Geweld in Nederland

Gestart door andré herc, 23/09/2012 | 14:04 uur

andré herc

zo 20 jan 2013, 22:44     
Knokpartij bejaarden verzorgingshuis WOUDRICHEM - De politie moest er dit weekend aan te pas komen om twee hoogbejaarde bewoners van een verzorgingshuis in het Brabantse Woudrichem uit elkaar te halen. De kemphanen, een 93-jarige en een tachtiger, waren met elkaar op de vuist gegaan na een ruzie over het gebruik van de biljartruimte.
Het incident gebeurde zaterdag in verzorgingshuis De Lemmenskamp, zo schrijft Omroep Brabant. Bij het handgemeen liep de 93-jarige een flinke hoofdwond op. Zijn belager viel hem in de biljartruimte van achteren aan met een keu,omdat hij vond dat de man de lichten onnodig liet branden.

De politie heeft hem aangehouden voor zware mishandeling. Hij zou door de leiding van De Lemmenskamp al eerder zijn gewaarschuwd voor zijn dominante gedrag in en bij het complex.

De overige bewoners reageerden erg geschrokken op alle commotie.

telegraaf.nl

Die oudjes kunnen er ook nog wat van  >:( :hrmph:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

Twaalf moorden in tien dagen

ANP
Toegevoegd: donderdag 10 jan 2013, 21:25
Update: donderdag 10 jan 2013, 21:44

In de eerste tien dagen van 2013 zijn in Nederland opvallend veel mensen door geweld om het leven gekomen. Er zijn al twaalf gevallen van moord of doodslag bekend. Het gemiddelde van de afgelopen jaren ligt op nog geen vijf doden per tien dagen.

Vooral het afgelopen etmaal was bloedig, met zeker vijf sterfgevallen door geweld. Gisteravond overleed een man van 76 in Amsterdam-Noord, die zwaargewond en geboeid in zijn huis was gevonden. Afgelopen nacht werd een zwaargewonde vrouw gevonden op een fietspad in Duivendrecht, die ter plekke overleed.

Piek

Vanochtend bleek er een dode man te liggen in een Turks clubhuis in Rotterdam en later ook een dode man op een terrein in Weert. Beide waren door geweld om het leven gekomen. En tot slot werd aan het begin van de middag in een huis in Den Helder een man neergestoken, die later ook overleed.

Er bestaat geen verband tussen de zaken, maar het hoge aantal valt op, zei misdaadjournalist Mick van Wely bij BNN Today op Radio 1. "Ik schrok er vandaag wel van." Hij wijst erop dat het aantal doden door geweld op langere termijn juist daalt. Volgens Van Wely is het ook niet gebruikelijk dat er een piek is aan het begin van het jaar.

Geweld
Opvallend is verder dat de meeste slachtoffers in de eerste tien dagen van 2013 vrouwelijk zijn, zegt Van Wely. De bekendste zaak is die van de 16-jarige Maryam uit IJsselstein. Normaal komen er ongeveer twee keer zoveel mannen als vrouwen door geweld om het leven, blijkt uit CBS-cijfers.

Het CBS telde van 2006 tot en met 2011 jaarlijks gemiddeld 167 slachtoffers van moord en doodslag. Dat komt overeen met 4,6 gevallen per tien dagen. Over 2012 zijn nog geen CBS-cijfers bekend, maar Elsevier telde 146 moorden. In de jaren 90 lag het gemiddelde nog boven de 250 slachtoffers per jaar.

nos.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

Drie overvallers kregen afgelopen woensdagavond de schrik van hun leven toen zij de 22-jarige Wesley Jansen wilden overvallen. De Zoetermeerder is Nederlands kampioen kyokushinkai-karate en joeg het trio razendsnel op de vlucht.

Dat schrijft de Haagsche Courant. Het is woensdagavond laat als Wesley Jansen op zijn fiets vanaf zijn werk naar huis toe rijdt. Het is pakjesavond en hij wil snel thuis zijn. Ter hoogte van Centrum-West gebeurt er plotseling iets waar hij geen rekening mee heeft gehouden. Iemand lijkt te struikelen en valt voor de wielen van zijn fiets.

