Het gebruik van drones bij civiele overheidsdiensten

Gestart door Ace1, 19/09/2012 | 20:17 uur

Lex

Citaat van: onderofficier op 04/10/2012 | 23:47 uur
Graag gedaan
Okay.  8)
Citaat van: onderofficier op 04/10/2012 | 23:47 uur
Ik heb vernomen dat Schiphol ook nadelen heeft.  Dat het opstijgen/ landen niet altijd mogelijk is door de inkomende en vertrekkende vluchten.
Vraag aan je bron waarop dit gestoeld is. De KLPD kisten vertrekken vanaf Schiphol-Oost.

onderofficier

Citaat van: Lex op 04/10/2012 | 23:01 uur
Dank voor de toelichting.
Dat er gekozen is voor Schiphol Oost zal te maken hebben met concentratie van legering & onderhoud. Een belanrijkt item gezxien de pecunia van de BV-NL. Het verplaatsen van onderdelen naar andere vliegvelden, zal dus extra kosten opleveren.

Graag gedaan

Ik heb vernomen dat Schiphol ook nadelen heeft.  Dat het opstijgen/ landen  niet altijd mogelijk is door de inkomende en vertrekkende vluchten.

Daarnaast voor de trauma-heli's is het geen probleem om verspreid door NL te staan.   Op 4 locaties.   Ook deze hebben te maken met onderhoud.   Dit wordt voor de trauma heli van Nijmegen en Groningen in Den Helder gedaan.
Waarom zou dit wel een probleem zijn voor de politiehelicopters?   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: onderofficier op 04/10/2012 | 21:55 uur
Dat kan ik.Zover ik weet zijn er 6x Eurocopter EC-135 en 2x Agusta Westlands in gebruik bij de politie. In totaal 8  met de thuisbasis Schiphol.
Limburg / N-Brabant (/Zeeland)  hebben veel last van drugsrunners. Bij het bestrijden er van is de inzet van helicopters noodzakelijk.  Deze moeten nu vanaf Schiphol komen ondanks deze een snelheid hebben van 300km per uur is het vliegen van - naar toch verloren tijd.
Indien deze ingezet kunnen worden. Omdat deze niet regio gebonden worden ingezet is de kans aanwezig dat er andere "prio's" zijn.
De regio Noord  (Friesland - Drenthe - Groningen) is  ook redelijk ver vliegen. Ondanks dit een vrij rustige regio is  heeft deze te maken met veel milieu delicten. Daar er nog geen inzet is van onbemane vluchten is dus bemanden vluchten de enige mogelijkheid.  
Om kosten te besparen is het niet meer dan logisch dat er één te stationeren op Eelde cq vliegbasis Leeuwarden.  Natuurlijk kan deze ook ingezet worden voor achtervolgingen e.d.
2 in N-Brabant/ Limburg / Zeeland  1  in Friesland-Drenthe -  Groningen    1  in Overijssel-Gelderland-Flevoland   en de overige 4 in de overige provincies.   Van die 4, 3 maken en die ene in overleg tussen Friesland-Drenthe-Groningen en Overijssel-Gelderland-Flevoland verdelen.
De crew krijgt dan een beperkt gedeelte van het land om te overzien, bijzonderheden vallen dan sneller op.
Maar ook de gebiedsherkenning.  Of je nu het gehele land van boven af moet kunnen herkennen of een gedeelte.  
Dank voor de toelichting.
Dat er gekozen is voor Schiphol Oost zal te maken hebben met concentratie van legering & onderhoud. Een belanrijkt item gezxien de pecunia van de BV-NL. Het verplaatsen van onderdelen naar andere vliegvelden, zal dus extra kosten opleveren.

Lex

Citaat van: Ace1 op 04/10/2012 | 21:40 uur
Lex zie artikel in posting  #1  Gepost op: 02/10/2012 | 18:54 uur »
Dank, maar heeft niets te maken met mijn vraagstelling nav de posting van onderofficier.

Ace1

Kan me voorstellen dat er voor het noorden vliegbasis leeuwarden of vliegveld eelde  in groningen gebruikt kan worden en voor het oosten voormalig vliegbasis twente en voor zeeland en west brabant vliegbasis woensdrecht? eventueel aangevuld met rotterdam airport en leystad airport.

onderofficier

Citaat van: Nikehercules op 04/10/2012 | 21:49 uur
Citaat van: onderofficier op 04/10/2012 | 20:10 uur
Het is jammer dat de thuisbasis Schiphol is.    Meer verspreid in het land had ik liever gezien.   

