Hans van Baalen bij mislukte moordaanslag in Bulgarije

Gestart door Ace1, 19/01/2013 | 17:09 uur

dudge

Bizar filmpje. Je zal er maar bij zijn, dan sta je toch even te kijken. Gelukkig had dit figuur wat materiaalpech.

Lex

Wat is de reden om dit op het DF te plaatsen in het board Defensie Nieuws & Media (Internationaal)?
Ik zie geen relatie tot Defensie, anders dan het feit dat van Baalen Reserve Officier is bij de KL.

Ace1

Een onbekende man heeft zaterdagochtend in de Bulgaarse hoofdstad Sofia geprobeerd oprichter en voorzitter Ahmed Dogan van de Beweging voor Rechten en Vrijheden te vermoorden. Dat liet VVD'er Hans van Baalen weten aan het ANP. Hij zat op het moment van de mislukte aanslag naast Dogan.


Hans van Baalen

De aanslag vond plaats in het Nationaal Cultuurpaleis, waar een partijcongres wordt gehouden. Van Baalen is er als voorzitter van de Liberale Internationale, een organisatie van liberale partijen. Volgens Van Baalen kwamen een man hard aanlopen en richtte hij van dichtbij een pistool op Dogan toen die een speech hield. Van Baalen zou direct na Dogan de zaal toespreken.

Het vuurwapen weigerde dienst, waarna omstanders de man hardhandig tegen de grond werkten. 'Er is niemand gewond geraakt, behalve hij', aldus Van Baalen. Hij voegde eraan toe blij te zijn dat het congres doorgaat. 'Een moordenaar moet er niet voor kunnen zorgen dat het congres wordt gestopt.'

Getrokken pistool
Van Baalen liet weten aan de NOS dat de aanslagpleger een 'klerenkast van een vent' was die geen verwarde indruk maakte. 'Hij kwam met getrokken pistool op Dogan afgelopen. Hij haalde de trekker over maar er gebeurde niets. Anders was Dogan zeker dood geweest. Ik kreeg dat ding ook bijna onder mijn neus.'

Over de motieven van de aanslagpleger is nog niets bekend. 'Maar het lijkt een politieke achtergrond te hebben, er zijn later dit jaar verkiezingen', aldus Van Baalen. Dogan heeft een Turks-Bulgaarse achtergrond. Hij leidt de partij sinds 1990. Dogan is in opspraak geweest na beschuldigingen van corruptie, maar in 2010 werd hij daarvan vrijgesproken.

Bulgaarse media meldden dat het wapen een gaspistool was. De aanvaller, een 25-jarige man, had ook twee messen bij zich. De man had een strafblad voor diefstal en mishandeling.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3379859/2013/01/19/Hans-van-Baalen-bij-mislukte-moordaanslag-in-Bulgarije.dhtml