Geweld in Nederland

Gestart door andré herc, 23/09/2012 | 14:04 uur

Ton de Zwart

Citaat van: Lynxian op 23/09/2012 | 15:13 uur
Tja, met de huidige generatie aan zwakke politici ga je het probleem toch echt niet oplossen. Het afzwakken van traditionele normen en waarden in naam van de multiculturele samenleving (of hoe we die ongein anno 2012 ook noemen) doet de opvoeding van jongeren ook weinig goeds. Neemt overigens niet weg dat we tegenwoordig veel sneller dit soort afschuwelijke berichten horen. Het is niet alsof dit soort dingen zich niet voordeden in, bijvoorbeeld, de jaren 50.

In de jaren 50 deden dat soort dingen zich niet of nauwelijks voor.  "Men" was destijds veel braver en gezagsgetrouw. De kerken hadden nog grote invloed, de scholen evenzo, en er was veel minder vrije tijd, geen internet en nog maar net TV.
Wat ik er van zie, en ik heb de jaren 50 geheel meegemaakt, is de huidige samenleving voor een groot deel sterk veranderd in negatieve zin. Het is veel onveiliger geworden, de mensen zijn meer op zichzelf gericht, egoïstischer, en vreselijk verwend door de welvaart die nu af gaat kalven. Een stap terug moeten doen in het welvaartsniveau, kunnen een hoop mensen niet verdragen en dan gaan ze de fout in.

bergd

Respect begint natuurlijk al bij de ouders. Als een ouder bijvoorbeeld in discussie gaat en daarbij de nodige kracht termen gebruikt om onder een boete uit te kunnen komen.. Een kind copieert vaak dit gedrag omdat hij denkt dat dit normaal is, ouders vergeten nog weleens hun voorbeeld functie.

Volgens mij is de verhouding bij politie verkeerd. De pak kans in Nederland is veels te klein. Je kunt altijd wel meer blauw op straat willen, is vaak wat politici noemen. Maar het is helemaal niet bewezen dat door meer blauw op straat de misdaad minder wordt. Meer recherche zorgt er wel voor dat de pak kans verhoogt wordt. Helaas is percentage aantal rechercheurs in Nederland zo laag 8 procent, vergeleken Denemarken heeft 24 procent rechercheurs op het totale aantal politie macht. De pak kans is hierdoor hoger en het aantal recidives gaat hierdoor naar beneden. Plus de burgers krijgen weer meer vertrouwen in de politie, win win situatie.

andré herc

Citaat van: Laurens op 23/09/2012 | 16:14 uur
Citaat van: andré herc op 23/09/2012 | 14:04 uur
Ik open dit Topic omdat ik vind dat het geweld in Nederland de spuigaten uitloopt om het zomaar te stellen

Loopt het geweld de spuigaten uit of is er juist sprake van een constante verslaggeving van elk schokkend gewelddadig feit...of een betere registratie?
Nee ik denk eerder het respect voor het gezag ,en dat de criminelen geld nodig hebben voor de aanschaf van harddrug, maar ook de Open grenzen,zodat ze makkelijk hier hun drugs kunnen halen,maar het is toch niet te geloven dat je als Oudje jaren lang gewerkt heb,en jaren lang aan je pensioen betaalt heb,en dat dan ook nog verlaagt wordt,dus je wordt in feite al een keer bestolen , en dan denk je rustig van je ouwe dag te genieten ,dan moet je ook nog oppassen dat je huis ook nog  leeg geroofd wordt ,en je het er zelf levend vanaf brengt. :crazy:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ros

Citaat van: Flyguy op 23/09/2012 | 16:19 uur
Kinderen zijn tegewoordig over het algemeen 'braver' dan vroeger, wel verwender. Er wordt ook minder respect van ze gevraagd, omdat men tegenwoordig denkt dat als kinderen u zeggen men dan oud is.

Braafheid en tevredenheid word veelal afgekoch, en dat is fout wat mij betreft. Mijn kinderen hebben mij wel eens verweten dat andere kinderen een kado of geld kregen bij het behalen van een goed rapport. Zij kregen steevast het antwoord: "Je mag naar school dus je moet je best doen". Nu zijn het volwassen vrouwen die het heel normaal vinden om iets voor een ander te doen en daar niets voor verlangen of er op rekenen iets te krijgen.

