'Maatschappelijk draagvlak voor Defensie'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/06/2012 | 07:14 uur

KapiteinRob

Ga je gang! Mobiliseer betrokken burgers en gebruik de kennis en ervaring van (ook) je militaire forumgenoten. Voor zover je weet/inschat dat het militairen zijn......

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 14/06/2012 | 07:14 uur
KVMO-symposium 'Maatschappelijk draagvlak voor Defensie'

http://www.kvmo.nl/KVMO-symposium
Ik lees alleen maar over militairen, defensieindustrie en de politiek die het belang van defensie beter moeten overbrengen. Dat zijn belanghebbende partijen. Ik zie veel liever dat betrokken burgers en wetenschappers hier een rol in gaan spelen. Zij worden als neutraler beschouwd en dus sneller geloofd denk ik.

onderofficier

#9
Het is onterecht te denken dat de maatschappij de bezuinigingen op defensie echt wil.
Door de politiek wordt er een spelletje gespeeld met defensie. Zij komen met bezuinigingen op defensie. Niet de burger.  
Ja, de burger stemt.  Het stem gedrag wordt niet anders als zijnde defensie zich te laten zien bij festivals e.d.  

Het stemgedrag wordt pas anders als de politieke partijen achter defensie gaan staan. En defensie niet benoemen om minder te bezuinigen op bijv. de zorg.  
Het is niet zo vreemd dat als mensen niets met defensie hebben "voor de zorg kiezen" want bijna iedereen heeft te maken met de zorg.
De schuld van deze mensen?  Of nogmaals de schuld van de politiek.....

Nu roept Hillen op tot .................... nadat die zelf een zeer ingrijpende bezuinigingsmaatregelen heeft genomen  en de burgers niet heeft verteld wat defensie doet.

Daarnaast als defensie zelf gaat roepen dat defensie zo hard nodig is gaat het wat lijken op "wij van wc-eend adviseren wc-eend"
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400

ik blijf erbij dat hillen zijn oproep terecht is. De nederlandse bevolking heeft zoals Jurrien terecht concludeert, weining tot geen benul van wat defensie doet en haar minimale bijdrage aan de rijksuitgaven. Ze hebben de wil ook niet om het op te zoeken want het boeit ze simpelweg niet. Ze hebben geen beeld bij een miljard bezuinigingen op defensie en dat gaat ook niet veranderen met een zielig protest op een veldje naast het maliveld. Defensie moet een onderdeel blijven van de maatschappij en dat was vroeger met de dienstplicht makkelijker. Maar juist daarom zijn evenementen zoals bevrijdingsfestival, nijmeegse vierdaagse en prinsjesdag perfecte gelegenheden om dat wel te doen en te laten zien dat we nog steeds een deel uitmaken van de samenleving.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#7
Citaat van: Ros op 11/08/2012 | 12:07 uur
De Nederlander voor achterlijk wegzetten en dan nog verwachten draagvlak te krijgen ?.

Helaas moet ik constateren dat de Nederlander momenteel niet uitblinkt als het gaat om inzichten anders die die van hun privé portemonnee.

In navel staren zijn we daar in tegen bijzonder goed!

Ros

#6
Citaat van: STENTOR op 11/08/2012 | 09:19 uur
"Ik denk dat veel Nederlanders het belang van defensie niet goed beseffen, dat het alleen is om de Belgen en Duitsers buiten de deur te houden", zegt Hunnego

De Nederlander voor achterlijk wegzetten en dan nog verwachten draagvlak te krijgen ?.

De gemiddelde Nederlander ziet liever Defensie nog meer inleveren dan bijvoorbeel de zorg en economie. En dat is zeer begrijpelijk Als je dan komt met argumenten om de noodzaak van een sterke krijgsmacht te bepleiten, krijg je gelijk om de oren...."zeker om achter de VS aan te hollen en landen binnen te vallen om drog redenen". Probeer dat als pro defensie te weerleggen  :silent:

Citaat
Deze onzekerheid is fnuikend voor het moreel, beseft demissionair minister Hans Hillen (Defensie)

Sprak de slager verrast......... :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie bezig met charmeoffensief

Auteur: door Arjen de Boer |   zaterdag 11 augustus 2012

DEN HAAG - Militairen en vakbonden zien de donderwolken al hangen: op zoek naar miljarden zal bij een nieuwe bezuinigingsronde weer met gretige blikken naar de krijgsmacht worden gekeken. Verkiezingsprogramma's beloven alvast weinig goeds, concludeert vakbond ACOM. Bovendien zien kiezers defensie niet als hoofdpunt, zo bleek uit een enquête van EenVandaag.