De thuisbasis is idd Schiphol maar regelmatig staat er een heli op Volkel om de zuidelijke provincies te bedienen. Geen idee in hoeverre dit ook voor andere locaties geld.

Klopt als er van te voren bekend is of er activiteiten zijn.    Ook Rotterdam Airport wordt gebruikt.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Lex op 04/10/2012 | 21:05 uur
Citaat van: onderofficier op 04/10/2012 | 20:10 uur
Het is jammer dat de thuisbasis Schiphol is. Meer verspreid in het land had ik liever gezien.   
Zou je dit nader kunnen specificeren?


Dat kan ik.

Zover ik weet zijn er 6x Eurocopter EC-135 en 2x Agusta Westlands in gebruik bij de politie.   In totaal 8  met de thuisbasis Schiphol.

Limburg / N-Brabant (/Zeeland)  hebben veel last van drugsrunners. Bij het bestrijden er van is de inzet van helicopters noodzakelijk.  Deze moeten nu vanaf Schiphol komen   ondanks deze een snelheid hebben van 300km per uur is het vliegen van - naar toch verloren tijd.
Indien deze ingezet kunnen worden.  Omdat deze niet regio gebonden worden ingezet is de kans aanwezig dat er andere "prio's" zijn.

De regio Noord  (Friesland - Drenthe - Groningen) is  ook redelijk ver vliegen.   Ondanks dit een vrij rustige regio is  heeft deze te maken met veel milieu delicten.    Daar er nog geen inzet is van onbemane vluchten is dus bemanden vluchten de enige mogelijkheid.  

Om kosten te besparen is het niet meer dan logisch dat er één te stationeren op Eelde cq vliegbasis Leeuwarden.  Natuurlijk kan deze ook ingezet worden voor achtervolgingen e.d.

2 in N-Brabant/ Limburg / Zeeland  1  in Friesland-Drenthe -  Groningen    1  in Overijssel-Gelderland-Flevoland   en de overige 4 in de overige provincies.   Van die 4, 3 maken en die ene in overleg tussen Friesland-Drenthe-Groningen en Overijssel-Gelderland-Flevoland verdelen.

De crew krijgt dan een beperkt gedeelte van het land om te overzien, bijzonderheden vallen dan sneller op.
Maar ook de gebiedsherkenning.  Of je nu het gehele land van boven af moet kunnen herkennen of een gedeelte.  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

Citaat van: onderofficier op 04/10/2012 | 20:10 uur
Het is jammer dat de thuisbasis Schiphol is.    Meer verspreid in het land had ik liever gezien.   

De thuisbasis is idd Schiphol maar regelmatig staat er een heli op Volkel om de zuidelijke provincies te bedienen. Geen idee in hoeverre dit ook voor andere locaties geld.

Ace1

Citaat van: Lex op 04/10/2012 | 21:05 uur
Zou je dit nader kunnen specificeren?

Lex zie artikel in posting  #1  Gepost op: 02/10/2012 | 18:54 uur »


Lex

Citaat van: onderofficier op 04/10/2012 | 20:10 uur
Het is jammer dat de thuisbasis Schiphol is. Meer verspreid in het land had ik liever gezien.   
Zou je dit nader kunnen specificeren?

onderofficier

Citaat van: Poleme op 04/10/2012 | 19:18 uur
Het beste is dan een vloot mix van bemande en onbemande helikopters en vaste vleugel kisten.

Daar kan ik het mee eens zijn     

De onbemande kisten stationeren in elke provincie.   Voor bijvoorbeeld de zogenaamde milieuvluchten.

De inzet van de bemande helicopters beperken tot achtervolgingen, opsporingen e.d. 
Het is jammer dat de thuisbasis Schiphol is.    Meer verspreid in het land had ik liever gezien.   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Poleme