'In eerste instantie was ik alleen maar geschrokken', blikt Jansen terug. 'Het was glad dus voor je het weet lig je ondersteboven of krijg je de schuld omdat je iemand ondersteboven rijdt. Direct daarna kwamen er drie gasten om mij heen staan. Toen had ik door dat er meer aan de hand was.'

Portemonnee
De drie jongens blijken niet toevallig voor de fiets van Jansen terecht te zijn gekomen. Ze hebben het voorzien op de persoonlijke bezittingen van Jansen. 'Ze vertelden mij op dreigende toon dat ik mijn telefoon en portemonnee moest inleveren. 'Ik dacht het niet,' heb ik tegen ze gezegd.'

De Zoetermeerder, Nederlands kampioen kyokushinkai-karate en derde op de laatste Europese kampioenschappen bedenkt zich geen moment, gooit zijn fiets naar de jongens die hem willen overvallen. 'Op dat moment pakte een van hen mij bij mijn jas beet. Ik heb me losgewurmd en verdedigd. Dat heeft ze denk ik behoorlijk afgeschrokken. Ze gingen er in ieder geval direct vandoor.'

Bloedneus
De politie laat weten dat de overvallers nog voortvluchtig zijn en dat een van hen een bloedneus opliep bij de poging om Jansen te overvallen. Agenten roepen getuigen op om zich met informatie te melden op het bureau in een poging de jongens op te pakken.

Zelf blikt Jansen nuchter terug op de gebeurtenissen. 'Het is mooi dat ze zijn geschrokken. Ik ben geen vechtersbaas, en zou het ook nooit gebruiken om iemand bewust te bezeren. Dit was puur om mezelf te verdedigen. Ik heb de dag na de overval aangifte gedaan bij de politie en hopelijk worden ze uiteindelijk opgepakt.'

ad.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 07/12/2012 | 10:20 uur
Er moet gewoon een mogelijkheid zijn om bij extreme gevallen jeugdigen veel zwaarder te kunnen straffen. Schijnbaar is daar behoefte aan omdat elke keer de volwassenenrechtspraak ter sprake komt.

Een 16 jarige dan maar als volwassenen berechten is m.i. maar een krom lapmiddel (een 16 jarige is namelijk geen volwassenen). Daarbij vind ik het een scheve stelling, alsof je ''volwassen genoeg'' zou moeten zijn om iemand dood te trappen. Ook kinderen zijn heel goed in staat tot de meest gruwelijke misdrijven, en daar hoort evenredige straf bij.

Dus ik ben het niet geheel eens met de stelling, ik ben wel voor een zware straf. Is de enige mogelijkheid dit met het volwassenenrecht te doen, dan maar met het volwassenenrecht.

In het jeugdstrafrecht kan maximaal 24 maanden cel worden opgelegd.

Citaat van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeugdstrafrecht_%28Nederland%29Leeftijdsgrenzen en uitzonderingen
De regel
In principe is het recht dus verbonden met de volgende leeftijdsgrenzen. In alle gevallen gaat het om de leeftijd waarop de verdachte het delict heeft begaan, niet om de leeftijd ten tijde van de berechting.

Tot 12 jaar
    geen strafrechtelijke vervolging, wel aanhouding, onderzoek en/of rechterlijke maatregelen
12 tot 18 jaar
    jeugdstrafrecht
18 jaar en ouder
    volwassenenstrafrecht.

Uitzonderingen
Van dit leeftijdscriterium kan, volgens artikel 77b van het Wetboek van Strafrecht, in zekere mate worden afgeweken, indien de situatie dit wenselijk maakt.

Volwassenenrecht voor jongeren
Verdachten van 16 of 17 jaar kunnen toch volgens het volwassenenstrafrecht worden berecht, maar dan moeten de omstandigheden dat rechtvaardigen:

    er is een ernstig strafbaar feit begaan; of
    de persoonlijkheid van de dader maakt dit wenselijk; of
    er gelden bijzondere omstandigheden.

Jeugdstrafrecht voor jongvolwassenen
Verdachten van 18 tot 21 jaar kunnen juist volgens het jeugdstrafrecht (artikel 77c van het Wetboek van Strafrecht) worden berecht, maar ook dan moeten de omstandigheden dat rechtvaardigen:

    de persoonlijkheid van de dader maakt dit wenselijk; of
    er gelden bijzondere omstandigheden.