Deze onzekerheid is fnuikend voor het moreel, beseft demissionair minister Hans Hillen (Defensie). Dus trekt hij met zijn ministerie links en rechts aan de bel. In Kamerdebatten bijvoorbeeld: zijn organisatie 'piept en kraakt' na de recente bezuiniging van ruim één miljard euro, 'de ombuigingen zijn zo groot en hakken er zo diep in dat mijn organisatie voor de rest respijt moet krijgen'.

Om de boodschap uit te dragen komen er extra gesprekken van hoge militairen met de pers, worden militairen aangemoedigd te twitteren en worden op de website successen onder de aandacht gebracht.

Petitie

In een bericht wordt zelfs de conclusie getrokken dat veel Nederlanders het oneens zouden zijn met nieuwe bezuinigingen. Dit laatste gebeurde op basis van de petitie tegen nieuwe bezuinigingen van Rob Hunnego, marine-officier en voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Marineofficieren (KVMO). Het ministerie verwijst in een nieuwsbericht op de site nadrukkelijk naar de petitie, die inmiddels door zo'n 6.300 mensen is ondertekend.

"Ik denk dat veel Nederlanders het belang van defensie niet goed beseffen, dat het alleen is om de Belgen en Duitsers buiten de deur te houden", zegt Hunnego die benadrukt dat zijn initiatief niet vanuit het ministerie komt. De actieve houding van Defensie is opmerkelijk te noemen, weet Jeroen Sprenger, oud-directeur communicatie van het ministerie van Financiën.

Ageren

Geen enkel ander ministerie ageert zo opzichtig tegen bezuinigingen. "Ik kan me voorstellen dat op Defensie mensen denken: iedereen is blij met ons en vervolgens wordt er aan de poten van onze stoel gezaagd." Bovendien is Defensie een bijzondere club, aldus Sprenger. Het ministerie en leger zijn als het ware één, bij andere ministeries is die directe band veel minder.

Geen vet

Defensie snijdt volop in het eigen vlees en dat is een marteling. Het ministerie van Defensie ontkent dat er een uitgekookte strategie is bedacht. Maar de grote trom wordt wel geslagen en dat moet ook, vindt de vakbond VBM]NOV. "Niemand doet het voor ons", zegt voorzitter Jean Debie. Daarom doen ook de vakbonden en verenigingen van militairen mee. Hunnego van de KVMO hoopt dat zijn petitie nieuwe bezuinigingen voorkomt: "Defensie heeft geen vet meer dat kan worden weggesneden."

http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/11513773/Defensie-bezig-met-charmeoffensief.ece

Ros

Citaat van: guest1400 op 14/06/2012 | 11:06 uur
Als ze je het grotere plaatje uit gaat leggen gaan de ogen in een keer open en zijn ze een stuk sympathieker naar onze gehele bijdrage daar.

Ik ben dan wel erg benieuwd welk ogen openend plaatje je schetst om de sympathie ineens een boost te geven ?. Of verwar je symphatie met medeleven ?.

MasterChief1971

CitaatEric Vrijsen stelt wellicht voor om meer openheid te creëren bij de media en defensie meer toegankelijker te maken maar je kan je ook afvragen in hoeverre je dat wil hebben. Ik vind dat defensie stiekem al behoorlijk wat informatie vrijgeeft en dat de grens daarin aardig wordt opgezocht. Je moet er tenslotte wel van uitgaan dat de vijand ook gewoon toegang heeft tot dezelfde multimedia als dat wij dat hebben. Ik vraag me dan ook echt af hoe het voorstel van meneer van Vrijsen kan worden gerealiseerd

Me dunkt dat wij, Defensie, niet zo krampachtig moeten doen met allerlei imago-gevoelige "problemen".
Stars & Stripes, Navy Times, Leatherneck, etc.  staan boordevol artikelen over het eigen personeel dat iets fout heeft gedaan.
Daarmee geven ze openheid naar de buitenwereld toe: "Dit is er gebeurd, we zijn er open over en dit doen we eraan".
Tevens werkt het opiniërend naar je eigen personeel toe: "De Baas merkt dat het fout zit en -dit is belangrijk- doet er zonder aanziens des persoons wat aan. Misschien moet ik sommige dingen maar niet doen of twitteren".
Maar Alle Hens, Vliegende Hollander, Landmacht en Defensiekrant zijn niet meer dan niets-aan-de-hand-goed-nieuws-propaganda-blaadjes.