Citaat van: Ace1 op 02/10/2012 | 22:15 uur
We hebben daar zelfs een topic over maar mijn bescheiden mening is dat de Politie kan besparen door in plaats van heli´s maar drones te gebruiken  om op de kosten te kunnen besparen. Met uitzondering de 2 grotere  AW-139, waarin arrestatie teams vervoerd kunnen worden.
Een EC-135 kost per vlieguur ca. EUR 500.  Geocopter bood MinDef rond 2008 gratis onbemande helikopters aan o.a. ter bestrijding van bermbommen, die kosten toen normaal per uur EUR 25,-.  En langzaam maximaal ca. 12 uur vliegende Diamond DA42 Multi Purpose Platform koste vorig jaar per vlieguur EUR 125.   Een heli UAV neemt echter geen krachtig zoeklicht mee.  Een UAV heeft t.o.v. een bemand vliegtuig een  ongeveer 10x hogere kans om te crashen.   Een UAV camera heeft een maximale blikveld van 45 graden.  De Mk.1 Eyeball heeft een blikveld van 200 graden, dus ook een veel groter omstandigheden overzicht.    Een DA42 kan niet stil hangen, wel met een gangetje van ca. 100 km/u veel langer rondhangen dan de wentelwieken.  Een DA42 kan ook geen passagiers oppikken zoals een EC-135 dat doet, maar hoeveel keer komt dit voor?

Het beste is dan een vloot mix van bemande en onbemande helikopters en vaste vleugel kisten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Nikehercules

Citaat van: onderofficier op 02/10/2012 | 22:52 uur
Citaat van: Ace1 op 02/10/2012 | 22:15 uur
Klopt we hebben daar zelfs een topic over maar mijn bescheiden mening is dat de Politie kan besparen door in plaats van heli´s maar drones
te gebruiken  om op de kosten te kunnen besparen.

Ja en Nee

Een drone vliegt (zover ik weet)  160km uur   een helicopter 300 km per uur (?)       dus je hebt het dubbele aantal drones nodig. Om wat nu de helicopters bestrijken door de drones te laten doen.     

Daarnaast is het  (denk ik) mogelijk dat een nerd de besturing van een drone over kan nemen  (als het niet nu is dan in de toekomst)

Citaat van: Nikehercules op 02/10/2012 | 22:35 uur
Dat ben ik zeker niet met je eens, een EC-135 heeft wel even wat meer mogelijkheden dan een goedkoper UAV platform. UAV's zijn als aanvulling zeker bruikbaar maar echt nog geen vervanging.

Voorbeelden?

Wil je een vergelijkbaar platform valt fixed-wing bij voorbaat af, geavanceerde heli-uav's staan nog in de kinderschoenen en zijn niet algemeen beschikbaar.

Naast de waarnemingsmiddelen wordt er door de bemanning nog opvallend veel met het blote oog geobserveerd, ook bestaat er geen mogelijkheid om personen te vervoeren. Zoals je zelf al aangeeft blijft de snelheid op het moment nog achter, funest in bepaalde situaties.

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 03/10/2012 | 12:09 uur
Nou de volgende stap is dan dat ze die dingen boven een snelweg hangen en zo makkelijker boetes kunnen uitdelen voor te snel rijden.
Nu zie je nog een auto langs de kant van de weg staan met en camera erin...als ze vanuit de lucht gaan controleren wordt het moeilijker.

Het zou een stuk veiliger worden op de snelweg daar er niet meer geremd wordt voor auto's waarvan men denkt dat het een snelheidscontrole zou kunnen zijn.....dus wat je benoemt is een strak plan.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 03/10/2012 | 12:09 uur
Nou de volgende stap is dan dat ze die dingen boven een snelweg hangen en zo makkelijker boetes kunnen uitdelen voor te snel rijden.
Nu zie je nog een auto langs de kant van de weg staan met en camera erin...als ze vanuit de lucht gaan controleren wordt het moeilijker.

Dan wordt het tijd voor een stinger op het dak!  :devil:

Oorlogsvis

Nou de volgende stap is dan dat ze die dingen boven een snelweg hangen en zo makkelijker boetes kunnen uitdelen voor te snel rijden.
Nu zie je nog een auto langs de kant van de weg staan met en camera erin...als ze vanuit de lucht gaan controleren wordt het moeilijker.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 02/10/2012 | 22:35 uur
btw, op RTL4 is net ''unit luchtvaartpolitie'' begonnen.

Ik wou dat defensie dergelijke programma's liet maken.

onderofficier

Citaat van: Ace1 op 02/10/2012 | 22:15 uur
Klopt we hebben daar zelfs een topic over maar mijn bescheiden mening is dat de Politie kan besparen door in plaats van heli´s maar drones
te gebruiken  om op de kosten te kunnen besparen.

Ja en Nee

Een drone vliegt (zover ik weet)  160km uur   een helicopter 300 km per uur (?)       dus je hebt het dubbele aantal drones nodig. Om wat nu de helicopters bestrijken door de drones te laten doen.     