De rechter beslist van geval tot geval of er inderdaad op deze manier van het leeftijdscriterium wordt afgeweken.

Ik denk dat in dit geval de situatie het wenselijk maakt.

Nikehercules

Er moet gewoon een mogelijkheid zijn om bij extreme gevallen jeugdigen veel zwaarder te kunnen straffen. Schijnbaar is daar behoefte aan omdat elke keer de volwassenenrechtspraak ter sprake komt.

Een 16 jarige dan maar als volwassenen berechten is m.i. maar een krom lapmiddel (een 16 jarige is namelijk geen volwassenen). Daarbij vind ik het een scheve stelling, alsof je ''volwassen genoeg'' zou moeten zijn om iemand dood te trappen. Ook kinderen zijn heel goed in staat tot de meest gruwelijke misdrijven, en daar hoort evenredige straf bij.

Dus ik ben het niet geheel eens met de stelling, ik ben wel voor een zware straf. Is de enige mogelijkheid dit met het volwassenenrecht te doen, dan maar met het volwassenenrecht.

bergd

waarom hier wel een uitzondering maken en deze jongens volgens het volwassen recht veroordelen en anderen niet?

Ros

Eens met de stelling dat het berechten moet gebeuren als volwassenen. Gaat waarschijnlijk niet gebeuren omdat het wetsvoorstel die dit mogelijk moet maken nog niet is doorgevoerd.

Wel de gelegenheid om het geweld op en rond en het veld goed onder de loep te nemen en ook maatregelen te nemen om dit in de toekomst te voorkomen. Zal ook wel niet gebeuren........omdat het voetbal/sport betreft.

2 miniuten stilte, rouwbandje om, stille tocht organiseren, lekker warm gevoel van binnen en gaan met die banaan  :glare: :sick:

andré herc

Citaat van: onderofficier op 06/12/2012 | 22:23 uur
Vreemd dat dit topic vrijwel gaat over huiselijk geweld (inbreker) maar ook over roverij. 

Afgelopen week is, dat zal (hopelijk) niemand ontgaan zijn een grensrechter doodgeschopt.  Was benieuwd of iemand dat zou posten.....niet dus.
Dan doe ik het maar met een stelling.

Als je oud genoeg bent om iemand dood te schoppen en als je oud genoeg bent om daardoor iemand opeens weduwe te maken en als je oud genoeg bent om daardoor ook 3 kinderen hun vader af te nemen.
Dan ben je ook oud genoeg om als volwassenen berecht te worden

Een of oneens
Iedereen met gezond verstand is volgens  het met de  eens dat deze Heren! volgens de volwassen rechtspraak berecht moeten

Ik zeg eens.  Deze jongens moeten volgens de volwassenrechtspraak worden vervolgd.

Iedereen met gezond verstand is het met onderofficier eens dat deze Heren! volgens de volwassen rechtspraak berecht moeten worden.
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

onderofficier

Vreemd dat dit topic vrijwel gaat over huiselijk geweld (inbreker) maar ook over roverij. 

Afgelopen week is, dat zal (hopelijk) niemand ontgaan zijn een grensrechter doodgeschopt.  Was benieuwd of iemand dat zou posten.....niet dus.
Dan doe ik het maar met een stelling.

Als je oud genoeg bent om iemand dood te schoppen en als je oud genoeg bent om daardoor iemand opeens weduwe te maken en als je oud genoeg bent om daardoor ook 3 kinderen hun vader af te nemen.
Dan ben je ook oud genoeg om als volwassenen berecht te worden

Een of oneens

Ik zeg eens.  Deze jongens moeten volgens de volwassenrechtspraak worden vervolgd.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

#165
Citaat van: A.J. op 25/11/2012 | 18:36 uur
Citaat van: onderofficier op 25/11/2012 | 17:47 uur
Weet je waar ik me nog bozer om maak is dat mensen die het zien gebeuren niets doen.

Uuuuh.... Een inbreker je huis uit slaan?....

Je snapt de strekking wel denk ik.

Ik denk dat jij de strekking van mijn opmerking niet snapt!  Je denkt schijnbaar alleen aan de dader!

