Is er een PLAN B als de B mislukt?

Gestart door Chrisis, 21/01/2013 | 14:08 uur

Elzenga

Citaat van: Lex op 21/01/2013 | 17:51 uur
Lees ik het goed: Defensie gaat van meerdere platforms naar 1 of 2?  :angel:
Of ben je een woord vergeten aan het begin van deze zin? ;)
Nee hoor....ik bedoel dat ik het verstandiger vind om nieuwe investeringen...als die er al komen... te gebruiken om meerdere nieuwe fregatten of onderzeeboten e.d. te kopen...dan het geld te investeren in slecht 1 of 2 kleine carriers..."middelen spreiden over meerdere platforms dan concentreren op 1 of 2 platforms".

Lex

Citaat van: Elzenga op 21/01/2013 | 17:45 uur
Middelen spreiden over meerdere platforms dan concentreren op 1 of 2 platforms.
Lees ik het goed: Defensie gaat van meerdere platforms naar 1 of 2?  :angel:
Of ben je een woord vergeten aan het begin van deze zin? ;)

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 21/01/2013 | 17:42 uurWel als een nieuwe visie een toekomst ziet voor een meer maritiem georienteerde Nederlands krijgsmacht.
Dan nog zie ik het geld liever geïnvesteerd worden in meer fregatten en onderzeeboten...en helikopters...en UCAVs en...(zie verder mijn Alternatieve Defensie Opzet). Middelen spreiden over meerdere platforms dan concentreren op 1 of 2 platforms.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 21/01/2013 | 17:29 uur
Ik zie hier voor Nederland geen rol. Als er ooit weer meer geld beschikbaar zou komen zie ik liever dat men dit investeert in meer fregatten of onderzeeboten dan een enkele carrier. 

Wel als een nieuwe visie een toekomst ziet voor een meer maritiem georienteerde Nederlands krijgsmacht.

Elzenga

Ik heb onderstaande optie voorgelegd aan een Italiaanse analist en daarbij ook de "omgebouwde" Cavour....maar die wuifde de optie weg. Ik denk echter nog steeds dat Saab met dit in zijn achterhoofd door blijft gaan met de ontwikkeling van de Sea Gripen. Voor de Italianen zou de Gripen dan ook een goede vervanger zijn voor hun AMX...waardoor ze een grotere standaardisatie bereiken.

Probleem is wel dat buiten de Cavour en Britse carriers de Spaanse LHD niet echt geschikt is om "omgebouwd" te worden.

Ik zie hier voor Nederland geen rol. Als er ooit weer meer geld beschikbaar zou komen zie ik liever dat men dit investeert in meer fregatten of onderzeeboten dan een enkele carrier. 

Chrisis

Wat ik mij al een tijdje afvraag, is er een plan B mocht de F-35B mislukken.

http://www.jsfnieuws.nl/?p=897


Voor de USMC vallen er vele oplossingen te bedenken, maar hoe moet dat met Spanje, Groot Britannië en Italië bijvoorbeeld? Zij hebben al hun geld ingezet op de STOVL variant. Maar wat als dit nu niet te realiseren blijkt te zijn?

Naar mijn mening zou dan de Gripen E/F in de vorm van de Sea Gripen toch een geweldige optie zijn. Ook voor de USMC trouwens.
Lees via de link waarom.
http://livefist.blogspot.nl/2011/09/saabs-official-brief-to-indian-navy-on.html

De Sea Gripen is namelijk geschikt voor zowel CATOBAR en STOBAR schepen. En dat bied perspectief:

De genoemde Spaanse en Italiaanse alsmede de Britse en Amerikaanse LHD schepen zijn groot genoeg om op deze manieren te verbouwen. De kleinere schepen kunnen met name als STOBAR uitgerust worden.




Stobar heeft wel als nadeel dat er in verhouding iets minder bewapening meegevoerd kan worden of minder brandstof (en daarna bijtanken)  (ik weet ook niet of tankervliegtuigen en AEW&C vliegtuigen op deze manier gelanceerd kunnen worden?)

Aan de andere kant heeft dit wel degelijk voordelen, het is minder duur en onderhoudsintensief. Zeker de nieuwe generatie catapults zijn verschikkelijk duur.

Nog een zeer interessante forum over dit onderwerp, waar mogelijkheden, berekeningen en opties staan vermeld.
http://warships1discussionboards.yuku.com/topic/19508/What-future-for-the-Light-Aircraft-Carrier?page=1

Naast dus mogelijkheden voor genoemde landen zou ik ook de mogelijkheden voor Nederland willen verkennen om te komen tot een simpel maar doeltreffend vliegdekschip ontwerp voor de Koninklijke Marine. Omdat de dreigingen van de toekomst dit naar mijn mening wel vereisen!