Daarnaast is het  (denk ik) mogelijk dat een nerd de besturing van een drone over kan nemen  (als het niet nu is dan in de toekomst)

Citaat van: Nikehercules op 02/10/2012 | 22:35 uur
Dat ben ik zeker niet met je eens, een EC-135 heeft wel even wat meer mogelijkheden dan een goedkoper UAV platform. UAV's zijn als aanvulling zeker bruikbaar maar echt nog geen vervanging.

Voorbeelden?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 02/10/2012 | 22:15 uur
Klopt we hebben daar zelfs een topic over maar mijn bescheiden mening is dat de Politie kan besparen door in plaats van heli´s maar drones te gebruiken  om op de kosten te kunnen besparen. Met uitzondering de 2 grotere  AW-139, waarin arrestatie teams vervoerd kunnen worden.

Dat ben ik zeker niet met je eens, een EC-135 heeft wel even wat meer mogelijkheden dan een goedkoper UAV platform. UAV's zijn als aanvulling zeker bruikbaar maar echt nog geen vervanging.

btw, op RTL4 is net ''unit luchtvaartpolitie'' begonnen.

Ace1

Citaat van: onderofficier op 02/10/2012 | 20:38 uur
In Nederland gebeurt het al jaren   oa bij oud en nieuw.....  

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/369857/2009/12/29/Defensie-zet-onbemand-spionagevliegtuigje-in-tijdens-Oud-en-Nieuw.dhtml

Okee, de militairen bedienen het spul maar er zaten opsporingsambtenaren naast....
Dus er zit het dubbele aantal personeel bij; leid politie-agenten op  dat scheelt weer kosten.

Klopt we hebben daar zelfs een topic over maar mijn bescheiden mening is dat de Politie kan besparen door in plaats van heli´s maar drones te gebruiken  om op de kosten te kunnen besparen. Met uitzondering de 2 grotere  AW-139, waarin arrestatie teams vervoerd kunnen worden.


onderofficier

In Nederland gebeurt het al jaren   oa bij oud en nieuw..... 

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/369857/2009/12/29/Defensie-zet-onbemand-spionagevliegtuigje-in-tijdens-Oud-en-Nieuw.dhtml

Okee, de militairen bedienen het spul maar er zaten opsporingsambtenaren naast....
Dus er zit het dubbele aantal personeel bij; leid politie-agenten op  dat scheelt weer kosten.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

#4
Dat soort spul wordt steeds ''alledaagser''.

Ik was afgelopen weekend bij het WK motorcross voor landenteams in België te vinden. Daar verschenen deze 2 vliegende camera's voor m'n lens:




Flyguy

Citaat van: metronieuws op 02/10/2012 | 18:54 uur
Met name in Amsterdam werd deze zomer veel geklaagd over het lawaai van de machines.
Het zal eens niet.  :annoyed:

Ace1

Britse politie wil met drones steden bespieden

Onbemande vliegtuigjes goedkoper en effectiever dan helikopter, zegt Britse politie.

De Britse politie wil het land het liefst vanuit de lucht in de gaten houden met kleine onbemande vliegtuigjes, in plaats van helikopters. Dat zei de politiecommissaris Alex Marshall van Hampshire gisteren bij de lancering van een nieuwe nationale National Police Air Service (NPAS). Volgens hem zijn de zogenaamde 'drones' zowel goedkoper dan de luidruchtige helikopters met bemanning, als effectiever bij misdaadbestrijding en -preventie. "Ze kunnen langer in de lucht blijven, zijn goedkoper, kunnen dingen doen die mensen vanuit de lucht niet kunnen", stelde hij.

Marshall meent dat de wet moet worden veranderd. Nu is vanuit veiligheidsoverwegingen niet toegestaan dat drones uit het zicht boven dichtbevolkte gebieden vliegen. "Maar je moet ook het debat voeren of Britse burgers accepteren dat er drones worden gebruikt. We moeten zoeken naar andere manieren om in de toekomst ondersteuning vanuit de lucht te leveren, maar het moet wel worden geaccepteerd door burgers en wettelijk verantwoord zijn." Minister Damian Green van Justitie schoot het opgelaten proefballonnetje gisteren niet direct af. Hij benadrukte dat de inzet van drones door de politie alleen is toegestaan als het 'gepast en proportioneel' is.