Wat nu gebeurt is overal bang voor zijn. We vertellen iets of niet, of maar half. En als de pers dan gaat graven en een hoop stront naar boven haalt is het de schuld van de pers? La-me-nie-lache-nie!
Hierin zijn we zelf schuldig. Zelfs het wat rooiere tuig onder het journaille kan niet om feiten heen. Maar dan moet je die wel eerlijk geven.
Voorbeeld hierin is hoe er met klokkenluiders omgegaan wordt. Of het nu Spijkers is, Hans de Rusland-expert of die man bij DMO.
Steeds lijkt het erop dat men de hiërarchie beschermt ook al is die fout.
Wat bij mij de vraag opwerpt: Zijn wij echt zoveel beter dan de corrupte regimes op wie wij zo neerkijken?

Een bevordering van een burger die, hoewel nuttig, geen militair is. Waarmee met wat gemeenplaatsen wordt gezegd dat het heel goed kan maar waarbij niet uitgelegd wordt waarom anderen, die jarenlang als militair kromgelegen hebben, niet bevorderd worden.
Daarbij vraag ik me af of je als KMar wel krom ligt in je carriëre maar dat terzijde.... ;)
Eigen regels waaraan wij ons moeten houden worden terzijde gelegd. Dat is misschien terecht maar je weet dat dit soort dingen een stormvloed van kritiek teweegbrengt. Wees dan gewoon open, volledig en eerlijk in je uitleg en bedoelingen.
Dan is de acceptatie een stuk groter en sla je de tegenstander een wapen uit zijn handen.
Hoe moeilijk kan het zijn?

NB. Operationele informatie is uit den boze. Altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

NB. Wervingscampagnes zijn steeds cornier geworden. "Je moet het maar kunnen".
Geldt ook voor rioolreiniger, wordt ik ook niet enthousiast van....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

guest1400

Citaaten het rapport 'Verkenningen, houvast voor de krijgsmacht van de toekomst', opgesteld voor het vorige kabinet, maar misbruikt voor bezuinigingen.

goed punt

CitaatNederland 'staat achter zijn jongens', zoals bewezen in Uruzgan. Onze soldaten zijn geen gewone ambtenaren: 24 van hen betaalden de hoogste prijs voor het Koninkrijk der Nederlanden. Geef hun dan ook de beste opleiding, training, materieel en arbeidsvoorwaarden. 'There is no such thing as a free ride': onze gesneuvelde militairen hebben het mogelijk gemaakt dat wij in voorspoed en vrede kunnen leven. Dat moeten wij in ere te houden, anders hebben zij hun leven voor niets gegeven.

mooi gesproken.

Het begint me ook steeds meer op te vallen in wat voor staat onze krijgsmacht verkeerd. Onze gevechtseenheden lopen nog steeds met verrotte en kapot gescheurde opsvesten rond terwijl onze collega's uit andere landen al jaren met betere vesten rondlopen. Onze wapentoebehoren lijken misschien peppie maar in feite is het allemaal spul wat al jaren in de loods lag te wachten tot het kon worden gebruikt. Onze F-16's die noodzakelijk zijn voor het leveren van luchtsteun, verkenningscapaciteit en bescherming van het luchtruim moeten worden gekanibaliseerd om nog inzetbaar gehouden te worden en het overgrote gedeelte van onze voertuigen staat al tijden stil omdat ze moeten wachten op onderdelen waar geen geld meer voor is. ook met oefeningen is het slecht gestelt, veel oefeningen zijn vorig jaar gecanceld danwel gedownsized en het ziet er niet naar uit dat het de komende jaren beter wordt. Dit is iets wat ten koste gaat van de geoefenheid van onze militairen en iets wat meer risico met zich mee brengt in operationele omstandigheden. Er is namelijk maar een manier om je vaardigheden te verbeteren danwel op peil te houden en dat is d.m.v. oefenen. Dit is tevens iets wat naar buiten moeten worden gebracht want het haalt de noodzaak om te investeren in defensie alleen meer naar boven.

