naar 6 toestellen. Begin 2012 werd het aantal verminderd naar 2 toestellen. Nu vindt dus opnieuw uitstel plaats naar een onbekend tijdstip.
Een deskundige, goed bekend met de achtergrond van het programma, liet ons weten, dat de slechte voortgang van het testen in 2012 als de directe aanleiding wordt genoemd, maar dat insiders in Turkije indicaties hebben, dat het komende jaar er mogelijk ingrijpende beslissingen inzake het F-35 programma bekend worden vanuit de Verenigde Staten. Door de aankoop van de eerste toestellen uit te stellen, houden ze op deze wijze alle opties open.

Aantallen dalen steeds verder

Door het wegvallen zal de zevende pre-productieserie (LRIP7) nu uit 35 toestellen bestaande (24 F-35As; 7 F-35Bs, 4 F-35Cs). Dit betekent geen productietoename, maar afname ten opzichte van de eerdere zesde serie. In 2007 was de planning nog dat de LRIP7-serie totaal 178 toestellen zou omvatten, door alle problemen is daar nu minder dan 20% van over.

De Turkse beslissing is tekenend voor de problemen, die het JSF programma ondervindt.
Alle deelnemende landen hebben de orders uitgesteld of verkleind ten opzichte van de oorspronkelijke toezeggingen. Italië heeft vorig jaar 40 toestellen geschrapt. Australië overweegt opnieuw een serie Boeing Super Hornets te kopen ten koste van de aankoop van de F-35. Canada heeft in december 2012 besloten het totale project opnieuw te bekijken en begin januari een vijftal fabrikanten uitgenodigd mee te dingen naar een order in een totaal nieuwe competititie.

Bron: AFP-Ankara; 11-jan-2013; "Turkey postpones order for its first two F-35 fighters"

JSFNieuws130114_JB/jb

http://www.jsfnieuws.nl/?p=896

Ace1

#1466
Citaat van: Lex op 13/01/2013 | 23:23 uur
Lastig. Heeft maar een baan welke ook korter is dan de andere velden.
Daarnaast ook nog het civiele medegebruik, met daarbij de overlast.

Lex een AN124 kan landen op Woensdrecht en nog wel meer spul. ;)






jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 13/01/2013 | 23:23 uur
Lastig. Heeft maar een baan welke ook korter is dan de andere velden.
Daarnaast ook nog het civiele medegebruik, met daarbij de overlast.

Als de baan goed genoeg is voor toestellen als de F16 maar ook de Fokker 100 dan lijkt mij dat zeker afdoende voor U(C)AV's. Daarnaast als je langs de basis rijdt dan zie je heel veel weiland en een beetje bos... Deze hoek van west Brabant is niet echt over bevolkt te noemen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 13/01/2013 | 23:17 uur
Waarom zou je het huidige aantal piloten op peil houden? Minder vliegtuigen = minder piloten.  Net als minder overig personeel of weet je ook iets om deze te behouden. Wat denk je van: Personeel alleen voor de rechterkant van het toestel en personeel voor de linkerkant voor het toestel?

De eventuele sluiting van een volledige basis (tenzij het een logistieke basis wordt) lijkt mij al een aanzienlijke reductie in personeel. Die paar extra piloten zijn ook de kosten niet.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 13/01/2013 | 23:08 uur
Er is ook nog zoiets als Woensdrecht.
Lastig. Heeft maar een baan welke ook korter is dan de andere velden.
Daarnaast ook nog het civiele medegebruik, met daarbij de overlast.

onderofficier

Citaat van: Harald op 13/01/2013 | 23:07 uur

kun je met 2-zitters (welke ook alleen te vliegen zijn) je huidige piloten-aantal ook op peil houden

Waarom zou je het huidige aantal piloten op peil houden? Minder vliegtuigen = minder piloten.  Net als minder overig personeel of weet je ook iets om deze te behouden. Wat denk je van: Personeel alleen voor de rechterkant van het toestel en personeel voor de linkerkant voor het toestel?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

Citaat van: jurrien visser op 13/01/2013 | 17:22 uur
Citaat van: Flyguy op 13/01/2013 | 17:12 uur
Nogsteeds liever 68 dan 24. Pas als het getal onder de 60 duikt heb ik liever een superkist als de Silent Eagle of de F-35A in kleine getallen.

Mijn angst is dat de politiek uiteindelijk uitkomt op 2 squadrons, geplaatst op 1 basis aangevuld met een x-aantal U(C)AV's

Daarom ligt mijn voorkeur voor een kist ala F-15SE, een 2-zitter.  Ten eerste om de EW systemen en wapens te bedienen (de WSO=Weapon Systems Officer) en ten tweede om de begeleiding van U(C)AV's.
Gezien de berichten van defensie omtrent de aantallen, kun je met 2-zitters (welke ook alleen te vliegen zijn) je huidige piloten-aantal ook op peil houden en de benodigde vlieg-uren.

WSO=Weapon Systems Officer
The back seat is equipped for a Weapon Systems Officer (WSO pronounced 'wizzo') to work the new air-to-ground avionics. The WSO uses multiple screens to display information from the radar, electronic warfare, or infrared sensors, monitor aircraft or weapons status and possible threats, select targets, and use an electronic moving map to navigate. Two hand controls are used to select new displays and to refine targeting information. Displays can be moved from one screen to another, chosen from a menu of display options. Unlike earlier two-place jets (e.g. the F-14 Tomcat and Navy variants of the F-4), whose back seat lacked flying controls, the back seat of the F-15E cockpit is equipped with its own stick and throttle so the WSO can take over flying, albeit with reduced visibility.

Ros

Citaat van: bergd op 13/01/2013 | 22:44 uur
De Ucav toestellen moeten toch ook ergens geplaatst gaan worden? Is daar dan nog plaats voor als 1 van beide dicht gaat?

Gilze Rijen.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 13/01/2013 | 22:44 uur
De Ucav toestellen moeten toch ook ergens geplaatst gaan worden? Is daar dan nog plaats voor als 1 van beide dicht gaat?

Een U(C)AV veld lijkt me wel inpasbaar in de huidige structuur ook als één extra veld dicht gaat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1457
Daarnaast zie ik de samenwerkingswens met België... Op Volkel kun je de gehele toekomstige NL en BE luchtmacht (fighters) huisvesten. 36 voor NL en 24 voor BE.... geen probleem.

VLBL is denk ik in 2025 een woonwijk van Leeuwarden of een veld voor de NL transportviegtuigen zodat Eindhoven puur commercieel gebruikt kan worden.

Het officieel niet bestaande (US) speelgoed op Volkel lijk mij een garantie dat een NL politiek partijtje niet het lef heeft om Volkel te sluiten.

bergd

De Ucav toestellen moeten toch ook ergens geplaatst gaan worden? Is daar dan nog plaats voor als 1 van beide dicht gaat?