De gisteren gelanceerde luchtbeveiligingsdienst van de Britse politie heeft 25 helikopters die vanaf 23 'strategische' locaties in het land binnen 25 minuten overal in Engeland en Wales ter plaatse kunnen zijn. Met de nieuwe centrale dienst wordt jaarlijks 15 miljoen pond bespaard. Ook in Nederland gebruikt de politie helikopters. Met name in Amsterdam werd deze zomer veel geklaagd over het lawaai van de machines. De Britse privacywaakhond Civil Aviation Authority schrijft voor dat eerst duidelijke richtlijnen voor inzet van de geluidloze drones voor surveillance moeten worden opgesteld.


Een politiedrone, hier bij een test in het Franse Reims.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/britse-politie-wil-met-drones-steden-bespieden/SrZlja!Gm5nnlhs4AHE/

Ace1

Nederlandse 'ecodrones' openen jacht op stropers

Stropers en illegale houtkappers opgespoord met in Nederland ontwikkelde, spotgoedkope onbemande vliegtuigjes.

In Nepal worden twee natuurparken sinds kort vanuit de lucht in de gaten gehouden. Twee onbemande vliegtuigjes speuren er naar stropers en illegale houtkappers. De zogenaamde 'eco-drones' van iets meer dan 100 dollar per stuk, zijn van Nederlandse makelij. Wetenschapper Serge Wich ontwikkelde de vliegtuigjes, aanvankelijk om orang-oetans nauwkeuriger te kunnen tellen op het Indonesische eiland Sumatra. "Mensenapen tel je doorgaans niet door ze direct te zien, maar door de nesten te observeren", vertelt hij. "Voor die tellingen moet je heel diep het bos in. Heuvels op en af, moerassen door. Dat is lastig en kost veel geld. Je krijgt niet genoeg inzicht in hoeveel apen er zijn en waar ze precies zitten. Met mijn collega Lian Pin Koh bedacht ik dat het handig zou zijn die nesten met vliegtuigen of helikopters te tellen. Daaruit vloeide het idee voort van onbemande vliegtuigjes en andere toepassingen, zoals het opsporen van illegale houtkap en stropers."

Vanuit de hele wereld wordt inmiddels interesse getoond in de eco-drones van Wich en Pin Koh. "We krijgen elke dag mails met vragen binnen. Er lopen behalve Nepal nu ook projecten in Maleisië, Indonesië en Afrika. In Duitsland worden ze ingezet om de terugkomst van wolven rond Berlijn in de gaten te houden. We geven trainingen aan mensen om ze te kunnen inzetten. Omdat we de vraag niet aankunnen, werken we voor de productie samen met een bedrijfje uit Zwitserland. Het bouwen van vliegtuigen is ons echte werk ook niet."

De eerste vlucht die het duo in januari met een zelf ontwikkelde drone ondernam leverde direct een foto van een orang-oetan in een boom op. Wich: "Dat gaf ons het bewijs dat dit werkte. Nesten fotograferen bleek wat moeilijker dan gedacht. Dat lukte pas op de tweede testvlucht. We fotografeerden toen zo'n 30 tot 35 nesten. Het vliegtuig vliegt natuurlijk snel en wiebelt een beetje in de lucht. Voor het eerste model kochten we op een website een goedkoop vliegtuigje, en bouwden de rest zelf met lijm en plakband zelf in. Dat was in het begin veel experimenteren. Wat de goede vlieghoogte is voor goede resolutie op de foto's, hoe de camera niet teveel wiebelt. Met een software-ingreep konden we de sluitertijd van de camera sneller afstellen. We werken nu aan een nieuw model waarop je de videobeelden live op de grond kunt zien."

Serge Wich en Lian Pin Koh werken in Nepal met hun eco-drones nauw samen met het Wereld Natuur Fonds en de nationale autoriteiten. "De bescherming van nationale parken gaat vaak in samenwerking met het leger", zegt Wich. "De illegale jacht wordt zeer serieus gedaan door groepen goed bewapende, vaak paramilitair getrainde stropers. De drones zijn er niet om arme mensen die een hertje uit het bos halen op te sporen, maar bendes die de laatste neushoorns afschieten. Hoe effectief het zal zijn moet blijken. Wellicht ontwikkelen stropers een manier om ze uit de lucht te schieten. Maar het is zeker een goede manier om dingen snel in kaart te brengen."







http://www.metronieuws.nl/nieuws/nederlandse-ecodrones-openen-jacht-op-stropers/SrZlir!3AiFgS01bnCo/