Herdenken Duitsers mag niet in Vorden

Gestart door Ros, 04/05/2012 | 18:13 uur

Wel of niet eens met deze uitspraak van de rechter

Ik ben het eens omdat.......
8 (42.1%)
Ik ben het niet eens omdat......
11 (57.9%)

Totaal aantal stemmen: 0

Poll gesloten: 06/05/2012 | 18:15 uur

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 10/05/2012 | 20:52 uur
Hoeveel daarvan liggen er in Nederland begraven?

Geen idee; is het criterium of ze in Nederland begraven zijn?

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 10/05/2012 | 20:47 uur
Nou, dan wachten we nog een paar jaar. Gaan we dan op 11 juli van een nader te bepalen jaar Servische doden herdenken? En welk jaar vind jij geschikt om er mee te beginnen? Ik neem aan over 67-16 jaar?

En dan is het nog zaak om eens een mooie datum te prikken om Talibanners te herdenken die gevallen zijn in de strijd tegen de NATO. Liefst op een dag die we ons nog goed kunnen herinneren, bv. de dag dat dat zoon van generaal van Uhm omkwam, op 18 april zijnde de dag na het aanntreden van van Uhm als CDS.

Moet dit allemaal kunnen, al dan niet over een tijdje?

Hoeveel daarvan liggen er in Nederland begraven?

KapiteinRob

Citaat van: 434ibc op 10/05/2012 | 18:19 uur
Ik ben van mening dat men niet alle Duitse doden moet herdenken want daarmee zou je bv ook Hitler kunnen herdenken maar 8 relatief onschuldige Duitse militairen op een begraafplaats in Vorden moet gewoon kunnen, daar ging de beginstelling om.

Het maakt mij weinig uit wie wat wil gedenken, maar zoals ik eerder heb aangegeven vind ik het ronduit dom om dat dan uitgerekend op 4 mei te doen. En dat een rechter gaat bepalen wie en wat je wel of niet gaat herdenken; dat lijkt me een eigen keuze!

Citaat van: 434ibc op 10/05/2012 | 18:19 uur
Wat het conflict op de Balkan betrreft en het conflict in Afghanisatn, dat is allemaal 16 jaar of korter en nog steeds actueel en dat kan je niet vergelijken met het herdenken van Duitse soldaten uit WWII.

Nou, dan wachten we nog een paar jaar. Gaan we dan op 11 juli van een nader te bepalen jaar Servische doden herdenken? En welk jaar vind jij geschikt om er mee te beginnen? Ik neem aan over 67-16 jaar?

En dan is het nog zaak om eens een mooie datum te prikken om Talibanners te herdenken die gevallen zijn in de strijd tegen de NATO. Liefst op een dag die we ons nog goed kunnen herinneren, bv. de dag dat dat zoon van generaal van Uhm omkwam, op 18 april zijnde de dag na het aanntreden van van Uhm als CDS.

Moet dit allemaal kunnen, al dan niet over een tijdje?

dudge

Citaat van: jurrien visser op 10/05/2012 | 17:51 uur
Het herdenken van alle Duitse WW doden kan wat mij betreft, voor de belangstellenden, uitstekend op de dag van de officiële Duitse capitulatie (8 mei 1945)

Dat zou wel een netter uitgangspunt zijn ja.
De Duitsers herdenken toch ergens in november? Zoals de meeste landen die de 1e WW als deelnemer hebben meegemaakt.
Al passen Duitsers binnen de officiële omschrijving, dus verbieden is wat dat betreft gewoon een stap te ver.

dudge

#109
Citaat van: onderofficier op 10/05/2012 | 20:09 uur
Nog steeds zijn mensen er gevoelig voor ondanks wij veel meer kennis hebben (de geschiedenis) maar ook bijv. internet.  Laat staan mensen die, op een gegeven moment, alleen nog de dingen mochten lezen die de nazi's wilde dat er gelezen werd.   Of moesten lezen.  

Klopt, en dat maakt bepaalde zaken ook erg moeilijk. Wie vervolg je wel, en wie niet? Wie is er wel schuldig, en wie niet? Het manipuleren van massa's mensen is best mogelijk. Dat zie je ook in ww2, waar het soms er snel ging, waar mensen in bijvoorbeeld Oostenrijk ogenschijnlijk van de ene op de andere dag een omslag maakten.

Ik meen dat op 4 mei de docu 'Prikkeldraad' is uitgezonden, hierin werd ook gezegd dat Nederlanders die gehoor hadden gegeven aan de oproep, en in Duitsland zijn gaan werken als dwangarbeider, door sommige ook als 'verraders' werden gezien. Dit soort processen zijn zo complex, dat het echt moeilijk is om de specifieke schuld van bepaalde personen aan te tonen.