Ik denk dat het sympsosium zeker een belangrijk punt naar voren haalt namelijk het belang van de krijgsmacht en hoe creeer je maatschappelijk draagvlak voor dit bedrijf. Als ik spreek met leeftijdsgenoten dan kom ik vaak tot de conclusie dat veel geen flauw idee heeft wat defensie doet en waarom wij het nodig hebben. Dit heeft te maken met het feit dat zij 1. niet direct betrokken zijn geweest bij een oorlog en 2. falen om het grotere plaatje te zien. Veel mensen denken dat wij in afghanistan zitten om olie uit te grond te halen en dat terwijl de olievelden echt peanuts zijn in vergelijk met andere landen. Het laat zien dat zij geen flauw idee hebben wat daar gebeurd en waarom wij daar zitten. reden hiervoor is het blindelings overnemen van meningen van anderen en een links georienteerde media. Als ze je het grotere plaatje uit gaat leggen gaan de ogen in een keer open en zijn ze een stuk sympathieker naar onze gehele bijdrage daar.

Eric vrijsen stelt wellicht voor om meer openheid te creeren bij de media en defensie meer toegangelijker te maken maar je kan je ook afvragen in hoevere je dat wil hebben. Ik vind dat defensie stiekem al behoorlijk wat informatie vrijgeeft en dat de grens daarin aardig wordt opgezocht. Je moet er tenslotte wel van uitgaan dat de vijand ook gewoon toegang heeft tot dezelfde multimedia als dat wij dat hebben. Ik vraag me dan ook echt af hoe het voorstel van meneer van vrijsen kan worden gerealiseerd. Live meegaan op missie met 11lmb? reconstructies van Spec Ops van het KCT? meechatten in de opsroom? vraag hierin is niet alleen hoever wil je hier mee gaan maar met name hoever kan je hier mee gaan. Het moet namelijk niet de bedoeling zijn dat achmed de terrorist via zijn laptop kan gaan zien hoe wij werken en reageren op bepaalde siteauties. Dan gaan je al snel de veiligheid van je manschappen op het spel zetten en dat moet ook niet de bedoeling zijn.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

KVMO-symposium 'Maatschappelijk draagvlak voor Defensie'

7 juni 2012

Vandaag werd in de Prinses Julianakazerne onder grote belangstelling het KVMO-symposium 'Maatschappelijk draagvlak voor Defensie' gehouden. Onder de bezielende leiding van de dagvoorzitter, Dick Bosch, werden interessante voordrachten gehouden.

Voorzitter van de KVMO, KLTZA Rob Hunnego, opende de vergadering. Hij gaf zijn gebruikelijke spreektijd aan oud-marineofficier Ton Welter die in zijn lezing 'Come fly with me' vanuit een idealistische blik en op gepassioneerde wijze zijn visie gaf op de teloorgang van de 'BV Nederland'  en de in zijn optiek desastreuze consequenties voor de Defensieorganisatie. Hij wees in zijn lezing op de verantwoordelijkheid van de politiek voor het creëren van draagvlak, die veel meer moet laten zien dat Defensie de ultieme 'zorgpremie' voor het basispakket van een gezond, welvarend en veilig Nederland is.

Vervolgens ging key-notespeaker André Bosman, lid van de Tweede Kamerfractie van de VVD, in op het thema vanuit zijn huidige politieke ervaring. Hij benadrukte het belang van de driehoek: politiek, maatschappij en Defensie. Daarnaast benoemde hij het ontbreken van een Nederlands buitenlands beleid en wees hij hierbij op de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Buitenlandse zaken. Defensie is immers het instrument voor het uitvoeren van het buitenlands beleid van Nederland. Tot slot gaf hij aan zich als politicus voortdurend hard te willen maken om het belang van Defensie voor de maatschappij meer te benadrukken. Hij stelde echter ook dat hij deze boodschap niet alleen kan overbrengen, maar dat ambassadeurs in alle geledingen van de samenleving noodzakelijk zijn.

Eric Vrijsen, parlementair redacteur bij Elsevier, begon zijn lezing met anekdotes over zijn ervaringen met Defensie als journalist. Vanuit de anekdotes benoemde hij problemen die Defensie heeft met de media, waaronder; gebrek aan kennis over Defensie bij journalisten, journalisten moeten "scoren" en achterdocht bij journalisten omdat het er regelmatig op lijkt dat Defensie bepaalde onderwerpen verbergt. Daarna gaf hij aanbevelingen hoe Defensie het contact met de media verder zou kunnen verbeteren, door zich toegankelijker op te stellen.

