Aanvaring tussen twee vrachtschepen op Noordzee

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/12/2012 | 20:30 uur

StrataNL

Zag vandaag een viertal warmtebeeld foto's in de spits, gemaakt door de marine. Te zien is een frisc bij een vlot. Een heli die iemand oppikt uit het water en uit een vlot.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Kustwacht stopt zoeken naar overlevenden Noordzee definitief

Geplaatst door ErwinHermanns op vrijdag 7 december 2012 

Ouddorp - Na zonsondergang is de zoektocht naar zes vermiste bemanningsleden van het vrachtschip 'Baltic Ace' definitief gestaakt. Dit heeft het Kustwachtcentrum Den Helder donderdag laten weten.

Donderdag is vanaf de oschtend de hele dag gezocht met een reddingshelikopter van Defensie, een offshore-helikopter, twee reddingsboten van de KNRM en een vliegtuig van de Kustwacht.

Vrijdag waarschijnlijk geen zoekactie meer
Volgens de Kustwacht is de kans klein dat er vrijdag opnieuw gezocht zal worden. Tijdens de zoekactie van vandaag werd een stoffelijk overschot van een bemanningslid gevonden. Omstreeks 11.45 uur werd zijn stoffelijk overschot door een Belgische helikopter aangetroffen en geborgen.

Woensdagavond kwam het vrachtschip 'Baltic Ace' in aanvaring met een containerschip. Dit gebeurde op 80 kilometer uit de kust van Ouddorp. Het vrachtschip zonk en de in totaal 24 bemanningsleden moesten het schip verlaten.

Dertien opvarenden werden levend uit het water gehaald en naar verschillende ziekenhuizen gebracht. Vijf opvarenden die het ongeval niet hedden overleefd zijn geborgen. Er zijn nog zes bemanningsleden zoek.

http://www.blikop112.nl/bericht/23815/kustwacht_stopt_zoeken_naar_overlevenden_noordzee_definitief.html

Nikehercules


Lex


Nikehercules

Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 20:48 uur
De 2 OPV's waren idd in de buurt; dan is het van belang deze daarheen te sturen, instede van een eenheid die na vertrek nog een 3-tal uren moet opstomen.

Buiten kijf! Maar voor hetzelfde geld waren deze 2 eenheden niet beschikbaar geweest. Het schip v.d. wacht is per definitie beschikbaar maar was een veel minder capabele mijnenveger.

M.a.w. we hebben dus mazzel gehad met de beschikbare OPV's. Hoe kan een schip van de wacht nu een mijnenveger zijn?

Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 20:48 uur
Als je kijkt naar de taak van Schip v/d Wacht, dan zijn er twee eenheden.

?

Lex

Citaat van: Nikehercules op 06/12/2012 | 20:27 uur
Ik wel. Het schip van de wacht dat niet ingezet wordt bij de grootste calamiteit op de Noordzee sinds jaren. Waarom niet? Ik gok omdat 2 andere schepen capabeler waren (en toevallig beschikbaar)
De 2 OPV's waren idd in de buurt; dan is het van belang deze daarheen te sturen, instede van een eenheid die na vertrek nog een 3-tal uren moet opstomen.
Citaat van: Nikehercules op 06/12/2012 | 20:27 uur
Hoe diep kun je dan zinken door deze taak te laten vervullen door een mijnenjager...
Deze opmerking is niet helemaal terecht.
Als je kijkt naar de taak van Schip v/d Wacht, dan zijn er twee eenheden.

Nikehercules

#72
Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 18:47 uur
Maar als je het echt wil weten:

Nee hoor, was een retorische vraag ;)

Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 18:47 uur
Vind ik in dit verband niet zo belangrijk

Ik wel. Het schip van de wacht dat niet ingezet wordt bij de grootste calamiteit op de Noordzee sinds jaren. Waarom niet? Ik gok omdat 2 andere schepen capabeler waren (en toevallig beschikbaar)

Hoe diep kun je dan zinken door deze taak te laten vervullen door een mijnenjager...


Maurice

Het lijkt er echter wel op dat de Baltic Ace niet zijn koers hield. Nadat de Corvus J  zijn koers veranderd komt de Baltic Ace op zijn waypointje en veranderd koers (waarschijnlijk automatisch) maar dit was maar heel weinig, waarschijnlijk niet opgemerkt door de Corvus J.
Wel benieuwd waarom de Corvus J niet meer koers wijzigde, welke schepen zaten er in de omgeving op het moment?

Lex

Citaat van: Nikehercules op 06/12/2012 | 18:23 uur
Ik lees dat de Hr.Ms. Zierikzee(...) schip van de wacht is, waar was ze?
Vind ik in dit verband niet zo belangrijk, omdat een tweetal KM eenheden die in de buurt waren, direct actie hebben genomen door op te stomen.
Maar als je het echt wil weten:
Hr. Ms. Evertsen bij The Isle of Wight/ Hr. Ms. Zierikzee te Den Helder.

Lex

Citaat van: Maurice op 06/12/2012 | 18:21 uur
Maar ik ben heel benieuwd naar de data van de VDR(black box) en de koers die de Corvus J voorlag op dat moment, deze was immers onderweg naar Antwerpen.
Nav het youtube filmpje komt het mij voor alsof Corvus J uitwijkplichtig was, indien de plots kloppen.

Nikehercules

Ik lees dat de Hr.Ms. Zierikzee(...) schip van de wacht is, waar was ze?

Maurice

Ik vraag me af of er 2 man op de brug stonden. Dit maakt trouwens nog geen verschil, de matroos die bij je op wacht staat, staat meestal te slapen(kun je zien door de vette plek die ze op ruit achter laten).
Beide schepen varen korte lijndiensten waarbij men veel havens aandoet en men 24 uur per dag lost en laad. Betekend dus als officier laden lossen, voor en achter maken, even slapen en daarna weer op wacht waarna je na een paar uur weer een haven aanloopt.
Zou best kunnen zijn dat OOW aan het slapen was.

Daarnaast hebben sommige buitenlandse officieren de neiging bang te zijn om uit wijken. Ze moeten immers op het lijntje blijven dat de kapitein in de ECDIS heeft uitgezet.

Maar ik ben heel benieuwd naar de data van de VDR(black box) en de koers die de Corvus J voorlag op dat moment, deze was immers onderweg naar Antwerpen.

Lex

Voor de zeevarenden: de koerslijnen van beide eenheden.


IPA NG

Heeft de RFA ook niet een soort lease overeenkomst voor zulk soort dingen?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 17:28 uur
Een impressie van een Car carrier.



Zit er een verschil qa constructie in de bouw tussen een Car carrier en een roll roll ferry of is de bouwwijze hetzelfde?