Overigens zag je dat ook aan de straffen, de meeste Duitse militairen hebben een beperkte straf gekregen, een aantal de doodstraf of levenslang.

En die complexiteit mag dus nooit vergeten worden. Ik zat laatst in een discussie waarin iemand beweerde dat er nooit meer een massamoord zou kunnen plaatsvinden.....

onderofficier

Citaat van: 434ibc op 10/05/2012 | 17:39 uur
Daarnaast zou je je moeten afvragen wat jouw keuze was als Duitse jonge man gedurende WWII. Het gehele volk lijkt pro Hitler, de propagandamachine werkt op volle toeren, de Duitse media berichten alleen over heldendaden en overwinningen van de Duitse troepen en dan wordt je opgeroepen om voor de dienstplicht te verschijnen. Wat doe je dan?

Dat is ook mijn punt  en niet alleen tijdens de WOII  maar er gingen jaren en jaren van propaganda van vooraf. 
En de mensen waren er gevoelig voor door de armoede oa veroorzaakt door de gevolgen van de WOI. (Verdrag van Versailles ) 

Als ik naar de geboortedatums kijk van de militairen die in Vorten zijn begraven   1906, 1908, 1915, 1921, 1924   is het bijna niet meer dan logisch dat zij in dienst zijn gegaan   dienstplichtig of niet.    In armoede opgegroeid, iemand die dingen beloofd en doet.    En veel, heel veel propaganda.   Dan moet je , denk ik, heel sterk in je schoenen staan om niet in dienst te gaan.   

Soms krijg ik de indruk dat sommige denken dat de oorlog zo opeens spontaan is begonnen.   Ik mis in de geschiedenisboeken vaak de oorzaak van de oorlog.  Maar ook dat er tegenstand was in Duitsland zelf toen Hilter de macht probeerde te grijpen.  Voornamelijk communisten. Maar die werden uit de weg geruimd.  Ook tijdens de WOII zijn er meerdere pogingen geweest om Hilter te vermoorden. 

De legerleiding is, denk ik, meer te verwijten maar aan de andere kant ook weer niet want er werd bij hen veel op hun eergevoel gespeeld. 
Een verloren oorlog kans op wraak....   Ook in de legerleiding is er ondanks verschil tussen de nazi en de militair.
Neem Gen. Rommel die wordt eigenlijk gezien als een groot militair  en eigenlijk niet als een nazi.     Maar voor de rest is elke Duiter een nazi....

Citaat van: Elzenga op 10/05/2012 | 11:31 uur
Of deze Duitse militaire "onschuldige/gedwongen" dienstplichtigen waren vind ik dus maar de vraag. Is dat onderzocht?

Misschien helpt het wat ik geschreven heb.   

Je reactie verbaast me enigzins want je wil ons waarschuwen tegen de manipulatie van Wilders maar ik krijg het gevoel dat je niet de manipulatie wilt zien die de (echte) nazi's heel langzaam hebben opgebouwd.    Nog steeds zijn mensen er gevoelig voor ondanks wij veel meer kennis hebben (de geschiedenis) maar ook bijv. internet.  Laat staan mensen die, op een gegeven moment, alleen nog de dingen mochten lezen die de nazi's wilde dat er gelezen werd.   Of moesten lezen. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 434ibc op 10/05/2012 | 18:19 uur
Ik ben van mening dat men niet alle Duitse doden moet herdenken want daarmee zou je bv ook Hitler kunnen herdenken maar 8 relatief onschuldige Duitse militairen op een begraafplaats in Vorden moet gewoon kunnen, daar ging de beginstelling om. Wat het conflict op de Balkan betrreft en het conflict in Afghanisatn, dat is allemaal 16 jaar of korter en nog steeds actueel en dat kan je niet vergelijken met het herdenken van Duitse soldaten uit WWII.