Mensen bekommeren zich ook niet om het slachtoffer want ik heb het over "niets doen"!
Waarom denk jij meteen om de dader?  Denk eens in z'n geval aan de (emotionele) slachtoffer die achterblijft. Die heeft er meer aan dat iemand om hem/haar bekommerd, zeker als het een oudere persoon betreft. Die kan je beter helpen door aan te bieden dat hij/zij kan telefoneren cq ergens heen te brengen.

Je begrijpt daarnaast schijnbaar niet dat je ook kan ingrijpen zonder fysiek / buiten propotioneel geweld als je iemand betrapt bij het rollen cq roven van een persoon (of als er wordt ingebroken...... ) 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

Citaat van: onderofficier op 25/11/2012 | 17:47 uur
Weet je waar ik me nog bozer om maak is dat mensen die het zien gebeuren niets doen.

Uuuuh.... Een inbreker je huis uit slaan?....

Je snapt de strekking wel denk ik.

onderofficier

Weet je waar ik me nog bozer om maak is dat mensen die het zien gebeuren niets doen.

Niet om het goed te praten maar diefstal e.d. is niet alleen van deze tijd en niet uit te roeien.

Citaat van: irma op 25/11/2012 | 15:59 uur
Haar grootste probleem was niet dat ze het geld dat er in zat kwijt was (was niet zoveel gelukkig), maar vooral de administratieve rompslomp van alle (bank-)pasjes die ze kwijt was. Dus nu heeft ze besloten alleen nog met contant geld boodschappen te gaan doen, en dat snap ik best.

Ik snap het even niet
Je bent blij dat je moeder niet zo veel geld kwijt was maar aan de andere kant snap je dat ze alleen nu met (veel/meer) contant geld op zak boodschappen gaat doen. Indien als ze dan weer gerold wordt is ze dan meer geld kwijt.  
Daarnaast moet ze toch met haar bankpasje naar de bank om geld te halen, of is er een bank die contant geld op stuurt naar het huisadres.
Dus als het dan gebeurt na dat ze geld bij de bank heeft gehaald (juist dat lijkt mij een ideale plek om te gaan posten) is ze een hoop geld kwijt én de bankpas: de rompslomp heeft ze dan weer maar dan is ook een hoop geld kwijt....   het eea is dus lood om oud ijzer.  

De rompslomp valt nog wat mee: als je maar op papier hebt staan wat de pasnummers zijn. En de bankpassen zijn 24/7 te blokkeren. Contant geld niet.......    
Als ik jouw was zal ik het eea bespreken met je moeder.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 25/11/2012 | 16:52 uur
Tsja,,,,,,,,,als ik op de knop verzenden heb gedrukt heb ik er al spijt van dat ik het zo heb opgeschreven. Ik ben helemaal geen voorstander van geweld maar soms kan ik enorm pissed off geraken als ik weer hoor en lees hoe er omgegaan word met mensen die zichzelf niet kunnen verdedigen tegen dit schorem. Mijzelf kennende zal ik waarschijnlijk tusenbeide treden als zo'n type door winkelend publiek tot moes dreigt te zullen worden geslagen  :(

Ik snap het dillema.

Ros

Tsja,,,,,,,,,als ik op de knop verzenden heb gedrukt heb ik er al spijt van dat ik het zo heb opgeschreven. Ik ben helemaal geen voorstander van geweld maar soms kan ik enorm pissed off geraken als ik weer hoor en lees hoe er omgegaan word met mensen die zichzelf niet kunnen verdedigen tegen dit schorem. Mijzelf kennende zal ik waarschijnlijk tusenbeide treden als zo'n type door winkelend publiek tot moes dreigt te zullen worden geslagen  :(

Ace1

Citaat van: Ros op 25/11/2012 | 16:07 uur
En voortaan met een .357 op zak de deur uit............."Go ahead, make my day...punk !".

Het is triest dat vooral de zwakkere in onze maatschappij de dupe worden van dit soort tuig  :annoyed: Ik hoop nog steeds ooit een van dit type schorem op heterdaad te betrappen. De eerste 24 uur zal een verhoor niet mogelijk zijn, vrees ik.

Ros die politiepet zou jou uitstekend passen. :big-smile: