Rijksbegroting & Politieke toekomst, deel 5

Gestart door Poleme, 12/09/2012 | 14:54 uur

Lex

Dit topic wordt hier vervolgd.

Lex
Algehhel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Slagkracht en menselijk kapitaal

Afgelopen zaterdag sprak ik in München (pdf), op de welbekende internationale Veiligheidsconferentie die daar sinds 1962 elk jaar wordt gehouden. Belangrijk om als Nederland ons geluid te laten horen. Belangrijk ook omdat er baanbrekende beslissingen nodig zijn op het terrein van de internationale militaire samenwerking.   

Uiteraard werken onze militairen al vele jaren, in heel verschillende operaties, intensief samen met militairen uit andere landen. Daar zit het probleem niet. Met name de politiek is huiverig om groen licht te geven voor verdergaande stappen. Begrijpelijk, want beslissingen over Nederlandse militairen geef je niet zomaar uit handen aan een ander. En dat zal zo blijven.
Tegelijkertijd zien we echter ook dat allerhande nationale regels en uitzonderingen, de effectiviteit van ons militaire optreden ondermijnen. Het is dan ook van belang het debat flink aan te zwengelen. Doel van dit alles: het vergroten van de militaire slagkracht, en dus ons handelingsvermogen.

Zo'n debat gaat uiteraard hand in hand met een goede waardering voor de mannen en vrouwen die het werk daadwerkelijk doen. Na twintig jaar bezuinigen voelen veel militairen zich in de steek gelaten. Ik begrijp die teleurstelling. De inzet van onze militairen verdient groot respect, in woord en daad.   De pijnlijke WUL-effecten, maken de situatie er natuurlijk niet beter op. Wel heb ik alvast € 49,5 miljoen uitgetrokken om de negatieve inkomenseffecten voor het jaar 2013 zoveel mogelijk te beperken. De zoektocht naar dit bedrag was geen sinecure. Dat zal helder zijn. En momenteel wordt er hard gewerkt aan een structurele maatregel (voor de jaren 2014 e.v.). Die maatregel gaat er, links-om of rechts-om, komen.   

Nederland is gebaat bij een krachtige krijgsmacht. Conflicten komen steeds dichter bij onze grenzen en we verdienen ons inkomen in een roerig buitenland. De Nederlandse krijgsmachtdelen heb ik eerder beschreven als de deltawerken van onze economie. En zo is het maar net. Voor iedereen moet het duidelijk zijn dat een vrij, veilig en welvarend Nederland niet zonder onze militairen kan. Waardering voor ons menselijk kapitaal is dan cruciaal.

Jeanine Hennis-Plasschaert
Minister van Defensie
7 februari 2013

Mourning

Citaat van: onderofficier op 07/02/2013 | 01:16 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 06/02/2013 | 13:15 uur
De VVD laat tegenwoordig iedereen in de steek......behalve hun Pvda vriendjes dan :devil:

Dus wat je beweert klopt niet...............

Ok, NU is het GENOEG! Ik EIS een popcorn-smilie!!!  :mad:




:big-smile:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 06/02/2013 | 13:15 uur
De VVD laat tegenwoordig iedereen in de steek......behalve hun Pvda vriendjes dan :devil:

Dus wat je beweert klopt niet...............
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: Oorlogsvis op 06/02/2013 | 13:15 uur
De VVD laat tegenwoordig iedereen in de steek......behalve hun Pvda vriendjes dan :devil:
Is een beetje makkelijk gesteld. Het is eenvoudig alle opmerkingen te betrekken op Defensie, maar er is in het toaal toch meer om over na te denken?

Oorlogsvis

De VVD laat tegenwoordig iedereen in de steek......behalve hun Pvda vriendjes dan :devil:

dudge

Citaat van: guest1400 op 06/02/2013 | 12:48 uur
stem VVD zeiden ze, die partij is goed voor defensie zeiden ze  :hrmph: blij dat ik niet gestemd heb

Blij dat ik geen VVD gestemd heb.

guest1400

Citaat van: Lex op 05/02/2013 | 22:50 uur
PvdA en VVD laten militairen in de steek

Het blijft ongewis of militairen gecompenseerd zullen worden voor de inkomensachteruitgang als gevolg van de Wet Uniformering Loonbegrip (WUL). PvdA en VVD (samen goed voor een meerderheid in de Tweede Kamer) weigeren de militair een helpende hand te bieden.