Hitler was een Oostenrijker.  :cute-smile:

434ibc

Ik ben van mening dat men niet alle Duitse doden moet herdenken want daarmee zou je bv ook Hitler kunnen herdenken maar 8 relatief onschuldige Duitse militairen op een begraafplaats in Vorden moet gewoon kunnen, daar ging de beginstelling om. Wat het conflict op de Balkan betrreft en het conflict in Afghanisatn, dat is allemaal 16 jaar of korter en nog steeds actueel en dat kan je niet vergelijken met het herdenken van Duitse soldaten uit WWII.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#105
Citaat van: 434ibc op 10/05/2012 | 17:39 uur
Ik ben van mening dat het herdenken van gesneuvelde Duitse militairen na 67 jaar moet kunnen. Er is al jaren verbroedering tussen beide volkeren en in mijn ogen moet dit na al die jaren voldoende zijn om gezamenlijk te herdenken. Gedurende WWII is mening Duits militair dood geschoten omdat deze zich aan de dienst probeerde te onttrekken. De Duitse "Kettinghonden" waren berucht om het direct standrechtelijk neerschieten van weigeraars en deserteurs. Daarnaast zou je je moeten afvragen wat jouw keuze was als Duitse jonge man gedurende WWII. Het gehele volk lijkt pro Hitler, de propagandamachine werkt op volle toeren, de Duitse media berichten alleen over heldendaden en overwinningen van de Duitse troepen en dan wordt je opgeroepen om voor de dienstplicht te verschijnen. Wat doe je dan? Ik praat niets goed, de Nazi's waren misdadigers maar of alle Duitsers dat in die tijd waren? Nee, daar geloof ik niet in dus herdenken moet mogen. Daarnaast irriteer ik mij dood aan de Joodse houding in deze. Vliegtuigje met spandoek "Vorden is fout", bij een volgende herdenking stappen wij gelijk naar de rechter maar vervolgens zelf al jaren Palestijnse nederzettingen beschieten, nee. Laat ons nu met elkaar in vrede herdenken

Prima om bevrijdingsdag gezamelijk te vieren maar wat mij betreft is de nationale dodenherdenking een nationale zaak zolang er nog mensen in leven zijn die persoonlijk slachtoffer zijn van die periode.

Het herdenken van alle Duitse WW doden kan wat mij betreft, voor de belangstellenden, uitstekend op de dag van de officiële Duitse capitulatie (8 mei 1945)

Lex

De bijdragen in dit topic overstijgen de titel. Misschien dat Forumbeheer wil/kan overwegen een andere titel te kiezen, welke meer recht doet aan de strekking van de bijdragen?   :angel:


A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 10/05/2012 | 17:42 uur
Ik herhaal nog maar eens mijn vraag: moeten "we" (en zo ja wanneer) dan ook gesneuvelde Serven en Taliban gaan gedenken?

Wie zegt dat het moet? Als iemand daar behoefte aan heeft moet ie dat zelf weten. Mij stoort het niet.

KapiteinRob

Ik herhaal nog maar eens mijn vraag: moeten "we" (en zo ja wanneer) dan ook gesneuvelde Serven en Taliban gaan gedenken?

434ibc

Ik ben van mening dat het herdenken van gesneuvelde Duitse militairen na 67 jaar moet kunnen. Er is al jaren verbroedering tussen beide volkeren en in mijn ogen moet dit na al die jaren voldoende zijn om gezamenlijk te herdenken. Gedurende WWII is mening Duits militair dood geschoten omdat deze zich aan de dienst probeerde te onttrekken. De Duitse "Kettinghonden" waren berucht om het direct standrechtelijk neerschieten van weigeraars en deserteurs. Daarnaast zou je je moeten afvragen wat jouw keuze was als Duitse jonge man gedurende WWII. Het gehele volk lijkt pro Hitler, de propagandamachine werkt op volle toeren, de Duitse media berichten alleen over heldendaden en overwinningen van de Duitse troepen en dan wordt je opgeroepen om voor de dienstplicht te verschijnen. Wat doe je dan? Ik praat niets goed, de Nazi's waren misdadigers maar of alle Duitsers dat in die tijd waren? Nee, daar geloof ik niet in dus herdenken moet mogen. Daarnaast irriteer ik mij dood aan de Joodse houding in deze. Vliegtuigje met spandoek "Vorden is fout", bij een volgende herdenking stappen wij gelijk naar de rechter maar vervolgens zelf al jaren Palestijnse nederzettingen beschieten, nee. Laat ons nu met elkaar in vrede herdenken

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 10/05/2012 | 12:01 uur
Ik hou mijn commentaar helemaal niet voor me. En zeker niet voor jou of eoa schimmige club die meent dat ze hun eigen wil kunnen opleggen aan anderen.

Precies

A.J.

Citaat van: Oorlogsvis op 10/05/2012 | 11:42 uur
AJ....hou aub je commentaar voor je..wat je zegt slaat helemaal nergens op..lees eens een geschiedenis boek en dan zal je de joodse reactie begrijpen

Ik hou mijn commentaar helemaal niet voor me. En zeker niet voor jou of eoa schimmige club die meent dat ze hun eigen wil kunnen opleggen aan anderen.