Vervolgens ging generaal-majoor b.d. jhr. Harm de Jonge in op draagvlak in de maatschappij vanuit het holistische/comprehensive perspectief. Hij constateerde dat het onderwerp 'maatschappelijke draagvlak voor defensie' niet is belegd in de (militaire) top van het Ministerie van Defensie en dat er geen eenduidig beleid voor is. Daarnaast benoemde hij een aantal mogelijke stappen die kunnen worden gezet door doelgroepgericht een actieplan te maken. Hij noemde hierbij het betrekken van meerdere stakeholders, waaronder influencers vanuit het bedrijfsleven, politiek, media, defensieindustrie en de (de top van) Defensie. Ook gaf hij aan dat veel meer gedacht zou moeten worden vanuit het perspectief en de bedreigingen voor de burger (bv. stijgende kosten van levensonderhoud, gezondheidszorg, onderwijs/werk) en hierbij aantoonbaar te maken dat Defensie een positieve invloed heeft op deze prioriteiten.

KVMO hoogleraar prof. dr. Jan van der Meulen belichtte het thema vanuit de sociaal-wetenschappelijke  invalshoek. In zijn beleving is het zo slecht nog niet gesteld met het maatschappelijk draagvlak. Onderzoek wijst uit dat het draagvlak bij de burgers voor de militair onveranderd hoog is. Hij betwijfelde of er een correlatie bestaat tussen maatschappelijk draagvlak en de financiële omvang van de defensiebegroting. De financiële omvang van de begroting heeft in zijn optiek voor een belangrijk deel te maken met het stellen van (financiële) prioriteiten.

Na de lezingen volgde een scherpe interactieve forumdiscussie. In de discussie kwam onder meer naar voren dat Defensie vaak nog wordt gezien als een kostenministerie en een noodzaak in plaats van een opbrengstenministerie met een fundamentele meerwaarde. Vanuit de zaal werd het belang voor het investeren in maatschappelijk draagvlak onderstreept, omdat de jongere generatie steeds minder bekend is met het belang van defensie voor Nederland. Ook (permanent) investeren in de relatie met de natuurlijke partner (opdrachtgever) Buitenlandse Zaken en andere ministeries zoals het ministerie Economische, Landbouw & Innovatie (EL&I) kwam nadrukkelijk aan bod.

Het symposium werd afgesloten met een gezellige borrel, muzikaal omlijst door het zeemanskoor 'De Baksmaten'.

De ervaringen en aanbevelingen zullen door de Gezamenlijke OfficierenVerenigingen (KVMO, NOV, FVNO|MHB en KVNRO) worden uitgewerkt in een actieplan. In het Marineblad van augustus worden de lezingen van de sprekers integraal opgenomen.


Een uittreksel van de lezing van Ton Welter is vandaag als opinie-artikel verschenen in het NRC handelsblad.

Come Fly with me, door Ton Welter
Ooit was ik zo trots op mijn land dat ik in 1972 als jong marineofficier de eed aflegde voor God, Koningin en Vaderland. Dat land werd internationaal gerespecteerd om haar open, professionele en betrouwbare imago, om haar idealisme met een der hoogste percentuele bijdragen aan Ontwikkelingshulp. Haar hoogwaardige infrastructuur en internationale instelling trokken multinationals en Internationale Tribunalen aan. Dat was het Koninkrijk der Nederlanden, waarin mijn generatie trots bouwde aan die gerespecteerde plaats in de internationale gemeenschap.
De 'BV Nederland' anno 2012 is geen schim van dat sprookje. In de NRC van 24/25 maart sprak Ramsey Nasr over 'Eigen verantwoordelijkheid nemen' en een correspondent schreef: 'Nederland had in Europa een aantrekkelijk imago, daar is weinig van over'. De intrinsieke waarden van het Koninkrijk der Nederlanden zijn in die 'BV Nederland' vervangen door de boekhoudkundige mantra's van de marktwerking. Onze politici lijken gespeend van elke visie, internationaal besef of historische kennis, vooral bij het afbreken van ons Defensieapparaat. Die teloorgang moet in het belang van het Koninkrijk der Nederlanden worden gestopt, maar politici volgen kennelijk liever de stem van de luidruchtige minderheid.
 