Tijdens het algemeen overleg op 29 januari diende de Tweede Kamer een vijftal moties in, die tot doel hadden dit onbedoelde effect van de WUL te compenseren.
Vandaag (dinsdag 5 februari) werd over deze vijf moties gestemd. Vier moties werden verworpen, doordat de fracties van VVD en PvdA deze weigerden te steunen. Alleen een boterzachte motie van Kamerleden Berckmoes-Duindam en Eijsink, die alleen maar oproept om de negatieve inkomenseffecten als gevolg van de WUL "zoveel mogelijk" te compenseren, werd door VVD en PvdA gesteund.

De militair, die in 2014 maximaal 4,7 % van zijn inkomen ziet verdampen door de WUL, krijgt dus van PvdA en VVD geen enkele zekerheid over reparatie.

Door de afwijzing van de moties is de compensatie in het jaar 2013 een 'sigaar uit eigen doos', die wordt betaald uit de defensiebegroting. Daarnaast wordt door het verwerpen van de motie Hachchi door de VVD en PVDA een direct verband gelegd tussen de WUL-compensatie vanaf 2014 en de pakketvergelijking.  Dus het gevaar dat militairen met arbeidsvoorwaardengeld hun eigen compensatie moeten gaan betalen, is reëel. Dit zou ook het burgerpersoneel bij Defensie kunnen raken.

Op verzoek van D66 zal het Kabinet een brief naar de Kamer sturen waarin de regering ingaat op de vraag wat het aannemen van de VVD/PvdA-motie (en het verwerpen van de overige) betekent voor de onderhandelingen met de bonden en het stilgelegde overleg over de reorganisaties.

ProDef,
5 februari 2013

Dit is een artikel van de Samenwerkende Centrales van Overheidspersoneel binnen de sector Defensie


stem VVD zeiden ze, die partij is goed voor defensie zeiden ze  :hrmph: blij dat ik niet gestemd heb

Tanker

w.m.b. heeft het kabinet een kapitale blunder begaan door midden in een diepe crisis de voorwaarden aan te passen, de maatregelen die zijn ingegaan per januari zijn een doodsklap voor de woningmarkt.
Men had beter kunnen zeggen de eerstkomende 10 jaar veranderen we niks.

Nu word er nauwelijks meer gebouwd, duizenden bouwvakkers zijn werkloos, huizenprijzen dalen met een noodgang, mensen verhuizen niet meer zo snel want men heeft geen idee hoe lang het andere huis te koop zal staan, met bouwmarkten gaat het slecht want mensen verhuizen minder en of stellen onderhoud uit.

Veel hangt samen met de malaise op de huizenmarkt, ook de binnenlandse economie.

Echt een kapitale blunder die het kabinet begaan heeft als je het mij vraagt, de 1e kamer kan het nog keren als men wilt en deze onzalige plannen ongedaan maken. Las net in de Telegraaf dat e.e.a. nog uitgevochten moet worden daar.

Mourning

Citaat van: A.J. op 05/02/2013 | 20:54 uur
De andere kant van de medaille is dat als jij (en ik ook) straks ergens 65 bent en je hebt je hypotheek afgelost je plotseling ook op de schopstoel van Samsom en zijn maatje de columnist hierboven zit. Hell, misschien zijn de huizenprijzen tegen die tijd wel weer gestegen, dan ben je een nog rijkere stinkerd volgens die lui.

Ik vind het allemaal nogal kort door de bocht om eea af te meten aan "vermogen". Als ik dat lijstje van het CBS eens doorneem is er 1 categorie die er vwb vermogen met kop en schouders bovenuit steekt met gemiddeld 398.000 euro, dat zijn de zelfstandig ondernemers. Als we dan toch alleen naar vermogen gaan kijken laten we die toch bloeden? Terwijl die lui al hun centen in hun onderneming hebben zitten en zich een slag in de rondte werken om het hoofd boven water te houden.

Ik snap volledig wat je bedoelt en je hebt absoluut een punt, A.J.

Maar je gaat er wel al vanuit dat de jongere generaties van nu nog een huis KUNNEN kopen. Voor grote groepen jongeren gaat dit al niet meer op omdat de soepele regeltjes waar (alweer) de oudere generaties langdurig gebruik van konden maken simpelweg niet meer bestaan, de huizenprijzen nog steeds stinkend duur zijn gerelateerd aan de nieuwe regels (waardoor je een minder hoge hypotheek kunt afsluiten, wat overigens op zichzelf wel zeer goed en nodig was), behalve voor m.n. de oudere generaties die voor een poepie een huis konden kopen en dus massaal hebben geprofiteerd en voor een belangrijk deel weinig of geen last zullen hebben van de beperking van de hypotheekrenteaftrek welke over tig aantal jaren verspreid zal worden ingevoerd.

Overigens, wederom goed dat de hypotheekrenteaftrek wordt beperkt want het is een bubbel onder de economie, maar wederom zijn het WEER m.n. de jongere generaties die de prijs zullen moeten betalen en de gevolgen moeten dragen. En zo zijn er VEEL maatregelen waarvan de huidige m.n. 60+'-ers zijn uitgesloten of weinig van zullen merken. Dus lang verhaal kort: ja, er zijn absoluut arme ouderen die het slecht hebben, maar de groep heeft over het algemeen niet zo veel te klagen, zeker niet als je bedenkt dat de groepen die nu voor hen premies betalen steeds kleiner worden door de demografische ontwikkeling van Nederland.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

PvdA en VVD laten militairen in de steek

Het blijft ongewis of militairen gecompenseerd zullen worden voor de inkomensachteruitgang als gevolg van de Wet Uniformering Loonbegrip (WUL). PvdA en VVD (samen goed voor een meerderheid in de Tweede Kamer) weigeren de militair een helpende hand te bieden.

Tijdens het algemeen overleg op 29 januari diende de Tweede Kamer een vijftal moties in, die tot doel hadden dit onbedoelde effect van de WUL te compenseren.
Vandaag (dinsdag 5 februari) werd over deze vijf moties gestemd. Vier moties werden verworpen, doordat de fracties van VVD en PvdA deze weigerden te steunen. Alleen een boterzachte motie van Kamerleden Berckmoes-Duindam en Eijsink, die alleen maar oproept om de negatieve inkomenseffecten als gevolg van de WUL "zoveel mogelijk" te compenseren, werd door VVD en PvdA gesteund.

De militair, die in 2014 maximaal 4,7 % van zijn inkomen ziet verdampen door de WUL, krijgt dus van PvdA en VVD geen enkele zekerheid over reparatie.

Door de afwijzing van de moties is de compensatie in het jaar 2013 een 'sigaar uit eigen doos', die wordt betaald uit de defensiebegroting. Daarnaast wordt door het verwerpen van de motie Hachchi door de VVD en PVDA een direct verband gelegd tussen de WUL-compensatie vanaf 2014 en de pakketvergelijking.  Dus het gevaar dat militairen met arbeidsvoorwaardengeld hun eigen compensatie moeten gaan betalen, is reëel. Dit zou ook het burgerpersoneel bij Defensie kunnen raken.

Op verzoek van D66 zal het Kabinet een brief naar de Kamer sturen waarin de regering ingaat op de vraag wat het aannemen van de VVD/PvdA-motie (en het verwerpen van de overige) betekent voor de onderhandelingen met de bonden en het stilgelegde overleg over de reorganisaties.

ProDef,
5 februari 2013

Dit is een artikel van de Samenwerkende Centrales van Overheidspersoneel binnen de sector Defensie

Lex

Minister blijft bij sluiting KMS

- Weert
VVD-minister Jeanine Hennis-Plasschaert blijft bij de sluiting van de KMS, de Koninklijke Militaire School in Weert, ondanks een garantstelling van provincie en gemeente.
Dat blijkt uit het antwoord van de minister op vragen van leden van de Tweede Kamercommissie voor defensie. Die vergadert woensdag over de KMS.