Flyguy

#5
Citaat van: Laurens op 23/09/2012 | 16:14 uur
Loopt het geweld de spuigaten uit of is er juist sprake van een constante verslaggeving van elk schokkend gewelddadig feit...of een betere registratie?
Eerder een constante overdrijving van de media, als er iets kleins is gaan ze het lekker opstoken.

Kinderen zijn tegewoordig over het algemeen 'braver' dan vroeger, wel verwender. Er wordt ook minder respect van ze gevraagd, omdat men tegenwoordig denkt dat als kinderen u zeggen men dan oud is.

Ros

Dat de misdaad de spuigaten uitloopt zou ik niet kunnen beamen. Ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat het minder is geworden ?.

De zware misdaden zoals andré herc in zijn openings posting noemt zullen altijd wel blijven voorkomen. Deze zijn door meer politie, zwaardere straffen of andere ingrepen niet te voorkomen. De kans op herhaling als een dader eenmaal gepakt is en veroordeeld kan wel tot een hoge mate worden voorkomen door het invoeren van hogere straffen.

De asociale "misdaden" zoals afgelopen vrijdag in Haren en de iedere keer terugkerende problemenbij voetbalwedstrijden kunnen denk ik wel door de overheid worden aangepakt met een zware lik op stuk beleid en mensen echt, ook financieel, op laten draaien voor de ellende en schade die zij veroorzaakt hebben.

Een van de problemen van deze tijd is de norm om ergens bij te moeten horen en de angst hebben om buitengesloten te worden als een ingeslagen weg je niet aan staat. Ik denk dat in de sociale media een trend is ontstaan waarbij je aangevers en volgers heb. Doe je niet mee lig je eruit.

De moderne opvoeding waarbij jonge mensen vanaf (te) lage leeftijd al als volwassenen worden behandeld is naar mijn idee ook niet goed voor de toekomst van veel mensen. Bewuste keuzes maken en de gevolgen hiervan onderkennen kan je, denk iik, pas doen als er een stuk levenservaring is opgedaan.

De ouderwetse respect voor ouderen, leraren en politie mag wat mij betreft morgen terugkeren  :cute-smile:

Laurens

Citaat van: andré herc op 23/09/2012 | 14:04 uur
Ik open dit Topic omdat ik vind dat het geweld in Nederland de spuigaten uitloopt om het zomaar te stellen

Loopt het geweld de spuigaten uit of is er juist sprake van een constante verslaggeving van elk schokkend gewelddadig feit...of een betere registratie?

Lynxian

Tja, met de huidige generatie aan zwakke politici ga je het probleem toch echt niet oplossen. Het afzwakken van traditionele normen en waarden in naam van de multiculturele samenleving (of hoe we die ongein anno 2012 ook noemen) doet de opvoeding van jongeren ook weinig goeds. Neemt overigens niet weg dat we tegenwoordig veel sneller dit soort afschuwelijke berichten horen. Het is niet alsof dit soort dingen zich niet voordeden in, bijvoorbeeld, de jaren 50.

andré herc

zo 23 sep 2012, 11:22 107 reacties |lees voor     
Omgebrachte vrouw Heerlen was 98 jaar HEERLEN -  De vrouw die afgelopen donderdag in een woning in Heerlen dood werd gevonden, was de 98-jarige bewoonster. Dat maakte de politie zondag bekend.
De vrouw werd het slachtoffer van een zeer gewelddadige beroving in haar woning aan de Pleijweg in Heerlen. Zondag wordt sectie op het lichaam verricht.

telegraaf.nl


Ik open dit Topic omdat ik vind dat het geweld in Nederland de spuigaten uitloopt om het zomaar te stellen ,zoals ook dit weekend in Haren.
Of dat het nu komt door de open Grenzen,of door gebrek aan opvoeding van de Jeugd,of de straffen zijn te licht hier in Nederland, wie zal het zeggen. :hrmph:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.