Het is genoeg
Het Nederlandse volk weet noch boeit het hoe weinig van het Bruto Nationaal Product na twintig jaar 'vredesdividend' nog wordt uitgegeven aan haar eigen verdediging. Het defensiebudget is gesloopt tot 1,2% van het BNP, net iets meer dan Ontwikkelingssamenwerking. In de huidige Rijksbegroting is € 7 miljard voorzien voor Defensie, een tiende van het bedrag voor Gezondheidszorg. De consequenties zijn desastreus: • De Koninklijke Marine is gedecimeerd van een 'Blue Water Navy' met 18 fregatten tot een 'zeestrijdmacht' van zes fregatten, waarvan drie met moeite operationeel inzetbaar; de onderzeedienst teert op vier, ruim 30 jaar oude boten, de Marine Luchtvaart Dienst is opgeheven. Kennelijk heeft de politiek de bittere les van de Javazee, verloren door een gemis aan operationele inlichtingen van maritieme patrouillevliegtuigen, selectief 'vergeten'.
•De Koninklijke Luchtmacht, in 1979 nog trots op 172 F-16's, heeft nog een 30-tal F-16's die alleen kunnen vliegen door de overige 42 F-16's te kannibaliseren, een beproefd middel. Over vervanging wordt al jaren gesteggeld, we zijn trots op twee 'testtoestellen', maar als partner in het JSF programma wordt Nederland niet echt serieus genomen.
• Bij de Koninklijke Landmacht resteren, na de laatste 150 van ooit 1.000 tanks te hebben opgeheven, nog wat pantservoertuigen en artillerie als bewapening, de met trots opgerichte Luchtmobiele Brigade is nauwelijks inzetbaar gebleken. Inmiddels least de landmacht bij de Duitse Bundeswehr tanks om ruim 80 jaar ervaring enigszins te behouden.

Een vals gevoel van veiligheid
Hoe staan we er na Uruzgan voor? Koopvaardijschepen beschermen wij tegen piraten, het oerprincipe van de Koninklijke Marine, maar admiraal de Ruyter vond de oplossing voor de Barbarijnse zeerovers aan land. Tijdens de Libië-oorlog vloog de luchtmacht rondjes boven de Middellandse Zee en verloren wij een helikopter door gebrekkige inlichtingen. Als president-for-life Putin zijn lange afstandsbommenwerpers over Nederland en Europa stuurt zijn de twee F-16's tenauwernood inzetbaar. Het Duits–Nederlandse Legerkorps heeft geen fondsen, geen materieel en geen manschappen en inzet is 'politiek niet haalbaar'. Het doet mij ergens aan denken.
 
Nederland in 1940 en Nederlands-Indië in 1942 werden overlopen doordat de krijgsmacht met ondermaats materieel uit de Eerste Wereldoorlog vocht, als gevolg van visieloze bezuinigingen in de dertiger jaren. In het verleden gemiste kansen bieden kennelijk geen garanties voor de toekomst: nog altijd blijkt in de peilingen dat Defensie bovenaan staat als er gezocht moet worden naar bezuinigingen. Twee leestips voor onze politici: 'Monsoon' van Robert D. Kaplan, over de wedijver in de Indische Oceaan, en het rapport 'Verkenningen, houvast voor de krijgsmacht van de toekomst', opgesteld voor het vorige kabinet, maar misbruikt voor bezuinigingen. Het rapport is de stille getuige van het dédain van fact-free-politics: emoties zijn belangrijker dan feiten, partijpolitiek boven landsbelang. Hoog tijd voor verandering: een krachtig Koninkrijk der Nederlanden, met een flexibele, modern inzetbare Krijgmacht, verantwoord gefinancierd met een vast percentage van het BNP.
 
Hoe dan wel?
Defensie vormt in wezen de ultieme 'zorgpremie' voor het basispakket van een gezond, welvarend en veilig Nederland. De politiek moet uitdragen dat een betrouwbaar, goed uitgerust en modern defensieapparaat geen luxe is, maar noodzaak om onze economische belangen militair te beschermen en onze positie als 16e economische natie en 9e exportland ter wereld veilig te stellen.De politiek kan, nee moet, het maatschappelijke draagvlak van Defensie borgen. Onze kinderen en kleinkinderen hebben daar recht op.
Nederland 'staat achter zijn jongens', zoals bewezen in Uruzgan. Onze soldaten zijn geen gewone ambtenaren: 24 van hen betaalden de hoogste prijs voor het Koninkrijk der Nederlanden. Geef hun dan ook de beste opleiding, training, materieel en arbeidsvoorwaarden. 'There is no such thing as a free ride': onze gesneuvelde militairen hebben het mogelijk gemaakt dat wij in voorspoed en vrede kunnen leven. Dat moeten wij in ere te houden, anders hebben zij hun leven voor niets gegeven.
Come Fly with me!

http://www.kvmo.nl/KVMO-symposium