De gemeente Weert en de provincie hebben het ultieme bod gedaan om garant te staan voor 4,2 miljoen euro. Dat is het bedrag dat jaarlijks bespaard zou worden volgens hun businessplan.Zij willen van de kazerne een veiligheidscampus maken waar naast Defensie ook bedrijven en opleidingen gebruik van maken.

Maar de minister blijft daar principieel bezwaar tegen hebben. Volgens haar is de samenvoeging van alle onderofficiersleidingen in Weert en het overhevelen van een fors aantal opleidingen Veiligheid en Vakmanschap naar Weert niet wenselijk.

Alleen de Tweede Kamer kan de KMS nu nog redden.

L1 nieuws,
5 februari 2013

A.J.

Citaat van: ARM-WAP op 04/02/2013 | 11:11 uur

Maar door het stelselmatig duurder worden van zelfs de basisproducten (voeding, nutsvoorzieningen, brandstoffen,... wonen is ook enorm duur geworden de laatste 15-20 jaar) en met een zeer karige
loonsverhoging tevreden te moeten zijn sinds een jaar of 5-6 kan ik helemaal niet meer sparen...
En besparen ook niet meer...
En toch... in mijn huis zijn er nauwelijks of geen "gadgets" als iPhone, iPad... LCDs/Plasmas, ...
Een jaarlijkse gezinsvakantie onder de zon of in de sneeuw is er ook niet (meer) bij...

De andere kant van de medaille is dat als jij (en ik ook) straks ergens 65 bent en je hebt je hypotheek afgelost je plotseling ook op de schopstoel van Samsom en zijn maatje de columnist hierboven zit. Hell, misschien zijn de huizenprijzen tegen die tijd wel weer gestegen, dan ben je een nog rijkere stinkerd volgens die lui.

Ik vind het allemaal nogal kort door de bocht om eea af te meten aan "vermogen". Als ik dat lijstje van het CBS eens doorneem is er 1 categorie die er vwb vermogen met kop en schouders bovenuit steekt met gemiddeld 398.000 euro, dat zijn de zelfstandig ondernemers. Als we dan toch alleen naar vermogen gaan kijken laten we die toch bloeden? Terwijl die lui al hun centen in hun onderneming hebben zitten en zich een slag in de rondte werken om het hoofd boven water te houden.

bergd

Citaat van: Poleme op 05/02/2013 | 18:59 uur
  Scheelt weer dure VUT en AOW  :devil:

Wil je met je betoog nou zeggen dat ouderen nou niet moeten zeuren?

Poleme

Ouderen gaan niet zo gauw staken nee.  Maar mij staat nog steeds die zonnige oktober dag in 2004 voor de geest.
Nederlanders werden opgeroepen om te komen demonstreren tegen de bezuinigingen van de Balkenende regering.
Ik dacht, kom laat ik eens zelf pols hoogte gaan nemen.
Op de Dam overwegend tieners en jonge twintigers, voor het overgrote deel alternatieve linkse studenten.  Die demonstreerden tegen discriminatie, economische ongelijkheid, militairisme en milieu vervuiling.

Op het museum plein was een tweede demonstratie, hier ongeveer 99,99% autochtone en voor ca. 99,9% bestaande uit 40 plussers.
citaat van: Lodewijk de Waal, de CNV baas; Wouter de Ruiter; Jan Marijnissen, Angela Groothuizen, etcetera:  SOLIDARITEIT (*), blijf met je handen af van onze VUT rechten.
* Solidariteit? Ik heb nog nooit zoveel egoïsten van belegen leeftijd bij elkaar gezien.   Ik had dan ook het lieftst met een squadron F-16's het hele Museum plein willen schoonvegen m.b.v. zeg clusterbommen.    Scheelt weer dure VUT en AOW  :devil:
Daarna, het linkse gajes gevolgd, ze gingen naar praathuis De Balie.  IK heb me toen moeten bedwingen om niet naar binnen te gaan voor een donderpreek.  Maar ja, dat had uitgelopen op een rel, dus niet gedaan.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.